handdator

Visa fullständig version : Latsdrag bakom nacken - varför inte


Semiramis
2004-02-07, 12:39
Har läst på ett antal ställen att det inte skulle vara bra att göra latsdrag bakom nacken, däremot har jag inte kunnat hitta någon förklaring till varför det skulle vara så. Är det en sådan där sak som "alla bara vet"? Eftersom jag gillar den rörelsen skulle jag vilja veta varför den inte skulle vara bra alternativt om det inte finns några faktiska grunder för den uppfattningen.

Karl_alfred
2004-02-07, 12:41
själv kör jag alltid bakom nacken eftersom den nyper bra mycket bättre. den har aldrig gett mig problem å latsen är en av mina bättre muskler.

Svarten81
2004-02-07, 12:44
själv har jag läst att det ger en onaturlig rörelse för axlarna och det är därför det inte är bra...

King Grub
2004-02-07, 12:45
Jag kör alltid chins frampå, men latsdrag bakom nacken.

Läs och lär:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=latsdrag+bakom+nacken

Spec^
2004-02-07, 12:52
Har provat båda


När jag tränade latsdrag frampå så slutade det mer och mer bli en sving på ryggen så man fick ner stången till bröstet med maximal vikt på magasinet.

Bakom känns mkt bättre, nyper ihop hela ryggen och utförandet kan man då f-n inte göra fel på :smokin:

Sparrisen
2004-02-07, 17:08
Latsdrag bakom nacken ska väl inte vara några problem. Dock kan det finnas en risk för att axelleden ska "hoppa till" lite konstigt när man kör pressar bakom nacken (att ledkulan hamnar snett i förhållande till sin normala placering). Samma påfrestning uppkommer inte vid drag, men som sagt vid press.

:bpump:

Sparrisen
2004-02-07, 17:09
Originally posted by King Grub
Jag kör alltid chins frampå, men latsdrag bakom nacken.

Läs och lär:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=latsdrag+bakom+nacken

Chins bakom är ingen hit... :thumbup:

Karl_alfred
2004-02-07, 17:16
vad grundar du det på?

King Grub
2004-02-07, 17:24
Originally posted by SwedeForce


Chins bakom är ingen hit... :thumbup:

Har jag nämnt chins bakom?

Wiiking
2004-02-07, 17:28
Jag kör alltid Chins bakom. Är inte det ungefär samma som att man kör latsdrag bakom, alltså något som bara PT-nissar avråder ifrån?

Jag menar om det känns bra och ger mycket så kan det väl inte vara dåligt.

Shadow Warrior
2004-02-07, 17:41
Jag är så trött på denna diskussion, alltså i nästan varje övning så finns det ett optimalt övningsutförande, detta baserar jag på vilken övning som tar mest på den specifika muskelgruppen, vilken som bygger bäst styrka osv.

I detta fall är det så att Latsdrag med axelbrett underhandsgrepp är det optimala sättet att träna lats på, detta pga av att du får optimal ROM plus att du med underhandsgreppet påfrestar biceps mer än brachialis, biceps är starkare så det är biceps du vill använda dej utav.

När man kör bakom nacken så blir man tvungen att använda sej utav överhandsgrepp (inte optimalt) sedan blir man tvungen att ha ett bredare grepp för att komma ända ner bakom nacken utan att fucka axlarna totalt. Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.

Varför välja en övning som är sämre? För övrigt så rekomenderar Dorian Yates att man använder sej utav ett överhandsgrepp på ALLA drag övningar. Samma gjorde Mentzer mf.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-07, 17:50
Originally posted by Shadow Warrior
För övrigt så rekomenderar Dorian Yates att man använder sej utav ett överhandsgrepp på ALLA drag övningar. Samma gjorde Mentzer mf.

/Shadow Warrior

hit folket

Shadow Warrior
2004-02-07, 17:52
Originally posted by Karl_alfred


hiit folket

HIIT är intensiv intervall träning.

Dorian tränade inte HIT han tränade högintensiv lågvolymsträniong!

För övrigt, måste man vara HIT:are och kommunist för att kunna tänka?

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-07, 17:54
Originally posted by Shadow Warrior


HIIT är intensiv intervall träning.

Dorian tränade inte HIT han tränade högintensiv lågvolymsträniong!

För övrigt, måste man vara HIT:are och kommunist för att kunna tänka?

/Shadow Warrior

ja som du ser har jag ändrat. vet mycket väl vad de båda innebär. Är väll väldigt van att skriva hiit eller nå i den stilen.

Allan
2004-02-07, 17:57
Originally posted by Shadow Warrior
Jag är så trött på denna diskussion, alltså i nästan varje övning så finns det ett optimalt övningsutförande, detta baserar jag på vilken övning som tar mest på den specifika muskelgruppen, vilken som bygger bäst styrka osv.

I detta fall är det så att Latsdrag med axelbrett underhandsgrepp är det optimala sättet att träna lats på, detta pga av att du får optimal ROM plus att du med underhandsgreppet påfrestar biceps mer än brachialis, biceps är starkare så det är biceps du vill använda dej utav.

/Shadow Warrior

Och detta baserar du på vilken Internetsida då? Eller är det nån bok jag aldrig läst? Jag säger inte att du har fel - det är en jättebra övning. Det jag vänder mig emot är ditt oerhört påfrestande självsäkra sätt att presentera dina teser.
Du irriterar folk så till den milda grad att de kan börja missa en del av de bra saker du säger.

allan

Shadow Warrior
2004-02-07, 18:13
Originally posted by Allan


Och detta baserar du på vilken Internetsida då? Eller är det nån bok jag aldrig läst? Jag säger inte att du har fel - det är en jättebra övning. Det jag vänder mig emot är ditt oerhört påfrestande självsäkra sätt att presentera dina teser.
Du irriterar folk så till den milda grad att de kan börja missa en del av de bra saker du säger.

allan

Jag har tränat i 7 år och jag har sedan första dagen jag tränade på gym har jag FANATISKT sökt ny information om träning och därmed läst OTROLIGT mycket. Det känns därmed som om jag vet vad som är "logiskt" och "troligt" så jag skriver därmed mycket sälla att "jag tror att det är så här". Vilket jag förstår att folk kanske irriterar sej på.

Jag har däremot inget emot att bli motbevisad eller övertygad men det måste vara väl formulerat och logiskt då.

För att återgå till Latsdrag/Chins bakom och framför, så tidigare så var det mest HIT och Old-school profiler såsom Mentzer, Yates, Brooks Kubik och Stuart McRoberts som förespråkat ett axelbrett underhandsgrepp för optimal utveckling utav latsen.

Numera är det allt fler som inser att dessa profiler faktiskt haft rätt så nu är det inte ovanligt att man läser det lite varstans som i senaste (Förra?) numret utav amerikanska M&F.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-07, 18:28
Denna övning är redan berörd bl.a häe:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=Latsdrag+bak+nacken

Allan
2004-02-07, 18:37
Det jag vänder mig mot är att du har väldigt liten insikt i hur man nalkas folk med sin information. Det skadar inte att lägga in ett "tror jag", eller "som passar mig", istället för att dynga på med "så ska det köras!"

Du får väldigt gärna fortsätta dela med dig av din kunskap, men emellanåt skjuter det ju fram varningssignaler så det brakar om det. Jag tänker på när du skrev att du själv gjorde ett perfekt ryck första gången du försökte - efter att tydligen ha läst dig till hur det skulle göras...
Just i det fallet får du faktiskt ursäkta, men som gammal lyftare har jag oerhört svårt att tro det, och skulle gärna veta mer.
Du använder dig ofta av termer från amerikanska sidor - snatch, high pull - etc. Det får mig att tro att du - bara - lärt dig via Internet och böcker, och då blir jag misstänksam. Jag har inga krav på att man ska vara jättegrov för att yttra sig, men om man verkligen söker hundraprocentig information är det inte alltför svårt att få tag i jätteduktiga svenska OL-tränare. Varför gå omvägen kring Internet?
Du skrev att knäböj är en lätt övning. Efter att ha instruerat friskt under femton år kan jag säga att det är den inte. I teorin ja. I praktiken nej. Och jag har tränat folk med enorm talang och kapacitet. Svårigheten med tung styrketräning är ju att bibehålla tekniken vid tunga vikter - och där är det stor skillnad.
I just basövningar ökar ju inte belastningen inte enbart aritmetiskt...

