handdator

Visa fullständig version : Rehab - Knän och fotleder


moonymedia
2012-10-15, 14:26
Hej.

Före: Skadade fotleden för 16 månader sedan efter att ha trampat snett kraftigt med hela kroppsvikten som hjälp.. Resulterade med besök på akuten och fotleden var nästan dubbelt så stor som normalt. Enligt läkare var det otroligt att inget vart brutet eller avslitet med hur det såg ut. Dock är ju den fotleden bra mkt klenare nu än då.

I år: Efter jag cyklade Vätternrundan fick jag problem med höger knä, mest pga. utslitning under lång påfrestning samt kyla flera timmar (det regnade mycket i år). Utan att göra speciellt mycket med knät under en månad innan Fjällräven Classic skulle gå av stapeln tyckte jag att vila kändes som ett bättre alternativ än att anstränga det. Fjällräven Classic är en 110 km vandring med 14 kilo packning och detta gjordes på 51 timmar = Knän och fotleder tog en jävla massa stryk. Kom hem, vilade knän och fotleder och gjorde endast några lättare joggingpass på mjukare underlag inför Lidingöloppet 30 km, samt TjurRuset 10 km. Jag har under mina lopp och träningar trampat snett ibland så man kommer fel på rötter eller liknande. Inte hårt men tillräckligt för att det ska kännas.

Nu: Rehab har jag aldrig utövat förut och det kommer att behövas för att bli bra igen! Vad är bra övningar för att bygga upp musklerna i fotleder? Sådan där delad boll/kula som man balanserar på?
Vad är effektivast med knäna? Lätta vikter i bensparksmaskinen? Utfall?