handdator

Visa fullständig version : mycket träning, lite resultat. VARFÖR?


mollyyy
2012-10-12, 23:54
Tja!
Är ny här så jag vet inte om jag skulle lagt in detta i någon speciell tråd, eller hur det nu funkar. Anyway.

Jag är:
Kvinna
23 år
61 kg
168 cm

Jag har som mest vägt 81 kg för några år sedan, gick ner 10 kg snabbt och resten har gått succesivt.
Sååå, jag är alltså inte helt lost på viktnedgångsaspekten.
Jag skiter egentligen i vikten, vad vågen säger är för mig bara en siffra.
Jag vill ha synliga resultat! Så inget svältande o skit som jag märker att många fifflar med. Jag gillar mat, så nyttig som möjligt och gärna substitut till godsaker som jag provar mig fram till själv.

Så, nu till das problemas.
Jag har nog en ganska "vanlig" kroppsbyggnad och ser inte överviktig ut, men mina lår och min rumpa har mer fett än min överkropp vilket stör mig.
Jag tränar 4 dagar i veckan, oftast 30 min crosstrainer på nivå 8 i ganska snabb takt följt av 30 min styrketräning (halvkropp, så tex mån: överkropp, tis: underkropp)
Jag äter 1200 kcal om dagen och äter enligt mig själv ganska nyttigt.
Eftersom att jag är vegetarian så äter jag antingen Quornprodukter(100 kcal pe 100 g oftast) eller sojaprodukter, lättkvarg äter jag ofta, grönsaker till varje måltid, om jag lägger till kolhydrater så brukar det bli ca 100 gram och efter träningen tar jag en proteindrink.

Så jag känner att:
1200 kcal
träningspass 4 gånger i veckan
nyttig mat, mindre kolhydrater
borde göra så att mitt fett försvinner i ganska lagom takt?

Detta har jag iaf gjort nu i 6 veckor och ja, jag ser lite resultat men inte så mycket som jag hade önskat. Vågen visar 1 kg ner(skitsamma egentligen eftersom att jag styrketränar också) men mina lår ser exakt likadana ut som när jag började för 6 veckor sedan. VARFÖR?

Ni som kan mer om detta än vad jag gör antagligen, vad kan jag göra?
Jag vet att man inte kan punktförbränna fett och jag vet att intervallträning är bra (vilket jag också kör ibland istället för bara crosstrainer). Men har ni något annat tips?

Och snälla, säg inte "ät kött" eller sånt trams.
Skriv endast om du vet vad du pratar om, om du kan mycket om viktnedgång eller fettförbränning.


Också undrar jag om det finns några fettförbrännande eller prestationshöjande tabletter ni kan rekommendera? Inget farligt skit då jag är sjukt rädd om min hälsa :-)

Tusen tack på förhand! :bpump:

Victuhh
2012-10-13, 00:03
Du vill minska fettet på lår och rumpa då måste du gå ner i vikt.
Med 1200 kalorier måste du ligga på underskott så det finns igentligen bara ett alternativ till varför du inte går ner i vikt.

Antagligen har du räknat fel på dina kalorier och överäter eller "unnar dig ibland".

Tips: Väg dig på morgonen innan frukost efter du har kissat, kroppsvikten kan variera mycket med vätskan i kroppen.

Också undrar jag om det finns några fettförbrännande eller prestationshöjande tabletter ni kan rekommendera? Inget farligt skit då jag är sjukt rädd om min hälsa :-)
Det finns inga preparat som hjälper dig få bort fett ifrån din kropp, ut och spring

mollyyy
2012-10-13, 00:09
Jag unnar mig en dag i veckan och ser då till att ligga på max 1500 kcal.
Så ditt tips är alltså att jag ska lägga till mer träning, då i konditionsform?
Jag är noga med kalorierna jag stoppar i mig, jag väger också maten så att jag kan få ett ganska exakt kalorimått.

WHITEFOLKS
2012-10-13, 00:51
Sakta men säkert förlorar du nog kroppsfett.

Hur styrketränar du?

Victuhh
2012-10-13, 09:11
Jag unnar mig en dag i veckan och ser då till att ligga på max 1500 kcal.
Så ditt tips är alltså att jag ska lägga till mer träning, då i konditionsform?
Jag är noga med kalorierna jag stoppar i mig, jag väger också maten så att jag kan få ett ganska exakt kalorimått.

Nej ner i vikt borde du gå ändå om du bara trycker i dig 1200 kcal per dag :)
Hur ofta väger du dig? Gör det 1 gång var 2a vecka eller en gång i veckan.

mollyyy
2012-10-13, 09:16
Jag använder maskinerna på gymmet samt fria vikter litegrann då gymmet är sjukt litet och det finns aldrig plats i det hörnet.
Men jag tränar underkropp varannan dag och överkropp varannan.
Överkroppen ser jag resultat på, min mage, mina armar och rygg har förlorat fett och fått en del muskler, och det har benen också men fettet sitter liksom kvar..

