handdator

Visa fullständig version : När avtar utvecklingen för nybörjare?


CouchPotato
2012-10-13, 15:44
Jag har tränat ca 9 månader nu 3-4ggr/vecka på gymet. (men var nyligen 1 månad borta från gymet p.g.a. sjukdom)

Min fråga är kanske svår att svara på. Men hur länge kan det tänkas att en nybörjare fortsätter utvecklas utan stora förändringar i schemat? Tänker främst på periodisering av styrka och hypertrofi. Jag har börjat fundera om det vore dags att lägga in ett par månader låg reps 4-6 ungefär.

Men jag tror att jag ännu utvecklas med mitt vanliga 8-10reps schema och vikt progression. Så vore det då bättre att ännu fortsätta utnyttja "nybörjarstadiet"?

Bör kanske tillägga att majoriteten av mina 9 månader på gymet har gått på kaloribalans eller underskott. (var lite småfet) Har bulkat nu ca 2-3 mån.

cero
2012-10-13, 15:47
Nybörjarstadiet handlar nog mer om hur långt du har kommit i utvecklingen, inte hur länge du har tränat. Tränar man utan ökningar i 5 år och fortfarande är på ruta 1 så kan man ju fortfarande utnyttja nybörjarökningarna.

Om du ökar med ditt nuvarande upplägg så behöver du ju inte byta något om du inte vill. Fast att t ex periodisera mellan låga och höga reps kan ju vara bra för utvecklingen i alla fall.

Rusk
2012-10-13, 15:55
Väldigt individuellt och omöjligt att besvara, jag har tex fått mina bästa ökningar dom senaste 6 månaderna och jag har tränat sedans april 09.

Greenlight
2012-10-13, 16:02
Rusk - vilka förändringar har du gjort? med tanke på att haft din bästa träningstid sista halvåret.

Rusk
2012-10-13, 16:34
Rusk - vilka förändringar har du gjort? med tanke på att haft din bästa träningstid sista halvåret.

- Gick ned till 9-10% BF.

- Lade mer fokus på progression, skriver ned varje pass så jag vet vad jag måste slå nästa.

- Började variera intensiteten mer, körde för tungt för länge innan.

Greenlight
2012-10-13, 16:39
okej, bra att du hittat ett fungerande sätt!

cero
2012-10-13, 17:31
Väldigt individuellt och omöjligt att besvara, jag har tex fått mina bästa ökningar dom senaste 6 månaderna och jag har tränat sedans april 09.

Då låter det mer som att du inte har tränat ordentligt, alls. Svårt att tro att du har fått dina bästa ökningar efter ~ 3 år annars.

Rusk
2012-10-13, 17:32
Då låter det mer som att du inte har tränat ordentligt, alls. Svårt att tro att du har fått dina bästa ökningar efter ~ 3 år annars.

Kanske skulle ha nämnt att jag började som överviktig så dom första 6 månaderna spenderades på underskott.
Och efter det så har jag deffat ytterligare 7 månader sammanlagt.

SteelPulse
2012-10-14, 11:15
Startade en liknande tråd och fick ett bra svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173153