handdator

Visa fullständig version : Marklyft synpunkter på utförande (film)


atlas82
2012-10-12, 08:47
Har precis börjat lägga in marklyft i schemat efter ett par årsträning utan.
Dock är jag väldigt osäker på min teknik och utförande och skulle gärna vilja ha synpunkter och tips på detta.

I klippet körs 90kg vilket är ungefär hälften av vad jag klarar för tillfälligt.
Vill dock inte köra tyngre innan tekniken är som den ska.

Alla synpunkter och tips tas tacksamt emot

http://youtu.be/ieg3-H8GVtw

LoveMachine
2012-10-12, 09:33
För mig är det två saker som sticker ut. Det första är att du kör touch-and-go istället för död start. Det är väl i och för siog något av en smak sak men jag föredrar död start. Annars tycker jag att det är väldigt lätt att man hamnar mer och mer ur position allt eftersom tiden går. Nummer två är att du ser lite krum ut i korsryggen vilket kan bli problematiskt i längden. För mig funkar det bäst om jag ställer mig rätt, greppar stången, och sedan försöker få upp bröstet, trycka ner rumpan och dra in stången mot kroppen. Sen när jag med hjälp av stångens vikt spänt kroppen och fått en så vertikal rygg som jag kan få under dessa förutsättningar så börjar lyftet. Det och ett rejält buktryck men där experimenterar jag fortfarande en del och har inte kommit till fram till vad som funkar bäst för mig.

Frankz55
2012-10-12, 09:39
Har precis börjat lägga in marklyft i schemat efter ett par årsträning utan.
Dock är jag väldigt osäker på min teknik och utförande och skulle gärna vilja ha synpunkter och tips på detta.

I klippet körs 90kg vilket är ungefär hälften av vad jag klarar för tillfälligt.
Vill dock inte köra tyngre innan tekniken är som den ska.

Alla synpunkter och tips tas tacksamt emot

http://youtu.be/ieg3-H8GVtw

kan vara förvrängning i videon men det ser ut som om nedre delen av ryggen böjer sig åt "fel håll" dvs inte svankas alls? Som om hela nedre delen sticker ut som en båge,

atlas82
2012-10-12, 09:44
Brukar normalt sätt köra med död start när det är lite tyngre.

Vad som händer med ryggen vet jag inte riktigt???
Normalt sätt är jag spikrak i hela ryggen och inga synliga problem med att vara böjd åt något håll. Vad kan man tänka på för att undvika det??

Frankz55
2012-10-12, 09:46
Brukar normalt sätt köra med död start när det är lite tyngre.

Vad som händer med ryggen vet jag inte riktigt???
Normalt sätt är jag spikrak i hela ryggen och inga synliga problem med att vara böjd åt något håll. Vad kan man tänka på för att undvika det??

Då det ser ut att vara omöjligt att hålla ryggen på det sättet kanske det bara är en förvrängning av videon eller dylikt

Kalliban
2012-10-12, 09:50
Då det ser ut att vara omöjligt att hålla ryggen på det sättet kanske det bara är en förvrängning av videon eller dylikt

Jag tror att det är för att videon är tagen lite underifrån. Så att sidan av ryggen ser ut som toppen av ryggen, dvs att ryggen ser lite rundad ut pga sidan "sticker ut" och täcker.

zajiwal
2012-10-12, 09:58
Du verkar ha rätt så långa ben. Testat sumo-marklyft?

Frankz55
2012-10-12, 10:00
Du verkar ha rätt så långa ben. Testat sumo-marklyft?

Känslan "Fan vad mina ben känns för långa för detta" infinner sig alltid när jag markar. Värt att testa sumo då alltså?

För och nackdelar?

Frankz55
2012-10-12, 10:58
Känslan "Fan vad mina ben känns för långa för detta" infinner sig alltid när jag markar. Värt att testa sumo då alltså?

För och nackdelar?

Sorry, menade inte att kapa din tråd. *söker*

atlas82
2012-10-12, 12:34
Inga problem frankz


Hur ser det ut i övrigt om man bortser från mina långa ben och min fläskiga ländrygg :Virro

Är utförande så pass bra att man kan börja dra på med massa vikter eller är det något som bör justeras till??

Tack

rooz
2012-10-12, 12:43
Men vänta lite nu.

Du säger att detta är ca 50% av 1rm (180)? Klart tekniken ser okej ut då.

Dra upp film på 150-160 istället.

the_matsson
2012-10-12, 12:49
Håller helt med rooz ovan. Det är (ofta) rätt poänglöst att granska tekniken på en film som inte utmanar dig. Bortsett från att upptäcka rent självklara saker då.

Se till att filma från ögonhöjd nästa gång, och på en tyngre vikt.

atlas82
2012-10-12, 12:59
Då fixar jag till det i nästa vecka med en högra vikt.
Hur många reps bör man klara som max för att det ska ge en bra bild??

Återkommer när det är fixat

Trevlig helg!

rooz
2012-10-12, 13:51
Då fixar jag till det i nästa vecka med en högra vikt.
Hur många reps bör man klara som max för att det ska ge en bra bild??

Återkommer när det är fixat

Trevlig helg!

Dra 2-3'or på 160-170.

Lagom tungt och lagom få reps för att du ska hålla tekniken.

Mikaelsson
2012-10-13, 14:41
Förvrängd bild eller ej, ryggen ser krum ut.
Pröva att böja benen lite mer och hålla ryggen rak genom hela rörelsen. Efter att ha försökt lära ett par tjejer marklyft så har jag blivit väldigt försiktig med att säga att man ska svanka men är du inte överrörlig så kan du nog sträva efter en lätt svank genom hela rörelsen.
Vill du vara rädd om ryggen så sträva efter att ta ut rörligheten i höftleden och benen och undvik vikter där du inte klarar att hålla bålen statiskt.
Alla kanske inte håller med och man ser många som krummar i mark på gymen utan att skada sig men jag ser ingen poäng i att dra högre vikter än den svagaste länken i kedjan klarar av, så länge man inte tävlar och är villig att ta risken.

elBjurro
2012-10-14, 12:24
Alltså jag fattar inte.. svanka?
Bör man inte hålla en neutral och naturlig kurvatur på ryggen under ett marklyft?
Svanka för mig innebär att man överdriver ryggens form i en onaturligt stor s-kurvatur.

Har jag fullständigt missförstått dethär?

NNIF
2012-10-14, 12:26
Alltså jag fattar inte.. svanka?
Bör man inte hålla en neutral och naturlig kurvatur på ryggen under ett marklyft?
Svanka för mig innebär att man överdriver ryggens form i en onaturligt stor s-kurvatur.

Har jag fullständigt missförstått dethär?

+1

svanka kan vara precis lika illa för diskarna som att ha en "kutig" ländrygg

Wormzie
2012-10-14, 13:50
I ett marklyft så jobbar man mot kraften genom att försöka bibehålla en bra ryggkurvatur genom hela lyftet. Kanske är en grov generalisering på gång nu, men har man problem med överdriven svank i marklyft har man inte speciellt mycket vikt på stången..