Du får också förstå att i den här världen krävs det mer än bara massa ord och hänvisningar för att få respons, men ta det inte som alltför allvarlig kritik. Jag har också varit ung och vetat allt - och varit lika ihärdig som du.
Numer är jag inte lika säker på vad som är bäst. Jag vet vad som är bra och dåligt, men vad som är "bäst" blir bara allt suddigare.

allan

Sparrisen
2004-02-07, 18:53
Originally posted by Shadow Warrior


När man kör bakom nacken så blir man tvungen att använda sej utav överhandsgrepp (inte optimalt) sedan blir man tvungen att ha ett bredare grepp för att komma ända ner bakom nacken utan att fucka axlarna totalt. Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.

Varför välja en övning som är sämre? För övrigt så rekomenderar Dorian Yates att man använder sej utav ett överhandsgrepp på ALLA drag övningar. Samma gjorde Mentzer mf.

/Shadow Warrior

Du kan ju istället för en rak stång använda dig av en sådan där handflatorna är riktade mot varandra - vips så använder du biceps mer än underarmarna och man kan låta latsen arbeta mer! (men fortfarande köra bakom nacken)

Sparrisen
2004-02-07, 18:57
Originally posted by King Grub


Har jag nämnt chins bakom?

Nix, men din formulering fick det att låta som om du föredrog att köra framför vid chins och bakom vid latsdrag...

För egen del tycker jag att det känns onaturligt att köra chins bakom, men att det tar riktigt bra vid latsdrag!

:cool:

Herkulez
2004-02-07, 19:09
Originally posted by SwedeForce


Nix, men din formulering fick det att låta som om du föredrog att köra framför vid chins och bakom vid latsdrag...

:cool:

ööh var det inte det han skrev ;)

Herkulez
2004-02-07, 19:15
Originally posted by Shadow Warrior
Jag är så trött på denna diskussion, alltså i nästan varje övning så finns det ett optimalt övningsutförande, detta baserar jag på vilken övning som tar mest på den specifika muskelgruppen, vilken som bygger bäst styrka osv.

I detta fall är det så att Latsdrag med axelbrett underhandsgrepp är det optimala sättet att träna lats på, detta pga av att du får optimal ROM plus att du med underhandsgreppet påfrestar biceps mer än brachialis, biceps är starkare så det är biceps du vill använda dej utav.

När man kör bakom nacken så blir man tvungen att använda sej utav överhandsgrepp (inte optimalt) sedan blir man tvungen att ha ett bredare grepp för att komma ända ner bakom nacken utan att fucka axlarna totalt. Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.



/Shadow Warrior

Usch va trött jag börjar bli på dig

förstår du inte att alla människor är byggda olika, det som funkar för dig behöver inte funka för andra. För MIG så tar det helt olika att köra lats med underarms grepp och breda med överhands. Men åh andra sidan kan jag ju ha fel för du har ju hela 7 års träningsbakgrund och har läst en massa............Du har inte provat att testa dina teser IRL?

Sparrisen
2004-02-07, 19:15
Originally posted by Herkulez


ööh var det inte det han skrev :rolleyes:

Han undrade om han över huvud taget snackat om chins bakom, och jag svarade att jag tolkade det som om han inte gillade att köra bakom...

:smash:

Herkulez
2004-02-07, 19:16
Originally posted by SwedeForce


Han undrade om han över huvud taget snackat om chins bakom, och jag svarade att jag tolkade det som om han inte gillade att köra bakom...

:smash:

haha ok, så går det när man snabbläser igenom en tråd :D

King Grub
2004-02-07, 19:19
Hur kan man feltolka meningen: "Jag kör alltid chins frampå, men latsdrag bakom nacken"? :D

Sparrisen
2004-02-07, 19:22
Originally posted by King Grub
Hur kan man feltolka meningen: "Jag kör alltid chins frampå, men latsdrag bakom nacken"? :D

jag feltolkade inte... :thumbup:

Metal_boy_
2004-02-07, 23:32
Originally posted by Shadow Warrior
Jag är så trött på denna diskussion, alltså i nästan varje övning så finns det ett optimalt övningsutförande, detta baserar jag på vilken övning som tar mest på den specifika muskelgruppen, vilken som bygger bäst styrka osv.

I detta fall är det så att Latsdrag med axelbrett underhandsgrepp är det optimala sättet att träna lats på, detta pga av att du får optimal ROM plus att du med underhandsgreppet påfrestar biceps mer än brachialis, biceps är starkare så det är biceps du vill använda dej utav.

När man kör bakom nacken så blir man tvungen att använda sej utav överhandsgrepp (inte optimalt) sedan blir man tvungen att ha ett bredare grepp för att komma ända ner bakom nacken utan att fucka axlarna totalt. Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.

Varför välja en övning som är sämre? För övrigt så rekomenderar Dorian Yates att man använder sej utav ett överhandsgrepp på ALLA drag övningar. Samma gjorde Mentzer mf.

/Shadow Warrior

Vem bryr sig vad dom sa för att tjäna kosing!!??? allas kroppar är olika och muskelfästen ser olika ut , axlar sitter olika långt bak/fram från person till person....Låt oss säga att du har en kusin som 145cm lång och han har lånat din bil och han körde bilen som en gud ..det gick så fint och samtidigt supersnabbt...därefter knölar du in dig i sätet utan att ställa in det för du såg ju hur bra han körde i den sitsen:smash:

Shadow Warrior
2004-02-07, 23:54
Originally posted by SwedeForce


Du kan ju istället för en rak stång använda dig av en sådan där handflatorna är riktade mot varandra - vips så använder du biceps mer än underarmarna och man kan låta latsen arbeta mer! (men fortfarande köra bakom nacken)

Smart tänkt, men personligen motsätter jag mej ett "brett" grepp.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 23:57
Originally posted by Herkulez


Usch va trött jag börjar bli på dig

förstår du inte att alla människor är byggda olika, det som funkar för dig behöver inte funka för andra. För MIG så tar det helt olika att köra lats med underarms grepp och breda med överhands. Men åh andra sidan kan jag ju ha fel för du har ju hela 7 års träningsbakgrund och har läst en massa............Du har inte provat att testa dina teser IRL?

Jag har provat allt som jag förespråkar och inte förespråkar, sedan så är det ju så att om du utför en viss övning på ett visst sätt och tränar progresivt så kommer du får mycket bra resultat med den övningen, alla övningar i schema behöver ju inte vara "optimala" på alla sätt.... Så allt funkar, det viktiga är att man tränar progresivt.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-08, 00:08
Originally posted by Shadow Warrior
Så allt funkar, det viktiga är att man tränar progresivt.
Vad fasen tjatar du för då??

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-08, 00:20
Originally posted by Allan
Det jag vänder mig mot är att du har väldigt liten insikt i hur man nalkas folk med sin information. Det skadar inte att lägga in ett "tror jag", eller "som passar mig", istället för att dynga på med "så ska det köras!"

Du får väldigt gärna fortsätta dela med dig av din kunskap, men emellanåt skjuter det ju fram varningssignaler så det brakar om det. Jag tänker på när du skrev att du själv gjorde ett perfekt ryck första gången du försökte - efter att tydligen ha läst dig till hur det skulle göras...
Just i det fallet får du faktiskt ursäkta, men som gammal lyftare har jag oerhört svårt att tro det, och skulle gärna veta mer.
Du använder dig ofta av termer från amerikanska sidor - snatch, high pull - etc. Det får mig att tro att du - bara - lärt dig via Internet och böcker, och då blir jag misstänksam. Jag har inga krav på att man ska vara jättegrov för att yttra sig, men om man verkligen söker hundraprocentig information är det inte alltför svårt att få tag i jätteduktiga svenska OL-tränare. Varför gå omvägen kring Internet?
Du skrev att knäböj är en lätt övning. Efter att ha instruerat friskt under femton år kan jag säga att det är den inte. I teorin ja. I praktiken nej. Och jag har tränat folk med enorm talang och kapacitet. Svårigheten med tung styrketräning är ju att bibehålla tekniken vid tunga vikter - och där är det stor skillnad.
I just basövningar ökar ju inte belastningen inte enbart aritmetiskt...

