handdator

Visa fullständig version : Är det dumt att inte köra mixat grepp?


SteelPulse
2012-10-11, 10:29
Jag vet att det finns mycket trådar om detta, men jag tycker att många handlar om fördelen med mixat grepp. Kör Stronglifts för tillfället och marklyftet är bara på 70 kg och jag kör med vanligt grepp. I min värld är det bra för att stärka greppet, tänker jag fel där? När jag började med mark tyckte jag greppet var det som gav upp först, nu känns det absolut inte så, även om jag kanske var upp på lite tyngre vikter då (90 kg x 5).

Jag inser att jag kommer vara tvungen att gå över till mixat när det blir tyngre, men vill gärna köra vanligt grepp så länge det går för greppstyrkan.

Ser ni några uppenbara nackdelar med mitt upplägg? Nån som inte kör mixat grepp i lite tyngre marklyft? Jag tänker att det är lite som dragremmar, nåt som inte alltid är fördelaktigt om man inte tränar greppet separat.

mini
2012-10-11, 10:31
De flesta kör vanligt grepp tills det blir för tungt just för att träna greppstyrkan. Kan inte komma på några nackdelar alls.

miaz
2012-10-11, 10:42
vissa hävdar att man kan snetränas, tror inte själv på det,
har inte märkt av det, har visserligen inte tränat såpass länge heller.

SteelPulse
2012-10-11, 10:45
De flesta kör vanligt grepp tills det blir för tungt just för att träna greppstyrkan. Kan inte komma på några nackdelar alls.Låter bra.


vissa hävdar att man kan snetränas,Av omixat grepp!?

andeem
2012-10-11, 10:51
Jag kör överhandsgrepp tills det inte håller. Sedan mixat. Inga nackdelar med det.

Kalliban
2012-10-11, 10:56
Jag kör överhandsgrepp tills det inte håller. Sedan mixat. Inga nackdelar med det.

Samma här. Det blir normalt överhandsgrepp under uppvärmningsseten upp till ca 100kg och sedan mixat grepp på arbetsseten.

Mazr
2012-10-11, 10:57
Samma här, överhand tills det är dags för arbetsseten!

SteelPulse
2012-10-11, 11:00
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

Järvskan
2012-10-11, 11:01
Om greppet inte håller så börjar du använda magnesiumkarbonat och byter till tumlås. Givetvis tränar du också upp greppstyrkan genom att undvika dragremmar i diverse dragövningar.

Jag avråder alla som jag haft att göra med i gymmet att köra med mixat grepp eftersom det snedbelastar och ökar skaderisken. Samtidgt ser det bara dumt ut om man är tvungen att använda mixat grepp då man tränar med relativt låga vikter på stången.

SteelPulse
2012-10-11, 11:06
Om greppet inte håller så börjar du använda magnesiumkarbonat och byter till tumlås. Givetvis tränar du också upp greppstyrkan genom att undvika dragremmar i diverse dragövningar.

Jag avråder alla som jag haft att göra med i gymmet att köra med mixat grepp eftersom det snedbelastar och ökar skaderisken. Samtidgt ser det bara dumt ut om man är tvungen att använda mixat grepp då man tränar med relativt låga vikter på stången.Sedär! Magnesiumpulver är väl inte tillåtet på många "vanliga" gym, har jag förstått?

Kalliban
2012-10-11, 11:09
Om greppet inte håller så börjar du använda magnesiumkarbonat och byter till tumlås. Givetvis tränar du också upp greppstyrkan genom att undvika dragremmar i diverse dragövningar.

Jag avråder alla som jag haft att göra med i gymmet att köra med mixat grepp eftersom det snedbelastar och ökar skaderisken. Samtidgt ser det bara dumt ut om man är tvungen att använda mixat grepp då man tränar med relativt låga vikter på stången.

