handdator

Visa fullständig version : Diet och träning


kozzzan
2012-10-11, 19:15
Tjena.
Jag har bestämt mig för att köra på en diet, som hjälper mig att få starkare ben (bones alltså, inte legs) och muskler, för att kunna klara mig bättre på fotbollsplanen.

Jag tränar väldigt mycket boll för nuläget, och snart är det dags för "försäsong", alltså mer gym än boll, typ.
Så jag tänkte att jag skulle förbereda mig lite, eftersom att jag aldrig har gymmat.

Så, jag har läst runt lite och sånt, och hört att fisk, frukter, och grönsaker är alltså sånt som jag bör äta mycket av. Typ kalcium! :cool:

Hittade även nåt som kallas för "anti-inflammatory diet", dieten innehåller tydligen mycket fisk och sådant. Men hittade inte nåt om att dom använder dieten för bruk av träning.




Men det är iallafall så att jag vill alltså få bättre ben (bones), för att klara smällar och sånt bättre, då jag just nu får mycket stryk på plan.

Jag undviker dom flesta smällarna, tränat mycket snabbhet och acceleration, och sådant, för att kunna undvika smällar och vara snabb och sådant.
Men händer då och då att nån får in en jäkla tackling på mig, och att jag, oftast, dagen/dagarna efter har ont.



Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, undrar nog bara om det så ifall nån vet hur min diet bör se ut, veck-vis?
Och hur jag bör träna på gymmet, (tänkt träna 2-3 gånger/vecka), för att behålla snabbhet + acceleration men även bli starkare, för att klara mig i närkamper.
Tänkte även få bättre "core". Typ, abs, hips, och lower back.
Och bättre balans.





Enklare sagt,
x jag vill gå ner ca 5 kg i vikt + bli starkare
x vill få starkare ben (bones) för att klara mig efter tacklingar
x gå på en diet som hjälper mig få starkare ben

Är 172cm lång, väger 75kg (gått ner 2kg).

Mål/plan: gå ner i vikt till 70kg.


Uppskattar all hjälp!

EDIT: Hittade det här
"Messi suffered from a string of knocks and short-term injuries in his early playing days at Barcelona so the club changed his diet to help combat the problem. Two years ago, they swapped his 'asado'- a salty roast beef which is an Argentinian delicacy- for more fish, fruits and vegetables, hoping that the anti-inflammatory qualities in the fruit and vege would reduce the effect of any knocks and the calcium in the fish would make his bones stronger."

fallra
2012-10-11, 19:34
Jag har ingen aning om hur ett diet-upplägg för att få starkare ben skulle sett ut, tycker nästan att det låter lite som något aftonbladet skulle spatsera med, men vad vet jag..
Jag tror inte att du behöver rubba så mycket från din nuvarande kost, så länge som du ser till att du ligger på ett underskott och om du nu ska gymma OCH spela fotboll relativt ofta, så kan du ligga på ett väldigt stort antal kalorier.

Hur gammal är du?
Hur ofta tränar du?
Hur ser din kost ut för tillfället?

Det där med att du vill gå ner i vikt OCH bli starkare, går inte riktigt hand i hand. Det fungerar ett tag, då du uppnår dina så kallade "newbie-gains", men efter det måste du antagligen ligga på ett överskott om du ska bli starkare/större.

Tränar du för att bli starkare ska du inte ligga på mer än 6-8 reps ( max ), finns gott om bra träningsscheman här på Kolozzeum om du letar runt.

fallra
2012-10-11, 19:37
Jag har ingen aning om hur ett diet-upplägg för att få starkare ben skulle sett ut, tycker nästan att det låter lite som något aftonbladet skulle spatsera med, men vad vet jag..
Jag tror inte att du behöver rubba så mycket från din nuvarande kost, så länge som du ser till att du ligger på ett underskott och om du nu ska gymma OCH spela fotboll relativt ofta, så kan du ligga på ett väldigt stort antal kalorier.

