handdator

Visa fullständig version : Vartifrån tar kroppen energi de första minutrarna vid konditionsträning?


Barbastark
2012-10-13, 17:58
Hejhej

Under långa plugg-dagar så brukar jag ta paus var 45-60min och röra på mig i form av 5-10 min cykling på min trainer på halvhög intensitet(tema inaktivitetsfysiologi).

Men har för mig att kroppen de första minutrarna främst tar energi från lagrat glykogen, och att den "stabiliserar" sig i mer fettanvändande läge först efter runt 10+ min(beroende på intensitet).

Stämmer detta, eller hur ligger det till gällande dessa 5-10 min "passen"?

pezrulezhaakon
2012-10-14, 01:34
Barbastark

Det beror på hur intensivt du gör det.

Om du börjar med max ansträngning så är de första sekunderna mest ATP och glykogen. Hur länge det lagrade glykogenet räcker beror på hur mycket det finns, och hur intensivt det är. (ATP lagras inte)
Av max lagrad mängd glykogen finns det ca 100-200g i levern och 400-500g i musklerna.

Sverker
2012-10-14, 06:52
Din fråga är lite självreglerande. Du kan inte gå från total vila i sängen till max arbete utan att värma upp. Samma sak från föreläsningen till hög puls och hårt arbete på cykeln.

Under uppvärmningen kommer kroppen att reagera med frisättningen av adrenalin, ökad puls, ökat blodflöde över de arbetande musklerna och därmed också större frisättning av fettsyror från fettdepåerna och fettförbränning i de arbetande musklerna. På 1980-talet kallades "andra andningen" när systemet stabilicerat sig och löparen kom i i flytet.

Dreas
2012-10-14, 07:37
Vill du inte akut bränna 15g glykogen eller vart kommer frågan ifrån?

svenbanan
2012-10-14, 11:22
Din fråga är lite självreglerande. Du kan inte gå från total vila i sängen till max arbete utan att värma upp. Samma sak från föreläsningen till hög puls och hårt arbete på cykeln.

Under uppvärmningen kommer kroppen att reagera med frisättningen av adrenalin, ökad puls, ökat blodflöde över de arbetande musklerna och därmed också större frisättning av fettsyror från fettdepåerna och fettförbränning i de arbetande musklerna. På 1980-talet kallades "andra andningen" när systemet stabilicerat sig och löparen kom i i flytet.

Hmm. Jag trodde det var så att den aeroba glykogen förbränningen inte var "igång på alla cylindrar" då man gav sig ut och sprang för snabbt utan uppvärmning, och att man då drog på sig syra för att den anaeroba motorn var tvungen att hjälpa till. Men det är alltså fettförbränningen som inte är igång ordentligt och behöver komma igång så sakteliga. Är den aeroba glykogenförbränningen igång till hundra procent från början då, eller tjänar denna också på uppvärmning?

Morty
2012-10-14, 11:55
Vill du inte akut bränna 15g glykogen eller vart kommer frågan ifrån?

Det handlar nog bara om teoretisk kunskap. Rätt intressant ju.

Sverker
2012-10-14, 12:49
Hmm. Jag trodde det var så att den aeroba glykogen förbränningen inte var "igång på alla cylindrar" då man gav sig ut och sprang för snabbt utan uppvärmning, och att man då drog på sig syra för att den anaeroba motorn var tvungen att hjälpa till. Men det är alltså fettförbränningen som inte är igång ordentligt och behöver komma igång så sakteliga. Är den aeroba glykogenförbränningen igång till hundra procent från början då, eller tjänar denna också på uppvärmning?

Du kör säkert på glykogenet i början. Samtidigt kommer du att tömma blodet på de fria fettsyror som fanns där från början. I vila är muskeln full av syrgas eftersom det sitter bundet till myoglobinet. Starten är alltså aerob.

Du får alltså en liten dipp efter några minuter innan du är i full gång. Går du ut för hårt där kommer mjölksyran som ett brev på posten.

Alltså bör man värma upp innan man börjar att träna;)

svenbanan
2012-10-14, 13:05
Du kör säkert på glykogenet i början. Samtidigt kommer du att tömma blodet på de fria fettsyror som fanns där från början. I vila är muskeln full av syrgas eftersom det sitter bundet till myoglobinet. Starten är alltså aerob.

Du får alltså en liten dipp efter några minuter innan du är i full gång. Går du ut för hårt där kommer mjölksyran som ett brev på posten.

Alltså bör man värma upp innan man börjar att träna;)

Det jag funderade på var alltså om "andra andningen" enbart beror på att fettförbränningen då hunnit komma igång och bidra med större andel av energin, eller om även den aeroba glykogenförbränningen på något sätt blivit effektivare under uppvärmningsminuterna.

pezrulezhaakon
2012-10-14, 16:45
svenbanan

"Andra andningen" är när syreunderskottet och syretillförseln i musklerna är lika stor.

