handdator

Visa fullständig version : Urinsyra och viktnedgång.


exevision
2012-10-12, 06:55
Har under perioder kört en variant av deff som liknar lite den VLCD som Ola Wallengren kört. Fast jag har ett lite högre kcal intag. Har kört detta i perioder av en vecka följt av en veckas överskott och sedan en veckas deff osv. Har nu mot slutet av deff veckorna känt av lite värk i ena stortån vilket skulle kunna förknippas med hög nivå av urinsyra. Har läst att hastig viktnedgång kan höja urinsyranivåerna. Värken kommer på morgonen och varar bara någon timma och är inte alls så jobbig. Men är detta dumt i längden? Kosten, under deff veckorna, består huvudsakligen av EAA, vassle, keso/kasein, kyckling, grönsaker (någon form av broccoli mix) och chili eller taco sås.

Ola Wallengren
2012-10-15, 10:17
Inte omöjligt att det finns en koppling, men det är inget jag egentligen vet mycket om. Enligt wiki så kan fasta utlösa gikt, vilket talar för din hypotes, men mekanismen är för mig oklar. Kanske katabolism och stress spelar in.
I denna studie nämns det i alla fall att det har hänt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=PMID%3A%207275461

Spontant tror jag att en liknande diet borde minska risken för gikt iom att man utesluter pyrinrika livsmedel, inte dricker alkohol och går ner i vikt.