handdator

Visa fullständig version : Träna inför "lumpen"


moberg92
2012-10-12, 13:01
Hej! Som det ser ut så ska jag göra GMU i vår. Tänkte lägga upp lite mer löpning i mitt schema men vill ju fortfarande bygga muskler! Så nu frågar jag er här på forumet hur man ska göra det bäst??

Jag hade tänkt mig i någon sån här stil:

Dag 1: Löpning
Dag 2: Halvkropp (Rygg, ben, biceps)
Dag 3: Vila
Dag 4: Halvkropp (Bröst, triceps, axlar, mage)
Dag 5: Vila
Dag 6: Börjar om (dag 1)

ELLER:

Dag 1: Rygg, axlar
Dag 2: Löpning
Dag 3: Bröst triceps
Dag 4: Ben, biceps, mage
Dag 5: Vila
Dag 6: Löpning
Dag 7: Vila

Nu får nu hjälpa mig här! Ska man tex köra Stronglifts? Eller köra något med mer reps? Vill som sagt bygga på mig lite samtidigt som jag får in löpningen.

Svara nu fiiiifa-AAAN!

storPines
2012-10-12, 13:03
muskel behövs inte när du gör "lumpen", kondition är det enda.

DJJOHANSSON
2012-10-12, 13:07
muskel behövs inte när du gör "lumpen", kondition är det enda.

Men nu är det ju så att han vill bygga muskler för o impa på brudar, inte för o ha nytta för dom i lumpen.

Fishtank
2012-10-12, 13:09
muskel behövs inte när du gör "lumpen", kondition är det enda.

This.
Ganska poänglöst på GMU.
Sen om man ska vidare till något förband med högre krav på fysik efter GMU är det dock en annan sak.

Löpning är också ganska poänglöst jämfört med marschträning med vikt skulle jag säga.

zarnyhax
2012-10-12, 13:10
muskel behövs inte när du gör "lumpen", kondition är det enda.

Säger en kille som gjort tjänstgöring som vakt eller inte alls.

Kondition och march ska du prioritera, tänk också på att även cykla. Styrka är även väldigt viktig givetvis, träna upp din bålstyrka och benstyrka framförallt. Övre rygg, axlar och triceps är sekundärt men det är fördel att vara starka i dom områdena också.

Vilken befattning har du och i vilket förband?

z_bumbi
2012-10-12, 13:13
Dag 1: Löpning
Dag 2: Halvkropp (Rygg, ben, biceps) plus att du kör lite lätta (lätt vikt och skapligt många reps) kroppsviktsövningar för den del av kroppen som du inte tränar med vikter. Avsluta med 10-15 min av valfri konditionsform
Dag 3: Vila
Dag 4:Löpning
Dag 5: Halvkropp (Bröst, triceps, axlar, mage) plus att du kör lite lätta (lätt vikt och skapligt många reps) kroppsviktsövningar för den del av kroppen som du inte tränar med vikter. Avsluta med 10-15 min av valfri konditionsform
Dag 6: Vila
Dag 7: börja om.

zarnyhax
2012-10-12, 13:18
1.Marsch
2.Styrka
3.Löpning
4.Vila
5.Styrka+Marsch
6.Löpning
7.Vila

Exdiaq
2012-10-12, 13:18
Min prioriteringslista
1. Tung, riktig kroppsviktsträning ex. Convict Conditioning
2. Progressiv marschträning med vikt upp till 3-4mil
3. Progressiv hinderbana/terräng-träning upp till 15-20min
4. Progressiv löpträning upp till 1mil, därefter börja jobba ner tiden

MrPowa
2012-10-12, 14:27
Vill du fortsätta jobba inom FM efter GMU om du ska säg gärna inriktning.

Donkey Kong
2012-10-12, 14:39
Nu låter det ju som man var nån slags elit, som vid alla lumparhistorier, vilket var långt ifrån fallet...

