handdator

Visa fullständig version : Dags att bli seriös! Men först lite hjälp, tack


Jonathan88
2012-10-16, 20:56
Hej, sen ett halvår tillbaka har jag trappat upp min träning och börjat ta den på större allvar. Allt det kommer egentligen från en tanke, en gång i livet ska jag fan vara vältränad och då menar jag vältränad. Förstår att en bra fysik är något som tar tid att få men all hjälp och alla tips uppskattas oerhört.

Lite bakgrund:

Har hela mitt liv idrottat med olika typ av lag sporter och även några år med thaiboxning. Sedan vid 18 års ålder (nu 23) så slutade jag med allt.
Kort historia kort så föll min fysik som ni kan gissa. Och nu när jag nyligen satt igång igen så vill jag lova att uppförsbacken var lång.

Började med att springa bort 10 kg från min 90 kg tunga (fett)kropp. Därefter har jag all mer trappat upp min träning för att under de senaste 3-4 månaderna tagit den på rätt stort allvar. tränat minst 5 pass i veckan, vissa veckor upp mot 10 pass. Så att ha en stor mängd träning är inget problem för mig som redan har nån forms bokstavskombination och överskotts energi så det är till duga.
Min svaghet är kosten, jag kan med handen på hjärtat säga att jag sköter den bra på vardagar men tyvärr faller det lite på helgerna, inte i form av alkohol men kan bli nån måltid snabbmat och även nån påse chips.

Men nu ska jag försöka ta detta till nästa nivå, så här kommer de jag gärna tar emot tips och trix från er.
Är öppen för de flesta typer av träningsförslag, eller typer av "trend träning" jag vill bara uppnå största möjliga resultat och så snabbt som möjlig. Att ha mellan 5-8 pass per vecka är inga problem.

Ska man se till en målbild, även om denna är absurd så är det något i stil med George st Pierre (http://www.google.se/imgres?q=george+st+pierre&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=611&tbm=isch&tbnid=gn8qU82ZKRZNoM:&imgrefurl=http://cagejunkies.com/2012/03/george-st-pierre-on-the-road-to-recovery/&docid=UCpB7GQ4WfktBM&imgurl=http://cagejunkies.com/wp-content/uploads/2011/06/GSP.jpg&w=230&h=300&ei=J7h9UP_YB-eE4AT_5YCADQ&zoom=1&iact=hc&vpx=431&vpy=161&dur=351&hovh=240&hovw=184&tx=110&ty=130&sig=103098266282344058520&page=1&tbnh=132&tbnw=101&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:2,s:0,i:88) . Jag har ett stort intresse för MMA där av målet. Jag vill själv sätta igång med min MMA träning på allvar till nästa termin/år. Har tidigare tränat en del och förra terminen så påbörjade jag lite men kände då att fysiken låg så långt efter och jag vill kunna koncentrera mig på tekniken.

SÅ, som sagt alla tips och trix uppskattas jätte mycket. Och även ett tack till er som orkat läsa igenom detta inlägg.

Född: 1988 år
Läng: 179 cm
Vikt: 79 kg

Ha det!

NNIF
2012-10-16, 21:28
Mitt tips är att läsa igenom de trådarna som är markerat "viktigt" i alla delforum på kolozzeum (de finns längst upp) :-)

buten
2012-10-16, 21:30
Dag 1: Bröst, axlar, triceps
Dag 2: Ben, mage, vader
Dag 3: Rygg, biceps, baksida axlar
Dag 4: Vila
Dag 5: Repeat

6-12 reps.
12 set på dom större musklerna och 10 på dom mindre som vader, biceps, triceps, axlar brukar jag köra.
Tunga vikter men strikt utförande och gärna snabbt upp med vikterna men kontrollerad nergång på 2-3 sekunder~.
Gå upp sakta i kroppsvikt runt 1-2kg i månaden.

En bra start enligt mig har kört det här på min kompis som startade från 0, han började på 54 kg och har gått upp till 70kg på ungefär samma längd som du, nästan inte lagt på sig nå fett alls. Armmåttet ökat med 10cm nästan!
Tiden han har hunnit kört hittils är ungefär 12-14 månader inte säker
Däremot så har han kört tillsammans med mig så har ju lärt sig övningar osv på den vägen men, finns mycket övningar du kan lära dig på youtube tex! :)¨

En början iallafall så finns det säkert fler som kan utveckla lite :)
btw mycket proteiner!

alden
2012-10-16, 23:26
Finns många ställen att hitta bra träningsprogram. Här på Kolozzeum finns det som sagt program för både nybörjare och mer erfarna som stickies i forumet.

Ang. Kosten tycker jag en chipspåse och en portion snabbmat inte är något att oroa sig för med så mycket träning. Jag äter mycket värre men tappar ändå fett. Tänk dock på att få i dig tillräckligt mellan passen om du ska träna så ofta, en gainer skulle nog passa bättre än bara proteinpulver så att du får i dig kolisar också.

Tycker dock att du inte behöver träna så fasansfullt mycket, jag har också mycket energi, bra återhämtning och skulle gärna bo på gymmet om jag fick. Men jag vågar påstå att vila mellan passen ger bättre resultat än att konstant kötta på. Nån gång måste kroppen att få bygga upp sig också. Du kommer inte att prestera bättre utan att hamna i kroppens superkompensationsläge. Dvs, efter kroppen har återhämtat sig så blir den starkare.

Är du ny inom själva styrketränandet kan jag förresten rekommendera någon bra organiserad blogg där du enkelt hittar matnyttig information utan att behöva gå igenom hundratals sidor på ett forum. En personlig favorit är styrkelabbet.se Där finns dessutom en nybörjarguide som är super!