Du får också förstå att i den här världen krävs det mer än bara massa ord och hänvisningar för att få respons, men ta det inte som alltför allvarlig kritik. Jag har också varit ung och vetat allt - och varit lika ihärdig som du.
Numer är jag inte lika säker på vad som är bäst. Jag vet vad som är bra och dåligt, men vad som är "bäst" blir bara allt suddigare.

allan

Jag använder mej utav amerikanska termer eftersom det inte finns någon bra träningslitteratur i Sverige enligt min mening, om det nu finns så är det svårtillgänglig för jag har inte funnit det, så istället läser jag böcker av dom personer jag nämnt plus allt möjligt på nätet.

För övrigt så vill jag be er alla om ursäkt för mina tidigare spydigheter. Med spydigheter syftar jag på inlägg jag skrivit i detta forum, därmed inte inkluderat vad jag skrev i politik tråden.
Hädanefter ska jag dock hålla saker på en mer professionell nivå.

Detta menas givetvis inte att jag kommer sluta att "veta allt".
Jag måste ju testa mina teorier och kunskaper och så det är upp till er att utmana mej!

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-08, 00:24
Originally posted by Jorgen

Vad fasen tjatar du för då??

//Jörgen

Han som startade tråden vill veta vilken form utav latsdrag/chins som var bäst, jag har gjort mitt bästa i att upplysa honnom om detta.

/Shadow Warrior

Mindek
2004-02-08, 00:26
Originally posted by Herkulez


Usch va trött jag börjar bli på dig

förstår du inte att alla människor är byggda olika, det som funkar för dig behöver inte funka för andra. För MIG så tar det helt olika att köra lats med underarms grepp och breda med överhands. Men åh andra sidan kan jag ju ha fel för du har ju hela 7 års träningsbakgrund och har läst en massa............Du har inte provat att testa dina teser IRL?


Haha, så kul att läsa detta om man relaterar det till att killen (SW) även är inbiten kommunist!

Jorgen
2004-02-08, 00:33
Originally posted by Shadow Warrior
Han som startade tråden vill veta vilken form utav latsdrag/chins som var bäst, jag har gjort mitt bästa i att upplysa honnom om detta.
Nej, han undrade om någon hade en bra förklaring till varför många påstår att latsdrag bakom nacken är farligt. Det har du inte ens försökt svara på utan du fortsätter tjata om dina axelbreda underhands latsdrag.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-08, 00:39
Originally posted by Jorgen

Nej, han undrade om någon hade en bra förklaring till varför många påstår att latsdrag bakom nacken är farligt. Det har du inte ens försökt svara på utan du fortsätter tjata om dina axelbreda underhands latsdrag.

//Jörgen

Latsdrag bakom nacken tvingar dej att hålla ett bredare grepp än axelbrett vilket förkortar rörelseomfånget, för vissa kan det även vara slitsamt för axlarna att gå längre ner än öronhöjd samma gäller pressbakom nacken, givetvis beroende på hur flexibel man är i axelleden och individuella skillnader.

För övrigt så är det bättre att involvera Biceps i en större utsträckning än brachialis, vilket stödjer teorin om att ett axelbrett underhands grepp är bättre.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-08, 00:44
För övrigt så anser Dr Squat att latsdrag med raka armar är optimalt för att överbelasta och bygga lats, detta eftersom man genom att bara "shrugga" vikten (med raka armar) endast använder rygg muskler och till största del lats samtidigt som man totalt elliminerar rörelsen armbågsleden, vilket i praktiken gör övningen till en isolationsövning.

Jag har inte provat detta utförande men det låter logiskt eller hur?
Men jag tror jag föredrar att koppla in biceps så att det blir en basövning...

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-08, 00:49
Jag häpnar, vad rekomenderade du nu igen? Inte var det väl axelbreda underarms latsdrag?? Den ultimata övingen. Vilken lycka. Och vilket tjat.
Läs och lär: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=latsdrag+bakom+nacken

//Jörgen

Metal_boy_
2004-02-08, 01:40
Originally posted by Shadow Warrior


Jag använder mej utav amerikanska termer eftersom det inte finns någon bra träningslitteratur i Sverige enligt min mening, om det nu finns så är det svårtillgänglig för jag har inte funnit det, så istället läser jag böcker av dom personer jag nämnt plus allt möjligt på nätet.

För övrigt så vill jag be er alla om ursäkt för mina tidigare spydigheter. Med spydigheter syftar jag på inlägg jag skrivit i detta forum, därmed inte inkluderat vad jag skrev i politik tråden.
Hädanefter ska jag dock hålla saker på en mer professionell nivå.

Detta menas givetvis inte att jag kommer sluta att "veta allt".
Jag måste ju testa mina teorier och kunskaper och så det är upp till er att utmana mej!

/Shadow Warrior


Det finns många termer om hur saker funkar..sedan är det upp till var och en att bedöma vilket som är bäst för en själv..en förgasare till en Nissan kanske inte funkar lika bra på en Volvo =)..Grejen va att du skriver som att saker är så som du skriver och där med basta...skriv istället att jag har läst att det är så och så och jag tror stenhårt på det..det blir lite mer diskusionsvänligt:thumbup:

Shadow Warrior
2004-02-08, 09:29
Originally posted by Jorgen
Jag häpnar, vad rekomenderade du nu igen? Inte var det väl axelbreda underarms latsdrag?? Den ultimata övingen. Vilken lycka. Och vilket tjat.
Läs och lär: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890&highlight=latsdrag+bakom+nacken

//Jörgen

Jag läste en artickel utav Dr Squat och det var hans teori och jag vidarebefodrade den. Jag rekomenderade den inte.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-08, 14:34
Latsdrag bak nacken är en betydligt bättre övning för nybörjare än latsdrag framför som fodrar mkt mer teknik för att utföras korrekt. Ingen av mina stackars adepter, under alla mina instruktörsår (25), har blivit skadade av denna övning. Men det är klart, om PT-världen hävdar att den är farlig, med alla sina suspekta anatomiska argument, så är väl övningen det.

Shadow Warrior
2004-02-08, 14:53
Originally posted by Arne Persson
Latsdrag bak nacken är en betydligt bättre övning för nybörjare än latsdrag framför som fodrar mkt mer teknik för att utföras korrekt. Ingen av mina stackars adepter, under alla mina instruktörsår (25), har blivit skadade av denna övning. Men det är klart, om PT-världen hävdar att den är farlig, med alla sina suspekta anatomiska argument, så är väl övningen det.

Jag vill inte påstå att den är direkt farlig, utan mest att det finns fler fördelar med att köra framför med ett underhandsgrepp.
Men om vi ska diskutera framför eller bakom med överhandsgrepp och samma bredd på greppet, så kan jag inte säga att någon övning är sämre än den andra för att utveckla lattsen. Även om jag tycker man får en djupare kontraktion om man drar stången hela vägen till bröstet med en bra svank (inte att blanda ihop med att luta sej bakåt) åt andra sidan så är det ju inte många som drar stången så djupt, inte jag heller för den delen.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-08, 15:04
Originally posted by Shadow Warrior


Jag vill inte påstå att den är direkt farlig, utan mest att det finns fler fördelar med att köra framför med ett underhandsgrepp.
Men om vi ska diskutera framför eller bakom med överhandsgrepp och samma bredd på greppet, så kan jag inte säga att någon övning är sämre än den andra för att utveckla lattsen. Även om jag tycker man får en djupare kontraktion om man drar stången hela vägen till bröstet med en bra svank (inte att blanda ihop med att luta sej bakåt) åt andra sidan så är det ju inte många som drar stången så djupt, inte jag heller för den delen.

