handdator

Visa fullständig version : Dessa äckliga taxis som tar överpris!


Juxta
2012-10-15, 14:25
Jag antar att ingen kunnat undgå vår invasion av nystartade taxiföretag som kör omkring med endast en bil varav loggorna försöker härma de större och mer etablerade taxiföretagen, fast dom har skyhöga priser och försöker på bästa sätt gömma denna prisuppgift som ska finnas klistrad på taxin, synligt.
De vanliga taxibolagen har ju priser runt 300kr, strax över, medans dessa nytillkomna taxis har priser upp till 2000kr. Gärna utsatt på en klisterlapp på ett fönster dom kan veva ner.

Man riktigt ser hur onda människorna är som sitter i dessa bilar.

I vilket fall. Jag har väldigt länge nu varit extremt provocerad när jag ser dessa bilar, jag blir förbannad på att dom lagligen har tillåtelse att lura folk.
Idag promenerade jag förbi en taxi vid Centralen som var på gång att plocka upp en asiatisk tjej, turist, sin taxi värd 890kr. Jag gick fram och meddelade att du ska inte ta denna taxi, det är en dyr taxi och pekade på en Taxi Stockholm som stod en bit bort. Påpekade även att "these taxis just tries to trick tourists". Hon var väldigt tacksam och gick. Taxichaffören var mindre tacksam och började mucka. Han gick in i mig varav jag säger att gör det en gång till så tar jag till nödvärn och slår av käften på honom. Han går då och sätter sig i sin bil, hotfull och jag blir kallad både det ena och det andra. Plus att jag ska suga allt möjligt.
Under denna tid har hans kollega i en likadan taxi, fast med annat taxinamn, svängt in och kört extremt nära mig, för att på något sätt mota bort mig med sin bil. Han stiger ut och börjar kalla mig ***** och att jag ska akta mig. Jag var aldrig rädd för att det skulle bli en fight, tvärtom.
Jag ler precis hela tiden för jag är riktigt glad. Jag tar upp telefonen varav jag får till svars att "Ska du spela in nu??". Jag bara ler och säger åt dom att ta om allt dom sagt till mig. Både kniper käft och säger bara "Stick härifrån".
Uppenbarligen är dom vana vid konflikter med deras kunder då hans polare när han satt i bilen redan på en gång visste vad det handlade om.
Jag märkte att ingenting kommer hända mer och började gå därifrån, det sista jag säger är "Jag vann, bara så du vet".
Jag var fylld av adrenalin och energi när jag sedan promenerade bort, helt fylld av glädje av att på ett pyttelitet sätt motarbetat dessa jävlar.

Jag skiter fullständigt i om dom har laglig rätt till att lura folk, jag ser inte detta som acceptabelt.

Vad säger ni om dessa taxis? Får man skylla sig själv om man åker med en?

MathiasF
2012-10-15, 14:31
Jag åker aldrig/sällan taxi utan att förhandla ett pris, fler borde göra det.

ceejay
2012-10-15, 14:33
Jag har aldrig sett/hört talas om dessa taxis, nog för att jag aldrig är nära stationer eller dylikt, men iaf. Var står det att de är dyra?

Juxta
2012-10-15, 14:35
Jag åker aldrig/sällan taxi utan att förhandla ett pris, fler borde göra det.

Absolut, fast måste man göra det? Kan man inte bara få sätta sig i en taxi och veta att man kan åka någonstans utan att bli lurad eller behöva förhandla som om man befann sig i Marocco?

Jag har aldrig sett/hört talas om dessa taxis, nog för att jag aldrig är nära stationer eller dylikt, men iaf. Var står det att de är dyra?

SVD hade en hel artikelserie om dom.
För ett tag sen tog Moderaterna(?) bort prisregleringen och då började det dyka upp massor av dessa taxis som hoppas på att ingen läser prisskylten som dom lagligen måste sätta upp. Priset står på en gul klisterlapp dom måste ha på bilen, det priset motsvarar en typresa på 10 km och 15 minuter.

PowPow
2012-10-15, 14:45
Absolut, fast måste man göra det? Kan man inte bara få sätta sig i en taxi och veta att man kan åka någonstans utan att bli lurad eller behöva förhandla som om man befann sig i Marocco?


