handdator

Visa fullständig version : Kanonkulor till axlar!


rolandsson
2012-10-13, 11:06
Tjenare,

jag behöver lite hjälp. Kan dra lite kort om mig själv. Är kille, tränat ca 9 månader, 182 cm lång, vikt: 86 för en och en halv månad sen, har inte tränat sen jag vägde mig sist. Jag har gått upp över 10 kilo sen jag började träna i februari. Körde på kolos nybörjar-3-split i början och efter några månader körde jag gigantset på ungefär samma upplägg:

Dag 1 bröst, axlar, triceps
Dag 2 rygg, biceps
Dag 3 ben, mage

Känner dock att mina axlar inte hänger med i utvecklingen och tänkte därför köra på en 4-split. Skulle gärna vilja ha era synpunkter på programmet. Har satt ihop det själv. Målet är att bygga och ändå försöka öka lite i styrka. Ska nämna också att jag har en halvtrasig rygg som gör att jag inte kan marklyfta eller köra tunga knäböj. Även ryggen behöver bli starkare så jag får bukt på min skada.

Nya schemat

Dag 1 Axlar, biceps, triceps

Axlar

Militärpress 3 reps 6 set


Gigantset x3(ca 120 sek vila mellan set:en)

Stötpress
Sittande på golvet, axelpress med en arm i taget, med kettlebell
Front raise med viktplatta
Enarms drag till hakan med hantel
Sittande framåtlutad hantellyft åt sidan

Farmers walk 4xca20meter

Shrugs 3 set dropset hela hantelstället
Stående "shrugrodd" till naveln 3 set

Biceps

Gigantset x3 (ca 120 sek vila mellan set:en)

Scottcurl med stång smalt grepp 21:or
Scottcurl med stång normalt grepp 21:or
Scottcurl med stång brett grepp 21:or
Sittande hammercurls

Triceps

Gigantset x3 (ca 120 sek vila mellan set:en)

Smalbänk
Liggande triceps extensioner
Frenchpress hantel
push downs (varierat grepp)

Rotatorcuffar

Dag 2 Bröst, rygg

Bröst

Bänk 3 reps 6 set

Gigantset x3 (ca 120 sek vila mellan set:en)

Sné hantelpress
Armhävningar
Bröstpress
Pec-deck
Flies i cable eller med hantlar

Rygg

5 set chins

Stångrodd 3 reps 6 set


Gigantset x3 (ca 120 sek vila mellan set:en)

Latsdrag
Sittande kabelrodd
Inverterad rodd
Högrodd
Stående pull-over i cable


Hyperextensions 6 set

Liggande pull-over 3 set


Dag 3 Ben, mage

Ben

Frontböj 5 set

Jump squat(låg vikt) 3 set

Kan inte köra mer ben efter detta, får träningsvärk så att jag inte kan gå på flera dagar. Tips någon?

Mage Bål

Varierade magövningar och massa bål


Dag 4 Rygg, baksida axlar

Chins 3 set viktade
Hantelrodd 3 set
Stångrodd 3 set
Smalt latsdrag 3 set

Face-pulls 3 set
Omvända flies 3 set
Liggande baksida axel i cable 3 set

Hyperextensions 6 set

Har lite oregelbundet jobbschema så jag har inte exakta träningsdagar, men detta är ungefär vad jag få in på en vecka. Sen får det rulla på så.

Men som sagt, kom gärna med synpunkter och förslag. Har jag varit otydlig ska jag försöka förklara mig.

Mvh

Lindrian
2012-10-13, 11:35
Det är ju helt absurt vad folk överkomplicerar sin träning.

Leta upp ett etablerat och bevisat fungerande schema och kör efter det. Sitt inte och försök skapa något själv när du endast tränat i 9 månader.

Det verkar lite som om du är ute efter snabba resultat, vilket aldrig är fallet vid styrketräning. Håll dig till marklyft, knäböj, ohp och bänk.