/Shadow Warrior



Du måste skilja på över och underarmsfattning vad gäller rörelser i axelleden. Om du kör med underhandsfattning så kommer du att utföra framförallt en extension av överarmen i axelleden (bakåtpendling) denna aktiverar ryggmusklerna (tex latsen) annorlunda än om du kör latsdrag med överhandsfattning då du skall sträva efter en adduktionsrörelse i axelleden. Jag anser att en effektiv extensionsrörelse för man mer än väl vid alla typer av rodd. En annan fördel med roddövningarna (om dom nu inte utförs enligt modern PT teknik, Body Pump trams teknik o. dyl), är att de dessutom mkt effektivt aktiverar de djupa ryggmusklerna. Ett undantag är roddmaskiner med stöd för bröstet.

Shadow Warrior
2004-02-08, 15:14
Originally posted by Arne Persson




Du måste skilja på över och underarmsfattning vad gäller rörelser i axelleden. Om du kör med underhandsfattning så kommer du att utföra framförallt en extension av överarmen i axelleden (bakåtpendling) denna aktiverar ryggmusklerna (tex latsen) annorlunda än om du kör latsdrag med överhandsfattning då du skall sträva efter en adduktionsrörelse i axelleden. Jag anser att en effektiv extensionsrörelse för man mer än väl vid alla typer av rodd. En annan fördel med roddövningarna (om dom nu inte utförs enligt modern PT teknik, Body Pump trams teknik o. dyl), är att de dessutom mkt effektivt aktiverar de djupa ryggmusklerna. Ett undantag är roddmaskiner med stöd för bröstet.

Ok.... låter logiskt, men jag tror att man blir svagare med ett bredare grepp eftersom det påfrestar baksida axel mer som är rätt svag i förhållande till andra rygg muskler? Och i detta stretch läge som man försätter sej i (när man har händerna längre ut än armbågarna i bottenläget så borde väl latsen hamna i en svagare possition precis som biceps hammnar i när man utför en bicepsövning med stor stretch i bottenläget? Och sedan så är ju brachialis svagare än biceps vilket i praktiken borde begränsa än om man kör med överhandsgrepp?

För övrigt så kör jag bara Skivstångsrodd (dorian style) och high pull för "ryggen", vad anser du om detta? Anledningen till att jag bara kör dessa övningar är sattsar på att bygga upp min Böj och Oh-press i år.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-08, 15:31
Originally posted by Shadow Warrior


Ok.... låter logiskt, men jag tror att man blir svagare med ett bredare grepp eftersom det påfrestar baksida axel mer som är rätt svag i förhållande till andra rygg muskler? Och i detta stretch läge som man försätter sej i (när man har händerna längre ut än armbågarna i bottenläget så borde väl latsen hamna i en svagare possition precis som biceps hammnar i när man utför en bicepsövning med stor stretch i bottenläget? Och sedan så är ju brachialis svagare än biceps vilket i praktiken borde begränsa än om man kör med överhandsgrepp?

För övrigt så kör jag bara Skivstångsrodd (dorian style) och high pull för "ryggen", vad anser du om detta? Anledningen till att jag bara kör dessa övningar är sattsar på att bygga upp min Böj och Oh-press i år.

/Shadow Warrior

Stretchläget är mkt viktigt vid alla typer av ryggövningar för att träna upp styrkan och rörligheten i HELA rörelsebanan. Jag anser att adduktionen är lika viktig för ryggträningen som extensionen, sen må man vara lite svagare i adductionen rent anatomiskt.Eftersom brachialis, (pga av sin infästning i ulna= armbågsbenet), bidrager maximalt vid alla typer av böjövningar i armbågen så tror jag inte att den är så himla svag. Biceps arbetar endast maximalt vid mlm kraftig supination av undearmen (eftersom den fäster på radius= strålbenet).

Bägge är utmärkta övningar! Skall man bli stark i militärpress (Oh-press?) är det viktigt att träna denna tungt och mycket för att kroppen skall bli stabil nog att klara tunga vikter utan skador.

Danzig
2004-02-08, 16:14
1. Drag bakom nacke innebär en rörelse och position för axelleden som kan ha en åverkan på dess stödjevävnader. På grund av detta medför den en skaderisk som inte finns i motsvarande övningar. Det finns flera personer som i årtionden utfört denna övning utan problem, men det är ingen garanti för att du eller jag inte skadar oss. Eftersom den dessutom inte ger något positivt som andra övningar inte gör finns det ingen anledning att utmana ödet.


2. I dragövningar för ryggen är biceps den svaga länken som utmattas först vilket tvingar en att avbryta setet innan latsen når utmattning. Med tanke på detta bör man oftast använda ett sådant grepp där biceps är som strakast och inte tröttnar så fort vilket tillåter bättre utmattning för latsen.
Drag bakom nacke innebär ett brett överhandsgrepp vilket är biceps svagaste läge.

Högre skaderisk och lägre effektivitet med andra ord.

Arne Persson
2004-02-08, 16:25
Originally posted by Danzig
1. Drag bakom nacke innebär en rörelse och position för axelleden som kan ha en åverkan på dess stödjevävnader. På grund av detta medför den en skaderisk som inte finns i motsvarande övningar. Det finns flera personer som i årtionden utfört denna övning utan problem, men det är ingen garanti för att du eller jag inte skadar oss. Eftersom den dessutom inte ger något positivt som andra övningar inte gör finns det ingen anledning att utmana ödet.


2. I dragövningar för ryggen är biceps den svaga länken som utmattas först vilket tvingar en att avbryta setet innan latsen når utmattning. Med tanke på detta bör man oftast använda ett sådant grepp där biceps är som strakast och inte tröttnar så fort vilket tillåter bättre utmattning för latsen.
Drag bakom nacke innebär ett brett överhandsgrepp vilket är biceps svagaste läge.

Högre skaderisk och lägre effektivitet med andra ord.

Jasså du har börjat här nu? Är det inte roligt längre på B&K's forum?

Det är konstigt att ingen av alla mina nybörjare - avancerade unga som gamla, män som kvinnor lyckats skada sig med denna övning. Om du skall övertyga mig om övningens farlighet och ineffektivitet så vill jag ha en detaljerad förklaring på EXAKT vilka anatomiska strukturer jag riskerar att skada. Det förefaller för mig att du liksom andra "experter" förväxlar denna övning med press bakom nacken när det gäller "farlighet".

Arne Persson
2004-02-08, 16:29
Förresten Danzig, denna kurs hade kanske varit något för dig? Tänk vilka diskussioner det kunde blivit. :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18775

Shadow Warrior
2004-02-08, 16:30
Originally posted by Arne Persson


Stretchläget är mkt viktigt vid alla typer av ryggövningar för att träna upp styrkan och rörligheten i HELA rörelsebanan. Jag anser att adduktionen är lika viktig för ryggträningen som extensionen, sen må man vara lite svagare i adductionen rent anatomiskt.Eftersom brachialis, (pga av sin infästning i ulna= armbågsbenet), bidrager maximalt vid alla typer av böjövningar i armbågen så tror jag inte att den är så himla svag. Biceps arbetar endast maximalt vid mlm kraftig supination av undearmen (eftersom den fäster på radius= strålbenet).

Bägge är utmärkta övningar! Skall man bli stark i militärpress (Oh-press?) är det viktigt att träna denna tungt och mycket för att kroppen skall bli stabil nog att klara tunga vikter utan skador.