Det "snedbelastar" väl inte alls om du gör det rätt. Det är bara armarna som är vridna olika, axel och rygg hålls likadant. Armarna ska du ju ändå inte lyfta med så den enda "snedbelastningen" i så fall skulle vara att den ena armen får bättre greppträning än den andra. Kör varannat set så är det löst.

Loke
2012-10-11, 11:14
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

Det är svårt nog att hålla i stången med mixat grepp när det börjar bli tungt, vissa måste träna greppet mycket för att ens lyckas med det.

Tumlås finns ju också, men det funkar inte så bra för alla.

Sedär! Magnesiumpulver är väl inte tillåtet på många "vanliga" gym, har jag förstått?

Ja, men samtidigt tar inte alltid gymmen så hårt på dessa regler om man sköter det snyggt. fråga inte om lov, gör det utan att någon märker det.

AtomicPuffin
2012-10-11, 11:16
Jag har aldrig riktigt förstått det där med magnesium. Du ökar friktionen och kan därmed lyfta högre vikter med samma greppstyrka, vilket inte är samma sak som att faktiskt bli starkare i greppet. Det är att gå runt problemet precis som med mixat grepp eller remmar, fast med magnesium över hela gymmet när du är klar.

Skall du mixa skall du variera vilken hand du "mixar med" så du får samma träning för båda sidor, men försök köra "rent" så länge som möjligt och mixa bara om du verkligen måste tycker jag.

Järvskan
2012-10-11, 11:22
Sedär! Magnesiumpulver är väl inte tillåtet på många "vanliga" gym, har jag förstått?


På mitt gym är det i alla fall inte tillåtet eftersom det smutsade ner för mycket. Själv så gömmer jag alltid påsen under svetthanduken när jag tränar och lämnar det snyggt efter mig ;)

SteelPulse
2012-10-11, 11:25
Tack för svaren! Åsikterna är delade förstås. Jag har iaf inte tänkt helt galet med att försöka undvika mixat så lågt det går. Jag vill ju lyfta tungt förstås, men jag ska inte tävla ska jag påpeka.

Jag tycker bara att med ett program som Stronglifts så borde greppet utvecklas precis som alla andra involverade muskler vid marklyft vilket kanske ändå talar för att jag kan behålla vanligt grepp ett bra tag till.

Nu ska jag köra lite marklyft, ha en trevlig lunch!

z_bumbi
2012-10-11, 11:25
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

Jo ganska många och tränar man inte för att tävla i SL inom en snar framtid (eller har lite mer is i magen) så tycker jag det är en ganska bra plan. Om greppet ger upp så sänk vikten enligt programmet och lägg till en del tyngre barholds för att ge greppet lite extra träning.

Om du sen ska börja köra med mixat så börja inte på vikter som du inte kan hålla vanligt utan kör en period där du börjar med mixat redan från början så att du vänjer dig.

DSBM
2012-10-11, 11:40
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?Jag har aldrig tränat med mixat grepp, känner mig sne i hela kroppen när jag gör det. Nu tränar jag fortfarande inte på några respektabla vikter, men greppet är inte det som begränsar mig. Grippers inbillar jag mig har hjälpt :)

NNIF
2012-10-11, 12:36
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

kör slut på greppet först helt enkelt

filmjölk
2012-10-11, 13:00
Dragremmar är en fantastisk uppfinning.

Morty
2012-10-11, 13:04
Jag har ditchat mina remmar. De är en höjdare i vissa övningar, jävlar vad mycket skönare det tar på ryggen i exempelvis hantelrodd, men nuförtiden kör jag hellre med magnesium och använder raka marklyft och hantelrodd som greppträning. Det fungerar väldigt bra. Mixar dock fortfarande på toppseten i marklyft, för då vill jag inte behöva känna att stången glider ur greppet.

aijou
2012-10-11, 13:43
Jag kör alltid överhandsgrepp utan remmar och jag kommer fortsätta med det så länge som möjligt. Men förr eller senare, när man blir stark, så blir man väl tvungen att byta till mixat. Men det är nog en bit kvar.

