handdator

Visa fullständig version : Utrustning för Klassiskt Styrkelyft


NNIF
2012-10-14, 17:41
Tjo!

Jag är intresserad av att börja tävla i klassiskt styrkelyft nästa år! Är i behov av att veta vilken typ av utrustning man ska/får ha i respektive gren (hittade inget om det på hemsidan för Svenska SL-förb)

Så dels vilken typ av utrustning får man ha i respektive gren, är tex vulcan-skydd tilltåna? Vilka strumpor ska man ha? Vilka kallingar? Dimensioner på bältet? etc osv

trevlig kväll! :d

vasby
2012-10-14, 17:46
Kommer säkert någon och rättar mig men på min första tävlingen hade och såg jag:

Knäböj:

Vanligt tjockt bälte
Knäskydd titan

Vissa hade handledslindor om jag inte missminner mig.

Bänkpress:

Såg ingen som hade bälte men handledslindor även här om jag inte missminner mig. Använder det inte själv eftersom jag är så klen.

Marklyft: Långa strumpor (typ såna du har när du spelar fotboll, innebandy) och marklyftstofflor hade typ alla. Någon körde med typ brottardojor har jag för mig.

Allmänt:

Trikå med t-shirt under.
Magnesium på händerna och bröstryggen.
Babypuder på benen på marklyfen, tror jag det var.
Adidas powerperfect lyftarskor dominerade i böjen & bänken

NNIF
2012-10-14, 17:50
tack ditt svar!

Men behöver nog ännu mer detaljer =)

vill inte komma tid sen höra att mitt knäskydd är "inte okej" osv.

mikaelj
2012-10-14, 17:51
Allting du undrar över står i regelboken på (häpp!) http://www.styrkelyft.se -> Tävling -> Tävlingsbetsämmelser.

Finurligt va'?

Eller varför inte rentav besöka en styrkelyftklubb och fråga dem? För du vet väl att du måste vara medlem i en SL-klubb för att få tävlingslicens?

NNIF
2012-10-14, 17:54
ah nu ser jag, en liten länk till en pdf fil eller? =)

NNIF
2012-10-14, 18:14
okej det var mindre ghey än jag trodde, bara trikån som ska vara IPF registrerad för klassiskt! Blir till att skaffa en sån då hihi

hertzman
2012-10-14, 18:25
okej det var mindre ghey än jag trodde, bara trikån som ska vara IPF registrerad för klassiskt! Blir till att skaffa en sån då hihi

Trikån behöver inte vara av ett särskilt märke. Bara den är utformad på rätt sätt. Det står i regelboken. Knävärmare ska vara reebook eller Titan. Bältet får vara vad som helst, bara det är rätt dimensioner och ingen synlig logga från andra än godkända tillverkare. Lindor finns det en lista för. Titan är vanligt där också. Din klubb kan säkert hjälpa dig mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

sweetkarolina
2012-10-14, 18:32
Trikån behöver inte vara av ett särskilt märke. Bara den är utformad på rätt sätt. Det står i regelboken. Knävärmare ska vara reebook eller Titan. Bältet får vara vad som helst, bara det är rätt dimensioner och ingen synlig logga från andra än godkända tillverkare. Lindor finns det en lista för. Titan är vanligt där också. Din klubb kan säkert hjälpa dig mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Menar rehband eller??

Metal har väl även ett par godkända värmare, men lättast är ju att läsa regelboken.

hertzman
2012-10-14, 18:35
Menar rehband eller??

Metal har väl även ett par godkända värmare, men lättast är ju att läsa regelboken.

Oj, jag hade lite hjärnsläpp tror jag. Tack för rättningen. Rehband ska det självklart vara. Jo, Metal har ett par också men jag har inte hittat de hos någon svensk återförsäljare.

NNIF
2012-10-14, 21:34
Trikån behöver inte vara av ett särskilt märke. Bara den är utformad på rätt sätt. Det står i regelboken. Knävärmare ska vara reebook eller Titan. Bältet får vara vad som helst, bara det är rätt dimensioner och ingen synlig logga från andra än godkända tillverkare. Lindor finns det en lista för. Titan är vanligt där också. Din klubb kan säkert hjälpa dig mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

okej så adidas base lifter trikå, ta bort loggan från mitt bälte, rehband har jag sen titan red devil linda (någonstans i skroten hemma)

tack för hjälpen! =D

z_bumbi
2012-10-15, 08:41
Du behöver ett par skor av idrottstyp för inomhusbruk, en trikå, ett par knästrumpor, en t-shirt och ett par kalsonger (Y-front).

Pepz
2012-10-15, 08:48
y-frontskalsongerna(briefs) är en viktig detalj
regeln tillkomm pga att man kan tillverka boxershorts i stödjande/hjälpande material och på detta sätt kringår man det enkelt.
dessutom ger y-fronten en än mer "klassisk" look på invägningen ;)

NNIF
2012-10-15, 09:03
Du behöver ett par skor av idrottstyp för inomhusbruk, en trikå, ett par knästrumpor, en t-shirt och ett par kalsonger (Y-front).

Och till marklyftet mokasiner hehe

y-frontskalsongerna(briefs) är en viktig detalj
regeln tillkomm pga att man kan tillverka boxershorts i stödjande/hjälpande material och på detta sätt kringår man det enkelt.
dessutom ger y-fronten en än mer "klassisk" look på invägningen ;)

Får man ha string-trosor? ^ ^