handdator

Visa fullständig version : Egentligen, varför krångla till scheman så mycket? (nybörjare)


MVP
2012-10-16, 10:13
Varför måste man göra det så in i helvete avancerat jämt? Vad är felet att träna såhär.

Pass 1 : Marklyft (progression varje vecka) + valfria ryggövningar tills man är slutkörd

Pass 2 : Knäböj (progression varje vecka) + Valfria benövningar tills man storknar

Pass 3 : Bänkpress (progression varje vecka) + Valfria överkropps övningar.


Behöver det egentligen vara svårare? Man tränar 3-4 gånger i veckan, lägger full krut på att bli starkare i basövningar och kompletterar efter dagsform?

tjing
2012-10-16, 10:15
Ser bra ut.

ceejay
2012-10-16, 10:28
Det är inte svårt. Men hur skulle du göra om du ville träna varje dag? :)

3 gånger i veckan endast, skulle göra mig deprimerad.

Iron Bull
2012-10-16, 10:28
Många tycker det är roligt att knepa ihop avancerade scheman. :)

Christoforos
2012-10-16, 10:28
Absolut inte att man behöver krångla till det, tvärtom så tror jag att många förstör för sig själva genom att göra allting så jävla svårt för sig. Det där ser riktigt bra ut, kör på det!

ARMSTARK
2012-10-16, 10:30
Så kan du i princip köra hela livet ut, men sen kommer den lilla träningsnarkomanen i kroppen och börjar styra och ställa. :d

NNIF
2012-10-16, 10:33
går ju att köra detta varje dag:

1: böj
2: bänk
3: mark
4: ståpress
5: böj
6: bänk
7: mark
8: ståpress

osv, om man vill köra varje dag

SteelPulse
2012-10-16, 10:34
Jag tycker nog att jag har utvecklat träningsnakomani, men 3 pass i veckan räcker för att inte bli låg och håglös. Tycker att bra pass håller en uppe i 2-3 dar efteråt. Fast det kanske inte räcker i längden?

z_bumbi
2012-10-16, 10:43
Varför måste man göra det så in i helvete avancerat jämt? Vad är felet att träna såhär.

Pass 1 : Marklyft (progression varje vecka) + valfria ryggövningar tills man är slutkörd

Pass 2 : Knäböj (progression varje vecka) + Valfria benövningar tills man storknar

Pass 3 : Bänkpress (progression varje vecka) + Valfria överkropps övningar.


Behöver det egentligen vara svårare? Man tränar 3-4 gånger i veckan, lägger full krut på att bli starkare i basövningar och kompletterar efter dagsform?

Det kan funka bra om man väljer vettiga övriga övningar och håller koll på hur mycket man tränar, väljer man inte vettiga övningar och inte håller koll så kan det bli uselt.
Det är å andra sidan därför nybörjare inte bör göra egna program utan plocka något enkelt som redan är färdigt då man minskar risken att det blir fel.

Morty
2012-10-16, 11:00
Varför måste man göra det så in i helvete avancerat jämt? Vad är felet att träna såhär.

Pass 1 : Marklyft (progression varje vecka) + valfria ryggövningar tills man är slutkörd

Pass 2 : Knäböj (progression varje vecka) + Valfria benövningar tills man storknar

Pass 3 : Bänkpress (progression varje vecka) + Valfria överkropps övningar.


Behöver det egentligen vara svårare? Man tränar 3-4 gånger i veckan, lägger full krut på att bli starkare i basövningar och kompletterar efter dagsform?

Det börjar helt klart att gå mot mer minimalistiska scheman pga att Berkhan, Wendler & Rippetoe har haft stor framgång online de senaste åren.

tjing
2012-10-16, 11:09
Sedan lyfter man alltid upp framgångsrika exempel också.

Macroman
2012-10-16, 11:29
Är det inte vanligt att folk tränar för mkt? Många verkar ju köra 5-6 ggr/vecka med steroidanpassade program (utan att ta steroider alltså...). Wendler, Rippetoe och "Beyond brawn" verkar ju vara inne på det iaf.

rooz
2012-10-16, 11:57
Är det inte vanligt att folk tränar för mkt? Många verkar ju köra 5-6 ggr/vecka med steroidanpassade program (utan att ta steroider alltså...). Wendler, Rippetoe och "Beyond brawn" verkar ju vara inne på det iaf.

Jo. Sedan är många program baserade på dina 1rm's. Och sådana kan man ju sänka lite och ändå få bra träning. Även faktorn att man inte behöver köra 95-100% varje dag.

