handdator

Visa fullständig version : Hur lågt kan man lägga sig i kcalunderskott innan det blir farligt?


Candydarling
2012-10-13, 06:49
Ligger i deff just nu, ca 400 kcal i underskott och det går kanonbra hitills!
Tanken är att höja underskottet i takt med att jag går ner i vikt, sakta men säkert.

Men, eftersom jag är tjej, en ganska kort och liten sådan, och i nuläge bara äter 1600 kcal; hur mycket kan jag sänka (tänker till slutet av deffen) innan det liksom blir farligt? Sett många som gått ner till 1200, mer ska väl knappast behövas?

Detta ju inget som kommer hända ännu på ett tag, bara en tanke.

Stjarnan
2012-10-13, 07:00
Eftersom att ditt kaloribehov blir lägre ju mindre du väger så behöver du inte höja underskottet! Sänk kalorierna sakta i takt med att vikten blir mindre!
Ju mindre kroppsfett du har ju viktigare är det att hålla koll på underskottet så att det inte är för stort eftersom kroppen inte kan frisätta mer än en viss mängd fett per dygn!
Lycka till!

mommy
2012-10-13, 21:18
Eftersom att ditt kaloribehov blir lägre ju mindre du väger så behöver du inte höja underskottet! Sänk kalorierna sakta i takt med att vikten blir mindre!
Ju mindre kroppsfett du har ju viktigare är det att hålla koll på underskottet så att det inte är för stort eftersom kroppen inte kan frisätta mer än en viss mängd fett per dygn!
Lycka till!

Höjt underskott = lägre kaloriintag.

Sheogorath
2012-10-13, 21:25
Höjt underskott = lägre kaloriintag.

Det är möjligt att det är så TS menade, men det är inte så det förhåller sig. Jag sänker kalorierna kontinuerligt under deff, men jag minskar underskottet successivt. Underskottet är större i början av dieten än mot slutet, men kalorierna är väsentligen färre. Det handlar, som Stjarnan säger, om att kroppens energiförbrukning blir lägre vid en lägre kroppsvikt.

Stjarnan
2012-10-13, 21:26
Höjt underskott = lägre kaloriintag.

Eftersom hennes BMR blir lägre kan hon ju fortfarande köra på -400 kcal!?

Stjarnan
2012-10-13, 21:28
Det är möjligt att det är så TS menade, men det är inte så det förhåller sig. Jag sänker kalorierna kontinuerligt under deff, men jag minskar underskottet successivt. Underskottet är större i början av dieten än mot slutet, men kalorierna är väsentligen färre.

+1
Eftersom kroppsfettet minskar menade jag att kcal minuset bör minska så även totala kcalintaget.

Candydarling
2012-10-14, 14:29
Hur ofta bör jag sänka då? Har gått från 61,5 till 59,5 på två veckor ska jag redan börja sänka eller vänta tills vikten stagnerar?

Sheogorath
2012-10-14, 15:03
Hur ofta bör jag sänka då? Har gått från 61,5 till 59,5 på två veckor ska jag redan börja sänka eller vänta tills vikten stagnerar?

Sänk först när viktnedgången stagnerar. Du som är tjej ska också ha din månadscykel i åtanke. Stagnerar vikten kan det vara så att du ligger på underskott men att en egentlig viktnedgång maskeras av att du drar på dig vätska. Om du tillhör den skaran som inte brukar dra på dig vätska vid en viss tid i månaden så är det förstås ingenting du behöver tänka på. :)

Väger du dig varje dag vid samma tid/förutsättningar och använder dig av ett snittmått när du utvärderar? (veckans median- eller medelvikt?)

Candydarling
2012-10-14, 16:16
jag väger varannan vecka, fredagar innan frukost. Mjae använder väl ignet snittmått egentligen eftersom jag inte väger varje vecka så tycker jag resultaten borde visa sig rätt bra vid såpass mycket tid emellan :)