handdator

Visa fullständig version : Kreatinuppladdning (fail)


Makkie
2012-10-14, 17:32
Hej, jag har en lite smånojjig (?) fråga.

Tog upp kreatinet igen i förra veckan efter en månads uppehåll. Körde uppladdningen måndag till torsdag och på tordagskvällen åkte jag bort över helgen och glömde givetvis att ta med kreatinet.

Frågan är hur jag ska bete mig när jag ska starta upp igen, kan man köra en "mini-uppladdning" eller är det bara att börja om igen? Är någon risk med att dra i sig en till uppladdning så tätt inpå?

Mvh

pizzabud
2012-10-14, 20:50
uppladdningen har ingen större betydelse, kör vidare med 5g om dagen!

the_matsson
2012-10-14, 22:18
Säger som ovan.

Var inte så nojig - Ta 5 gram om dagen, söndra och härska.

Kischen
2012-10-14, 22:27
Det går snabbare att få effekt, thats it.

NNIF
2012-10-14, 22:47
OM du vill noja dig så ta 10-15 g om dagen ett par tre dagar, sedan 5g

Makkie
2012-10-15, 07:24
Tack för hjälpen! :o)

davidandersson
2012-10-15, 11:29
En av alla nya internetsanningarna som ekar. Undrar vem som kom på först att man inte behöver uppladdningsfasen? Sunt förnuft säger att det krävs uppladdning.

eAzy
2012-10-15, 20:55
En av alla nya internetsanningarna som ekar. Undrar vem som kom på först att man inte behöver uppladdningsfasen? Sunt förnuft säger att det krävs uppladdning.

Nej sunt förnuft säger att uppladdningsfasen är ett PR trick av kosttillskotts företagen så man använder upp sitt kreatin snabbare och behöver köpa nytt. 5g om dagen funkar perfekt.

Och detta för att som alla vet så är muskeluppbyggande en väldigt lång och utdragen process, hur stor roll tror du det spelar om man når kreatin mättnad i musklerna efter 1 vecka eller 3 veckor. Minimal skillnad då om jag presterar 1% bättre i gymmet några pass sett på de stora hela.

Sniggel
2012-10-16, 08:06
Om man nu köpt kreatin för att få effekt av det, varför inte se till att fylla depåerna så snabbt det går?

Kreatinet förbrukas ju hela tiden så om man tar 5g per dag så kommer mer kreatin att gå till spillo innan depåerna är fyllda.

Pepz
2012-10-16, 08:33
Nej sunt förnuft säger att uppladdningsfasen är ett PR trick av kosttillskotts företagen så man använder upp sitt kreatin snabbare och behöver köpa nytt. .
.

struntsnack

Om man nu köpt kreatin för att få effekt av det, varför inte se till att fylla depåerna så snabbt det går?

.

+1

fråga er själva om ni vill ha en styrkeökning på ett par dagar eller utdraget på ett par veckor

z_bumbi
2012-10-16, 09:44
Om man nu köpt kreatin för att få effekt av det, varför inte se till att fylla depåerna så snabbt det går?

Du tjänar kanske 2 veckor i förhållande till att inte fylla och slår man ut det på ett år så får man väga risken att magen börjar krångla etc mot att få de två veckorna. Inte för att det är fel att fylla men jag är inte riktigt med på varför det anses så himla viktigt.

Kreatinet förbrukas ju hela tiden så om man tar 5g per dag så kommer mer kreatin att gå till spillo innan depåerna är fyllda.

Risken att kreatin går till spillo ökar väl snarare om man fyller? Det är därför en del får magproblem när de fyller men inte vid normal mängd. Om man har något förhöjda mängder kreatin så kommer det att gå att utnyttja vid träningen och jag har svårt att se att det går till spillo.

davidandersson
2012-10-16, 09:56
Sunt förnuft säger att man borde fylla depåerna med en högre dos för att sedan ligga kvar på den nivån med en lägre dos. Om det skulle räcka med 5g om dagen skulle ju detta innebära en överdosering vid fulla depåer.

King Grub
2012-10-16, 10:03
Man fyller på depåerna med lägre doser också, bara att det tar längre tid.

Ditt "sunt förnuft" makes no sense.

Nephelite
2012-10-16, 11:08
ponera att du har 80% kreatin-nivåer i kroppen.