Jag tycke 5-3-1 var ganska lätt, men det känns som att man ska igenom några rundor innan det blir jobbigt.

Pretorian
2012-10-16, 12:14
Det där har varit grunden i min träning. Men jag kanske inte alltid kör tills jag "storknar", blir "slutkörd" eller "svimmar" (den sista la jag till).

PureWhey
2012-10-16, 12:46
Det är inte svårt. Men hur skulle du göra om du ville träna varje dag? :)

3 gånger i veckan endast, skulle göra mig deprimerad.

Jag kör i princip så han säger, fast 5-6 gånger/veckan, helst 6.

Är det inte vanligt att folk tränar för mkt? Många verkar ju köra 5-6 ggr/vecka med steroidanpassade program (utan att ta steroider alltså...). Wendler, Rippetoe och "Beyond brawn" verkar ju vara inne på det iaf.

Vad är steroidanpassade program?

ceejay
2012-10-16, 12:49
Är det inte vanligt att folk tränar för mkt? Många verkar ju köra 5-6 ggr/vecka med steroidanpassade program (utan att ta steroider alltså...). Wendler, Rippetoe och "Beyond brawn" verkar ju vara inne på det iaf.

De flesta tränar för lite. Man kan träna mycket mer än vad man tror :) Dock finns ju de som tränar utan en plan och kör femtielva övningar för samma muskel i en jäkla massa set flera gånger i veckan.

Lägger man upp sitt schema bra kan man träna väldigt mycket.

Macroman
2012-10-16, 13:37
Vad är steroidanpassade program?

5/6-splittar som proffsbyggare på steroider kör. Ickesteroidbrukares kroppar orkar inte återhämta sig med så mkt träning enligt ovan nämnda experter.

Macroman
2012-10-16, 13:40
De flesta tränar för lite. Man kan träna mycket mer än vad man tror :) Dock finns ju de som tränar utan en plan och kör femtielva övningar för samma muskel i en jäkla massa set flera gånger i veckan.

Lägger man upp sitt schema bra kan man träna väldigt mycket.

Jo, och inte för att vara optinojig eller så men det är nog inte optimalt för de flesta. :) Enligt experterna Wendler, Berkham, Rippetoe etc iaf.

PureWhey
2012-10-16, 13:42
5/6-splittar som proffsbyggare på steroider kör. Ickesteroidbrukares kroppar orkar inte återhämta sig med så mkt träning enligt ovan nämnda experter.

Visa gärna ett exempel.

Darkseid
2012-10-16, 13:45
Det är inte svårt. Men hur skulle du göra om du ville träna varje dag? :)

3 gånger i veckan endast, skulle göra mig deprimerad.

True shit! Kan absolut relatera till det, har svårt för att ta en vilodag i veckan.

spoon
2012-10-16, 13:50
Det tar väldigt lång tid att bli stark. Därför försöker man hitta snabbare vägar till styrkan genom att träna mera. Det är nog anledningen till att man krånglar till det.

Som en enkel grund hade jag nog hellre kört

Må Bänk/Böj
On Mark
Fr Bänk/Böj

Då jag tycker att det är oproduktivt med så lång vila mellan passen.

PureWhey
2012-10-16, 13:52
Skulle jag börja om från 0 skulle jag kört en 2-1-2 split med halvkropp, basövningar och komplement.

rooz
2012-10-16, 14:02
det tar väldigt lång tid att bli stark. Därför försöker man hitta snabbare vägar till styrkan genom att träna mera. Det är nog anledningen till att man krånglar till det.

Som en enkel grund hade jag nog hellre kört

må bänk/böj
on mark
fr bänk/böj

då jag tycker att det är oproduktivt med så lång vila mellan passen.

rsr:d

Morty
2012-10-16, 14:21
Visa gärna ett exempel.

Du måste väl ha sett sådana "scheman"? Det är typ nån som har skrivit ner varenda övning de kommer på i rad, såhär:

"CHEST N TRI'S!
Bench press 4x12
Incline bench 3x12
Shoulder press 4x8
Flat dumbbell press 4x8
Dumbbell fly 3x12
Cablecross fly 3x12
French press 3x10
Triceps Extensions 3x10
Side lateral raise 3x10
Front lateral raise 3x10"

PureWhey
2012-10-16, 14:23
Du måste väl ha sett sådana "scheman"? Det är typ nån som har skrivit ner varenda övning de kommer på i rad, såhär:

Pass med enorm volym med andra ord? :f

Morty
2012-10-16, 14:24
Pass med enorm volym med andra ord? :f

Och 5 gånger i veckan med en lite halvunderlig split typ marklyft dan efter ben etc.

ceejay
2012-10-16, 14:35
rsr:d

daily squatting :)

rooz
2012-10-16, 14:38
daily squatting :)
Var inte ett svar på Optiuppläggförattbliazbraidjuuupaknäböj, utan mer att RSR extended ser ut som det spoon la upp.

