handdator

Visa fullständig version : Sälja sin CD-skivsamling till butik i Stockholm?


svag74
2012-10-11, 16:15
Existerar sådana butiker fortfarande, eller är det bara vinyl som har en sådan andrahandsmarknad?
Har runt 200 skivor rock/punk/hårdrock från 80-90-tal, den tiden man fortfarande köpte skivor alltså :D
Vore ju soft om man kunde få en krona styck någonstans, och bli av med dem.

944RS
2012-10-11, 16:17
Varför inte Tradera eller blocket? Tror du får mer för samlingen där.

hahavaffan
2012-10-11, 16:20
Som sagt, Tradera eller Blocket!

Om du orkar, skriv ner alla album och deras skick i ett texdokument som du kan maila till de intresserade.

svag74
2012-10-11, 16:23
Ja men hur många år måste jag hålla på med blocketannonser innan alla skivor är borta???
Jag vill helst dumpa iväg hela skiten på en gång.
Tror inte riktigt på idén att sälja en hel samling skiva för skiva.
Inte om året är 2012 i alla fall.

944RS
2012-10-11, 16:36
Ja men hur många år måste jag hålla på med blocketannonser innan alla skivor är borta???
Jag vill helst dumpa iväg hela skiten på en gång.
Tror inte riktigt på idén att sälja en hel samling skiva för skiva.
Inte om året är 2012 i alla fall.

Självklart ska du sälja allt till en köpare. Annars är det nog ett evighetsprojekt som inte är lönsamt.

hahavaffan
2012-10-11, 16:41
Ja men hur många år måste jag hålla på med blocketannonser innan alla skivor är borta???
Jag vill helst dumpa iväg hela skiten på en gång.
Tror inte riktigt på idén att sälja en hel samling skiva för skiva.
Inte om året är 2012 i alla fall."Säljes endast i ett paket" eller liknande funkar... jag sålde runt 250 gamla sketna DVD-filmer för 1500kr. Långt ifrån vad man gav för dem, men när alternativet var att slänga dom på tippen så är 1500kr rätt gött. En föräldraledig farsa köpte hela bunten :)

svag74
2012-10-11, 16:48
Aha ni menade så.
Jo kanske funkar, tänkte bara att random person antagligen i bästa fall är intresserad av hälften av skivorna, medan en butik skiter i vad det är för de ska ju ändå sälja vidare.

hugok
2012-10-11, 16:53
Har du vägarna förbi Skåne köper jag gärna dom för en krona styck :)

gratefuldead
2012-10-11, 17:07
Vinyl har en mycket starkare marknad, det är svårt att få mycket betalt för CD-skivor. Dock låter det som du har rätt hyfsade grejer, punk/hc och liknande brukar alltid gå att sälja. Räkna dock inte med att få mer än 10-20kr/st på sin höjd. Snacka med Micke på Mickes Skivor, dom köper in CD. Ligger i Hornstull.
http://mickes-cdvinyl.se/

Finns fler börser som köper in, men bäst betalt får du säkert hos Mickes.

Ungrim
2012-10-11, 17:19
Aha ni menade så.
Jo kanske funkar, tänkte bara att random person antagligen i bästa fall är intresserad av hälften av skivorna, medan en butik skiter i vad det är för de ska ju ändå sälja vidare.

Jag sålde min skivsamling på tradera, fick mer än förväntat för den, det var många butiker som budade som sen skulle sälja det vidare.

svag74
2012-10-11, 17:20
Vinyl har en mycket starkare marknad, det är svårt att få mycket betalt för CD-skivor. Dock låter det som du har rätt hyfsade grejer, punk/hc och liknande brukar alltid gå att sälja. Räkna dock inte med att få mer än 10-20kr/st på sin höjd. Snacka med Micke på Mickes Skivor, dom köper in CD. Ligger i Hornstull.
http://mickes-cdvinyl.se/

Finns fler börser som köper in, men bäst betalt får du säkert hos Mickes.

10kr/styck?
Av butik?
Kan man få så mycket?
Då skulle det ju t.o.m. kunna va värt att pallra sig ner på söder.
Värt att kolla upp, tack för tipset.