Ok, tack för den utmärkta förklaringen. För övrigt så köra jag "endast" 3x5 i stående press (med samma vikt på alla setten)
och ökar från pass till pass. Sen så har jag lagt till ett set oh-squats efter knäböjen (som jag kör måndag och fredag), detta för att bygga extra styrka i erector spinae för att på så sätt kompletera böjjen och oh-pressen.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-08, 16:31
Originally posted by Shadow Warrior


Ok, tack för den utmärkta förklaringen. För övrigt så köra jag "endast" 3x5 i stående press (med samma vikt på alla setten)
och ökar från pass till pass. Sen så har jag lagt till ett set oh-squats efter knäböjen (som jag kör måndag och fredag), detta för att bygga extra styrka i erector spinae för att på så sätt kompletera böjjen och oh-pressen.

/Shadow Warrior

Jag kör i militärpress följande: 5 5 5 ökar mellan 5:orna därefter 3x3 på max vikt.

Arne Persson
2004-02-08, 23:37
Ho ho Danzig, var tog du vägen????:confused: Jag väntar med spänning på ditt svar.

Numero1
2004-02-10, 14:48
Det sliter på axlarna! Även om det känns bra i dag så kanske det inte känns bra om 15 år...och då är det lite sent att vara efterklok!

Otto GROV
2004-02-10, 14:52
bla bla drag bakon nacken är ju grym tar som fan på latsen känns också som den tar gött bra högt upp på ryggen mellan skulderbladen

King Grub
2004-02-10, 15:49
Originally posted by Numero1
Det sliter på axlarna! Även om det känns bra i dag så kanske det inte känns bra om 15 år...och då är det lite sent att vara efterklok!

Jag är uppe i 16 år nu. När börjar det kännas mindre bra? :confused: Jag väntar med spänning.

JAM
2004-02-10, 15:52
Originally posted by Numero1
Det sliter på axlarna! Även om det känns bra i dag så kanske det inte känns bra om 15 år...och då är det lite sent att vara efterklok! Vi kan ju höra med Arne, men det är ju inte säkert han kommer ihåg hur det kändes för 20 år sedan. Då hade han tränat i 15 år... ;)

Hnke
2004-02-10, 15:52
Originally posted by King Grub


Jag är uppe i 16 år nu. När börjar det kännas mindre bra? :confused: Jag väntar med spänning.
tja... om en vecka borde du få symptom på att du gjort alldeles fel!! ;)

Numero1
2004-02-10, 15:55
Jag har själv tränat i 14 år utan problem med axlarna och eftersom jag vill fortsätta slippa problem i framtiden så har jag slutat att köra både press och drag bakom nacken. Det känns dumt att chansa även om jag tror att både du och jag har en stark rotator cuff och synergister.

När du har kört 2 mil utan att krocka antar jag att du tar av dig bältet också med tanke på ditt resonemang ovan... ;)

Numero1
2004-02-10, 16:15
Jag försöker inte säga till er vad som är rätt eller fel, snarare informera om det argument jag har hört som används varför inte köra bakom nacken. Alla är vi olika och vissa kan få ont av det vi andra inte får ont av...

Jag vill inte riskera något eftersom jag tycker att det tar lika bra framför som bakom....

Kör hårt!

Semiramis
2004-02-10, 16:46
Oj vad många intressanta svar, detta är uppenbart ett kontroversiellt ämne. Efter att ha följt och läst alltihop ser jag personligen ingen anledning att inte fortsätta att köra bakom nacken. Visserligen är det en del som säger att det sliter på axlarna och att det är en onaturlig rörelse för axlarna t ex men jag skulle vilja veta vad den informationen kommer ifrån. Sliter på axlarna på vilket sätt? Är alla andra övningar som rekommenderas naturliga rörelser? Hur vet man att det inte är bra, studier, känner folk som har råkat ut för det eller? Sliter på vilket sätt? Det skulle vara intressant om någon som anser att det inte är bra kunde gå in litet mer strikt anatomiskt och förklara varför det inte är bra, vad som händer med strukturerna och vad det får för effekter.

Arne Persson
2004-02-10, 16:54
Originally posted by Numero1
Det sliter på axlarna! Även om det känns bra i dag så kanske det inte känns bra om 15 år...och då är det lite sent att vara efterklok!

Jag körde alltid förr hängande chins bak nacken (mellan 1970-1980) utan att få några som helst axelproblem.
Numero1, då vill jag att även du ger exakta anatomiska argument till att inte köra latsdrag bak nacken, dvs att du inte bara citerar en massa rappakalja som du läst eller hört.

Arne Persson
2004-02-10, 16:55
Jag köper i alla fall inte dagens alla fjollteorier som saknar riktig grund.

Arne Persson
2004-02-10, 20:39
Originally posted by King Grub


Jag är uppe i 16 år nu. När börjar det kännas mindre bra? :confused: Jag väntar med spänning.

:laugh:

Karl_alfred
2004-02-10, 20:55
Originally posted by King Grub


Jag är uppe i 16 år nu. När börjar det kännas mindre bra? :confused: Jag väntar med spänning.

:laugh:

Arne Persson
2004-02-10, 20:57
Originally posted by Numero1
Jag försöker inte säga till er vad som är rätt eller fel, snarare informera om det argument jag har hört som används varför inte köra bakom nacken. Alla är vi olika och vissa kan få ont av det vi andra inte får ont av...

Jag vill inte riskera något eftersom jag tycker att det tar lika bra framför som bakom....

Kör hårt!

Varför har INGEN av ALLA mina adepter som jag satt övningen på (bl.a c:a 99% av alla mina nybörjare) fått några som helst problem av övningen?:confused:

Karl_alfred
2004-02-10, 21:06
precis som när det gäller det mesta om skador i vissa övningar tror jag det handlar om viktkåteri. Själv kör jag, militärpressen med full längd bakpå, fulla knäböj och latsdrag bakom. Alla dessa övningar är så kallade kända övningar för att ge skador. Men varför har jag då aldrig skadat mig eller fått det minsta ont av dessa övningarna?

Kan tillägga att man ofta får plocka bort en del vikt om man utför dem på det här viset, tror att det är de som ligger bakom skadesnacket.

Herkulez
2004-02-10, 21:10
Men å andra sidan vad vet Arne, han hade ju bara tränat i 10-15 år före dom flesta här är födda, gått otaliga utbildningar, håller kurser och har varit tränare åt hur många som helst :rolleyes:

Herkulez
2004-02-10, 21:12
Originally posted by Karl_alfred
precis som när det gäller det mesta om skador i vissa övningar tror jag det handlar om viktkåteri.

:thumbup:

RobbeliRobban
2004-02-10, 22:58
Hmmh...Skit i anatomin ett slag och tänk lite simplare, latsdrag framför är man oftast starkare i än bakom, ganska simpelt, man kan använda större vikt framför, alltså är framför bättre.

Numero1
2004-02-11, 09:09
Arne!

Jag har inga vidare anatomiska argument ,men det känns ganska logiskt att axlelleden belastas hårdare vid en latsdrag bakom nacken än framför med tanke på att du vrider upp Humeros ytterligare en bit och drar tungt i detta läge. Arne: rätta mig om jag har fel men är det inte ganska vanligt att axeln går ur led vid tunga axelpressar? (Det är ju iofs en press jag vet, men axeln och Humeros ligger i samma extremt uttänjda läge) Jag har en känsla av att det finns argument både för och emot. Är du intreseerad av att ta reda vilka argument SAFE använder så kan du ju alltid kontakta dem. Dock är ju PT utbildningrna skräddarsydda efter nybörjare, så de ligger ofta en viss säkerhetsmarginal i övningarna för att oerfarna kunder inte skall skada sig i onödan. Som jag skrev i tidigare mail är få av oss här på forumet nybörjare så det är nog inga problem med att köra framför eller bakom....

Arne: Har du anatomiska argument för att det inte spelar någon roll i vilket läge axelleden befinner sig, är jag mer än intresserad att få höra detta och kommer att ändra uppfattning (och träningsprogram :-)

Arne Persson
2004-02-11, 10:59
Originally posted by Numero1
Arne!