Håller med. Man kan ju undvika det enkelt genom att råka med rätt bolag. Problemet är om man är i en ny stad eller kommer som turist. Då vet man ju inte. Vi får starta en insamling så vi kan anställa ett gäng Juxtas som står och räddar vilsna turister på taxiplatserna :d

Eller (åter)införa någon form av prisreglering.

LeBron
2012-10-15, 14:47
Du är min idol. :D

Fishtank
2012-10-15, 14:47
Skönt att vi bara har ett legitimt bolag i min lilla stad där priset är bra.
Tycker beteendet är löjligt fegt och fel.
Måste bara fråga, vad kör de för något?
De kan ju inte köra splitternya mercor som alla andra taxifirmor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Morty
2012-10-15, 14:48
Jag har aldrig sett/hört talas om dessa taxis, nog för att jag aldrig är nära stationer eller dylikt, men iaf. Var står det att de är dyra?

Det står ett jämför-pris på en ruta. Vanligtvis 3-400:-, om det är för 10km/20 min eller nåt sånt. Vissa av dessa myglar-taxibilar har priser på typ 3,750:- eller så för att det ska "likna" 375,0:- eller nåt sånt. Vilket är som en laglig turbo-taxameter. Vill inte veta vad det skulle kosta att sätta sig i en sån, huva.

BlötSnö
2012-10-15, 14:48
Mm, det där är så fruktansvärt svinigt.
Man kan ju tycka att det borde finnas en riktlinje som får överskridas med si och så många procent, men inga 8-900%.
Som du säger så är det lagligt lurendrejeri och det är väldigt konstigt att man inte gör något åt det, då det delvis har pågått en ganska lång tid och dessutom ger dålig publicitet för städer som utsätts får svindlare av det här slaget, då det ofta är turister som utsätts.

Ruskigt bra gjort av dig att hjälpa den där tjejen. Stor klapp på axeln.

hahavaffan
2012-10-15, 14:49
Underbart Juxta :D

Juxta
2012-10-15, 14:49
Håller med. Man kan ju undvika det enkelt genom att råka med rätt bolag. Problemet är om man är i en ny stad eller kommer som turist. Då vet man ju inte. Vi får starta en insamling så vi kan anställa ett gäng Juxtas som står och räddar vilsna turister på taxiplatserna :d

Eller (åter)införa någon form av prisreglering.

Haha, jag är game on! Ge mig bara kost och logi så tar jag det som min livsuppgift!
Det finns ju en anledning till att dessa taxis uppkommit nu och inte tidigare. Hade dom velat starta ett taxibolag när regleringen fanns hade dom gjort det, nu vill dom bara lura turister och tjäna en snabb peng.
Det är som om jag befinner mig i Afrika igen. Fyfan vilket bråk det blev hela tiden med taxis när jag var där. Vardag för dom som bor där, men inte för mig.

Juxta
2012-10-15, 14:53
Vad underbara ni är som backar upp mig. :D

Jag sitter här och kan inte riktigt varva ner haha.

ceejay
2012-10-15, 14:53
Det står ett jämför-pris på en ruta. Vanligtvis 3-400:-, om det är för 10km/20 min eller nåt sånt. Vissa av dessa myglar-taxibilar har priser på typ 3,750:- eller så för att det ska "likna" 375,0:- eller nåt sånt. Vilket är som en laglig turbo-taxameter. Vill inte veta vad det skulle kosta att sätta sig i en sån, huva.

Vad händer om man skiter i att betala? Har de lagen på sin sida att mygla sådär?

bubbe
2012-10-15, 14:53
Tack för tipset. Vanligtvis när man kommer som ovetandes stocholmsturist så går man ju bara fram till en taxi och tänker att de har samma kostnad som alla andra. Men så var det inte längre alltså.

Mental
2012-10-15, 14:55
Vad händer om man skiter i att betala? Har de lagen på sin sida att mygla sådär?

Ja, det är helt rätt och lagligt, men fördjävligt.

Har du åkt ska du betala, även om det är vidriga priser.

PureWhey
2012-10-15, 14:56
Japp, idioter som vill lura konsumenten till max. (Inte lura, men ni förstår)
Ha som vana att alltid förhandla pris innan färden, vill dom inte det säger jag att jag inte betalar ett öre över x kronor..