5g kreatin/dag är ganska mycket relativt till vad vi får i oss annars.

om du kör uppladdning når du 100% ganska snabbt, och framförallt märker du "skillnaden" 20% mer påtagligt, med 5g/dagen går det långsammare men du lär få väldigt lika nettoeffekt.

Sniggel
2012-10-16, 12:06
Du tjänar kanske 2 veckor i förhållande till att inte fylla och slår man ut det på ett år så får man väga risken att magen börjar krångla etc mot att få de två veckorna. Inte för att det är fel att fylla men jag är inte riktigt med på varför det anses så himla viktigt.


Ok, det kan jag köpa. Jag tänkte inte ens på magproblem eftersom jag glömt bort att vissa får problem med magen av kreatin.
Att det är superviktigt anser inte jag heller men om jag ska välja vilket jag tror är bäst (om man inte får magproblem) så väljer jag nog att köra uppladdning. Men visst är det smådetaljer vi diskuterar. Det håller jag med om.

Sniggel
2012-10-16, 12:24
Så här resonerar jag.

Vilken metod ger störst "Area under curve"?
Och ja, jag är medveten om att med uppladdning kommer kreatinet ta slut fort, men om man förstår mitt andra resonemang (om den dagliga förlusten) så tror jag det blir lättare att förstå varför jag tycker uppladdning är bättre, om man kan välja det.

Man kan jämföra det med att ta små mängder kreatin. Om vi säger att man tar 1g om dagen. Då kommer kreatinet att räcka mycket längre. Men kommer man någonsin få en effekt? Den dagliga förlusten kanske är så pass stor att förråden inte ökar till nämnvärt.

Man kan även jämföra det med att cykla upp för en jobbig backe. Man kan satsa på att accelera kraftigt och få upp en bra fart och vara uppe på toppen efter 30 sekunder. Eller så kan man ta det lite lugnare, men då tar backen så pass lång tid att man hinenr ta slut innanman är uppe och då hoppar man av cykeln och leder den och det tar 2 minuter för att ta sig hela sträckan och arbetsinsatsen känns högre, för att man mesade i början.
Tror nog att den förklaringen blev lite flummig så skit den och läs den föregående om du inte fattar vad jag menar :p

davidandersson
2012-10-16, 12:27
Man fyller på depåerna med lägre doser också, bara att det tar längre tid.

Ditt "sunt förnuft" makes no sense.

Jo det gör det.

Om man fyller depåerna tillför man alltså mer kreatin än vad som förbrukas. Med samma mängd kommer man alltså att överdosera när depåerna är fulla.
Precis som om man fyller ett oljefat med konstant flöde och ett mindre konstant flöde tappas ur fatet. Efter ett tag kommer oljan bara att rinna över.

King Grub
2012-10-16, 15:24
Vad är det för skillnad jämfört med underhållsdosen som man tar efter uppladdningsperioden då? Oljefatet kommer att börja rinna över några veckor tidigare, men mer?

King Grub
2012-10-16, 15:30
A few studies have reported protocols with no loading period to be sufficient for increasing muscle creatine (3 g/d for 28 days) as well as muscle size and strength (6 g/d for 12 weeks). These protocols seems to be equally effective in increasing muscular stores of creatine, but the increase is more gradual and thus the ergogenic effect does not occur as quickly.

J Int Soc Sports Nutr. 2007 Aug 30;4:6.

Som beskrivet i tråden.

In conclusion, a rapid way to "creatine load" human skeletal muscle is to ingest 20 g of creatine for 6 days. This elevated tissue concentration can then be maintained by ingestion of 2 g/day thereafter. The ingestion of 3 g creatine/day is in the long term likely to be as effective at raising tissue levels as this higher dose.

J Appl Physiol. 1996 Jul;81(1):232-7.

davidandersson
2012-10-16, 18:26
Vad är det för skillnad jämfört med underhållsdosen som man tar efter uppladdningsperioden då? Oljefatet kommer att börja rinna över några veckor tidigare, men mer?

Jo, det gör det ju och jag såg din andra post med. Men om man skulle minska tillförseln av olja till samma som tappas ut skulle det inte rinna över. Men det är väl skitsama egentligen eftersom kreatin är så billigt. Så med det tar jag hellre för mycket än för lite.