Fishtank
2012-10-14, 17:03
Det handlar nog bara om teoretisk kunskap. Rätt intressant ju.

Tror inte det här är minsta teoretiskt med tanke på TS andra trådar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

svenbanan
2012-10-14, 17:56
svenbanan

"Andra andningen" är när syreunderskottet och syretillförseln i musklerna är lika stor.

Jag ser inte hur detta besvarar min fråga.

pezrulezhaakon
2012-10-14, 18:01
svenbanan

Aerobt muskelarbete innebär att mer fett används till förbränningen.
Det är fortfarande intensiteten som avgör bränslesubstratet.

Spetälsk
2012-10-14, 18:07
svenbanan

"Andra andningen" är när syreunderskottet och syretillförseln i musklerna är lika stor.Har du lust att utveckla? det är svårt att förstå meningen.

svenbanan
2012-10-14, 19:00
svenbanan

Aerobt muskelarbete innebär att mer fett används till förbränningen.
Det är fortfarande intensiteten som avgör bränslesubstratet.

Ja? Men det var alltså nedanstående som var den fråga jag har försökt få svar på...

Det jag funderade på var alltså om "andra andningen" enbart beror på att fettförbränningen då hunnit komma igång och bidra med större andel av energin, eller om även den aeroba glykogenförbränningen på något sätt blivit effektivare under uppvärmningsminuterna.

Ett av påståendena är sant, men vilket? Linda helst inte in svaret i en jättelång överdrivet komplex mening. ;) Eller är kanske inget sant, är det detta du vill säga?

1) Första kilometrarna drar man på sig syra vid en lägre puls. Detta beror på att man har dålig tillgång på fettsyror och att den aeroba fettförbränningen alltså inte kan bidra med så mycket energi. Alltså blir den anaeroba förbränningen tvungen att hjälpa till och alltså drar man på sig syra.

2) Första kilometrarna drar man på sig syra vid en lägre puls. Detta beror på att man har dålig tillgång på fettsyror och att den aeroba fettförbränningen alltså inte kan bidra med så mycket energi. Dessutom är inte heller den aeroba glykogenförbränningen helt effektiv innan man kommit ogång ordentligt. Alltså blir den anaeroba förbränningen tvungen att hjälpa till och alltså drar man på sig syra.

Sverker
2012-10-14, 19:02
Menar troligen att syreförbrukningen är lika stor som syretillförsel.
Ett idealiskt tillstånd eftersom det inte bildas mjölksyra utan att förbränningen är fullt aerob.

Betyder inte att man bara förbränner fett utan att förbränningen är aerob med en blandning av glukos ( glykogen ) och fett som energikälla.

pezrulezhaakon
2012-10-14, 19:36
Spetälsk

Alltid när man börjar en aktivitet som är högre intensitet än vanlig "viloaktivitet" så blir det syredeficit i kroppen.
Hjärnan reagerar med att höja pulsen och andningsfrekvensen så att mer syre kommer in i systemet.
När kravet på syre blir tillfredställt med tillgången så stabiliseras puls och andning, vid den givna ansträngningsnivån.

pezrulezhaakon
2012-10-14, 19:45
svenbanan

Inget av alternativen är helt rätt eller helt fel, eftersom man måste räkna in intensitetsnivån. Men från ouppvärmd till max ansträngningsnivå så kommer mest sannolikt laktatnivåerna bli de som begränsar fortsatt arbete. Detta gör att man inte kommer upp i sin reella maxnivå.

En stunds uppvärmning och upptrappning av intensitet gör att laktatnivåerna blir lägre och man kommer upp i sin reella maxnivå.
Är intensiteten tillräckligt hög/låg för de långsamma muskelfibrerna att arbeta så ökar fettet som bränsle i förhållande till glykoset/glykogenet. Arbetet blir då övervägande aerobt.
När intensiteten blir för hög för typ 1-fibrerna så används mer glykos i jämförelse. Arbetet blir då övervägande anaerobt.

tjing
2012-10-14, 19:50
Kroppen arbetar aldrig helt aerobiskt eller helt anaerobiskt; det beror på intensitet, duration osv.

I början bidrar huvudsakligen kreatinfosfat till att generera ATP eftersom att det är den snabbaste energikällan. Det är en kortvarig energikälla och glykolysen tar sedan över och genererar ATP och laktat.

Omställningen från anaerob till aerob energi tar lite tid och syreupptagningen måste uppregleras för att kunna matcha arbetet som utförs osv.