Mitt råd: kör dessa övningar tills du inte kan pressa stången längre. Efter detta kan du lägga in någon schysst övning för att träna antagonisterna och sen går du hem för dagen. Kör igenom hela kroppen en gång per vecka. Alltså en stor övning per dag.

Lycka till.

NNIF
2012-10-13, 11:40
ganska många småövningar istället för att lägga krutet på de allra viktigaste och effektivaste övningarna

vad gäller axlar, prioritera militärpress / stötpress före bänkpress, kör 2presspass i veckan där där börjar med dessa typer av pressar, kör sedan bänkpress, avsluta med hantellyft åt sidan och kanske liggande triceps-extensions med skivstång. 4övningar totalt alltså. Kör gärna lite högre repsantal för "axelpressar" dvs typ 8-10reps på de första seten för att verkligen bli uppvärmd, kör sedan tungt som bara den. Ha som mål att militärpress (dvs utan "hjälp" från benen) din kroppsvikt. har du inte stora axlar då så vet jag inte vad.

Krogbyggaren
2012-10-13, 11:40
Jag personligen tror inte att OHP, bänk och rodd räcker för att få riktigt grova axlar om man inte har bra gener för det.. Mina axlar växte av OHP/bänk/rodd men när jag började köra sidolyft, rearlyft och skippa OHP så började det hända riktiga grejer.
Jag anser även att kontakt och pump är bra riktlinjer för små muskelgrupper.

Edit; Vill även säga att det är resultaten och hur din kropp svarar som kommer vara din absoluta sanning, lyssna på folk och deras ideer/erfarenhet, men agera efter vad din kropp säger.

Lindrian
2012-10-13, 13:00
Jag personligen tror inte att OHP, bänk och rodd räcker för att få riktigt grova axlar om man inte har bra gener för det.. Mina axlar växte av OHP/bänk/rodd men när jag började köra sidolyft, rearlyft och skippa OHP så började det hända riktiga grejer.
Jag anser även att kontakt och pump är bra riktlinjer för små muskelgrupper.

Edit; Vill även säga att det är resultaten och hur din kropp svarar som kommer vara din absoluta sanning, lyssna på folk och deras ideer/erfarenhet, men agera efter vad din kropp säger.

Då pressade du inte rätt. Det är inte många som gör det ordentligt. Roterar ut sina axlar osv osv. Lär dig tekniken och börja om.

EAA
2012-10-13, 13:12
Då pressade du inte rätt. Det är inte många som gör det ordentligt. Roterar ut sina axlar osv osv. Lär dig tekniken och börja om.

Vad är rätt? Film tack

Lindrian
2012-10-13, 13:44
Vad är rätt? Film tack

http://www.youtube.com/watch?v=SAXPJ3PfdyY är en bra start. Gå till gymmet och prova, du känner när du gör rätt.

Supermicke
2012-10-13, 14:42
den här tråden kommer hjälpa dig! :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184552&highlight=Sidolyft

gohardorgohome
2012-10-13, 15:02
För grofa axlar är sidolyft the sHIT!

Loke
2012-10-13, 15:02
http://www.youtube.com/watch?v=SAXPJ3PfdyY är en bra start. Gå till gymmet och prova, du känner när du gör rätt.

Det där är ju vanliga pressar. Så lätt är det inte att bygga stora axlar.

Krogbyggaren
2012-10-13, 15:06
Då pressade du inte rätt. Det är inte många som gör det ordentligt. Roterar ut sina axlar osv osv. Lär dig tekniken och börja om.

Eller så fortsätter jag med min ''pump fjant byggarträning'' och fortsätter att få bra resultat. Det är lite det här jag menar, du säger att jag hade fel teknik och ber mig börja om, thats it, inget mer.

Det finns studier, forskning osv osv som ger bra och tydliga riktlinjer, men i slutändan är det kroppens svar som är den absoluta sanningen, resultat talar för sig själv.