Jag har inga vidare anatomiska argument ,men det känns ganska logiskt att axlelleden belastas hårdare vid en latsdrag bakom nacken än framför med tanke på att du vrider upp Humeros ytterligare en bit och drar tungt i detta läge. Arne: rätta mig om jag har fel men är det inte ganska vanligt att axeln går ur led vid tunga axelpressar? (Det är ju iofs en press jag vet, men axeln och Humeros ligger i samma extremt uttänjda läge) Jag har en känsla av att det finns argument både för och emot. Är du intreseerad av att ta reda vilka argument SAFE använder så kan du ju alltid kontakta dem. Dock är ju PT utbildningrna skräddarsydda efter nybörjare, så de ligger ofta en viss säkerhetsmarginal i övningarna för att oerfarna kunder inte skall skada sig i onödan. Som jag skrev i tidigare mail är få av oss här på forumet nybörjare så det är nog inga problem med att köra framför eller bakom....

Arne: Har du anatomiska argument för att det inte spelar någon roll i vilket läge axelleden befinner sig, är jag mer än intresserad att få höra detta och kommer att ändra uppfattning (och träningsprogram :-)



Jag vet vilka argument de olika skolorna kör med, och de håller inte enligt mig! Det är snarare tvärt om att deras sk säkra träningsmetoder skulle vara så bra. Enligt mitt sätt att se det så "daltar dom" så mycket med sin sk säkra träning att deras adepter knappast får det skydd dom behöver för att förebygga diverse skador, både vad gäller styrkemässigt och rörelsemässigt.

Du är det som vanligt en förväxling här igen mellan axelpressar (speciellt press bak nacken) och latsdrag bak nacken. Detta är ju två helt olika övningar som inte har något samband, förutom att övningen sker bak nacken. Vid press bakom nacken är ju kraften nedåtriktad och belastar därför M. supraspinatus speciellt samt att det blir ett ansträngande moment för själva leden i bottenläget (sk. close position). Nödvändig smidighet går dock utmärkt att träna upp med rätt teknik i press bak nacken! Detta ansträngda läge är det ju inte frågan om när det gäller latsdrag bak nacke, där kraften är uppåtriktad. Det där jävla svamlet om inklämning av bursa subacromialis och supraspinatussenan håller inte heller eftersom humerus endast rör det sk osteofibrösa taket i det utsträckta läget, då spelar det med andra ingen roll om man kör ett "farlig" latsdraq bak nacken eller mot bröstet.
Dom borde ju knappast heller lära ut övningar som knäböj, utfall mm övningar där man är i exakt samma bottenposition som i en korrekt utförd press bak nacke. Knappast speciellt "säker träning" eller hur?;)

Axeln går inte ofta ur led vid pressar. Då kan faktiskt olika typer av frenchpress där inte armbågarna hålls parallella och pullover vara betydligt mer frekventa "axelurledvridare".


Känner nästan för att sätta in lite dissektionsbilder på axelleden och rotatorkuffen.

MasterChief
2004-02-11, 11:23
Jag instämmer i Arnes åsikt och tycker att skaderisken kring drag bakom nacken är överdriven. Det är väl bara om den tränande besitter problem, till exempel kyfos, som en övning med maximal utåtrotation bör undvikas. För normalrörliga friska personer ser jag inga som helst hinder.

Däremot diggar jag inte övningen själv utan kör mycket hellre mot bröstet. :D

Arne Persson
2004-02-11, 11:33
Originally posted by MasterChief
Jag instämmer i Arnes åsikt och tycker att skaderisken kring drag bakom nacken är överdriven. Det är väl bara om den tränande besitter problem, till exempel kyfos, som en övning med maximal utåtrotation bör undvikas. För normalrörliga friska personer ser jag inga som helst hinder.

Däremot diggar jag inte övningen själv utan kör mycket hellre mot bröstet. :D

När det gäller personer som redan har skador, då gäller självklart andra premisser, precis som MasterChief antyder, då anpassar man ju övningarna med hänsyn till skadan.

z_bumbi
2004-02-11, 12:22
Originally posted by Shadow Warrior
När man kör bakom nacken så blir man tvungen att använda sej utav överhandsgrepp (inte optimalt) sedan blir man tvungen att ha ett bredare grepp för att komma ända ner bakom nacken utan att fucka axlarna totalt. Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.

Den dagen jag ska ta mig upp på ett tak eller klättra längs ett rep och inte kan använda ett underhandsgrepp vad är funktionellt då?

Funktionellt=Ett av de mest misshandlade orden i dagens träningspråk.

Vad gäller böcker om träning så finns det ju massor på svenska, en del t o m bra och övningsnamnen finns ju även med i de dåliga.

Numero1
2004-02-11, 12:27
Arne: Gärna lite bilder med förklarande text :-)

Ps. Som jag skrev inser jag att pressarna och dragen är olika saker...Intressant att pullover är värre!

Tack för info!

Karl_alfred
2004-02-11, 12:36
Originally posted by Shadow Warrior

Sedan så om du någon gång behöver klättra i ett rep eller häva dej upp för någonting pga livsfara eller annan situation så kan du inte "dra bakom nacken", därav är det även mer funktionellt IRL.

/Shadow Warrior


hahaha vilket skämt. Jag kunde klättra upp i ett rep i gymnastiksalen ca 10 meter upp när jag var 7 år flera gånger omutan problem. Har för mig att jag inte börjat med latsdrag på den tiden varken framför eller bakom. Har nu kört latsdrag bakom i ca 4 år å kan fortfarande klättra hur lätt som helst. Latsdrag bakom ger väll desto mer funktionell styrka eftersom denna rörelse tenderar ofast att bli mer strikt, och hur konstigt det än låter även längre. De som kör framför lutar oftast kroppen som en ostbåge bakåt och stannar långt före innan de nuddar bröstet. Finns dock undantag som alltid men dessa är få.

Shadow Warrior
2004-02-11, 12:50
Originally posted by Karl_alfred



hahaha vilket skämt. Jag kunde klättra upp i ett rep i gymnastiksalen ca 10 meter upp när jag var 7 år flera gånger omutan problem. Har för mig att jag inte börjat med latsdrag på den tiden varken framför eller bakom. Har nu kört latsdrag bakom i ca 4 år å kan fortfarande klättra hur lätt som helst. Latsdrag bakom ger väll desto mer funktionell styrka eftersom denna rörelse tenderar ofast att bli mer strikt, och hur konstigt det än låter även längre. De som kör framför lutar oftast kroppen som en ostbåge bakåt och stannar långt före innan de nuddar bröstet. Finns dock undantag som alltid men dessa är få.

hehe... men i praktiken är det i allafall mer funktionellt ;)
Sedan så är det ju upp till var och en hur mycket man vill luta sej bakåt, det är ju i allafall inte funktionellt att luta sej bakåt när man kör axelbrett underhandsgrepp, prova själv.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-11, 18:13
Originally posted by Numero1
Arne: Gärna lite bilder med förklarande text :-)

Ps. Som jag skrev inser jag att pressarna och dragen är olika saker...Intressant att pullover är värre!

Tack för info!

Jag har en del bilder jag har tagit från axeldissektioner som jag skall försöka sätta in i kväll efter MEGASETSTRICEPSTRÄNINGEN.;) Problemet är att vissa av bilderna kan vara svåra att se för icke anatomiskt bevandrade samt kanske icke helt aptitliga. Jag kommer nog på en bra lösning.

Numero1
2004-02-12, 09:17
Tror du att vi är så blödiga här på forumet? :D

Det låter bra! Jag väntar med spänning....
Tack, Arne!

