handdator

Visa fullständig version : Skadad arm, hur mycket kommer man tappa?


Gust87
2012-10-11, 12:03
Hej, jag åkte nyligen på en skada i min arm och sjukgymnasten jag besökte sa att det var en överansträngning så jag får inte belasta armen på minst 3 veckor.
Detta leder till att jag inte kommer kunna träna överkroppen under denna period.
Så hur mycket kan man förvänta sig att man kommer droppa i vikterna/muskler?
Jag kommer ligga på balans, träna 1h kondition varannan dag och fortsätta att träna underkroppen som innan, dock utan marklyft.
Livet utöver detta är som för många andra i dagens samhälle, det spenderas framför en skärm.
Sitter för stunden med en grop i magen och sjuk ångest, att vila är inget jag är bra på, speciellt när träningen har gått bättre än någonsin det senaste:(

DSBM
2012-10-11, 12:06
3 veckor är en väldigt kort period sett ur ett långt perspektiv. Njut av lite välbehövlig vila, satsa extra hårt på underkroppen istället, ät bra. Du kommer snabbt tillbaks igen.

Åsberg
2012-10-11, 12:16
Först och främst - jättetråkigt med skador och jag hoppas läkningen går bra!
Tror som föregående talare att du kommer vara tillbaka på samma nivå snabbt som attan så länge inte skadan stör din träning i framtiden. Tror inte heller att du kommer förlora stora mängder muskelmassa under den perioden. Som sagt, enbart jag var tror och vad jag själv har upplevt från egna erfarenheter, dvs flera veckor utan nån som helst träning. Märkte inte någon skillnad alls och då käkade jag väldigt dåligt under den tiden med ett hårt fysiskt jobb plus att jag var på resande fot.

Blicka framåt och fokusera på att bli "frisk" så kommer det lösa sig!

Donkey Kong
2012-10-11, 12:16
Vet ej, men spånar.
Å ena sidan efter 2 -3 veckors sjukdom har jag ibland kommit tillbaks starkare än förut. Å andra sidan en kompis som gipsade armen i 4 veckor, tog det nog 3-4 år tills han kom ikapp med gipsade armen.

Passa på att läsa in dig på teori och kolla in nya övningar, gå igenom träningsdagbok efter äldre mönster, kanske göra ett nytt schema?

Åsberg
2012-10-11, 12:20
Vet ej, men spånar.
Å ena sidan efter 2 -3 veckors sjukdom har jag ibland kommit tillbaks starkare än förut. Å andra sidan en kompis som gipsade armen i 4 veckor, tog det nog 3-4 år tills han kom ikapp med gipsade armen.

Passa på att läsa in dig på teori och kolla in nya övningar, gå igenom träningsdagbok efter äldre mönster, kanske göra ett nytt schema?

Hur allvarligt var benbrottet på kompisen? Spontant känns det som att man återhämtar sig mycket bättre från en överansträngning än att bryta ett ben.

Raschmus
2012-10-11, 12:44
Tredje träningsveckan efter skadan är du om dina gamla stats är min gissning

ARMSTARK
2012-10-11, 13:06
Det är väldigt vanligt att man blir starkare efter en längre tids uppehåll. ( När man väl är ikapp alltså. ) Vet inte vad det beror på men så är det.

Fishtank
2012-10-11, 13:28
Det är väldigt vanligt att man blir starkare efter en längre tids uppehåll. ( När man väl är ikapp alltså. ) Vet inte vad det beror på men så är det.

Nerträning?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Rusk
2012-10-11, 13:28
Finns inget värre än skador när man är seriös med sin träning, åkte som du nyss på en överansträngning, dock pga armbrytning.
Känns som att målen man satt upp åkte ner rakt i toan och livet känns meningslöst :'(

Donkey Kong
2012-10-11, 14:26
Hur allvarligt var benbrottet på kompisen? Spontant känns det som att man återhämtar sig mycket bättre från en överansträngning än att bryta ett ben.

Jo, det var mer för att ge exempel på 2 anekdotiska extremer av situationen.

Han var ca 13-14 om jag minns rätt, tror båda underarmsbenen gick av (ramlade från ett träd). Det jag minns är att den blev väldigt smal den underarmen (vänstern) och att han inte kunde räta ut den riktigt. Men 3-4 år senare var den "normal" i tjocklek och rörlighet. Annars höll han på med ju-jutsu, men ingen ren styrketräning.