handdator

Visa fullständig version : Har börjat med kolhydrater, vikten ökar?


itwillbe
2012-10-16, 06:28
Tyckte att min diet var tråkig utan kolhydrater, så jag började äta kolhydrater, den totala kcal/per dag är samma men istället för attt gå ner i vikt så går jag upp? som sagt fortfarande samma kcal mängd per dag... det handlar om 300 g i uppgång men ändå man blir lite knäckt trots man sköter dieten väger allting på punkt o pricka

Sniggel
2012-10-16, 06:33
Öh va?
Det är väl inte så konstigt att man ökar i vikt om man ökar sitt kolhydratsintag från lågt till högre? Du lär öka glykogendepåerna. Det är i princip alltid positivt.
300g är dessutom ingenting. Hur kan du ens vara säker på att det är statistiskt säkerställd viktökning?
Hur lång mätperiod är det vi snackar om? 2-3 veckor?

z_bumbi
2012-10-16, 06:33
Kolhydrater binder vätska när det lagras som glykogen så det är inget konstig med en mindre viktuppgång.

itwillbe
2012-10-16, 08:24
Ja men det jag har gått ner är alltså inte förstört då?

Pepz
2012-10-16, 08:30
Ja men det jag har gått ner är alltså inte förstört då?

nej


och 300g är ingenting. det är inom felmarginalen för om du druckit ett glas vatten eller inte varit på muggen innan vägning

Dreas
2012-10-16, 09:08
Ja men det jag har gått ner är alltså inte förstört då?Nej, och +1 på Pepz.

Du vill gå ner i fettvikt. Att ha extra vätska i kroppen kan vara positivt då många upplever bättre tryck på gymmet mm.

Reaper123
2012-10-16, 09:27
Ja men det jag har gått ner är alltså inte förstört då?Nu har du väl redan fått svaret, men alltså...

Den viktuppgång du upplever handlar inte om fettvikt, förtutsatt att du nu har det kcalintag du tror dig ha. Det handlar bara om olika vätskenivåer i kroppen.

För övrigt, hur i hela fridens namn kan du fundera över 300g i viktuppgång? Jag personligen kan diffa flera kilon över 24h trots att jag äter i det närmaste exakt samma mängd kolhydrater, protein & fett på samma mängd kalorier och på nästan exakt samma tidpunkter...

Nej, varians får man leva med och kolla snitt- &/eller medianvikt över 1-2 veckor om man nu ens ska försöka använda vågen som verktyg...

fallra
2012-10-16, 09:55
För att fortsätta diskussionen här, så vill jag fråga; Vad tycker ni om ett högt kolhydratsintag under deff? Varför?

Dreas
2012-10-16, 09:57
För att fortsätta diskussionen här, så vill jag fråga; Vad tycker ni om ett högt kolhydratsintag under deff? Varför?Jag förespråkar det. Så högt som möjligt efter att proteinintaget är mött utan att dra ner för mycket på fettet.

Bättre ork, bättre tryck på gymmet är två bra anledningar.

Reaper123
2012-10-16, 10:00
För att fortsätta diskussionen här, så vill jag fråga; Vad tycker ni om ett högt kolhydratsintag under deff? Varför?Varför inte?

Mina första sk "deffar" kördes med vad jag då trodde var det enda, att dra ned på alla kolhydrater. Vårdeffen iår var ungefär som dag och natt när jag började äta kolhydrater och nu när jag har ännu bättre koll på hur min kropp reagerar och framför allt mer kunskap om kost/näring så måste jag säga att jag ALDRIG kommer gå tillbaka till lowcarb mer än när jag enligt leangains cyklar intaget (men inte ätit under 100g carbs nån dag sen i somras typ).

Kort och gott, deff för mig med kolhydrater = jag får bättre ork/pump och återhämtning! :thumbup:

Fredrik_S
2012-10-16, 10:15
För att fortsätta diskussionen här, så vill jag fråga; Vad tycker ni om ett högt kolhydratsintag under deff? Varför?

Jag låg på 500 gram kolhydrater om dagen under min sommardeff och blev hård som satan tappade ca 500 gram fett i veckan i 10 veckor.

Jag tycker man ska ligga så högt som möjligt på kolhydrater åretom varesig det är deff eller bulk och sen träna massa olika saker + en jävla massa styrketärning förståss för en snygg allroundfysik och bra fungerande kropp.

itwillbe
2012-10-16, 13:06
Märkte dock igår att när jag käkade cheeseburgare till lunch 2 st att jag fick enorma hungerkänslor resten av dagen, lär aldrig göra om det... är det att det e snabba kollisar eller?

Akada
2012-10-16, 13:08
Märkte dock igår att när jag käkade cheeseburgare till lunch 2 st att jag fick enorma hungerkänslor resten av dagen, lär aldrig göra om det... är det att det e snabba kollisar eller?
Vad brukar du äta till lunch annars? Sen är ju 2 cheese typ ingen mat alls även om det ger mycket kalorier (sett till vad man får), så att du var hungrig förvånar mig inte.

