handdator

Visa fullständig version : Viktig fråga ang 5htp/l-tyrosin och PWO


coldasice88
2012-10-13, 21:15
Hejsan. Av någon anledning brukar jag mot vintern falla in i någon liten form av depression, under denna tid brukar jag ibland ta kosttillskotten 5htp (som höjer ens serotonin) samt l-tyrosin (som ökar dopamin).

Jag har beställt en PWO som heter "fucked up", rätt liknande craze tror jag, detta är innehållet:

Näringsvärde per portion
Niacin (nikotinamid) 20 mg
Vitamin B6 (pyridoxin) 20 mg
Beta-alanin 3000 mg
Trikreatin malat 2000 mg
Kreatinnitrat 1000 mg
Dendrostan 350 mg
Koffein 300 mg
DMAE (Dimetylaminoetanol)300 mg
Rosenrot (Rhodiola rosea extrakt, 6% rosaviner) 200 mg
Beta-Fenyl-etylamin 100 mg
Mandarinextrakt (Citrus retikulata) 100 mg
Piperin (svartpepparextrakt, Piper nigrum L) 2 mg

Nu är frågan, är det lugnt att ta denna PWO även fast jag tar 5htp och l-tyrosin som tillskott?

Sverker
2012-10-14, 06:39
Verkar som om du använder preparat som kan klassas som läkemedel ( 5-Hydroxytryptofan ):
http://www.lakemedelsverket.se/overgripande/Lagar--regler/Vagledningar/Vilken-lagstiftning-galler-for-min-produkt/Vanliga-fragor-och-svar-om-produkters-klassificering/

Bättre att du sökar läkarhjälp mot dina besvär än att mixtra själv med hormonliknande ämnen.

coldasice88
2012-10-14, 12:44
Ja, det är dock på senaste tiden det klassificierats som läkemedel. Har använt 5htp från och till under några år då och då, är ju väldigt "naturligt" och ger inga bieffekter om man säger så.

Hur som helst vore det kanon om någon kunde hjälpa med detta.

RykteT
2012-10-14, 13:50
Ja, det är dock på senaste tiden det klassificierats som läkemedel. Har använt 5htp från och till under några år då och då, är ju väldigt "naturligt" och ger inga bieffekter om man säger så.

Hur som helst vore det kanon om någon kunde hjälpa med detta.

Tyrosin och tryptofan är läkemedelsklassade på grund utav att du kan skapa kokain ur tyrosin och amfetamin ur tryptofan, om jag inte missminner mig!

JanOlsson
2012-10-14, 13:54
Kokain ur l-tyrosin?

Jag är väldigt skeptisk, tyrosin säljs på otroligt många svenska health-stores.

Jorgen
2012-10-14, 13:55
Ja, det är dock på senaste tiden det klassificierats som läkemedel. Har använt 5htp från och till under några år då och då, är ju väldigt "naturligt" och ger inga bieffekter om man säger så.

Hur som helst vore det kanon om någon kunde hjälpa med detta.

§1. När det gäller narkotika, doping och/eller läkemedelsklassade substanser/preparat är diskussioner om användande och försäljning av dessa förbjudet. Undantag gäller bl.a. koffein, astmamediciner och liknande. Använd sunt förnuft. Moderatorerna har rätt att ta bort tvivelaktiga inlägg utan förklaring. På Kolozzeum tillåter vi ej heller diskussioner som rör så kallade gråzons-preparat - tillskott eller substanser vars syfte är förändringar av hormonproduktionen och/eller ger utslag på dopingtest.