Remokillen
2012-10-15, 14:57
Om svensk Taxi fungerat lika bra som den i Marocko så hade du inte behövt skriva det här inlägget.

Nebuchadnezzar
2012-10-15, 14:58
Vad händer om man skiter i att betala? Har de lagen på sin sida att mygla sådär?

Om marknadsdomstolen anser att jämförpriset är tydligt angivet, ja. Vet inte om det har prövats, men man kan ju tänka sig att det skulle gå att ifrågasätta just detta, eller kanske pröva dom för vilseledande efterbildning (inte sett dessa bilar, men om de tydligt försöker efterlikna etablerade företags bilar och genomsnittskonsumenten förväntas känna till dessa så är det minst sagt vanskligt).

Ett större problem är att sån här asymmetrisk information riskerar att förstöra marknaden i dess helhet om man i dagsläget har en prissättning vid marginalkostnad, ifall problemet blir för utbrett.

ceejay
2012-10-15, 14:59
det borde vara lagligt att banka på skitarna som sysslar med detta :)

Det vore kul att göra som juxta, att bara sitta och hänvisa folk bort från dessa taxis, för att göra dem förbannade.

WHITEFOLKS
2012-10-15, 14:59
Man behöver inte reglera priserna däremot kan det behövas regleras hur den presenteras.

T.ex. med dagens teknologi borde det inte vara några problem att kunna ställa krav på att de ska kunna och måste ge ett pris i förväg.

ceejay
2012-10-15, 15:00
Man behöver inte reglera priserna däremot kan det behövas regleras hur den presenteras.

T.ex. med dagens teknologi borde det inte vara några problem att kunna ställa krav på att de ska kunna och måste ge ett pris i förväg.

Frågar man ett känt taxibolag så får man väl alltid ett pris.

Mental
2012-10-15, 15:02
Det är upp till konsumenten att begära det då.
Taxi 020 har ju en mobilapp där man kan boka sin resa och alltid få fast pris tex.

WHITEFOLKS
2012-10-15, 15:04
Frågar man ett känt taxibolag så får man väl alltid ett pris.

Ja fast man skulle kunna ställa som krav på taxinäringen att det ska presenteras i förskott inte bara om man frågar.

Om man sedan efter att ha fått veta att det kommer kosta 1500 att åka tre kvarter fortfarande vill åka så är det inte så mkt att göra åt saken.

ceejay
2012-10-15, 15:05
hittade en text på svd.se
För ett par år sedan åt jag hotellfrukost bredvid ett japanskt par, som just förklarade hur man fått betala närmare 3 000 kronor för taxiresan från Arlanda. Taxameterbeloppet hade dubblerats för att det var två resenärer, sedan en gång till för att man hade sex väskor, ytterligare en gång för att klockan var efter 22, och slutligen en gång till pga storhelg.

Juxta
2012-10-15, 15:05
Om marknadsdomstolen anser att jämförpriset är tydligt angivet, ja. Vet inte om det har prövats, men man kan ju tänka sig att det skulle gå att ifrågasätta just detta, eller kanske pröva dom för vilseledande efterbildning (inte sett dessa bilar, men om de tydligt försöker efterlikna etablerade företags bilar och genomsnittskonsumenten förväntas känna till dessa så är det minst sagt vanskligt).

Ett större problem är att sån här asymmetrisk information riskerar att förstöra marknaden i dess helhet om man i dagsläget har en prissättning vid marginalkostnad, ifall problemet blir för utbrett.

Jo, dom försöker härma loggorna, med att t.ex efterlikna "TAXI STOCKHOLM"-loggan fast med ett svagt annorlunda typsnitt. Då är det ju rätt uppenbart att de vill luras. Att någon av misstag sätter sig i den i tron att det är det "riktiga" företagets taxi.

Nebuchadnezzar
2012-10-15, 15:08
Jo, dom försöker härma loggorna, med att t.ex efterlikna "TAXI STOCKHOLM"-loggan fast med ett svagt annorlunda typsnitt. Då är det ju rätt uppenbart att de vill luras. Att någon av misstag sätter sig i den i tron att det är det "riktiga" företagets taxi.

Mm, då skulle det absolut kunna prövas av MD, och utfallet skulle mer eller mindre bero på huruvida 1) de anser att man medvetet försökt efterlikna bilarna och 2) Taxi Stockholms logga får anses tillräckligt välkänd att genomsnittskonsumenten i målgruppen känner igen den.