Rusk
2012-10-13, 15:09
Inget illa menat med du bör gå på ett beprövat program och lära dig grunderna innan du börjar bygga egna upplägg.
Med det du postat så kommer dina främre delts att tränas 2 dagar på raken då dom får ren och skär träning i alla bröstpressar, speciellt lutande.
Även triceps/biceps kommer att tränas 2 dagar på raken.
Och antalet övningar är näst intill löjligt, fokusera på att bli så bra och stark som möjligt i flerledsövningar och komplettera eventuellt vissa muskler med 1-2 isolationsövningar.
Jag är övertygad om att din nuvarande split där dom muskler som arbetar tillsammans körs på samma pass kommer ge dig bra mycket bättre resultat.
Det du eventuellt kan göra är att rotera hur du startar ditt "press" pass, det vill säga att du på det ena startar med axelpress och det andra bröstpress.
Jag har dock provat att börja med militärpress under 4 månader och samma med bänk och dom visuella resultaten märkte jag ingen som helst skillnad på så jag är övertygad om att det spelar mindre roll då främre delts som sagt involveras så pass mycket i bänk men vem vet, du kanske svarar annorlunda på det.

Lindrian
2012-10-13, 17:40
Det där är ju vanliga pressar. Så lätt är det inte att bygga stora axlar.
Vanliga eller ej misslyckas folk med att utföra dem korrekt och påstår därav att "sidolyft" och annat trams är bättre.
Eller så fortsätter jag med min ''pump fjant byggarträning'' och fortsätter att få bra resultat. Det är lite det här jag menar, du säger att jag hade fel teknik och ber mig börja om, thats it, inget mer.

Det finns studier, forskning osv osv som ger bra och tydliga riktlinjer, men i slutändan är det kroppens svar som är den absoluta sanningen, resultat talar för sig själv.
Teknik medför inte endast att du lyfter rätt i spegeln, du måste aktivera och använda dina muskler korrekt. Det tar tid, inget du lyckas med efter första försöket.

Anledningen till att folk övergår till "bodybuilding pump"-övningar är för att det är lättare att träffa rätt. Priset för det är dock att dem inte bygger lika bra. Sido/front-lyft kommer _aldrig_ bygga lika bra som tunga pressar. Bara att acceptera faktum.

Anders The Peak
2012-10-13, 17:42
De axlar du pratar om handlar om hur kroppen är konstruerad och det är få som får kanonkulor till axlar även om de har samma muskelmassa. Det har med nyckelbenens längd och musklernas fästpunkter och muskelfascia att göra. Fast de flesta får relativt fin form på axlarna när fettnivån är låg.
De enda övningar man egentligen behöver för axeln är sidolyft och drag till hakan med hantlar(på samma vis som med stång)Framsidan får tillräckligt med stryk i bänkpressandet.

Krogbyggaren
2012-10-13, 17:50
Anledningen till att folk övergår till "bodybuilding pump"-övningar är för att det är lättare att träffa rätt. Priset för det är dock att dem inte bygger lika bra. Sido/front-lyft kommer _aldrig_ bygga lika bra som tunga pressar. Bara att acceptera faktum.

Ännu en gång, det är bara din egna kropp som kan ge dig ett svar om vad som är bäst, just för dig. Jag rekommenderar kroppsbyggning för dom som vill se ut som en kroppsbyggare. Sen säger du att det är lättare att träffa rätt.. Borde inte en riktigt tung press träffa hela djäfla axeln, medans en fjuttig pump press går miste om att aktivera hela axeln? Det är klart det tar tid innan man hittar en schysst form som funkar, även om det är en fjantövning som tex en maskinflie för bröst.

Jag ser dagligen folk som pressar, drar, böjer, ja vad du nu kan tänka dig mycket mer än vad jag gör, men jag besitter mer massa än dom..