Jag rekommenderar magnesiumkarbonat om greppet börjar faila. Det ger dig nog ganska många kilo till och det "stör" inte själva greppträningen på samma sätt som mixat grepp eller dragremmar.

Landström
2012-10-11, 17:25
Jag har aldrig riktigt förstått det där med magnesium. Du ökar friktionen och kan därmed lyfta högre vikter med samma greppstyrka, vilket inte är samma sak som att faktiskt bli starkare i greppet. Det är att gå runt problemet precis som med mixat grepp eller remmar, fast med magnesium över hela gymmet när du är klar.

Skall du mixa skall du variera vilken hand du "mixar med" så du får samma träning för båda sidor, men försök köra "rent" så länge som möjligt och mixa bara om du verkligen måste tycker jag.

Gå runt vilket problem? Ska inte skidåkare valla sina skidor? Går dom runt problemet om dom gör det?

Jag tränar marklyft för att bli bra på marklyft, inte för att få ett starkt grepp. Så länge jag orkar hålla en stång med mixat grepp så behöver inte greppet bli starkare.

spaffen
2012-10-11, 18:01
Håller omixat, fuskar med magnesium. Höll mixat ett par år. Gillade det aldrig, men var viktkåt, blev dock inte visuellt snedtränad och inte skadad heller.
Det hjälper att köra med död start för då kan du ta om greppet så att säga.
Jag inbillar mig dessutom att omixat hjälper frivändningarna mer.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

AtomicPuffin
2012-10-11, 18:16
Gå runt vilket problem? Ska inte skidåkare valla sina skidor? Går dom runt problemet om dom gör det?

Jag tränar marklyft för att bli bra på marklyft, inte för att få ett starkt grepp. Så länge jag orkar hålla en stång med mixat grepp så behöver inte greppet bli starkare.

Jag tror du glömde läsa trådens titel och första posten nu, men kul att du inte har problem med ditt grepp!

SteelPulse
2012-10-11, 18:31
Det hjälper att köra med död start för då kan du ta om greppet så att säga. Det har du verkligen rätt i, en jäkla skillnad om man inte dödar vikten, det har jag själv märkt.

PureWhey
2012-10-11, 18:36
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

Du orkar ju hålla mindre vanligtvis jämfört med hur mycket du orkar dra med benen/ryggen, eller hur?

SteelPulse
2012-10-11, 18:47
Du orkar ju hålla mindre vanligtvis jämfört med hur mycket du orkar dra med benen/ryggen, eller hur?Jo. Det finns kanske en anledning till att greppet är svagare än rygg och ben, något som iaf jag tycker man ska ta hänsyn till om man som jag tränar för hälsa och inte ska tävla. Men asså jag bara spekulerar.

PureWhey
2012-10-11, 19:39
Jo. Det finns kanske en anledning till att greppet är svagare än rygg och ben, något som iaf jag tycker man ska ta hänsyn till om man som jag tränar för hälsa och inte ska tävla. Men asså jag bara spekulerar.

Ja, det är mindre muskler involverade antagligen.. Jag körde med remmar till marken för första gången för ca 2 månadersedan. Helt enorm skillnad i vad jag orkade, från 5or på 120 till enkel 7a på 150 t.ex. Så visst får man ta det lugnt om man gör den ökningen helt plötsligt, men annars ser jag inga problem med mixgrepp eller remmar.

MtotheM
2012-10-11, 20:17
Jag kör mixat dels för att greppstyrkan blir fantastiskt mycket bättre och dels så tycker jag att man hamnar närmre kroppen när man kör med mixat grepp. Något som jag inte har sett nämnas här. Vidare så verkar det som att folk tror att greppet inte tränas när man kör mixat, och det är väl knappast sant...

Att magnesium skulle vara att gå runt problemet så som remmar har jag svårt att se. Svettiga händer löser man inte särskilt lätt med ökad greppstyrka.

as0k
2012-10-12, 08:20
vissa hävdar att man kan snetränas, tror inte själv på det,
har inte märkt av det, har visserligen inte tränat såpass länge heller.