På den tiden hade de BRAK-träning på morgonen vid uppställning, vilket var nåt slags Bröst-rygg-armar-knä-träning. Effektiviteten i den var tveksam.

Jag skulle ändå vilka tipsa om greppstyrka (till bårbärning, ammunitionslådor, ksp mm). Bål och ben styrka (brandmannagrepp).

Samt att ut och gå med ryggsäck, kanske både ryggsäck med vikt, totalt 20-30 kilo fram och bak (sjukvårdsväska 9 fram, ryggsäck bak, splitterväst mm).

Problemområden som jag såg var axlar, rygg, knän, grepp, fötter (skavsår mest, men även styrka i fötterna), benhinnor, psyket (hemlängtan) samt mage (matsmältning).

Ett till tips - ligg inte och dra dig och hoppa frukosten, passa på att äta ordentligt när du kan. :)

Ingemansson
2012-10-12, 16:29
Crossfit för pannbenet.
Marsch träning för marschandet (det är iof GMU du ska göra, förvänta dig inga nijmegen marscher...)
Löpning för allt från striden till stridshinderbanan.

= win.

EDIT: Såg att du fick en del tips på att ut och marcha med belastning... Ta det lite försiktigt med det i början. Tråkigt att få problem med benhinnor redan innan man har fått på sig grönkläderna...

IvarLudvig
2012-10-13, 08:57
Det är konditionsträning och då i synnerhet löpning du ska satsa på inför GMU. Det största anledningen till detta är att undvika skador under utbildningen.

Vill du efter GMU göra bra ifrån dig på tester och få en ball fysisk befattning i FM så finns det ultimata träningsprogrammet för krigsmän på http://www.forsvarsmakten.se - specialförband - Bli operatör i Särskilda operationsgruppen.

Lycka till!

zamuel96
2012-10-13, 09:08
men nu är det ju så att han vill bygga muskler för o impa på brudar, inte för o ha nytta för dom i lumpen.

+1

mpersson
2012-10-13, 10:11
Ligger i GMU nu. Lägg fokus på löpning och funktionell styrka. Lägg lite krut på övre rygg så som traps då de kmr ta stryk.

Dock kmr allt sitta i huvudet. Träna upp psyket för de kmr frestas mkt. Många har svårt med att bita ihop och hålla käft när de är 5 grader ute, regnar och man ska marschera tbx med full stridsutrustning samt stridssäck till flottiljen från förläggningsplatsen där man legat i 3 dygn i ett jävla piss väder med brist på mat. Håll humöret uppe och pusha dig sj och dina kamrater så kmr de lösa sig bra.

LoveMachine
2012-10-13, 10:34
En bra start är att läsa igenom dokumentet med det sensuellt klingade namnet FM FysS (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.forsvarsmakten.se%2Fupload%2F dokumentfiler%2Finternationellt%2FFysiska%2520krav %2520f%25C3%25B6r%2520anst%25C3%25A4llning%2520i%2 520insatsenhet.pdf&ei=vjR5UKOHG8eB4gS91oG4CA&usg=AFQjCNH64XhUSVQVqF9i1N47_UThJOc7gQ&cad=rja) Försvarsmaktens fysiska standard. Det är tre sidor du ska bemöda dig om att läsa så jag ger inga ytterligare förtydligande. Då få du i alla fall ett grepp om vad som krävs av dig. Framför allt multitestet kräver en viss del grenträning utöver allmän styrka för att man ska bli bra.

Sen utöver det, allmän styrka, allmän kondition, stegrande marschträning med packning.

storPines
2012-10-13, 13:37
säger en kille som gjort tjänstgöring som vakt eller inte alls.

Kondition och march ska du prioritera, tänk också på att även cykla. Styrka är även väldigt viktig givetvis, träna upp din bålstyrka och benstyrka framförallt. övre rygg, axlar och triceps är sekundärt men det är fördel att vara starka i dom områdena också.

Vilken befattning har du och i vilket förband?

k4.

