handdator

Visa fullständig version : Tatuering + viktminskning + muskel ökning


SvenGöran
2012-10-13, 21:33
Hejsan

Jag visste inte direkt vilket forum jag skulle lägga den frågan i, så satsar på denna. Ifall det är fel så ber jag om ursäkt.


Ska gå rakt på sak.
Kämpar just nu med att gå ner i vikt samt hitta ett schema för träning som passar jobbet. Vilket är svårt.
Men funderar på att skaffa en tatuering (Över axel, överarmen och till bröstet). En tatuering som sträcker sig över så dvs.

Men är orolig över hur min ev. viktminskning + muskel ökning kan påverka den?


Finns det någon som kan hjälpa mig få lite mer information angående hur det ev. kan påverka mig?
Mitt mål är; Att gå ner ifrån 120kg till 90kg och sen upp till 100kg genom att träna.




Så bör jag vänta med att tatuera tills jag fixat min nergång eller kan jag fixa den nu och inte oroa mig om att den ska bli helt förstörd över att jag först går ner i vikt, sen ökar i muskeler runt de delarna på kroppen jag har tänkt tatuera?

Rahf
2012-10-13, 22:23
Med en så stor viktnedgång kan det bli lite skillnad i hur tatueringen ser ut. Inte en enorm en, men likväl kan verket bli förstört.

Vänta gärna tills du nått din målvikt. Det är mitt tips. Du kommer trots allt ha tatueringen under din livstid.

Fuark
2012-10-14, 00:11
det är lugnt. huden anpassar sig någorlunda och tatueringen kommer således vara oskadd, om du nu inte tänkt att skriva text i väldigt små bokstäver, då kanske det kan påverka.. minimalt. Om du däremot vägt 200kg och ville ner till 70 hade mitt svar troligtvis låtit annorlunda!

Kolla med din tatuerare om du känner dig osäker, han/hon vet.

lycka till m. gadden :)

mommy
2012-10-14, 09:35
Ingen kan ju veta hur det skulle påverka din tatuering. Förmodligen går det bra, men du kan också ha otur.

Jag hade en liten tatuering (skriver hade, har gjort om den nu) på sidan av magen, blev gravid med en mycket större mage som följd och den såg precis likadan ut som innan. Jag tror dock att jag hade tur (och kanske bra gener). Fick inga bristningar eller så och har knappt någon extra hud, men har man otur kan man få båda.

2HE
2012-10-14, 09:41
Men är det inte också så att man inte får träna på flera veckor efter man har gjort tatueringen?

I den meningen så förstör det mycket för träningen & deffen.

Rahf
2012-10-14, 10:06
Men är det inte också så att man inte får träna på flera veckor efter man har gjort tatueringen?

I den meningen så förstör det mycket för träningen & deffen.

Inte i längden. Det gör knappast någon skillnad på så kort tid.

Fuark
2012-10-14, 10:11
Men är det inte också så att man inte får träna på flera veckor efter man har gjort tatueringen?

I den meningen så förstör det mycket för träningen & deffen.

Du kan skutta ner till gymmet direkt efter om du så vill. Jag har tränat nån dag efter / samma dag efter i stort sett alla mina gaddar.

Det du ska akta dig för är att det blir infekterat, samt när det kommit en bit in i läkningen så kan tatueringen spricka, men du märker när det inträffar.

Försök att inte stöta emot den och gnida saker emot den så är det luuuugnt!

Reaper123
2012-10-14, 10:36
Men är det inte också så att man inte får träna på flera veckor efter man har gjort tatueringen?

I den meningen så förstör det mycket för träningen & deffen.Nu beror det ju på vart exakt du tatuerar dig samt omfattning av "såren" i kombanation med hur bra läkkött man har...

Men jag har 3 tatueringar och samtliga planerad gympass dagen efter blev genomförda! :)

Kanske inte helt otipmalt att riskera direkt-kontakt med tex stång/hantel md ett "öppet sår", så använd sunt förnuft ;)

2HE
2012-10-15, 09:43
Men hur mycket vila från träningen ska man egentligen ha enligt rekommendationer när man har gjort en helt ny tatuering?

Reaper123
2012-10-15, 10:07
Men hur mycket vila från träningen ska man egentligen ha enligt rekommendationer när man har gjort en helt ny tatuering?Tills den är läkt?

Kan ta allt från 1-14 dagar beroende på dess omfattning. Jag har tatuerat både biceps, triceps och underarmen och gymmat inom 24h samtliga gånger!

Viktiga är att det ska hanteras som ett öppet sår när den är precis färsk, man bör alltså inte byta om direkt på tatueringstudion och gå till gymmet och gnida sig mot en stålstång...

Men använder du sunt förnuft, så kan du gymma samma dag om du rent fysiskt/psykiskt känner orken (man kan ju få en liten chock direkt efter)

Edit: Vad ni än gör, använd för guds skull inte helosan för torkar på en ms... smörj med Bepanthen så är ni safe på gymmet ett par timmar ;)