handdator

Visa fullständig version : EAA, tom-mage!


BERZEERK
2012-10-11, 15:31
Tjena!

EAA simulerar väll proteinsyntesen med 350% om det intas på tom-mage (dvs 2-3 timmar efter senaste måltid)

Jag är dock lite nyfiken på det fortfarande räknas som "tom-mage" ifall man har exempelvis käkat en chokladboll eller något, exempelvis 15 minuter innan intaget av EAA?

Får man fortfarande ut lika stor effekt av EAA? Jag kan inget inom ämnet, men det är ju trots allt inga proteiner som intas om man äter en chockladboll eller dylikt för tätt inpå EAA intaget! :D

Alltså borde magen fortfarande räknas som "tom"?

WHITEFOLKS
2012-10-11, 15:33
Angående 2-3 timmar så beror det på vad du har ätit. Är det en måltid bestående av blandad kost tror jag inte den är tom då.

Chokladbollen kommer väl antagligen påverka något men ingen kommer kunna säga hur mycket.

King Grub
2012-10-11, 15:35
Du tycker säkert 350% låter som mycket? Tänk då på att jämförelsen är med ingenting eller vatten. Det är en stimulans av 350% från fastenivåer det handlar om. Jämfört med samma mängd EAA från vanligt protein skulle skillnaden vara mycket mindre eller obefintlig.

Kischen
2012-10-11, 15:36
Alltså borde magen fortfarande räknas som "tom"?

Naturligtvis är magen inte tom. Chokladbollen i det här fallet skulle minska upptagshastigheten, om det gör någon skillnad, kanske.

2-3 timmar är dessutom väldigt generellt, beror på vad du ätit.

BERZEERK
2012-10-11, 15:43
Alright, tänkte på:

"Begreppet tom mage betyder att du tidigast två timmar efter en måltid innehållandes protein kan inta dina aminosyror för att få den effekten du vill uppnå. Du måste även ta EAA separat från andra aminosyror eller helprotein, t.ex. mjölk, kött, osv. Kroppen är som bekant inte ett selektivt system utan tar upp alla aminosyror i den ordningen de kommer in. Om du då har helprotein eller andra fria aminosyror i magen så bromsas upptaget av EAA vilket leder till att den proteinsynteshöjande effekten till viss del uteblir p.g.a. att ökningen av aminosyror inte sker tillräckligt snabbt och koncentrerat för att stimulera proteinsyntesen maximalt."

Taget från axons blogg!

hela artikeln:
http://axon.blogg.se/2012/august/min-syn-pa-aminosyror.html

Eftersom chockladbollen inte innehåller något protein (antar jag) så borde den inte försämra upptaget/effekten? Eller? :D Är lite nyfiken bara, tack för svaren hur som helst!

King Grub
2012-10-11, 15:47
Du kan troligtvis inte uppreglera dygnets proteinsyntes med EAA-intag över nivåerna du hade nått med samma mängd vanligt protein. Det är styrketräningen + gener som avgör proteinsyntesen. För att detta skall ske krävs protein, men när man fått i sig tillräckligt med protein för den saken, kan man inte äta sig till ytterligare stimulans.

WHITEFOLKS
2012-10-11, 15:50
Upptaget blir antagligen något långsammare, effekten blir kanske lite annorlunda men inte nödvändigtvis sämre.

Se eaa som lite kalorisnålare proteinpulver typ. Allt utöver det är lite okänt och mest "bonus".

z_bumbi
2012-10-11, 16:19
EAA + en ren proteinkälla i en "normal" mängd som man äter/dricker samtidigt har jag svårt att se hur det skulle bli långsammare utan snarare tvärt om dvs att man får en sammanlagd effekt av dem och har man en stor andel snabbt protein i det man äter så är det också antagligen en mätbar skillnad.
En chokladboll (som innehåller protein) bromsar möjligen men chokladbollar är inte direkt svårsmälta så den borde lämna magen ganska så snabbt.

Om det här betyder något i praktiken för det stora flertalet tvivlar jag däremot på. De enda som kan beröras är de som måste äta väldigt lite protein och därför använder sig av EAA och där det borde vara intressant att faktiskt bromsa intaget dvs att se till att äta kolhydrater och fett i ganska stora mängder till allt EAA.