handdator

Visa fullständig version : Alla Basövningar först sen annat under ett pass


Viking76
2012-10-15, 12:33
Kört trad 3-split nu ett tag och dax för lite variation.

Någon som testat lägga alla basövningar tungt först i passet för att sedan köra alla "disco övn" övningar sist?

Ex...
Bänkpress tungt sen på axlarna med militärpress tungt,
sen tillbaka och supersetta bröst/axlar ex pec-dec och sidlyft....

ceejay
2012-10-15, 12:42
Det är standard att köra de tyngsta övningarna först.

DSBM
2012-10-15, 12:47
Det är standard att köra de tyngsta övningarna först.Dock är det också vanligt att man kör var muskelgrupp för sig.

Båda sätten har sina fördelar. Själv hade jag nog precis som Ceejay föreslår lagt alla tunga basövningar först, alla eventuella småövningar i slutet.

Viking76
2012-10-15, 12:49
Skrev kanske lite oklart ;)

Nu kör jag hela bröst prg först innan jag byter till axlar ex
Bänkpress
Lut hantlepress
Pec-Dec eller Cable cross

Funderade på hur det skulle bli at köra basövningen för axlar direkt efter bänkpress och sedan när basövningarna är klara byta tillbaka till bröst igen och köra discoövningarna..............

DSBM
2012-10-15, 12:59
Skrev kanske lite oklart ;)

Nu kör jag hela bröst prg först innan jag byter till axlar ex
Bänkpress
Lut hantlepress
Pec-Dec eller Cable cross

Funderade på hur det skulle bli at köra basövningen för axlar direkt efter bänkpress och sedan när basövningarna är klara byta tillbaka till bröst igen och köra discoövningarna..............
Förstod vad du menade, skrev att jag nog helst hade gjort så som du funderar på att göra - börja med de tunga basövningarna (bänk och militärpress) för att sedan lägga resterande energi på de mindre övningarna. Det är på de stora övningarna som man oftast lägger störst fokus på progression, då kan det vara trevligt att ha maximalt med energi till dessa.

Viking76
2012-10-15, 13:02
då verkar det ju vara värt att prova ett tag iaf ;)

DSBM
2012-10-15, 13:11
då verkar det ju vara värt att prova ett tag iaf ;)Pröva på! Alla föredrar olika :)

Donkey Kong
2012-10-15, 14:35
Jag tror jag förstår problematiken och prioriteringsprincipen är att starta med tyngsta (mest krävande) övningarna. Men samtidigt blir det lite knepigt med bröst (tungt) -axlar (tungt), sen mer bröst (lätt), sen mer axlar.

Om jag tänker rätt här, så blir det inte samma skjuts, tidsmässigt går det långt mellan framförallt "inledande axel", och "finlirsaxelövningarna".
Jag misstänker att det kan påverka storleksutvecklingen, inte lika illa för styrkan dock. Ta med det i dina beräkningar vad gäller önskat resultat.

Nu är ju bröst/axlar besläktade så fullt så illa blir det nog ej.

Bara att prova som de övriga säger. :)

Fishtank
2012-10-15, 14:52
Jag kör basövningar man för passets muskelgrupper först och sen isolation.
Flyter på bra men är ju självklart mentalt krävande att tvinga sig till triceps och axelisolation ibland.
Normalt sett ser ett pass ut såhär för mig.
Bänk, militärpress, Viktade dips, tricepsextensions, lateral raises.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Rusk
2012-10-15, 15:00
Som andra har skrivit, det är standard.
Har själv hållt mig till den traditionella 3 splitten väldigt länge nu och startar alltid med böj, bänk, militärpress samt chins.
Skulle jag kunnat träna mark så skulle den roterats med böj varje underkroppspass.

MtotheM
2012-10-15, 15:54
Eller så undviker man att träna saker som hör ihop på ett och samma pass. (Tex. axlar och bröst)

NNIF
2012-10-15, 16:12
Eller så kör man bara "tunga" övningar så slipper man fundera ^^

HMS Laestander
2012-10-15, 16:20
Tunga, 'stora' övningar självklart före isolering.

Viking76
2012-10-15, 18:06
OK... ;)

Körde förr 2dagars split, och tvingade mig till 3dagars bara för att få variation och valde det klassiske bröst/axlar/tri, rygg/bic, ben splitten för enkelhetens skull........

Kört så nu i snart 8veckor så känner det är dax att variera igen.....