Lindrian
2012-10-13, 17:58
Ännu en gång, det är bara din egna kropp som kan ge dig ett svar om vad som är bäst, just för dig. Jag rekommenderar kroppsbyggning för dom som vill se ut som en kroppsbyggare. Sen säger du att det är lättare att träffa rätt.. Borde inte en riktigt tung press träffa hela djäfla axeln, medans en fjuttig pump press går miste om att aktivera hela axeln? Det är klart det tar tid innan man hittar en schysst form som funkar, även om det är en fjantövning som tex en maskinflie för bröst.

Jag ser dagligen folk som pressar, drar, böjer, ja vad du nu kan tänka dig mycket mer än vad jag gör, men jag besitter mer massa än dom..
Nej, det stämmer inte. Bara för att du pressar mycket vikt betyder inte det att du tränar hela axeln eller rätt för den delen heller. Mycket har och göra med ditt CNS och hur väl utvecklat det är. Om ditt CNS inte kan hantera vikten kommer du involvera alla möjliga (eventuellt felaktiga) muskler för att trycka upp vikten och på så vis inte alls arbeta dina axlar lika mycket som du tror/vill.

Krogbyggaren
2012-10-13, 18:01
Nej, det stämmer inte. Bara för att du pressar mycket vikt betyder inte det att du tränar hela axeln eller rätt för den delen heller. Mycket har och göra med ditt CNS och hur väl utvecklat det är. Om ditt CNS inte kan hantera vikten kommer du involvera alla möjliga (eventuellt felaktiga) muskler för att trycka upp vikten och på så vis inte alls arbeta dina axlar lika mycket som du tror/vill.

Aight. Jag står fortfarande kvar vid samma åsikt. Det finns en anledning varför alla byggare tränar på ett liknande sätt.

Rusk
2012-10-13, 18:09
Priset för det är dock att dem inte bygger lika bra. Sido/front-lyft kommer _aldrig_ bygga lika bra som tunga pressar. Bara att acceptera faktum.

Dagens skitsnack.
Vet du ens vad som händer när du överbelastar en muskel och vad som får den att växa? Finns ingen magisk övning för muskeltillväxt, det positiva med just en axelpress är att fler muskler involveras vilket gör att man behöver mindre komplementövningar.

Krogbyggaren
2012-10-13, 18:17
dagens skitsnack.
Vet du ens vad som händer när du överbelastar en muskel och vad som får den att växa? Finns ingen magisk övning för muskeltillväxt, det positiva med just en axelpress är att fler muskler involveras vilket gör att man behöver mindre komplementövningar.

+1

Lindrian
2012-10-13, 18:20
Dagens skitsnack.
Vet du ens vad som händer när du överbelastar en muskel och vad som får den att växa? Finns ingen magisk övning för muskeltillväxt, det positiva med just en axelpress är att fler muskler involveras vilket gör att man behöver mindre komplementövningar.Du kan med korrekt press-teknik belasta dina axlar (och betydligt fler muskler) mer än vad du någonsin hade lyckats göra med enkla sidolyft. Det finns en anledning till att flerledsövningar bygger så bra som de gör.

Aight. Jag står fortfarande kvar vid samma åsikt. Det finns en anledning varför alla byggare tränar på ett liknande sätt.Majoriteten av byggare (och andra tyngdlyftare) kör OHP, kompletterar eventuellt med sidolyft. Inte tvärt om. Det finns även en anledning till det.

Krogbyggaren
2012-10-13, 18:24
Majoriteten av byggare (och andra tyngdlyftare) kör OHP, kompletterar eventuellt med sidolyft. Inte tvärt om. Det finns även en anledning till det.

Haha what!? Jag skulle säga att majoriteten av byggare kör axelpressar med hantlar, stång eller maskin, inte en traditionell OHP. Sidolyften är minst lika, om inte mer viktiga.

Matsa
2012-10-13, 18:39
Sidolyft och pressar är bra grejer. Kör gärna bägge och var inte rädd för silverhantlarna i sidolyft.

