handdator

Visa fullständig version : Större kcalunderskott vid vilodag???


Candydarling
2012-10-15, 19:54
Tjena!

Här pågås deffning för fullt, är inne på V3 och det går kanon hittills.
Jag ligger på -450 kcal varje dag (1550 kcal/dag) men först idag slog det mig att underskottet kanske ska se annorlunda ut de dagar jag inte tränar?

Varje dag tar jag en PW (med barnvagn) på 40 minuter, och gymmet besöker jag 4 dagar i veckan. När mina ätardagar kommer in i schemat (har valt att vänta med dom i 3 hela veckor) så tänker jag även sätta in ett medeljobbig konditionspass (typ 30 min intervaller, crosstrainer etc)

tillbaka till frågan; bör jag sänka kalorierna ytterligare under vilodagarna?

vicarious
2012-10-15, 20:10
Om du rör dig mindre de dagarna/förbrukar mindre energi så ja, då känns det logiskt.

King Grub
2012-10-15, 20:17
Tänker du på ev muskelförlust kan du nog ligga på större underskott på träningsdagar jämfört med vilodagar eftersom styrketräningen stimulerar muskeluppbyggnaden och skyddar mot muskelförlust upp till ett dygn efter passet.

Candydarling
2012-10-16, 07:39
En annan fråga som dök upp i morse:
Jag vägde mig senast för 5 dagar sedan, men tyckte idag att jag kändes väldigt lätt så jag hppade upp på vågen trots att det inte var mätardag - 1kg ner, 1cm i midjan. Finns det nackdelar med att dieten går för fort fram? Har hittills gått ner 3kg på strax över 2 veckor :s borde jag öka maten lite eller spelar det ingen roll?

Pretorian
2012-10-16, 07:47
Jag tror risken för muskelförlust ökar om du går ner för snabbt men du har troligtvis mest tappat vätska i början av dieten så det är säkert ingen fara. Fortsätter det i samma takt så kanske du ska öka intaget lite.

Och håll koll på vikterna på gymmet.

tjing
2012-10-16, 10:30
En annan fråga som dök upp i morse:
Jag vägde mig senast för 5 dagar sedan, men tyckte idag att jag kändes väldigt lätt så jag hppade upp på vågen trots att det inte var mätardag - 1kg ner, 1cm i midjan. Finns det nackdelar med att dieten går för fort fram? Har hittills gått ner 3kg på strax över 2 veckor :s borde jag öka maten lite eller spelar det ingen roll?

Vätskenivåer kan diffa hit och dit av olika anledningar.

Man tappar i regel inte fett så fort (på samma sätt som att du inte lägger på dig en massa fett av lite överätning), men visst kan det gå snabbare ibland och långsammare ibland av anledningar som inte är helt kända, men kanske har att göra med uppreglering av enzymer involverade i olika processer relaterade till fettförbränning osv.

Jag vill minnas att jänkaren Lyle McDonald refererar till detta som en "woosch" i The Protein Book eller var han nu skrev det.