Hittade ett liknande fall som fått bifall: https://lagen.nu/dom/md/2005:26

ceejay
2012-10-15, 15:10
http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dynamic/00899/taxk-9909_899549c.jpg

hultman
2012-10-15, 15:10
"Jag vann, bara så ni vet".

HAHAHHAHA. Är du på riktigt?

Tricklew
2012-10-15, 15:12
Juxta skulle kunna vara en barnätare, jag gillar han iaf.

Tryman
2012-10-15, 15:13
Håller med om att man kan bli j*vligt irriterad på dessa utsugare. De lever på turister och ouppmärksamma som inte kollar ordentligt.

Kischen
2012-10-15, 15:16
Du är min idol. :D

+1

Ta nu tag i otyget med folk som cyklar på trottoaren.

Juxta
2012-10-15, 15:16
"Jag vann, bara så ni vet".

HAHAHHAHA. Är du på riktigt?

Hey, det funkade. Jag ville irritera dom och det var helt rätt sak att säga i situationen. :D

PowPow
2012-10-15, 15:17
Jag har bara varit med om det en gång här i Malmö (men det är väl för att jag bor här och vet vilka bolag som är legit). Då kostade en resa 150 pix istället för 80-90 som det brukar kosta, så det var inte farligt (kanske inte ens att räkna som lurendrejeri... bara jäkligt dyrt i förhållande till de andra bolagen). Inte hela världen tänkte jag (Sverigetaxi hette bolaget bilen gick under vill jag minnas).

Dock såg jag någon dag senare att de hade dragit summan två gånger. Men det löstes genom några samtal... "Vi ber om ursäkt, det blir så ibland".

Just det, det bara blir så ibland..

Tigerkotten
2012-10-15, 15:23
Bra gjort Juxta, hatar de där friåkarna så enormt. Jobbar mycket med kryssningsbåtar runt Stockholmshamnar och där har jag varit med ett antal tjafs. Polisen blivit tillkallad flertal gånger. Nu har dock det blivit bättre i Frihamnen så de får ej vistas nära fartygen utan bara "lagliga" taxiföretag får köra där nu. Men i skeppsbron/stadsgården är det inte direkt en möjligt utan de får stå där lagligt.

Men man brukar informera turister då ang priserna osv, dock hinner man inte alltid och då får en av de där friåkarna en tur tillslut ändå. Jäkligt tråkig första erfarenhet som turist om man blir lurad direkt och får betala x4 normala priset. Sen är det ofta man ser det där med rutorna som vevas ner, men det brukar man vara snabbt att påpeka.

Juxta
2012-10-15, 15:23
Hittade ett liknande fall som fått bifall: https://lagen.nu/dom/md/2005:26

Just kopierandet av loggor har minskat de senaste månaderna, förmodligen är detta ett skäl.

rajjan_dammit
2012-10-15, 17:15
"Jag vann, bara så du vet"

Eh.. *rolleyes*

ll0ll0ll
2012-10-15, 18:02
friåkare...

Angel
2012-10-15, 19:31
Taxi i Sverige är ju helt svindyrt. I Bosnien åkte jag bara taxi, flera km och så blev det typ 20:-, fy vad underbart det var. Hade kunnat flytta till Bosnien bara för att få åka taxi överallt.

MathiasF
2012-10-15, 19:43
Taxi i Sverige är ju helt svindyrt. I Bosnien åkte jag bara taxi, flera km och så blev det typ 20:-, fy vad underbart det var. Hade kunnat flytta till Bosnien bara för att få åka taxi överallt.

Vilken tur att du har lika hög lön i bosnien som sverige då *rolleyes*

Angel
2012-10-15, 19:50
Vilken tur att du har lika hög lön i bosnien som sverige då *rolleyes*

Spelar ingen roll om de har lägre löner, de matchar ändå inte taxipriserna här på långa vägar. Finns folk där som åker taxi till jobbt varje dag. *rolleyes*

ceejay
2012-10-15, 19:51
för mig kostar en taxi från stan hem till mig minst 300kr. Det tar mindre än 20min om man kör halvfort, alldeles för dyrt.

difeddy
2012-10-15, 19:53
"Jag vann, bara så du vet".