Spetälsk
2012-10-13, 18:56
drag till hakan med hantlar(på samma vis som med stång)Framsidan får tillräckligt med stryk i bänkpressandet.Varför är hantlar att föredra?

Loke
2012-10-13, 19:11
Nej, det stämmer inte. Bara för att du pressar mycket vikt betyder inte det att du tränar hela axeln eller rätt för den delen heller. Mycket har och göra med ditt CNS och hur väl utvecklat det är. Om ditt CNS inte kan hantera vikten kommer du involvera alla möjliga (eventuellt felaktiga) muskler för att trycka upp vikten och på så vis inte alls arbeta dina axlar lika mycket som du tror/vill.

Aktivering av många muskler är tecken på dåligt utvecklat CNS? Hmm... Jag tror många lyftare skulle säga emot.

Vanliga eller ej misslyckas folk med att utföra dem korrekt och påstår därav att "sidolyft" och annat trams är bättre.

Eller så underskattar du svårigheten i sidolyft. Tog säkert 5 år innan jag fattade den övningen, haha. Inte ens nu skulle jag säga att jag har bra koll på den.

Fyllot
2012-10-13, 21:03
Eller så underskattar du svårigheten i sidolyft. Tog säkert 5 år innan jag fattade den övningen, haha. Inte ens nu skulle jag säga att jag har bra koll på den.

Enda svåra är att man måste släppa egot och koncentrera sig på att jobba med rätt vikt. Anledningen till att många gör fel är att dom inte vågar gå på lätta vikter och lära sig övningen eftersom man då blir utstkrattad av sina kompisar.

EAA
2012-10-13, 21:04
http://www.youtube.com/watch?v=SAXPJ3PfdyY är en bra start. Gå till gymmet och prova, du känner när du gör rätt.

Varför länkar du en tricepsövning? *slap*

Anders The Peak
2012-10-13, 21:07
Varför är hantlar att föredra?

Skonsamt för axlarna.
http://www.naturalphysique.se/images/axlar/drag_till_hakan_hantlar_paborjad_rorelse_pk_201004 03_002.jpg
http://www.naturalphysique.se/images/axlar/drag_till_hakan_hantlar_slutposition_pk_20100403_0 03.jpg

Morty
2012-10-13, 21:43
OHP superset med sidolyft är grymt!

Okej
2012-10-13, 22:40
Är inte så insatt men jag misstänker att gener spelar in på hur axlarna utvecklas relativt till övriga muskler, mina egna axlar växer som ogräs och jag har ett par rejäla sugrör till ådror i bägge. Inte mig emot då jag tycker axlar är bland de snyggaste av muskelgrupper :)

Matsa
2012-10-13, 23:27
Varför länkar du en tricepsövning? *slap*

2yqUpypQwGs

Försök igen!

Det är en bra övning för axlarna, triceps och övre bröst.

Loke
2012-10-14, 00:07
Enda svåra är att man måste släppa egot och koncentrera sig på att jobba med rätt vikt. Anledningen till att många gör fel är att dom inte vågar gå på lätta vikter och lära sig övningen eftersom man då blir utstkrattad av sina kompisar.

Nja, jag tycker inte det är det enda svåra... Jag tycker personligen inte att problemet ligger där, jag kör med 12:or och är ganska liten. Det värsta är att de flesta inte alls försöker pricka mellersta delta. främre är ju rätt onödigt att träna, den kommer bli stor av pressarna ändå, och trapz har man mark till. Men ja, ta inte mitt ord för det, jag är liten.

Rusk
2012-10-14, 01:02
.
De enda övningar man egentligen behöver för axeln är sidolyft och drag till hakan med hantlar(på samma vis som med stång)Framsidan får tillräckligt med stryk i bänkpressandet.

