handdator

Visa fullständig version : Effekt av träning med låga glykogennivåer på PGC-1a genuttryck


King Grub
2012-10-12, 15:16
Recent studies suggest that carbohydrate restriction can improve the training-induced adaptation of muscle oxidative capacity. However, the importance of low muscle glycogen on the molecular signaling of mitochondrial biogenesis remains unclear. Here, we compare the effects of exercise with low (LG) and normal (NG) glycogen on different molecular factors involved in the regulation of mitochondrial biogenesis. Ten highly trained cyclists (VO(2max) 65 ± 1 ml/kg/min, W (max) 387 ± 8 W) exercised for 60 min at approximately 64 % VO(2max) with either low [166 ± 21 mmol/kg dry weight (dw)] or normal (478 ± 33 mmol/kg dw) muscle glycogen levels achieved by prior exercise/diet intervention. Muscle biopsies were taken before, and 3 h after, exercise. The mRNA of peroxisome proliferator-activated receptor-γ coactivator-1 was enhanced to a greater extent when exercise was performed with low compared with normal glycogen levels (8.1-fold vs. 2.5-fold increase). Cytochrome c oxidase subunit I and pyruvate dehydrogenase kinase isozyme 4 mRNA were increased after LG (1.3- and 114-fold increase, respectively), but not after NG. Phosphorylation of AMP-activated protein kinase, p38 mitogen-activated protein kinases and acetyl-CoA carboxylase was not changed 3 h post-exercise. Mitochondrial reactive oxygen species production and glutathione oxidative status tended to be reduced 3 h post-exercise. We conclude that exercise with low glycogen levels amplifies the expression of the major genetic marker for mitochondrial biogenesis in highly trained cyclists. The results suggest that low glycogen exercise may be beneficial for improving muscle oxidative capacity.

Eur J Appl Physiol. 2012 Oct 2. Exercise with low glycogen increases PGC-1α gene expression in human skeletal muscle.

http://springerlink3.metapress.com/content/f234115816831067/fulltext.pdf

rememberence
2012-10-12, 15:32
Tack!
Intressant, vågar man anta att dessa resultat inte har så mycket att göra med styrketräning?

Spetälsk
2012-10-12, 15:41
muscle oxidative capacitySkiljer det sig från syreupptag? samma sak?

Silencer
2012-10-12, 17:46
Skiljer det sig från syreupptag? samma sak?

Syreupptag och musklernas förmåga att använda syret tror jag är två olika saker.

mellez
2012-10-12, 17:48
Ot, men Spetälsk & Silencer har liknande avatarer och liknande namn, så lustigt.

Anders The Peak
2012-10-12, 18:20
Tack!
Intressant, vågar man anta att dessa resultat inte har så mycket att göra med styrketräning?

Nu tror jag att man kan säga att låga glykogennivåer som studien säger påverkar genuttryck som indirekt begränsar muskeltillväxt.
The results suggest that low glycogen exercise may be beneficial for improving muscle oxidative capacity.

Spetälsk
2012-10-12, 18:40
Syreupptag och musklernas förmåga att använda syret tror jag är två olika saker.Vo2 max är ett mått på mängden syre som kroppen tar upp. tveksam till att den tar upp mer syre än nödvändigt, behovet styr. tror jag.

maqan
2012-10-12, 18:49
En ganska självklar kompensatorisk effekt vid träning med låga glykogennivåer kan man tycka med tanke på att musklernas oxidativa kapacitet "måste" öka för att möta den metabola belastningen.

Morty
2012-10-12, 19:20
Jag undrar om man lika gärna kan åstakomma detta genom längre pass utan energiintag, dvs, att lagrena töms under passet. Antagligen. Att påbörja passet låg gör att man inte kan köra så hårt och kanske funkar på de lugnaste passen under början på offsäsongen men inte mer än så.

tjing
2012-10-12, 19:53
Tack!
Intressant, vågar man anta att dessa resultat inte har så mycket att göra med styrketräning?

Beror på vilken slags styrketräning vi pratar om. Sett till antal reps och tidsåtgång.

Spetälsk
2012-10-12, 19:58
En ganska självklar kompensatorisk effekt vid träning med låga glykogennivåer kan man tycka med tanke på att musklernas oxidativa kapacitet "måste" öka för att möta den metabola belastningen.Du har säkert rätt men vad menar du? hur ökar den metabola belastningen? mer fettoxidering?

Morty
2012-10-12, 20:28
Du har säkert rätt men vad menar du? hur ökar den metabola belastningen? mer fettoxidering?

Det är "jobbigare" att metabolisera fett än kolhydrater. Kräver mer syre.

Spetälsk
2012-10-12, 20:40
Det är "jobbigare" att metabolisera fett än kolhydrater. Kräver mer syre.Det är en gammal sanning att man tränar upp sin förmåga att utnyttja fett med riktiga långpass, 3 mil+ löpning. glykogenlagren blir automatiskt väldigt låga då. det är nog ovanligt att man medvetet går ut på ett sånt pass med låga startnivåer. misstänker att du har rätt i ditt förra inlägg.