:laugh:

wo0ord
2012-10-15, 20:03
Hade aldrig någonsin betalat nån som försökt lura mig med dom taxipriserna. Hade bara klivit ur bilen. Vad är detta för taxibolag ni snackar om? Finns dom i Gbg också?

BlötSnö
2012-10-15, 20:03
för mig kostar en taxi från stan hem till mig minst 300kr. Det tar mindre än 20min om man kör halvfort, alldeles för dyrt.

Lön till förare, bränslekostnad, servicekostnad, reparationskostnad, fordonskostnad, arbetsgivaravgifter, allmän random beskattning, eventuell trängselavgift...

Det är väl småturerna som de dra mest pengar på. Det kan ju inte vara speciellt lönsamt att ligga och köra ut till arlanda för 500 kronor, om det är mycket trafik i stadskärnan etc...

David Brent
2012-10-15, 20:11
Spelar ingen roll om de har lägre löner, de matchar ändå inte taxipriserna här på långa vägar. Finns folk där som åker taxi till jobbt varje dag. *rolleyes*

Det tror jag faktiskt att det gör i Sverige med.

Jukka Sejlite
2012-10-15, 20:18
Man är ju själv skyldig att ta reda på vad en vara eller tjänst kostar.

Inte går man till en restaurang och käkar en biff och tror att den ska kosta lika mycket som på jensens böfhus där man vanligtvis burkar äta?

Men visst, många(inte alla) av dessa enbilsåkare har helt sjuk prisättning.

Krogbyggaren
2012-10-15, 20:19
Haha, jag blev nästan lurad av en fultaxi en gång.. Bilen såg ut som en Taxi Stockholmbil och efter typ 3 minuter står taxametern på 400kr. Jag påpekar att den är trasig och hans säger ''Nej azzu, det ä vorra priser du vät, det star på lappen der näre'' och pekar på en sketen liten lapp på fönstret. Jag ber honom släppa av mig och han vägrar.. Jag blir direkt ursinnig och säger att han har 3 sekunder på att stanna sen sparkar jag sönder dörren, han blir helt röd i ansiktet, tvärnitar och jag hoppar ur och springer från bilen, utan att betala en kr. Skrattar fortfarande åt det minnet.


Bra gjort btw, skit ska skit ha.

Silencer
2012-10-15, 20:21
Respekt till dig juxta.

Jorgen
2012-10-15, 20:21
Vad säger ni om dessa taxis? Får man skylla sig själv om man åker med en?

Grymt bra jobbat.

ceejay
2012-10-15, 20:24
Haha, jag blev nästan lurad av en fultaxi en gång.. Bilen såg ut som en Taxi Stockholmbil och efter typ 3 minuter står taxametern på 400kr. Jag påpekar att den är trasig och hans säger ''Nej azzu, det ä vorra priser du vät, det star på lappen der näre'' och pekar på en sketen liten lapp på fönstret. Jag ber honom släppa av mig och han vägrar.. Jag blir direkt ursinnig och säger att han har 3 sekunder på att stanna sen sparkar jag sönder dörren, han blir helt röd i ansiktet, tvärnitar och jag hoppar ur och springer från bilen, utan att betala en kr. Skrattar fortfarande åt det minnet.


Bra gjort btw, skit ska skit ha.

Det är rätt. Jävla pack som håller på sådär.

Latissimus Dorsi
2012-10-15, 20:25
:thumbup::thumbup:Tummen upp

Latissimus Dorsi
2012-10-15, 20:26
Man är ju själv skyldig att ta reda på vad en vara eller tjänst kostar.

Inte går man till en restaurang och käkar en biff och tror att den ska kosta lika mycket som på jensens böfhus där man vanligtvis burkar äta?

Men visst, många(inte alla) av dessa enbilsåkare har helt sjuk prisättning.

Inte ens om affären i princip är identisk till jensens boffhus, vägrar visa dig vad maten kostar och sen när du får din stek begär 1000 kronor?

mini
2012-10-15, 20:26
Man är ju själv skyldig att ta reda på vad en vara eller tjänst kostar.

Inte går man till en restaurang och käkar en biff och tror att den ska kosta lika mycket som på jensens böfhus där man vanligtvis burkar äta?