Anders, är inte drag till hakan en rätt ovänlig övning för axlarna? Vill ha för mig att jag läst mycket negativt om den.

exor
2012-10-14, 08:52
Nja, jag tycker inte det är det enda svåra... Jag tycker personligen inte att problemet ligger där, jag kör med 12:or och är ganska liten. Det värsta är att de flesta inte alls försöker pricka mellersta delta. främre är ju rätt onödigt att träna, den kommer bli stor av pressarna ändå, och trapz har man mark till. Men ja, ta inte mitt ord för det, jag är liten.

Jag kör med 6kilo och har ganska välutvecklade axlar. Tyngre är inte alltid bättre.

Loke
2012-10-14, 10:20
Jag kör med 6kilo och har ganska välutvecklade axlar. Tyngre är inte alltid bättre.

Men är det nödvändigtvis sämre?

NNIF
2012-10-14, 10:29
Jag kör med 6kilo och har ganska välutvecklade axlar. Tyngre är inte alltid bättre.
bildbevis! :D

Men är det nödvändigtvis sämre?

exakt, jag kör med 22kg med lite gung ^_^

Bland de viktigaste momenten i denna övning har jag fått för mig är att man ska ha lillfingret som högsta punkt i toppläget - att handen ska vara så som man häller ut vatten ur ett glas ungefär - så har jag lärt mig iaf.

Anders The Peak
2012-10-14, 11:00
bildbevis! :D



exakt, jag kör med 22kg med lite gung ^_^

Bland de viktigaste momenten i denna övning har jag fått för mig är att man ska ha lillfingret som högsta punkt i toppläget - att handen ska vara så som man häller ut vatten ur ett glas ungefär - så har jag lärt mig iaf.

Jag antar att det skiljer rätt mycket i kroppsvikt och format mellan dig och Exor.

NNIF
2012-10-14, 11:02
Jag antar att det skiljer rätt mycket i kroppsvikt och format mellan dig och Exor.

Ingen aning, han hade ju välutvecklade axlar. Lite därför jag bad om bild, har svårt att se kanonkulor till axlar formas av 6kg hantlar, oavsett hur bra och strikt utförandet är :-)

Träningsvikter är, precis som du säger, relativa :-)

Anders The Peak
2012-10-14, 11:07
Som jag sa tidigare så handlar formen mer om anlag än muskelmassa. Jag tycker att det finns duktiga kvinnliga friidrottare som har kanonkulor till axlar även om de inte är av den största kalibern. Utan att direkt träna axlarna...

Fyllot
2012-10-14, 11:13
Som jag sa tidigare så handlar formen mer om anlag än muskelmassa. Jag tycker att det finns duktiga kvinnliga friidrottare som har kanonkulor till axlar även om de inte är av den största kalibern. Utan att direkt träna axlarna...

Kan du inte lägga upp en bild på en med stor muskelmassa och dåliga axlar samt mindre muskelmassa och bra axlar. Blir lite snurrigt av allt tugg..

exor
2012-10-14, 11:17
bildbevis! :D

http://farm8.staticflickr.com/7124/7670338716_a0aa093e71_z.jpg

Anders The Peak
2012-10-14, 11:24
Nu är det bara att vänta på NNIF bildbevis...

Fyllot jag återkommer med fyllesnacket om axlarnas form...

NNIF
2012-10-14, 11:28
Nu är det bara att vänta på NNIF bildbevis...

Fyllot jag återkommer med fyllesnacket om axlarnas form...

har aldrig påstått att jag välutvecklade axlar utan bara att jag kör på 22kg med lite gung :-)

men okej då vet att hemligheten bakom stora axlar är 6kg hantlar =)

Lindrian
2012-10-14, 11:35
Aktivering av många muskler är tecken på dåligt utvecklat CNS? Hmm... Jag tror många lyftare skulle säga emot.