Hur gammal är du?
Hur ofta tränar du?
Hur ser din kost ut för tillfället?

Det där med att du vill gå ner i vikt OCH bli starkare, går inte riktigt hand i hand. Det fungerar ett tag, då du uppnår dina så kallade "newbie-gains", men efter det måste du antagligen ligga på ett överskott om du ska bli starkare/större.

Tränar du för att bli starkare ska du inte ligga på mer än 6-8 reps ( max ), finns gott om bra träningsscheman här på Kolozzeum om du letar runt.

För att du ska få ett perspektiv på hur det kan se ut så ser mitt träningsschema och min kost ut ungefär såhär:
Dag 1 - Ben
Dag 2 - Bröst och Biceps
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Rygg och axlar ( inkl. marklyft )
Dag 5 - Triceps och bål
Vila
Vila

Jag äter cirka 2800 kalorier på mina träningsdagar och 2400 på mina vilodagar.
Är 17 år
192 cm lång
väger 66 kilo

kozzzan
2012-10-11, 20:22
Jag har ingen aning om hur ett diet-upplägg för att få starkare ben skulle sett ut, tycker nästan att det låter lite som något aftonbladet skulle spatsera med, men vad vet jag..
Jag tror inte att du behöver rubba så mycket från din nuvarande kost, så länge som du ser till att du ligger på ett underskott och om du nu ska gymma OCH spela fotboll relativt ofta, så kan du ligga på ett väldigt stort antal kalorier.

Hur gammal är du?
Hur ofta tränar du?
Hur ser din kost ut för tillfället?

Det där med att du vill gå ner i vikt OCH bli starkare, går inte riktigt hand i hand. Det fungerar ett tag, då du uppnår dina så kallade "newbie-gains", men efter det måste du antagligen ligga på ett överskott om du ska bli starkare/större.

Tränar du för att bli starkare ska du inte ligga på mer än 6-8 reps ( max ), finns gott om bra träningsscheman här på Kolozzeum om du letar runt.

Tack för svaret.
Jag är 19 år gammal, tränar ca 7 gånger i veckan, vissa dagar är det träning 2 gånger per dag, kör själv också.

Det här med gym, jag lär inte gymma så pass ofta, tänkte ca 2 gånger per vecka.
Då det snart är försäsongs träning, så brukar dom gymma och tänkte då att jag skulle komma dit förbered. :hbang:


Just nu är min kost, hur ska man säga, "healthy" men bara det typ.
Min tallrik brukar oftast innehålla saker som kyckling, tonfisk, ris, potatis, pasta + sallad.
Äter 3-4 gånger per dag.

Fugly
2012-10-11, 20:23
Väger du 66 kilo på 192 cm borde du verkligen inte gå ner mer i vilt, utan snarare gå upp (helst muskler då).

RykteT
2012-10-11, 20:24
Väger du 66 kilo på 192 cm borde du verkligen inte gå ner mer i vilt, utan snarare gå upp (helst muskler då).

Han är "172cm lång, väger 75kg"

Det andra var ett svar till TS

kozzzan
2012-10-12, 17:08
Ingen som har några idéer/tips på hur jag bör gymma? Eller något om den där dieten? "Kalcium dieten".

Dom flesta i laget är "biffa", dom som gymmar alltså.
Vill inte ha så, vill liksom inte få värsta bröstmusklerna och sånt där..

användaren
2012-10-12, 17:12
gymma så här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

ät 2g protein per kilo kroppsvikt dvs 150 g protein om dagen. om du vill gå upp i vikt ät mera kalorier än du förbrukar och vill du gå ner i vikt ät mindre än du förbrukar.

kozzzan
2012-10-12, 23:09
gymma så här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

ät 2g protein per kilo kroppsvikt dvs 150 g protein om dagen. om du vill gå upp i vikt ät mera kalorier än du förbrukar och vill du gå ner i vikt ät mindre än du förbrukar.

Låter bra, tack för svaret!