Men visst, många(inte alla) av dessa enbilsåkare har helt sjuk prisättning.

De går oftast på utländska turister som inte har någon aning. De kan inte veta om det är rimligt att betala 600 SEK för en resa på 5 km och de kan definitivt inte begäras förstå klisterlapparna med jämförspris. Det finns numera en liten broschyr om vad man ska tänka på som taxiresenär i Sverige men den är inte särskilt spridd.

Krogbyggaren
2012-10-15, 20:26
Det är rätt. Jävla pack som håller på sådär.

Helt klart. När jag påpekade att taxametern var trasig så såg jag på hans ansikte att han tänkte ''here we go again'' Jävla idiotfan.

Eddie Vedder
2012-10-15, 20:34
Plus att jag ska suga allt möjligt.

Du är ju vegan så det går ju inte. :D

stevebc
2012-10-15, 20:38
Jag antar att ingen kunnat undgå vår invasion av nystartade taxiföretag som kör omkring med endast en bil varav loggorna försöker härma de större och mer etablerade taxiföretagen, fast dom har skyhöga priser och försöker på bästa sätt gömma denna prisuppgift som ska finnas klistrad på taxin, synligt.
De vanliga taxibolagen har ju priser runt 300kr, strax över, medans dessa nytillkomna taxis har priser upp till 2000kr. Gärna utsatt på en klisterlapp på ett fönster dom kan veva ner.

Man riktigt ser hur onda människorna är som sitter i dessa bilar.

I vilket fall. Jag har väldigt länge nu varit extremt provocerad när jag ser dessa bilar, jag blir förbannad på att dom lagligen har tillåtelse att lura folk.
Idag promenerade jag förbi en taxi vid Centralen som var på gång att plocka upp en asiatisk tjej, turist, sin taxi värd 890kr. Jag gick fram och meddelade att du ska inte ta denna taxi, det är en dyr taxi och pekade på en Taxi Stockholm som stod en bit bort. Påpekade även att "these taxis just tries to trick tourists". Hon var väldigt tacksam och gick. Taxichaffören var mindre tacksam och började mucka. Han gick in i mig varav jag säger att gör det en gång till så tar jag till nödvärn och slår av käften på honom. Han går då och sätter sig i sin bil, hotfull och jag blir kallad både det ena och det andra. Plus att jag ska suga allt möjligt.
Under denna tid har hans kollega i en likadan taxi, fast med annat taxinamn, svängt in och kört extremt nära mig, för att på något sätt mota bort mig med sin bil. Han stiger ut och börjar kalla mig ***** och att jag ska akta mig. Jag var aldrig rädd för att det skulle bli en fight, tvärtom.
Jag ler precis hela tiden för jag är riktigt glad. Jag tar upp telefonen varav jag får till svars att "Ska du spela in nu??". Jag bara ler och säger åt dom att ta om allt dom sagt till mig. Både kniper käft och säger bara "Stick härifrån".
Uppenbarligen är dom vana vid konflikter med deras kunder då hans polare när han satt i bilen redan på en gång visste vad det handlade om.
Jag märkte att ingenting kommer hända mer och började gå därifrån, det sista jag säger är "Jag vann, bara så du vet".
Jag var fylld av adrenalin och energi när jag sedan promenerade bort, helt fylld av glädje av att på ett pyttelitet sätt motarbetat dessa jävlar.

Jag skiter fullständigt i om dom har laglig rätt till att lura folk, jag ser inte detta som acceptabelt.

Vad säger ni om dessa taxis? Får man skylla sig själv om man åker med en?Jag har sett sex blodiga slagsmål i mitt liv. Fem av dessa har involverat taxichaufförer.

Lika spännande varje gång en turist går till "fel" taxi i kön och taxichauffören tar emot hen. De håller starkt på sin kodex :)

ceejay
2012-10-15, 20:40
Ska vi ställa oss en dag och bara skicka vidare folk från deras blufftaxis? :)

dauit
2012-10-15, 20:54
Det tror jag faktiskt att det gör i Sverige med.

*host politiker *host...