Arne Persson
2004-02-13, 00:18
Lite bilder då. Använde en icke permanent tuschpenna, smart va?:D
Denna föreställer (1) höger ledhuvud på överarmsbenet, (2) acromion=det bentak som avslutar skulderbladskammen. Med (3) vill jag visa hur litet utrymmet är mellan acromion och ledhuvudet. Precis nedanför pilspetsen har vi supraspinatussenan. Kom ihåg att den PT-coola Bursa subacromialis sitter mellan ledhuvudet och acromion. Det inte konstigt att vi kan klämma både den och supraspinatussenan när vi sträcker ut ovan för huvudet vid latsdrag, däremot INTE när när vi dragit ner stången. Detta gäller såväl framför som BAKOM nacken.Lite bilder då. Använde en icke permanent tuschpenna, smart va?:D
Denna föreställer (1) höger ledhuvud på överarmsbenet, (2) acromion=det bentak som avslutar skulderbladskammen. Med (3) vill jag visa hur litet utrymmet är mellan acromion och ledhuvudet. Precis nedanför pilspetsen har vi supraspinatussenan. Kom ihåg att den PT-coola Bursa subacromialis sitter mellan ledhuvudet och acromion. Det inte konstigt att vi kan klämma både den och supraspinatussenan när vi sträcker ut ovan för huvudet vid latsdrag, däremot INTE när när vi dragit ner stången. Detta gäller såväl framför som BAKOM nacken.

Arne Persson
2004-02-13, 00:25
Ups glömde bilden.:em:

Lite bilder då. Använde en icke permanent tuschpenna, smart va?:D
Denna föreställer (1) höger ledhuvud på överarmsbenet, (2) acromion=det bentak som avslutar skulderbladskammen. Med (3) vill jag visa hur litet utrymmet är mellan acromion och ledhuvudet. Precis nedanför pilspetsen har vi supraspinatussenan. Kom ihåg att den PT-coola Bursa subacromialis sitter mellan ledhuvudet och acromion. Det inte konstigt att vi kan klämma både den och supraspinatussenan när vi sträcker ut ovan för huvudet vid latsdrag, däremot INTE när när vi dragit ner stången. Detta gäller såväl framför som BAKOM nacken.

Arne Persson
2004-02-13, 00:55
Denna bild kan nog lite svårare att tyda: Observera att den lutar lite åt höger, kunder ej rotera tillbaka den. Siffrorna ligger i rätt plan. Den föreställer baksidan på vänster skulderblad med bl.a vissa av rotatorkuffens muskler. (1) skulderbladskammen (spina scapulae) som fortsätter ut i acromion (2). Ovanför skulderbladskammen skymtar man M. supraspinatus (3). Nedanför skulderbladskammen ser man den relativt stora M. infraspinatus (4) och omedelbart nedanför denna muskel ligger M. teres minor (5). Teres minor sitter oftast ihop med M. infraspinatus och måste separeras med sk trubbig dissektion dvs man använder tummen och delar dom åt. (6) är det långa tricepshuvudet M. triceps brachii caput longum. Detta huvud tillsammans rotatorkuffen har en vital betydelse för att förhindra luxationer (urledvridningar) och stabilicera i axelleden. (7) är M. teres major som jobbar intimt ihop med M. latissimus dorsi. Puh, nu pallar jag inte mer för idag. :sleep:

Numero1
2004-02-13, 09:24
Tack Arne, det var intressant.

Arne Persson
2004-02-13, 10:12
Originally posted by Numero1
Tack Arne, det var intressant.

Jag har mer.;)

Numero1
2004-02-13, 10:16
Hämta andan och lägg upp dem då! :)

Karl_alfred
2004-02-13, 11:17
:thumbup:

Arne Persson
2004-02-13, 11:25
Ok, en till. Här ser man vänster skuldra uppifrån. (1) är M. supraspinatus som löper åt vänster under acromion (2) som övergår åt höger i spina scapulae (skulderbladskammen). (3) är clavicula (nyckelbenet) som ledar mot acromion via acromioclavicularleden-leden (denna viktiga, och ibland skadebenägna, led ligger ungefär mellan (2) och (3)). Nyckelbenet är här avsågat och skulle ha fortsatt enligt mina streckade linjer. (4) är caput humeri (överarmens ledhuvud), vid 4:an löper supraspinatussenan. (5) = M. infraspinatus .

Arne Persson
2004-02-13, 16:21
Jag har sett på forum hur vissa har hävdat att de har haft ont i M. teres minor. Med tanke på hur denna muskel sitter i förhållande till M. infraspinatus så begriper inte jag, om det inte är något neurologiskt inblandat, hur dom så säker kan isolera ut M. teres minor.

Herkulez
2004-02-13, 16:32
JAg skickar fakturan på lunchen med posten arne :(

Arne Persson
2004-02-13, 16:51
Originally posted by Herkulez
JAg skickar fakturan på lunchen med posten arne :(

Vaddådå? Det är ju bara lite kött och ben mm. :D

Nils
2004-02-13, 18:00
Originally posted by Arne Persson


Vaddådå? Det är ju bara lite kött och ben mm. :D
MMmm, tycker det ser ut precis som lunch. Innan den har blivit tillagad. Blir riktigt hungrig av att se den. Får nog bli lite kött till kvällsmat :eating:
Nils

Arne Persson
2004-02-13, 18:23
Originally posted by Nils

MMmm, tycker det ser ut precis som lunch. Innan den har blivit tillagad. Blir riktigt hungrig av att se den. Får nog bli lite kött till kvällsmat :eating:
Nils


Det första jag, efter mitt första dissektionspass, var att köpa mig en rejäl kebab. Det var liksom för att vänja mig. :eating: :D

Arne Persson
2004-02-13, 18:23
Ta nu tillfället i akt och titta hur det ser ut i verkligheten och försök lära er lite!

jmk
2004-02-13, 18:36
Nä nu! Blod skall vara grönt om det skall publiceras på ett ställe där småbarn vistas! Censur polisen, Tack!

goodspeed
2004-02-13, 18:53
Originally posted by Arne Persson



Det första jag, efter mitt första dissektionspass, var att köpa mig en rejäl kebab. Det var liksom för att vänja mig. :eating: :D

Jag tror inte jag skulle palla med att stå å skära i ett lik. Klumpar det sig inte lite i halsen ? ...eller står du å tänker på grillfest medans du håller på ? ;)

Karl_alfred
2004-02-13, 18:56
Originally posted by goodspeed


Jag tror inte jag skulle palla med att stå å skära i ett lik. Klumpar det sig inte lite i halsen ? ...eller står du å tänker på grillfest medans du håller på ? ;)

han står nog och tänker på allt höhvärdigt protein han kan få ut av det hela.

Örjan
2004-02-13, 19:51
Originally posted by Arne Persson
Ta nu tillfället i akt och titta hur det ser ut i verkligheten och försök lära er lite!

Jag föredrar teckningar i lila, blått och gult. Men tack ändå. Jag ska kolla och läsa offline, med kisande ögon för att dimma blicken.

Danzig
2004-02-14, 15:46
1. Jag skrev att den SKULLE KUNNA ha en åverkan på stödevävnader. Dessa skulle i så fall vara rotatorcuffen.

Man kan då argumentera att det finns väldigt många saker som "skulle kunna hända" och att det är ett ohållbart sätt att se på saker och ting.

En lösning på detta är att väga risk mot vinst.

Själv anser jag inte att det finns nån vinst så istället kommenterar jag det som Arne ser som vinster:

"Latsträning via adduktion"
Visst kan det finnas anledning att träna latsen genom adduktion mellanåt eftersom pulldown med underhandsgrepp samt de flesta roddövningarna innebär extension. Men man behöver inte köra bakom nacken för det. Visst blir adduktionen mer renodlad då men inte nämnvärt jämfört med främför. Dessutom skulle man kunna köra med ett paralellt, drygt axelbrett grepp för att få till en adduction. Då placeras dessutom biceps i ett starkare och därmed för latsen ett mer fördelaktigt läge.

"enklare teknik för nybörjare"
Drag bakom nacken "uppmuntrar" flexion av halsryggraden såväl som resterande ryggraden hos många. Något som brukar förvärras desto hårdare träningen blir. Nackskada kan uppstå - flexion av bål motverkar effektiv latsträning. Detta går att undvika, men det är få som gör det.
Ett neutralt/paralellt axelbrett grepp upplever jag vara det bästa greppet när det gäller att kombinera enkel teknik och effektiv träning.