LoveMachine
2012-10-13, 16:23
K4 är nedlagt sedan ett antal år tillbaka så lycka till med det. Däremot så har I19 tagit över delar av verksamheten och anläggningarna. Men om det innebär att du faktiskt gör din GMU i Arvidsjaur ska jag låta vara osagt.

moberg92
2012-10-13, 17:52
Dag 1: Löpning
Dag 2: Halvkropp (Rygg, ben, biceps) plus att du kör lite lätta (lätt vikt och skapligt många reps) kroppsviktsövningar för den del av kroppen som du inte tränar med vikter. Avsluta med 10-15 min av valfri konditionsform
Dag 3: Vila
Dag 4:Löpning
Dag 5: Halvkropp (Bröst, triceps, axlar, mage) plus att du kör lite lätta (lätt vikt och skapligt många reps) kroppsviktsövningar för den del av kroppen som du inte tränar med vikter. Avsluta med 10-15 min av valfri konditionsform
Dag 6: Vila
Dag 7: börja om.

Okej det där ser faktiskt bra ut! Jag kör enligt detta, Tack! :)

moberg92
2012-10-13, 17:54
Säger en kille som gjort tjänstgöring som vakt eller inte alls.

Kondition och march ska du prioritera, tänk också på att även cykla. Styrka är även väldigt viktig givetvis, träna upp din bålstyrka och benstyrka framförallt. Övre rygg, axlar och triceps är sekundärt men det är fördel att vara starka i dom områdena också.

Vilken befattning har du och i vilket förband?

Okej, så liksom mycket "basövningar" och snåla inte med konditionen?

Har inte fått besked än men har sökt 4e sjöstridsflottiljen då stridspilottesterna inte räckte till...

Men har alltid haft ett öppet hjärta för skärgården så blir nog bra :)!

storPines
2012-10-13, 18:20
K4 är nedlagt sedan ett antal år tillbaka så lycka till med det. Däremot så har I19 tagit över delar av verksamheten och anläggningarna. Men om det innebär att du faktiskt gör din GMU i Arvidsjaur ska jag låta vara osagt.

Nu är det juh faktiskt så att det snart är 10 år sedan jag gjorde "lumpen"....smartskaft!

LoveMachine
2012-10-13, 18:44
Nu är det juh faktiskt så att det snart är 10 år sedan jag gjorde "lumpen"....smartskaft!

Jag blandade ihop dig med TS eftersom jag inte såg någon anledning för någon annan att ange sitt förband. My bad. Dock så är är en placering på K4 ingen garanti för att man är leet-jägare-fysmonster. Jag känner me än en person som legat på K4 fast som insats.

Men för att upprepa mig själv. TS läs igenom kraven i FM FysS som jag postade så får du ett hum om vilken grad av träning som krävs. Jobba sedan med basövningar, löpning och marsch.

storPines
2012-10-13, 19:15
Jag blandade ihop dig med TS eftersom jag inte såg någon anledning för någon annan att ange sitt förband. My bad. Dock så är är en placering på K4 ingen garanti för att man är leet-jägare-fysmonster. Jag känner me än en person som legat på K4 fast som insats.

Men för att upprepa mig själv. TS läs igenom kraven i FM FysS som jag postade så får du ett hum om vilken grad av träning som krävs. Jobba sedan med basövningar, löpning och marsch.

lugna bananer.
Men som sagt, kondition är det som kommer till nytta vid militärtjänstgöring.

the_matsson
2012-10-13, 19:22
Jag gjorde lumpen 11 månader som jägarsoldat på K3, och jobbade sedan ytterligare 9 månader som jägarsoldat i beredskap i Nordic Battle Group. Min rekommendation till dig (och vad jag själv hade gjort om jag fått göra om det) är:

-Kör Stronglifts 5x5 eller Starting Strength
-Spring två gånger i veckan, och försök komma upp i en timme per pass

Om du inte vill löpa - marschera med packning istället, fast längre tid än löpningen.

Lycka till!