Så när jag tränar underkroppen så finns det maskiner till framsida och baksida lår, inner och ytterlår samt benpress. Alla dom kör jag & ibland squats :)

Maine_Cat
2012-10-13, 12:21
Om vikten och längden stämmer kan du inte vara speciellt stor, har du mkt löst hull kvar efter din vikt nedgång från ca 80 kg, Synliga resultat tar mycket mer än sex veckor. Stämmer kalori intaget äter du väldigt lite och jag ärligt tycker jag inte du ska gå ner mer snarare upp och då krävs att träna tung styrketräning för att forma kroppen. Äter du ägg? Uppenbart äter du mjölk produkter, så du bör klara ditt proteinintag.

Sedan funderar jag på ditt upplägg börjar du med kondition och avslutar med styrka så skulle jag vända på det värm upp 10 min, styrketräning 45 min, sedan max 20 min cardio. Nivå åtta på crosstrainern säger inget tar du i och får upp pulsen ordentligt ca 150?

Finns aldrig plats hur menar du mycket folk eller trångt i såfall byt träningstider eller be att få gå emellan när de andra har setvila.

Tips är tålamod och tungstyrketräning med basövningar, inga ursäkter, inga unna dig dagar.

Jag kör splitprg

ben + 20 min cardio
armar + 55 min spinning
axlar/mage + 20 min cardio
vila
bröst+rygg +20 min cardio
vila
Spinning 55 min

Då står jag still i vikt på ca 1800 kcal cch är 154/52 med 20% i fettvikt med ett bmr på 1100 kcal

EeJay
2012-10-13, 16:05
1kg ned gör inte så mycket visuellt på kroppen kring normalvikt.
Sannolikt är det dina proportioner som du vill förändra och det går inte. Om du tycker dina lår är för stora så kommer dem sannolikt vara det vid alla hälsosamma vikter för dig.

Man får ofta använda mått för att få en god inblick i hur kroppen minskar. Mät dina lår, stuss, mage, överarmar etc. Så ska du se att när dina lår krymper krymper allt annat också och får dina lår att se likadana ut.

OCH slutligen. det är sannolikt endast i ditt eget huvud som dina lår är för stora.

Kischen
2012-10-13, 18:04
Din kropp är väl så helt enkelt. Min tjej blir tunn på överkroppen och underkroppen hänger inte med utan minskar ganska lite. Det är dock snyggt och jag kallar hennes rumpa för glasskulorna.

Äter du något fett?

Pretorian
2012-10-13, 18:14
Du har gått ner lite på kort tid så jag tycker du ska fortsätta som du gör.

mollyyy
2012-10-14, 10:17
1kg ned gör inte så mycket visuellt på kroppen kring normalvikt.
Sannolikt är det dina proportioner som du vill förändra och det går inte. Om du tycker dina lår är för stora så kommer dem sannolikt vara det vid alla hälsosamma vikter för dig.

Man får ofta använda mått för att få en god inblick i hur kroppen minskar. Mät dina lår, stuss, mage, överarmar etc. Så ska du se att när dina lår krymper krymper allt annat också och får dina lår att se likadana ut.

OCH slutligen. det är sannolikt endast i ditt eget huvud som dina lår är för stora.


Jag mätte allt när jag började med detta och jag ser både i spegeln och på måttbandet att överkroppen har förändrats ganska mycket, börjar få synliga magmuskler och armmuskler, men låren just stays the same.

mollyyy
2012-10-14, 10:21
Din kropp är väl så helt enkelt. Min tjej blir tunn på överkroppen och underkroppen hänger inte med utan minskar ganska lite. Det är dock snyggt och jag kallar hennes rumpa för glasskulorna.

Äter du något fett?

Haha! Ja det kan såklart vara fint och det tycker jag med, har gärna fortfarande lite större underkropp men problemet är att jag vill ha vältränad underkropp men det finns fortfarande massa fett kvar, speciellt på innerlåren så att de nästan går ihopa.
Finns det någon chans att fett som har suttit länge på kroppen är svårare att bli av med? För det fettet på låren måste ju suttit där i typ 12 år :-)

mollyyy
2012-10-14, 10:26
Om vikten och längden stämmer kan du inte vara speciellt stor, har du mkt löst hull kvar efter din vikt nedgång från ca 80 kg, Synliga resultat tar mycket mer än sex veckor. Stämmer kalori intaget äter du väldigt lite och jag ärligt tycker jag inte du ska gå ner mer snarare upp och då krävs att träna tung styrketräning för att forma kroppen. Äter du ägg? Uppenbart äter du mjölk produkter, så du bör klara ditt proteinintag.