Pepz
2012-10-14, 19:52
Kroppen arbetar aldrig helt aerobiskt eller helt anaerobiskt; det beror på intensitet, duration osv.

I början bidrar huvudsakligen kreatinfosfat till att generera ATP eftersom att det är den snabbaste energikällan. Det är en kortvarig energikälla och glykolysen tar sedan över och genererar ATP och laktat.

Omställningen från anaerob till aerob energi tar lite tid och syreupptagningen måste uppregleras för att kunna matcha arbetet som utförs osv.

skönt att du upprepar exakt vad tidigare personer har skrivit fast på ett sämre sätt..

tjing
2012-10-14, 20:09
skönt att du upprepar exakt vad tidigare personer har skrivit fast på ett sämre sätt..

Jag har inte läst resten av tråden.

Vad är ditt problem egentligen?

Jag försökte sammanfatta läget på enklast möjliga sätt utifrån vad som gäller. Blir sugen på att anmäla ditt idiotiska inlägg men jag håller mig. Skärp till dig i fortsättningen är du snäll.

Var inte sur på mig för att inte du vet någonting du kan skriva.

svenbanan
2012-10-14, 20:18
svenbanan

Inget av alternativen är helt rätt eller helt fel, eftersom man måste räkna in intensitetsnivån. Men från ouppvärmd till max ansträngningsnivå så kommer mest sannolikt laktatnivåerna bli de som begränsar fortsatt arbete. Detta gör att man inte kommer upp i sin reella maxnivå.

En stunds uppvärmning och upptrappning av intensitet gör att laktatnivåerna blir lägre och man kommer upp i sin reella maxnivå.
Är intensiteten tillräckligt hög/låg för de långsamma muskelfibrerna att arbeta så ökar fettet som bränsle i förhållande till glykoset/glykogenet. Arbetet blir då övervägande aerobt.
När intensiteten blir för hög för typ 1-fibrerna så används mer glykos i jämförelse. Arbetet blir då övervägande anaerobt.

Du menar att det är i princip bara det faktum att användandet av fett ökar efter nån kilometer som gör att man kommer in i andra andningen då man ger sig ut och springer 10km ouppvärmd och direkt lägger sig strax under tröskelpuls? Dvs om man har en hyfsat låg intensitet, men ändå hög nog att dra på sig syra (om man är ouppvärmd)...

Men vad är det då utöver ökad användning av fett som energi som gör att man inte kommer upp i reell maxnivå vid högre intensiteter om man är ouppvärmd?

svenbanan
2012-10-14, 20:20
Jag har inte läst resten av tråden.


Varför inte göra det?

Dreas
2012-10-14, 20:21
Jag har inte läst resten av tråden.

Vad är ditt problem egentligen?

Jag försökte sammanfatta läget på enklast möjliga sätt utifrån vad som gäller. Blir sugen på att anmäla ditt idiotiska inlägg men jag håller mig. Skärp till dig i fortsättningen är du snäll.

Var inte sur på mig för att inte du vet någonting du kan skriva.Eller så läser du iaf förstasidan av tråden innan du svarar?

Pepz
2012-10-14, 20:24
Vad är ditt problem egentligen?


Jag har inte läst resten av tråden.




du svarar så fint själv på din fråga

tjing
2012-10-14, 20:25
Du menar att det är i princip bara det faktum att användandet av fett ökar efter nån kilometer som gör att man kommer in i andra andningen då man ger sig ut och springer 10km ouppvärmd och direkt lägger sig strax under tröskelpuls? Dvs om man har en hyfsat låg intensitet, men ändå hög nog att dra på sig syra (om man är ouppvärmd)...

Men vad är det då utöver ökad användning av fett som energi som gör att man inte kommer upp i reell maxnivå vid högre intensiteter om man är ouppvärmd?

Syreupptagningen och syresättningen till arbetande muskler tar lite tid på sig att uppregleras till den mängden arbete man utför. Blodflödet till musklerna ökar också av uppvärmning. Nervtransmission går snabbare allteftersom och arbetet utförs effektivare.

Mentala aspekter och att vara "taggad" på olika vänster kan också påverka; dopamin (D2-receptorer) och adrenalin/noradrenalin t ex påverkar bland annat andningsfrekvens, vilket gör att man träningen går lättare att komma in i.

Dessutom uppregleras ju katekolaminerna successivt av träningen i sig. Vilket ökar pulsen.

Ett par anledningar på rak arm.

tjing
2012-10-14, 20:29
Varför inte göra det?

