handdator

Visa fullständig version : SLV och Fett


Zäta
2012-10-13, 10:51
Hej hej,

Finns det någon här som kan posta vetenskapliga artiklar eller kan hänvisa mig till en anna tråd på forumet i detta ärende kanske?

Men SLV skriver följande på sin hemsida:

Kostens fettsammansättning bör modifieras, främst genom att minska intaget av både mättade fettsyror och transfettsyror. Minskad konsumtion av livsmedel rika på mättade fettsyror leder i allmänhet till en minskning av intaget av kolesterol. De mättade fettsyrorna laurinsyra, myristinsyra, palmitinsyra samt transfettsyror och kolesterol höjer LDL-kolesterolnivåerna i serum, som är en stark riskfaktor för kranskärlsjukdom. För att minska risken för kranskärls-sjukdom är det viktigast att minska intaget av dessa fettsyror. En begränsning av det totala fettintaget är dock viktigt för att minska risken för fetma. Det gör det också möjligt att öka konsumtionen av livsmedel med lågt fettinnehåll vilka samtidigt är rika på näringsämnen och andra ämnen, som kan vara betydelsefulla för att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och cancer.

Jag har lite svårt att hitta källor på en hel del som SLV skriver...

Tacksam för svar.

Eddie Vedder
2012-10-13, 13:39
Då har du inte letat särskilt aktivt: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Referenser-till-SNR-2005/

Fast mycket där är ju i sig sammanställningar. Men det är ju bara att du letar upp dem och kollar referenslistorna.

Ale
2012-10-15, 07:50
När det här ändå är på tal.
SLV har numera ståndpunkten att den totala mängden fett ej verkar spela någon större roll, även fast de inte ser någon anledning att inta mer än 35E%. De klargör även att en minskning av mättat fett i sig ej har någon skyddande effekt för CVD och refererar till Siri-Tarino et al - > http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

Det viktiga är utbytet av mättat fett mot fleromättat, vilket de fortfarande anser att det finns ett väldigt starkt stöd för.

Vad anser ni om det? Vad jag kan se kommer ändå de flesta metaanalyser till den slutsatsen. Men hur kan det i sin tur leda till en max E% för mättat fett?
Om jag äter 70E% fett varav 25E% mättat, och byter ut 5E% mättat mot fleromättat, får jag då samma skyddande effekt?

I utkastet till NNR 5 tar de bland annat upp att E% taket för fett och kolhydrater i princip försvinner, det är kvaliten som är viktig. Fullfeta mejeriprodukter ska bytas mot lättvarianter. Hur går det ihop med alla studier med positivt utslag gällande mejeriproduketer? T.ex:

Influence of Dairy Product and Milk Fat Consumption on Cardiovascular Disease Risk: A Review of the Evidence

“The findings indicate that the majority of observational studies have failed to find an association between the intake of dairy products and increased risk of CVD, coronary heart disease, and stroke, regardless of milk fat levels. “

Eur J Nutr. 2012 Jul 19. [Epub ahead of print]
The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease.
Kratz M, Baars T, Guyenet S.
CONCLUSIONS:
The observational evidence does not support the hypothesis that dairy fat or high-fat dairy foods contribute to obesity or cardiometabolic risk, and suggests that high-fat dairy consumption within typical dietary patterns is inversely associated with obesity risk. Although not conclusive, these findings may provide a rationale for future research into the bioactive properties of dairy fat and the impact of bovine feeding practices on the health effects of dairy fat.

Obes Rev. 2011 May;12(5):e190-201. doi: 10.1111/j.1467-789X.2010.00837.x. Epub 2011 Feb 23.
Dairy consumption and metabolic syndrome: a systematic review of findings and methodological issues.
Crichton GE, Bryan J, Buckley J, Murphy KJ.
"The majority of studies suggested a potential benefit of dairy consumption on the risk of having MetS, butmethodological differences, potential biases and other limitations in the studies conducted prevent conclusions to be drawn."

Zorgus
2012-10-15, 14:20
Det enkla svaret är att det inte går ihop, så den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att det på Livsmedelsverket sitter några personer som beslutat sig för att slå svenskt rekord i envishet.