Iof tror jag inte på DS heller..

aijou
2012-10-16, 14:41
Jag tycker att det låter som ett skitbra upplägg. Liknande det jag kör själv

Nu vet jag inte om det är vad du är ute efter. Men om du vill ha ett väl etablerat program som fokuserar på (typ) dessa övningar, med Lagom snabb och jämn progression, så kan jag rekommendera Wendlers 5/3/1 (som redan nämnts). Jag tycker att det har fungerat skitbra hittills.

Shajjn
2012-10-16, 18:57
Nej, precis så kör jag. Mål att ha progression i de stora övningarna, främst.

zamuel96
2012-10-16, 19:48
Många tycker det är roligt att knepa ihop avancerade scheman. :)

Tycker faktiskt detta :)

Rawrx
2012-10-16, 20:18
Varför måste man göra det så in i helvete avancerat jämt? Vad är felet att träna såhär.

Pass 1 : Marklyft (progression varje vecka) + valfria ryggövningar tills man är slutkörd

Pass 2 : Knäböj (progression varje vecka) + Valfria benövningar tills man storknar

Pass 3 : Bänkpress (progression varje vecka) + Valfria överkropps övningar.


Behöver det egentligen vara svårare? Man tränar 3-4 gånger i veckan, lägger full krut på att bli starkare i basövningar och kompletterar efter dagsform?

Detta är precis min melodi! Jag gör det ännu enklare, och bestämmer inte vilket av ovanstående pass det blir förrän jag kommer till gymmet.

Jag kör alltså väldigt fritt, fast med utgångspunkten att någon av dessa basövningar blir grunden till passet. Och sedan kan jag lalla på med lite vad jag vill. Funkar bra eftersom jag då kan göra det som är roligt, och variera mig väldigt mycket.

Om det är optimalt vet jag inte, men det gör att det blir kul att gå till gymmet iaf, så ur den synvinkeln funkar det mkt bra!

NNIF
2012-10-16, 21:23
Om det är optimalt vet jag inte, men det gör att det blir kul att gå till gymmet iaf, så ur den synvinkeln funkar det mkt bra!

bara du håller koll på progressionen så är det nog bara positivt med att köra free style

Rawrx
2012-10-16, 21:33
bara du håller koll på progressionen så är det nog bara positivt med att köra free style

Metodiken här för mig är att skriva ner vad jag tränat på basövningarna, det minns jag enkelt i huvudet tills jag kommer hem. Resten av övningarna antecknar jag inte.

På så vis har jag rätt bra koll och brukar alltid försöka överträffa tidigare vikter eller antal reps. Funkar hyggligt!

alden
2012-10-16, 23:34
Många tycker det är roligt att knepa ihop avancerade scheman. :)

+1 tycker det nästan är roligare än träningen.

OnT: Om du vill ha ett simpelt program, kolla in t.ex. Stronglifts 5x5 för att se vilka basövningar du kan använda och dela sen upp dom över veckan som du gjort. Jag saknar bl.a. axelpress i det schema du skrivit men det kanske du gör i dina fria övningar sen.

Som svar på frågan förresten; nej, det behöver inte vara svårare än så. Många säger att 90% av resultaten kommer från basövningar. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt men det går inte att kringgå att basövningar är bröd och smör i styrketräningen.

cryx
2012-10-17, 13:48
Kör ungefär liknande fast med Reverse Pyramid-stil. 4 set på allt, maxa första setet sen sänka vikten 10%, öka en rep, som typ Martin Berkhan förespråkar på Leangains.

Måndag: Ben, axlar, mage/vader.
Knäböj, benövning typ legcurl, OHP, sidolyft och crunch-liknande eller vadpress (alternerar veckor med mage/vader).

Onsdag: Bröst, armar.
Bänkpress, Dips, Tricepspress, Bicepscurl med stång, Mage/vader.

Fredag: Rygg.
Marklyft, Chins, Stångrodd (funderar på att köra den på lördagen istället för man är så jävla död efter marklyften på denna vikten), Deltoidsdrag, mage/vader.