Eller så underskattar du svårigheten i sidolyft. Tog säkert 5 år innan jag fattade den övningen, haha. Inte ens nu skulle jag säga att jag har bra koll på den.Nej, det är inte det jag påstår. Att använda _fel_ muskler (hur många de än må vara) är tecken på omoget CNS. Precis som det tar tid att bemästra tekniken i bänkpress tar det tid och bemästra tekniken för OHP också.

En korrekt utförd OHP köttar alla huvuden på axeln och tränar dessutom triceps och trapezius ordentligt.

Varför länkar du en tricepsövning? *slap*

Nej.

exor
2012-10-14, 11:44
har aldrig påstått att jag välutvecklade axlar utan bara att jag kör på 22kg med lite gung :-)

men okej då vet att hemligheten bakom stora axlar är 6kg hantlar =)

Då ses vi bland silverhantlarna :)

Jag ser kanske nån om året som använder en lämplig vikt i sidolyft för rätt aktivering.

NNIF
2012-10-14, 12:05
Då ses vi bland silverhantlarna :)

Jag ser kanske nån om året som använder en lämplig vikt i sidolyft för rätt aktivering.

hehe vi kommer skrämma bort tanterna! :-D

finns det något "vetenskapligt" för "lämplig vikt för rätt aktivering"? Känns lite diffust bara

Lindrian
2012-10-14, 12:37
hehe vi kommer skrämma bort tanterna! :-D

finns det något "vetenskapligt" för "lämplig vikt för rätt aktivering"? Känns lite diffust bara

Ta en vikt du kan utföra övningen i lagom fart och med korrekt utförande, svårare än så är det inte. Låt inte ditt ego ta över.

NNIF
2012-10-14, 12:39
Ta en vikt du kan utföra övningen i lagom fart och med korrekt utförande, svårare än så är det inte. Låt inte ditt ego ta över.

vad ÄR lagom fart och korrekt utförande?

det är lite det jag är ute efter, bara för att man kör med låga vikter innebär ju inte att man per automatik får det lättare att köra med "korrekt" tekink.

exor
2012-10-14, 14:01
hehe vi kommer skrämma bort tanterna! :-D

finns det något "vetenskapligt" för "lämplig vikt för rätt aktivering"? Känns lite diffust bara

Är väldigt diffust också. Jag kan filma mitt utförande som fungerar för mig i alla fall. Dom flesta har inte ens hälften så utvecklade axlar som mig men kör med över dubbla vikten. Främre delts och trapz tar då över istället.

NNIF
2012-10-14, 14:07
Är väldigt diffust också. Jag kan filma mitt utförande som fungerar för mig i alla fall. Dom flesta har inte ens hälften så utvecklade axlar som mig men kör med över dubbla vikten. Främre delts och trapz tar då över istället.

sure lägg upp! =)

men iaf, det är ju ingen tävling om vem som kan få störst axlar med minst vikt, whatever floats your boat lixom

exor
2012-10-14, 14:13
sure lägg upp! =)

men iaf, det är ju ingen tävling om vem som kan få störst axlar med minst vikt, whatever floats your boat lixom

Nej absolut inte.

Försöker bara mena på att en sådan liten muskel behöver en liten vilt för att kunna stimuleras rätt eftersom dom mycket större och starkare musklerna runt omkring annars tar över arbetet.

NNIF
2012-10-14, 14:20
Nej absolut inte.

Försöker bara mena på att en sådan liten muskel behöver en liten vilt för att kunna stimuleras rätt eftersom dom mycket större och starkare musklerna runt omkring annars tar över arbetet.

jag själv har svårt för isolerings-konceptet av muskler och försöker göra rörelser istället. För mellan-deltat kommer väl aldrig att vara helt inaktivt om jag för armen uppåt längs sidan.

Krogbyggaren
2012-10-14, 14:32
vad ÄR lagom fart och korrekt utförande?



Det kan bara din kropp svara på.

exor
2012-10-14, 14:41
jag själv har svårt för isolerings-konceptet av muskler och försöker göra rörelser istället. För mellan-deltat kommer väl aldrig att vara helt inaktivt om jag för armen uppåt längs sidan.