Pretorian
2012-10-16, 13:09
Märkte dock igår att när jag käkade cheeseburgare till lunch 2 st att jag fick enorma hungerkänslor resten av dagen, lär aldrig göra om det... är det att det e snabba kollisar eller?

Tror knappast att snabba kolhydrater ökar hungern. Det kan ju bara vara så enkelt som att du ätit för lite (igår kanske) eller tränat ett riktigt tungt pass dagen innan och därför känner extra hunger.

Jeml
2012-10-16, 13:24
Kolhydrater bör du absolut köra på under deff. Dock så tror jag inte på att dra ner fettet allt för mkt just på underskott då jag upplever att lågt fett sänker mättnadskänslan rejält.

Bulkar nu och äter ganska mkt mat på träningsdagar low-fat, Ibland kan jag känna mig lite hungrig trots väldigt mkt käk och sedan på vilodagar då jag ligger kring balans/lite under med moderat fett så kan jag bli betydligt mättare.

Jag kommer iaf köra högre på fettet under min nästa deff :)

itwillbe
2012-10-17, 06:20
Fan idag så ökade vikten trots bra träning och räknat kalorier, vägt mig på morgonen samma tid varje dag :S

Jeml
2012-10-17, 06:27
Fan idag så ökade vikten trots bra träning och räknat kalorier, vägt mig på morgonen samma tid varje dag :S

då har du väl inget att oroa dig för utan kan vara säker på att det är vatten vikt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2012-10-17, 07:02
Fan idag så ökade vikten trots bra träning och räknat kalorier, vägt mig på morgonen samma tid varje dag :SMen snälla du, kolla dessa två viktkurvor jag har (en långsiktig, en kortsiktig) så kan du ju börja fundera på om några 100gram hit eller dit är något att bry sig över...

Hösten 2011: ("deff" on/off utan jättebra koll)
http://2.bp.blogspot.com/-cf7sPD4aQu4/UHvararrO1I/AAAAAAAABO0/byeEoqLk9uU/s320/Untitled.gif

Hösten 2012: (Deff, med i det närmaste überstrikt kosthållning)
http://4.bp.blogspot.com/--mGTp4ndohE/UHucxPtrjvI/AAAAAAAABL8/Q9oITskYSj0/s320/vikrkurva121015.gif

Du måste tänka morgonvikt som EN av alla verktyg, där fokus bör ligga på att kolla median/snitt på MINST 7 dagar för att det ens ska vara värt ett försök.

Håll koll på kcal in och styr det mot det uppskattade kcal ut och jag lovar dig att du om säg 2-3 veckor kommer se en negativ lutning!

itwillbe
2012-10-17, 07:11
tackar,

hur räknar man ut hur mkt man går ner i medel?

typ
mån 80.1
tis 80.8
ons 80.9
tors 81
fre 79
lör 79.5
sön 79.8

plussa dessa och sen delat på 7?

Jeml
2012-10-17, 07:19
tackar,

hur räknar man ut hur mkt man går ner i medel?

typ
mån 80.1
tis 80.8
ons 80.9
tors 81
fre 79
lör 79.5
sön 79.8

plussa dessa och sen delat på 7?

ja

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2012-10-17, 07:36
tackar,

hur räknar man ut hur mkt man går ner i medel?

typ
mån 80.1
tis 80.8
ons 80.9
tors 81
fre 79
lör 79.5
sön 79.8

plussa dessa och sen delat på 7?

Det där ser ju ut som en perfekt viktnedgång. Vägning varje dag men dra inte för hastiga slutsatser efter ett dygn om vikten gått upp.

Fishtank
2012-10-17, 07:37
Nej.
Du tar medianen väl?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Reaper123
2012-10-17, 07:48
tackar,

hur räknar man ut hur mkt man går ner i medel?

typ
mån 80.1
tis 80.8
ons 80.9
tors 81
fre 79
lör 79.5
sön 79.8

plussa dessa och sen delat på 7?Nu är som sagt 7 dagar en väldigt kort mätperiod, men man ser redan här en tydlig trend som pekar nedåt ;)

http://dl.dropbox.com/u/640925/vikt.gif

Ps. Bör väl finnas en uppsjö med appar till detta ändamål om du nu har en smartphone. Jag kör dock oldschool och litar på mina excel-skills Ds.

itwillbe
2012-10-17, 07:50
Vad finns d andra för verktyg att mäta med

Reaper123
2012-10-17, 07:55
Vad finns d andra för verktyg att mäta medVet inte om du syftar på min första post i tråden?

Om så är fallet, menar jag:
- Spegel
- Måttband
- Kläder
osv

Men det är som sagt inget man kan kolla dag till dag utan kanske tex kollar var 14:e dag och sedan se om utvecklingen går åt rätt håll :)

Fotnot: Man blir väldigt lätt hemmablind så jag valde att denna deff ta ett kort i spegeln VARJE morgonen och där har jag kvitto på hur utvecklingen går vare sig jag vill eller ej och det har minst sagt hjälpt mig nu när det börjar gå långsammare och långsammare...

z_bumbi
2012-10-17, 08:05
Vad finns d andra för verktyg att mäta med

Den du redan har är bland de bättre så jag skulle fokusera på annat i livet.