Tycker detta funkar utmärkt. Sen på sistone har jag lagt in ett pass på lördagar också där jag kör triceps igen och pullups (latsdrag). För att jag vill öka där.

aldoschadewitz
2012-10-17, 21:00
det är så det ska se ut! börjar med "stora" övningar o så meeejsling på slutet (i CC såklart)

CalleP
2012-10-17, 21:03
Håller med, önskar att jag tränade som jag gör nu när jag började hade gått riktigt jävla bra då. Dock spelar det ingen roll nu det är roligare att ha lärt sig av sina misstag och gjort är gjort, nu siktar man bara framåt.

MVP
2012-10-17, 22:30
Detta är precis min melodi! Jag gör det ännu enklare, och bestämmer inte vilket av ovanstående pass det blir förrän jag kommer till gymmet.

Jag kör alltså väldigt fritt, fast med utgångspunkten att någon av dessa basövningar blir grunden till passet. Och sedan kan jag lalla på med lite vad jag vill. Funkar bra eftersom jag då kan göra det som är roligt, och variera mig väldigt mycket.

Om det är optimalt vet jag inte, men det gör att det blir kul att gå till gymmet iaf, så ur den synvinkeln funkar det mkt bra!

Fan vad skönt det måste vara, man kan ju tänka "Ditt jobb är att klara progressionen i basövningen sen får du göra vad du vill"

Så efter bänk är det tillåtet att leka fritt så länge man vill och göra det man känner för.

Bara en fråga! Jag vill träna 3 gånger i veckan, men samtidigt träna varje muskel 2gånger i veckan (iaf dom stora)

Går det på något sätt? Eller ska man kanske lägga fokus på att träna dom 3 stora 1 gång var i veckan?

alden
2012-10-17, 23:50
Går det på något sätt? Eller ska man kanske lägga fokus på att träna dom 3 stora 1 gång var i veckan?[/B]

Klart att det går. Det är bara att hitta ett träningsschema som är upplagt så eller skriva ett eget.

Förlåt för min okunnighet med vilka är "de 3 stora"?

pezrulezhaakon
2012-10-18, 00:16
alden

Knäböj, marklyft och bänkpress, av nån anledning...

MVP
2012-10-18, 00:52
SL 5x5 är ju ett bra program men gillar det inte riktigt. För det första tycker jag knäböj 3 dagar i veckan sliter för mycket på en, sen gillat jag inte marklyft och knäböj på samma dag. Tycker dom "slår ut" varann, man orkar ju inte så mycket i mark efter Maxning i knäböj före eller tvärtom

wahpa
2012-10-18, 02:45
Så här kör jag, ganska enkelt men inte bara dom 3 basövningarna.

Mån: Benböj, vadpress, benpress och raka marklyft ibland

Ons: Bänkpress, dips, militärpress, frenchpress och hantellyt åt sidan.

Tors: Marklyft, chins, skivstångsrodd och stångcurl.

Det är ju bara att variera övningarna om man vill, fast ha kvar basövningarna så gott som alltid.

panzerpig
2012-10-18, 09:46
Finns många program som kör i denna stilen. Har sett många styrkelyftare som bygger runt:

dag 1 knäböj

dag 2 bänkpress

dag 3 marklyft

Lägger man på assistans på ett bra sätt så är det ju riktigt vettigt.

Jag gillar att köra liknande:

ben, mage

bröst, biceps

rygg, triceps

axlar på antingen bröst eller ryggdagen.

spoon
2012-10-18, 10:05
Ursprungligen postat av MVP
Går det på något sätt? Eller ska man kanske lägga fokus på att träna dom 3 stora 1 gång var i veckan?

Jag gillar som sagt.

må Bänk+Böj
ti Mark+Rygg
fr Bänk+Böj Plus komplement

Alternativt
må Bänk+böj
ti Marklyft+rygg
on Bänk+Böj
fr Bänk+Böj

MVP
2012-10-18, 11:52
Har bestämt mig för ett 2 dagars program. Hinner man kör man 4 gånger i veckan, är man lite off en vecka kör man 2. Verkar vara ett skönt schema!
Det som rekommenderas av kolo

Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Ett Orm
2012-10-18, 13:01
alden

Knäböj, marklyft och bänkpress, av nån anledning...

Vilka övningar skulle du sätta som de tre (eller fler) stora?:)

wahpa
2012-10-18, 13:08
Vilka övningar skulle du sätta som de tre (eller fler) stora?:)
Knäböj, marklyft och bänkpress. Av anledningen att dom är övningar som inte bara isolerar en muskel och bygger bra med styrka i hela kroppen.