handdator

Visa fullständig version : Tips och trix för latsdrag


MackeJuve
2012-10-15, 20:51
Tjena. Hur kör ni latsdrag? Jag har alltid försökt att begränsa mig till att inte luta mig mer än 45 grader bakåt när jag kör den övningen, och tänka på att dra med latsen och ihop med skulderbladen, typ. Standard. Men kan tycka att ju längre man kommer i ett set desto ostriktare och ostriktare blir det, omedvetet. Har då börjat med att försöka hålla blicken rak, i en spegel mitt emot för att veta att kroppen håller sig någorlunda upprätt under setets gång, om ni förstår. Har överlag försökt köra ryggträningen striktare och striktare då även rodd är en övning som jag tycker är svår att få till, då det för min del tenderar att bli, precis som i latsdrag, ostrikt mot slutet.

NNIF
2012-10-15, 20:53
jag sitter nästan helt rakt, samt drar först så att axlarna åker ned, sedan armarna och motsatt på uppvägen.

Chaan
2012-10-15, 21:06
Nja ihop med skulderbladen kommer inte träna lats bättre, det är i så fall rhomboidéer (den som löper nedåt från skuldror) samt trapezius. Skulderadduktion alltså.

Ett trix jag har börjat med är att börja draget bakåtlutat (eftersom man är starkare där och i början av draget är ju muskeln maximalt förlängd och därför svagare) men i samma veva som stången kommer ner går jag in under den!

pezrulezhaakon
2012-10-15, 22:07
Latsdrag framför, med mest effektiv greppbredd.
Lutar kroppen 5 grader bakåt för mest effektiv latsinkoppling.
Skulderbladen/axelpartiet i bottenläget.
Armbågarna i dragriktningen/belastningsriktningen rakt under händerna.
Drar ner och in överarmarna mot sidorna av kroppen.

ameiner
2012-10-16, 08:22
så rakt som möjligt :)

Ladugårdsdörr
2012-10-16, 09:09
jag sitter nästan helt rakt, samt drar först så att axlarna åker ned, sedan armarna och motsatt på uppvägen.

Samma här och det ger bra kontakt och härligt "nyp" i latsen.

MackeJuve
2012-10-18, 19:00
Tack så mycket. Lite lutning verkar vara ert koncept, har med åren minskat min också, och upplever det som bättre.

JJonsson
2012-10-18, 19:11
Den här killen förklarar tekniken ganska ingående

http://youtu.be/eovBJK7UAxk

filmjölk
2012-10-18, 19:13
Dra bak nacke så tycker jag det blir lättare att inte fuska.

MackeJuve
2012-10-18, 19:14
Den här killen förklarar tekniken ganska ingående

http://youtu.be/eovBJK7UAxk

Tack så hjärligt.

pezrulezhaakon
2012-10-18, 20:32
JJonsson och MackeJuve

Förutom att inte heller denna killen i klippet gör latsdraget så effektiv som man kan....

MackeJuve
2012-10-19, 00:13
JJonsson och MackeJuve

Förutom att inte heller denna killen i klippet gör latsdraget så effektiv som man kan....

Nä men tyckte den var bra för att verkligen förstå de 2 momenten i latsdrag, först axlarna sen armarna. Kommer tänka mer på det nästa gång.

z_bumbi
2012-10-19, 07:16
Börja med utsträckt rygg.
Dra ner handtaget i en rörelse till avsedd höjd.
Ev gör en liten paus i botten.
Håll emot på uppvägen.

Om man lutar överkroppen eller inte beror på. För nybörjare så brukar jag köra utan att de lutar då många snabbt börjar kasta med kroppen utan kontroll (med kontroll så är det bara en teknik bland flera andra).

ARMSTARK
2012-10-19, 07:33
Det man ska tänka allra mest på är att inte luta sig FÖR mycket bakåt. Då blir det en roddövning istället. För att verkligen få ett rakt drag neråt brukar jag köra drag bakom nacken och sitta åt "fel" håll. ( De flesta maskiner har sätet och knäbrädan i en position att man inte kan sitta så att draget blir helt rakt ner. )

Donkey Kong
2012-10-19, 07:49
Ursäkta, får jag tjuvlåna tråden lite?

Latsen har jag sällan eller aldrig fått "kontakt" med, dock uppstår ibland träningsvärk (för vad det är värt) samt styrkeökning finns.

De senaste månaderna har jag testat att köra uppvärmning samt de första lätta setten "extremt strikt" bakom nacken, för att sen gå över till framför, fortfarande "extremt strikt" (med vilket jag menar rak i kroppen, dra rakt ner, armbågarnas riktning). De 2-3 sista seten blir det "kontrollerat fusk", för då är vikterna för tung för strikt körning.

En sak jag funderar på är dels att jag tycker jag är svagare i nedersta läget, vad kan det bero på, kanske går jag inte ner långt nog? - kör ni stången till övre eller nedre bröst?

Samt vissa dar verkar det som förgjort, övningen tar för mycket på underarmarna (gissar brachioradialis?) det har jag fått till hyfsat med att köra lösare, mer "krokliknande" grepp, men ibland är det ändå hopplöst.

pezrulezhaakon
2012-10-19, 09:05
Donkey Kong, fokusera inte på hur långt du drar ner stången, utan hur långt in du får in överarmarna mot sidorna av kroppen. Stången hamnar där den hamnar. Kanske håller du för brett då du upplever att du är svag i bottenläget. Det brukar vara en av de vanligaste orsakerna.

z_bumbi
2012-10-19, 09:29
En sak jag funderar på är dels att jag tycker jag är svagare i nedersta läget, vad kan det bero på

Det ska man vara så det är inget konstigt.

Donkey Kong
2012-10-19, 09:42
Tackar för svar, pezrules och z-bumbi!

Mycket bra tråd, nu har jag en del nya grejer att prova för att slipa till tekniken som jag tror kommer bli mycket givande i slutändan!