Inaktivt är det aldrig i en sådan rörelse. Låt oss säga att någon kör med 10kg sidolyft med sving och kass teknik. Kanske 1kg av dessa 10 får mittendeltan som stimulans. Skulle han istället köra med 6 kilo med väl utförd teknik och god muskelkontroll kanske musklen stimuleras med 5 kilos vikt.

Förlåt får sjukt dålig förklaring men ni förstår säkert min poäng :)

Jag är själv otroligt viktkåt i dom flesta övningar men just sidolyft, flyes och hantelcurls kör jag med egot hemma då det ger mig mest effekt.

Donkey Kong
2012-10-15, 10:07
Vem vill inte ha kanonkulor till axlar! :)

Även jag måste fråga lite om vikten, då dessa sidolyft för min egen del körs med de lättast hantlar jag kan hitta. ;)

Skämt åsido, men nånstans runt 5-12 kilo brukar jag köra på runt 10 reps. Däremot "supersettar" jag ofta axlar och får jag relativt snabb en sjuk "bränna" i axlarna som gör så ont att jag måste vila längre mellan seten. Ingen annan muskelgrupp hos mig kan utveckla denna smärta så snabbt!

En del lassar dock helt otroliga vikter, 20+ och det har jag aldrig kunnat, skulle skada axeln nåt otroligt då!

Inge vidare axlar har jag heller (men för lite data med bara mig som exempel för ett samband låg vikt och dåligt utvecklade axlar).

exor
2012-10-15, 10:16
Vem vill inte ha kanonkulor till axlar! :)

Även jag måste fråga lite om vikten, då dessa sidolyft för min egen del körs med de lättast hantlar jag kan hitta. ;)

Skämt åsido, men nånstans runt 5-12 kilo brukar jag köra på runt 10 reps. Däremot "supersettar" jag ofta axlar och får jag relativt snabb en sjuk "bränna" i axlarna som gör så ont att jag måste vila längre mellan seten. Ingen annan muskelgrupp hos mig kan utveckla denna smärta så snabbt!

En del lassar dock helt otroliga vikter, 20+ och det har jag aldrig kunnat, skulle skada axeln nåt otroligt då!

Inge vidare axlar har jag heller (men för lite data med bara mig som exempel för ett samband låg vikt och dåligt utvecklade axlar).

Tror du att din axelutveckling hade vart bättre med 20 kilos svingar då istället? :)

Donkey Kong
2012-10-15, 14:19
Tror du att din axelutveckling hade vart bättre med 20 kilos svingar då istället? :)

Nej, hade nog inte funkat på mig! :em:

Spånar lite - det är intressant att tänka tillbaks, genom åren har jag sett en massa folk (av varierande axel-kaliber) träna och i axlar skiljer verkligen teknik och vikt och storlek nåt otroligt, speciellt i sidolyft. Nåt samband har jag dock inte sett, några av de största, har kört med relativt små vikter just i sidolyft. Möjligen har de gamla skador, eller har de alltid tränat så?

Är kanske bara liggande bröst-flyes som kommer i närheten av samma skillnad mellan "folk" på gym?

Endorah
2012-10-15, 16:40
Tycker mig också se att på tok för många använder sig av för höga vikter i sidolyft. Att gunga igång momentum med benen för att sedan bromsa ner hantlarna en aning tror jag är bortkastad tid. Varför inte vara helt still med benen, och koncentrera sig på att först göra mellersta delta så kort som möjligt, för att sedan göra muskeln så lång som möjlig? Eller vilket tänk man nu föredrar...
Jag ser utan tvekan inkorrekt utförda sidolyft oftare jämfört med OHP. Med vad som är inkorrekt utfört är ju iof svårt att svara på eftersom jag inte vet deras mål och förutsättningar. Men det är mitt antagande.