Jag skummade igenom svaren såklart. Jag går aldrig in och skriver i en tråd utan att läsa den alls. Men många svar kändes lite otillfredsställande.

tjing
2012-10-14, 20:30
du svarar så fint själv på din fråga

Och vad i hela helvete bidrar du med i tråden, min herre? Låt höra.

pezrulezhaakon
2012-10-14, 20:33
svenbanan

Jo, det kan man säga. Det är framförallt den första minuten som är övervägande dedikerat till anaerobt arbete, även att fettförbränningen aldrig stängs av.

Det som begränsar är laktatnivåerna. För att sänka laktatnivåerna måste man som minst minska intensiteten, innan man ökar intensiteten igen. Man vill alltså så länge som möjligt främja det aeroba arbetet, så inte laktatnivåerna begränsar.

Gör ett enkelt test.
Kör tex 20-30 explosiva och intensiva upphopp på plint med djup ansats. Sedan testar du att springa längre distans precis efter och se hur det känns jämfört med att göra tvärtom.
Skillnad? :)

Pepz
2012-10-14, 20:33
Men vad är det då utöver ökad användning av fett som energi som gör att man inte kommer upp i reell maxnivå vid högre intensiteter om man är ouppvärmd?

finns flera orsaker vilket pezrulezhaakon varit inne på
de jag kommer på snabbt-
Syredeficiten /laktatnivåerna vilket bland annat ger försurning av muskeln pga vilket sätter käppar i hjulen för maximal prestation och dels är musklernas temperatur för låg för att alla energiprocesser ska ha nått sin maximala hastighet.

någon mer kunnig får gärna tillägga fler orsaker

Spetälsk
2012-10-14, 21:06
Du menar att det är i princip bara det faktum att användandet av fett ökar efter nån kilometer som gör att man kommer in i andra andningen då man ger sig ut och springer 10km ouppvärmd och direkt lägger sig strax under tröskelpuls? Dvs om man har en hyfsat låg intensitet, men ändå hög nog att dra på sig syra (om man är ouppvärmd)...

Men vad är det då utöver ökad användning av fett som energi som gör att man inte kommer upp i reell maxnivå vid högre intensiteter om man är ouppvärmd?"Andra andningen" är väl nåt man pratar om efter en lång stund, runt 90 min (iaf vältränad)? tror inte att man ska blanda ihop det med uppvärmningseffekt och orsak. jag har fått för mig att andra andningen är övergången till mer fettbaserad förbrukning. men uppvärmningen har nog inget med energikälla att göra. den handlar mer om syretransport och musklernas arbetstemperatur. det tar ju några minuter bara att få upp hjärtat till maxkapacitet och under tiden man förbrukar mer syre än hjärtat momentant kan pumpa ut så arbetar du anaerobt och drar på dig en syreskuld som du måste arbetar bort med en stunds syreöverskott. (hacka inte för att jag upprepar sämre vad som redan sagts :))

svenbanan
2012-10-15, 16:43
"Andra andningen" är väl nåt man pratar om efter en lång stund, runt 90 min (iaf vältränad)? tror inte att man ska blanda ihop det med uppvärmningseffekt och orsak. jag har fått för mig att andra andningen är övergången till mer fettbaserad förbrukning. men uppvärmningen har nog inget med energikälla att göra. den handlar mer om syretransport och musklernas arbetstemperatur. det tar ju några minuter bara att få upp hjärtat till maxkapacitet och under tiden man förbrukar mer syre än hjärtat momentant kan pumpa ut så arbetar du anaerobt och drar på dig en syreskuld som du måste arbetar bort med en stunds syreöverskott. (hacka inte för att jag upprepar sämre vad som redan sagts :))

Jag tycker man hört talas om andra andningen i samband med att springa nåt i stil med 5km, vilket borde tala mot att det begreppet skulle handla om att kolhydraterna börjar ta slut och att man för ännu större andel fettförbränning. Förövrigt har jag i alla fall alltid tolkat "andra andningen" som att "det lossnar" och "går lättare" vid en viss intensitet. Om kolhydraterna är på väg att sina och man för förlita sig på fett så borde väl upplevelsen snarare vara den motsatta?

Hur som helst så gällde min fråga inte specifikt "andra andningen", utan snarare just vad det egentligen är som gör att uppvärmningen funkar (vid konditionsträning). Just begreppet "andra andningen" använde jag eftersom Sverker använde det på detta sätt.

Angående vad det är för effekt som uppvärmningen har för konditionsträning (löpning) om man tänker sig att springa strax under tröskelpuls en längre tid, så har jag trott som dig tidigare. Men nu verkar Pez och Sverker eniga om att det främst handlar om att fettförbränningen behöver tid på sig för att komma igång, och att om man skippar uppvärmningen så drar man på sig syra eftersom energibidraget från fettförbränningen är såpass litet att anaerob kolhydratförbränning måste till för att täcka upp till en början.

Så har i alla fall jag tolkat de svar jag sett i denna tråd.