handdator

Visa fullständig version : Lyhörd lägenhet, ljudisolera?


AhmedGrisen
2012-10-13, 13:20
min lägenhet är ett riktigt fuskbygge, väggarna består av ett lager gipsskiva med tapet på så allt man gör hörs i rummet bredvid, det märks knappt om dörren är öppen eller stängd och det blir jobbigt då jag och min inneboende sover på helt olika tider, har ni några tips på vad man kan göra för att mindre ljud ska sippra igenom?

PixelMiner
2012-10-13, 13:24
Tjocka mattor, tjocka gardiner (även på väggar utan fönster) och välstoppade möbler är väl en nödlösning. Annars får du helt enkelt lösa problemet genom att flytta.

Sniggel
2012-10-13, 13:26
Har samma problem med ytterdörren. Väggarna är dock ok.
Ska väl skaffa nån typ av textilie att hänga på insidan.

MathiasF
2012-10-13, 13:41
Regla, isolera och gipsa, du bygger på en decimeter på väggen men det kan du kanske undvara?

smocken
2012-10-13, 13:43
Regla, isolera och gipsa, du bygger på en decimeter på väggen men det kan du kanske undvara?

Precis! så gjorde Martin Timell en dec och sedan gipsskiva det fick bort en hel del oljud.

Vinter
2012-10-13, 13:43
Bodde i en sådan lägenhet förr, brukade ha låg musik rulla i bakgrunden(lågt så att grannarna inte hör) hela tiden som ett radiobrus, då irriterade de andra ljuden mindre.

Bytte även till en mer ljudisolerad dörr till sovrummet, orginal dörren jag hade kostade väll 200kr typ, var mer som en bastrumma.

AhmedGrisen
2012-10-13, 13:56
tack för tipsen!

jag insåg nu att glömde skriva att jag inte planerar att bo kvar tillräckligt länge för att göra något större projekt av det hela utan det är nödlösningar jag söker.

jag kommer hänga upp mattor på väggarna, tror ni det hjälper att ställa garderober mot den väggen jag vill att ljudet inte ska sippra igenom?

det här med ljud i bakgrunden funkar när jag är vaken men det stör lika mycket som oljudet när jag ska sova.

Vinter
2012-10-13, 13:58
Små öronproppar kan vara ett tips, fungerade utmärkt för mig i värnplikten man lär sig sova med dem. Bara se till så man inte lägger sig för sent.

norpx
2012-10-13, 14:13
Garderobsväggar med förvaring mot de grannarna som låter mest.

z_bumbi
2012-10-13, 14:27
En snabb lösning om det bara är en vägg och tillfälligt är att stapla fyllda flyttkartonger mot den.

andyone
2012-10-13, 15:21
Finns det några generella egenskaper som gör att risken för lyhörd lägenhet ökar? Byggår, material etc.

AhmedGrisen
2012-10-13, 16:07
tack igen för alla tips!

det blir att hänga upp några trasmattor jag har fått från en vän på väggen sedan ställa garderober för och ytan som garderoberna inte täcker fylls med flyttlådor fyllda med böcker.