Sedan funderar jag på ditt upplägg börjar du med kondition och avslutar med styrka så skulle jag vända på det värm upp 10 min, styrketräning 45 min, sedan max 20 min cardio. Nivå åtta på crosstrainern säger inget tar du i och får upp pulsen ordentligt ca 150?

Finns aldrig plats hur menar du mycket folk eller trångt i såfall byt träningstider eller be att få gå emellan när de andra har setvila.

Tips är tålamod och tungstyrketräning med basövningar, inga ursäkter, inga unna dig dagar.

Jag kör splitprg

ben + 20 min cardio
armar + 55 min spinning
axlar/mage + 20 min cardio
vila
bröst+rygg +20 min cardio
vila
Spinning 55 min

Då står jag still i vikt på ca 1800 kcal cch är 154/52 med 20% i fettvikt med ett bmr på 1100 kcal

Hej :-)
Jag har knappt någon lös hud alls faktiskt, tack och lov.
Ja jag äter ägg. På crosstrainern tar jag i så jag svettas och flåsar så 150 kommer jag lätt upp i!
Men tack för ditt tips, ska prova att köra styrketräningen före cardion :-)

FredO
2012-10-14, 15:20
Detta har jag iaf gjort nu i 6 veckor och ja, jag ser lite resultat men inte så mycket som jag hade önskat.


Hej,

Kolla den här artikeln av Borge Fagerli (kom på att jag inte får länka till hemsidan då de råkar sälja kosttillskott men googla på "fagerli lite mat mye trening" så hittar du artikeln)- tycker den är otroligt bra skriven och har hjälpt mig mycket när jag först läste den för länge sedan. Känns som den är ganska rakt på det du beskriver. Den är på norska, men klart läsvärd i alla fall. Kan ge en liten tankeställare.

Fett på lår & rumpa är ju oftast det som försvinner sist på tjejer också.

Lycka till.

HerrM
2012-10-14, 16:19
Känner igen mig i dina funderingar. Är själv nybörjare och har på de 2,5 månader jag gymmat märkt stora förändringar på hela kroppen utom på midjan (visuellt) vilket är ett typiskt killproblem på samma sätt som låren är ett tjejproblem.
Visade sig dock med måttbandet att midjemåttet minskar stadigt.... men oerhört sakta.
Gått upp 5kg på den här tiden samtidigt som midjemåttet minskat med 4cm... vilket jag själv inte tycker jag kan se i spegeln. Kämpa på bara!

FredO
2012-10-14, 17:09
Hej,

Kolla den här artikeln av Borge Fagerli (kom på att jag inte får länka till hemsidan då de råkar sälja kosttillskott men googla på "fagerli lite mat mye trening" så hittar du artikeln)- tycker den är otroligt bra skriven och har hjälpt mig mycket när jag först läste den för länge sedan. Känns som den är ganska rakt på det du beskriver. Den är på norska, men klart läsvärd i alla fall. Kan ge en liten tankeställare.

Fett på lår & rumpa är ju oftast det som försvinner sist på tjejer också.

Lycka till.

Artikeln heter: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening

Gör det lite lättare att hitta i google-resultatet.

cero
2012-10-14, 22:32
Finns det någon chans att fett som har suttit länge på kroppen är svårare att bli av med? För det fettet på låren måste ju suttit där i typ 12 år :-)

Nej.

alden
2012-10-16, 23:47
OCH slutligen. det är sannolikt endast i ditt eget huvud som dina lår är för stora.

+1 alla har komplex och nästan alltid helt i onödan. Personligen skulle jag älska en tjej med muskulös överkropp och ordentliga låt och rumpa.

För att svara på dina frågor tycker jag det låter som att du gör helt rätt oxh har en rätt sund inställning. Du behöver bara lite mer tålamod, att förändra sin kropp till det bättre tar tyvärr mer tid än det tar för att fördärva den. Håll ut i åtminstone 3 månader innan du börjar ifrågasätta resultaten.

Fettdörbränningspiller och liknande bör du hålla dig borta ifrån.

alden
2012-10-16, 23:50
Finns det någon chans att fett som har suttit länge på kroppen är svårare att bli av med? För det fettet på låren måste ju suttit där i typ 12 år :-)

Absolut inte, men däremot är vissa fettdepåer svårare att bli av med än andra. Vill minnas att bukfett är en av de depåer som kroppen väntar till sist med att plocka ifrån. Kanske är det låren för dig?