Spiffy
2012-10-11, 17:46
Har du vägarna förbi Skåne köper jag gärna dom för en krona styck :)

Jag bjuder 2:- :D

BlötSnö
2012-10-11, 18:09
Nu blev jag sjukligt nyfiken på vad det är du ska sälja.
Jag kör fortfarande uteslutande på skivor (förutom lite Tinyshark i telefonen).
Mitt tips är att du tar en titt runt Fridhemsplan. Nu har tyvärr den bästa butiken som låg där lagt ner, men det finns några andra. Sound Pollution i Gamla Stan köper eventuellt begagnat. Inte helt säker, dock. Sedan har du säkert en drös butiker på Söder också.

svag74
2012-10-11, 18:24
Nu blev jag sjukligt nyfiken på vad det är du ska sälja.
Jag kör fortfarande uteslutande på skivor (förutom lite Tinyshark i telefonen).
Mitt tips är att du tar en titt runt Fridhemsplan. Nu har tyvärr den bästa butiken som låg där lagt ner, men det finns några andra. Sound Pollution i Gamla Stan köper eventuellt begagnat. Inte helt säker, dock. Sedan har du säkert en drös butiker på Söder också.

Ska kolla mickes cdvinyl först, enligt tips ovan.
Det är hårdrock, rock, skate, punk, hardcore, från 80- och 90-tal.
Metallica, Therapy, Def Leppard, Bonfire, Cinderella, Tesla, Millencolin, NOFX, Raised Fist, Abhinanda, Pantera, Coca Carola, Imperiet/Ebba/Thåström, Bryan Adams, Cranberries, Alice Cooper o.s.v. o.s.v.

BlötSnö
2012-10-11, 19:13
Ska kolla mickes cdvinyl först, enligt tips ovan.
Det är hårdrock, rock, skate, punk, hardcore, från 80- och 90-tal.
Metallica, Therapy, Def Leppard, Bonfire, Cinderella, Tesla, Millencolin, NOFX, Raised Fist, Abhinanda, Pantera, Coca Carola, Imperiet/Ebba/Thåström, Bryan Adams, Cranberries, Alice Cooper o.s.v. o.s.v.

Gör det.
Det blir ju lite svårare att sälja om någon kommer och plockar ut alla de populära skivorna och lämnar resten.

Annars kan du ju också göra som någon annan sade och sätta ut hela rasket på Tradera och understryka med "Skickas ej" om du inte pallar det. De finns ju en del skivhandlare som reser runt på festivaler och sedan även de olika affärerna som förmodligen köper en del samlingar och har du en del intressanta saker, så är det säkert fler som kan vara med och slåss om den och jaga upp priset lite.

gratefuldead
2012-10-11, 21:26
10kr/styck?
Av butik?
Kan man få så mycket?
Då skulle det ju t.o.m. kunna va värt att pallra sig ner på söder.
Värt att kolla upp, tack för tipset.

Ja. Vet inte exakt vad Mickes ger dock. Men jag har jobbat i skivbutik i många år, brukade ge 10-15-20kr beroende på vad för platta. Självklart beroende på hur skicket är också och hur om man har många i lager etc vilket varierar sjukt mycket.

Ring annars till dom och hör hur läget ser ut just nu(brukar kunna skifta rätt mycket). Numret finns på sidan.

svag74
2012-10-15, 18:58
Ja. Vet inte exakt vad Mickes ger dock. Men jag har jobbat i skivbutik i många år, brukade ge 10-15-20kr beroende på vad för platta. Självklart beroende på hur skicket är också och hur om man har många i lager etc vilket varierar sjukt mycket.

Ring annars till dom och hör hur läget ser ut just nu(brukar kunna skifta rätt mycket). Numret finns på sidan.

Är visst bara ~120 skivor jag har, men det är ju en del det med.
Nåväl, får inget svar på mitt mejl till "mickes" - kanske tar en promenad runt St:Eriksplan istället ... närmare mig också om det skulle finnas någon butik där.
En tia per skiva så nappar jag direkt :)

Minimjölk
2012-10-17, 15:34
Jag skulle säga att många av de artisterna du nämner kommer ge dig mer än 1-2kr per skiva vid en försäljning.

BlötSnö
2012-10-17, 15:43
Har du inte sålt dem efter den 25:e så är det nästan så att jag är intresserad av att håva in dem för en 10:a styck.
Hela kittet, givetvis...