BigSpawn
2012-10-15, 21:10
Blev lurad på en taxi i Bangkok på vägen hem från NZ. Trött som vi var så gick vi till vad vi trodde var en turistbyrå på flygplatsen för att fixa så vi kunde ta oss till vårt hotell. Vi blir ledda ut till vår taxi varpå en vakt eller polis kommer fram och börjar skälla ut killen och föra ett väldans liv men i och med att vi redan betalt så gav han upp, kanske var dt Thailands svar på Juxta? Vi åker ett tag och sen svänger taxin in i en liten smutsig gränd och kör allt längre in. Började dyka upp tankar om att nu kommer de försöka råna oss men visade sig bara vara en genväg. Resan gick på max 150kr för en resa på 30min+ så var ju inte så farligt. Resan tillbaka från hotellet gick dock endast på 70kr

smeander
2012-10-15, 21:25
Jag antar att ingen kunnat undgå vår invasion av nystartade taxiföretag som kör omkring med endast en bil varav loggorna försöker härma de större och mer etablerade taxiföretagen, fast dom har skyhöga priser och försöker på bästa sätt gömma denna prisuppgift som ska finnas klistrad på taxin, synligt.
De vanliga taxibolagen har ju priser runt 300kr, strax över, medans dessa nytillkomna taxis har priser upp till 2000kr. Gärna utsatt på en klisterlapp på ett fönster dom kan veva ner.

Man riktigt ser hur onda människorna är som sitter i dessa bilar.

I vilket fall. Jag har väldigt länge nu varit extremt provocerad när jag ser dessa bilar, jag blir förbannad på att dom lagligen har tillåtelse att lura folk.
Idag promenerade jag förbi en taxi vid Centralen som var på gång att plocka upp en asiatisk tjej, turist, sin taxi värd 890kr. Jag gick fram och meddelade att du ska inte ta denna taxi, det är en dyr taxi och pekade på en Taxi Stockholm som stod en bit bort. Påpekade även att "these taxis just tries to trick tourists". Hon var väldigt tacksam och gick. Taxichaffören var mindre tacksam och började mucka. Han gick in i mig varav jag säger att gör det en gång till så tar jag till nödvärn och slår av käften på honom. Han går då och sätter sig i sin bil, hotfull och jag blir kallad både det ena och det andra. Plus att jag ska suga allt möjligt.
Under denna tid har hans kollega i en likadan taxi, fast med annat taxinamn, svängt in och kört extremt nära mig, för att på något sätt mota bort mig med sin bil. Han stiger ut och börjar kalla mig ***** och att jag ska akta mig. Jag var aldrig rädd för att det skulle bli en fight, tvärtom.
Jag ler precis hela tiden för jag är riktigt glad. Jag tar upp telefonen varav jag får till svars att "Ska du spela in nu??". Jag bara ler och säger åt dom att ta om allt dom sagt till mig. Både kniper käft och säger bara "Stick härifrån".
Uppenbarligen är dom vana vid konflikter med deras kunder då hans polare när han satt i bilen redan på en gång visste vad det handlade om.
Jag märkte att ingenting kommer hända mer och började gå därifrån, det sista jag säger är "Jag vann, bara så du vet".
Jag var fylld av adrenalin och energi när jag sedan promenerade bort, helt fylld av glädje av att på ett pyttelitet sätt motarbetat dessa jävlar.

Jag skiter fullständigt i om dom har laglig rätt till att lura folk, jag ser inte detta som acceptabelt.

Vad säger ni om dessa taxis? Får man skylla sig själv om man åker med en?

Bra gjort! En eloge till dig!


Sent from a cordless device.

Pelle2
2012-10-16, 07:42
Det borde finnas fler Juxta i vårt samhälle :hbang:

Skön
2012-10-16, 08:09
Har aldrig tänkt på detta då jag aldrig åker taxi. Men riktigt bra gjort! Måste vart grymt skön adrenalin.

Juxta Stålballen!

Juxta
2012-10-16, 08:11
Du är ju vegan så det går ju inte. :D

Det var ju det jag blev arg på! Han förstod inte min ideologi! ;)


Nej, nu när jag satt bollen i rullningen så varje lunchpromenad jag tar ska jag dedikera till att bekämpa dessa onda väsen!

Har aldrig tänkt på detta då jag aldrig åker taxi. Men riktigt bra gjort! Måste vart grymt skön adrenalin.

Juxta Stålballen!

Haha ja, jag hade så svårt att fokusera på jobbet sen. Var helt uppe i varv.