Förövrigt rekommenderar Arne, vid sidan av drag bakom nacke (adduktion), rodd som "extensionsträning" för latsen framför pulldown med underhandsgrepp. Samtidigt menar han att:

"Stretchläget är mkt viktigt vid alla typer av ryggövningar för att träna upp styrkan och rörligheten i HELA rörelsebanan"

Värt att notera är då att i varken roddövningar eller drag bakom nacke uppnås någon optimal stretch.

För optimal stretch krävs ett drag uppifrån (pulldown) med ett axelbrett grepp eller smalare, alternativt en pulloverrörelse.

För att sammanfatta så ser jag som sagt ingen vinst med att inkludera drag bakom nacke (för någon) och då behövs inte ens någon (skade-)risk för att motivera dess uteslutande.

--------------------------------
Tack Arne för att du reagerade på min kommenatar på ett seriöst sätt, hoppas eventuella framtida disskutioner kan hålla samma standrad.

Jag har inte tid att läsa/skriva särskilt ofta så du (och alla andra) får ursäkta om mina svar dröjer.

Arne Persson
2004-02-14, 16:13
Originally posted by Danzig
1. Jag skrev att den SKULLE KUNNA ha en åverkan på stödevävnader. Dessa skulle i så fall vara rotatorcuffen.

Man kan då argumentera att det finns väldigt många saker som "skulle kunna hända" och att det är ett ohållbart sätt att se på saker och ting.

En lösning på detta är att väga risk mot vinst.

Själv anser jag inte att det finns nån vinst så istället kommenterar jag det som Arne ser som vinster:

"Latsträning via adduktion"
Visst kan det finnas anledning att träna latsen genom adduktion mellanåt eftersom pulldown med underhandsgrepp samt de flesta roddövningarna innebär extension. Men man behöver inte köra bakom nacken för det. Visst blir adduktionen mer renodlad då men inte nämnvärt jämfört med främför. Dessutom skulle man kunna köra med ett paralellt, drygt axelbrett grepp för att få till en adduction. Då placeras dessutom biceps i ett starkare och därmed för latsen ett mer fördelaktigt läge.


Efter att ha sett hur illa alltför många nybörjare kör latsdrag mot bröstet (vissa drar stången ända ner till magen eller benen, allt under en välutbildad PT's välsignelse) så ser jag ingen som helst anledning att ändra min åsikt.




"enklare teknik för nybörjare"
Drag bakom nacken "uppmuntrar" flexion av halsryggraden såväl som resterande ryggraden hos många. Något som brukar förvärras desto hårdare träningen blir. Nackskada kan uppstå - flexion av bål motverkar effektiv latsträning. Detta går att undvika, men det är få som gör det.


Har hittils aldrig sett någon av mina adepter kört med gamnacke. Sedan är det så att vi har en kropp som skall användas, och att flexera nacken är knappast speciellt farligt. Det du talar om är bara rena teknikbrister! Hur menar du förresten att denna nackskada uppstå?





Ett neutralt/paralellt axelbrett grepp upplever jag vara det bästa greppet när det gäller att kombinera enkel teknik och effektiv träning.




Förövrigt rekommenderar Arne, vid sidan av drag bakom nacke (adduktion), rodd som "extensionsträning" för latsen framför pulldown med underhandsgrepp. Samtidigt menar han att:


Självklart eftersom man även i dessa övningar får med de djupa ryggmusklerna på ett utmärkt och funktionellt sätt.




"Stretchläget är mkt viktigt vid alla typer av ryggövningar för att träna upp styrkan och rörligheten i HELA rörelsebanan"

Värt att notera är då att i varken roddövningar eller drag bakom nacke uppnås någon optimal stretch.



Jasså så du sträcker inte ut i dessa övningar? Det gör i alla fall jag och mina stackars adepter med mycket goda resultat som följd!





För optimal stretch krävs ett drag uppifrån (pulldown) med ett axelbrett grepp eller smalare, alternativt en pulloverrörelse.



Du får mer än tillräcklig stretch i adduktionsplanet av Latsdrag bak nacke, obs greppet får inte vara bredare än något bredare än axelbrett. Smalare fattning stretchar i extensionsplanet.
Förövrigt så är den viktigaste stretchområdet vid tex latsdrag skulderpartiet, att lyfts upp maximalt under utsträcket i varje reps. Dock skall inte axelpartiet först sänkas innan nerdraget utan sänkas under nedraget så att rörelsen inte delas upp i komponenter utan som en funktionell enhet.

För att sammanfatta så ser jag som sagt ingen vinst med att inkludera drag bakom nacke (för någon) och då behövs inte ens någon (skade-)risk för att motivera dess uteslutande.




Som sagt latsdrag bakom nacken är en synnerligen välbeprövad ryggövning för nybörjare som har sina främsta fördelar i att den är enkel att lära sig och skadar INTE rotatorkuffen (utåtroterarna)!;)

--------------------------------
Tack Arne för att du reagerade på min kommenatar på ett seriöst sätt, hoppas eventuella framtida disskutioner kan hålla samma standrad.

Kan vara småseriös ibland.

Jag har inte tid att läsa/skriva särskilt ofta så du (och alla andra) får ursäkta om mina svar dröjer.

Danzig
2004-02-14, 16:47
Med ett axelbrett paralellt grepp försvinner oftast tendenserna att dra för långt ner. Har dessutom sett såna som dragit bakom nacken till mitten eller nedre skulderbladen!

Visst får du en hyffsad stretch om du använder ett grepp bara något bredare än axelbrett men naturligtvis får du en bättre stretch om du håller smalare (vilket förutsätter ett supinerat eller underhandsgrepp).

Jag håller med om att man bör sänka skuldrorna under tiden man drar istället för som en ensam förstarörelse och att elevationen av skuldran står för mycket av stretcheffekten. Ogillar ditt användande av ordet "funktionell" dock.

Jag rekommenderar att man ibland avsutar ett sett pulldowns med "lat-shrugs" eller köra ett set med bara sådana för att uppnå en påfrestning/stimulering i stretchläget som man annars inte får eftersom den fulla pulldownrörelsen ger som minst motstånd just där.

Skulle vilja att du kommenterade faktumet att latsen når högre grad av utmattning då dragövningar utförs med ett grepp som placerar biceps i sitt starkaste läge eftersom de då inte begränsar prestationen i samma utsträckning till följd av deras svaghet i relation till latsen.

MasterChief
2004-02-14, 16:57
Jag har under mina gymår hört om två fall där kabeln gått av och där den tränande kört drag bakom nacken. I ett fall slutade det mycket illa med spricka på kotan. Killen hade väl runt 110 kg och drog för allt vad han var värd när kabeln går av och han med full kraft drar ner stången rakt på nackkotorna...

Jorgen
2004-02-14, 17:01
Och drar man framför och vajern går av så mosar man stången rakt i ansiktet, säkert inte jättebra det heller. Kontentan är att det är inte bra att dra av vajern, oavsett om man drar framför eller bakom nacken.

//Jörgen

Arne Persson
2004-02-14, 17:11
Originally posted by MasterChief
Jag har under mina gymår hört om två fall där kabeln gått av och där den tränande kört drag bakom nacken. I ett fall slutade det mycket illa med spricka på kotan. Killen hade väl runt 110 kg och drog för allt vad han var värd när kabeln går av och han med full kraft drar ner stången rakt på nackkotorna...

Den gamla oerhör starka kraftkarlen Roslagsbjörnen dog, om jag inte nu helt minns fel av att han fick stången i nacken när linan brast, där är väl ett litet riskmoment med övningen.;) Dock skall det inte behöva hända om man sköter sina grejor och synar av vairar, rep, remmar kedjor mm.

Arne Persson
2004-02-14, 17:12
Originally posted by Jorgen
Och drar man framför och vajern går av så mosar man stången rakt i ansiktet, säkert inte jättebra det heller. Kontentan är att det är inte bra att dra av vajern, oavsett om man drar framför eller bakom nacken.

//Jörgen

Har själv fått en stång i bröstet när en lina brast så att jag åkte i golvet med våldsam kraft, den gången var det nog tur att jag inte körde bakom.:em: