handdator

Visa fullständig version : Whey-80 Stevia


krycek
2012-10-13, 15:46
Hej, någon som testat Whey-80 Stevia från Star Nutrition?

Sökte men hittade ingen tråd om proteinpulver sötade med stevia. Tror personligen vi kommer se fler pulver sötade med stevia framöver. Dock verkar det vara svårt att få till smaken med stevia. Har provat saft och den har en ganska speciell karaktär *drool*


Snabbinfo om Stevia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6tflockelsl%C3%A4ktet

zeusden1
2012-10-13, 15:55
Tror nog inte att det är någon större skillnad smakmässigt jämfört med "vanligt" pulver sötat med aspartam

Kischen
2012-10-13, 16:24
Varför vill man ha stevia?

Eddie Vedder
2012-10-13, 16:25
Tror nog inte att det är någon större skillnad smakmässigt jämfört med "vanligt" pulver sötat med aspartam

Stevia har en ganska karaktäristisk smak faktiskt. En tydlig eftersmak som är besk. Aspartam är godare tycker jag och jag ser ingen rimlig anledning till att gå från aspartam till stevia om man inte tycker att stevian är godare. Tror man att aspartam är dåligt för en ska man förstås inte tvinga i sig det men det finns ännu väldigt dåligt med belägg för att det är skadligt.

Gober
2012-10-13, 16:31
Har inte äkta stevia en besk lakritston? Ofta är det dessutom inte ren stevia utan utblandat med andra ämne pga av den speciella smaken.

krycek
2012-10-13, 17:12
Just pga av Aspartams dåliga rykte tror jag att stevia kan bli en storsäljare bara man fixar den skumma eftersmaken (beskan).

Vad jag vet så finns det inga rapporter på att stevia är farligt, men jag kan ha fel?

Aaspartam är inte heller farligt (i rek mängder) men det har ett rykte som är svårt att tvätta bort...

Sverker
2012-10-13, 19:15
Man vill inte ha aspartam men tar gärna vassleprotein som snabbt kan höja nivåerna av fenylalanin i blodet.




Har aspartam några bieffekter kan vi säkert koppla dem till fenylalanin eller någon av dess nedbrytningsprodukter;).

Fugly
2012-10-13, 19:22
Whey FX med Stevia var avsevärt äckligare än den vanliga varianten, avråder er från att köpa produkter med Stevia p.g.a smaken.

andeem
2012-10-13, 19:33
Lånar tråden: Sukralos, bra eller anus?

Eddie Vedder
2012-10-13, 19:41
Lånar tråden: Sukralos, bra eller anus?

Allt är inte svart eller vitt. Att A inte är dåligt för dig gör det inte per automatik bra för dig. Men det finns inget att anmärka på rent hälsomässigt med sukralos. Att det fanns i flera produkter under så kort period var en fråga om 1) mindre populär smak och 2) miljöpåverkan.

O.W.
2012-10-13, 20:02
Jag har prövat Steviaprodukter(funligth och proteinpulver) och gillar absolut inte heller eftersmaken på dem. Kommer inte köpa dem igen.

exevision
2012-10-14, 09:27
Personligen gillar jag vassle med stevia.

astrodog
2012-10-14, 09:31
Jag har prövat Steviaprodukter(funligth och proteinpulver) och gillar absolut inte heller eftersmaken på dem. Kommer inte köpa dem igen.

Fun Light är den enda produkt med stevia som jag tycker lyckats!

Har själv steviapulver hemma, men det är svårt att hitta användningsområden för det. Oftast förstör det smaken mer än det sötar, och då är detta den så kallat avbeskade vita varianten. Man undrar hur den råa produkten funkar...

Citronjuice och steviapulver funkar dock rätt sjyst ihopa. Men chokladbollar på stevia är äckel.

Fugly
2012-10-14, 15:20
Lånar tråden: Sukralos, bra eller anus?

För mycket av det gav mig rännskita iaf, så se upp för det! Annars ser jag inget negativt med det.

TorbjornFred
2012-10-14, 16:47
För mycket av det gav mig rännskita iaf, så se upp för det! Annars ser jag inget negativt med det.

Jag tänkte så jag med tills att jag upptäckte att det hade en väldigt dålig miljöpåverkan då det är väldigt svårt för naturen att bryta ner och har hög halveringstid. Men för oss som individ finns det vad jag vet inga belägg för att det är dåligt.

AEB
2012-11-06, 15:58
Är det inte så att aspartam ej kan brytas ned av kroppen? det hade vell inte fått så dåligt rykte om det inte fanns fakta på att det var farligt? rätta mig om jag har fel.

Pepz
2012-11-06, 16:01
Är det inte så att aspartam ej kan brytas ned av kroppen? det hade vell inte fått så dåligt rykte om det inte fanns fakta på att det var farligt? rätta mig om jag har fel.

aspartam bryts ner utmärkt i normala doser
finns inga vettiga fakta på att aspartam skulle vara skadligt i normalkonsumtion hos människa

AEB
2012-11-06, 18:50
aspartam bryts ner utmärkt i normala doser
finns inga vettiga fakta på att aspartam skulle vara skadligt i normalkonsumtion hos människa
Vad är en "normal dos" och har du någon källa?

King Grub
2012-11-06, 20:10
Man har aldrig sett skadliga effekter av aspartam.

ADI ligger på 40 mg per kilo kroppsvikt och dygn, dvs mer än motsvarande 4 liter aspartamsötad dryck, varje dag, hela livet.

944RS
2012-11-06, 20:15
Tror nog inte att det är någon större skillnad smakmässigt jämfört med "vanligt" pulver sötat med aspartam

Tyckte det var stor skillnad! Stevia var inte gott alls.