Jag har tyvärr märkt av det. Har väl kört marklyft 1 år, och alltid mixat grepp.
Nu de senaste månaderna har jag börjat byta mix-hand efter varje set, och tycker det känns bättre. Var riktigt klen och ostabil första veckorna jag bytte hand.

Mina största problem blev olika utveckling på trapsen och att jag blev starkare/uthålligare i ena sidan av kroppen på tex stångrodd, hantelrodd mm.
Jag har tränat några år innan jag ens började med mark och detta var då inga problem.

Är nästan säker på att beroende på hur du håller handen (över eller underhandsgrepp) så tränas vissa muskler lite olika, och har man otur så får man "lida" för det :)

(Nej jag har ingen källa. Detta är min personliga åsikt.)

Stefan J
2012-10-12, 08:48
Ingen som funderar på att INTE byta till mixat, när det blir tyngre, och låta greppet bli starkare istället för att vara en flaskhals?

Du tänker både rätt och fel här. De flesta med lite anlag för att bli starka kommer snabbt att rusa förbi styrkemässigt i marklyft vad de förmår att hålla med en överhandsfattning. Så är det bara. Det finns så gott som inga riktigt starka män i världen som kan hålla sina marklyftsvikter med ett vanligt frontgrepp. Det tjänar för övrigt absolut ingenting till att hålla marklyftsvikterna nere med 50-100kg bara för att greppet inte hänger med, du missar bara en massa bra träning. Blir du stark nog i marklyft och inte kan bli så stark i greppet kan även mixat grepp visa sig vara otillräckligt, även om det är ovanligare. Då kan man använda dragremmar. Det är inte så att mixat grepp inte tränar greppet, det tillåter dig bara att hålla i tyngre vikter. Och vill man nu träna greppet så finns det ju en massa andra övningar som är bättre för det ändamålet.

Pepz
2012-10-12, 08:55
humor.

Mixat grepp är fusk!
magnesium är fusk!

Vissa på kolo är inte kloka,...


Personligen kör jag all grundträning med remmar och överhandgrepp. när det kommer till toppning så kör jag mixat grepp. har inte tappat greppstyrkan pga detta..

SteelPulse
2012-10-12, 09:44
Du tänker både rätt och fel här. De flesta med lite anlag för att bli starka kommer snabbt att rusa förbi styrkemässigt i marklyft vad de förmår att hålla med en överhandsfattning. Så är det bara. Det finns så gott som inga riktigt starka män i världen som kan hålla sina marklyftsvikter med ett vanligt frontgrepp. Det tjänar för övrigt absolut ingenting till att hålla marklyftsvikterna nere med 50-100kg bara för att greppet inte hänger med, du missar bara en massa bra träning. Blir du stark nog i marklyft och inte kan bli så stark i greppet kan även mixat grepp visa sig vara otillräckligt, även om det är ovanligare. Då kan man använda dragremmar. Det är inte så att mixat grepp inte tränar greppet, det tillåter dig bara att hålla i tyngre vikter. Och vill man nu träna greppet så finns det ju en massa andra övningar som är bättre för det ändamålet.Allt det där köper jag! Märker jag att det mest är underarmarna som jobbar så är det dags att göra nåt åt det. Självklart vill man att rygg, ben och mage ska få sitt.

Matsa
2012-10-12, 10:02
Jag har aldrig riktigt förstått det där med magnesium. Du ökar friktionen och kan därmed lyfta högre vikter med samma greppstyrka, vilket inte är samma sak som att faktiskt bli starkare i greppet. Det är att gå runt problemet precis som med mixat grepp eller remmar, fast med magnesium över hela gymmet när du är klar.

Hur sjutton tänkte du nu egentligen?

Man går inte runt problemet med magnesium, man löser det. Greppet får minst samma träning med magnesium som utan, däremot kan resten av kroppen få mindre träning om man skippar magnesiumet och låter svettiga händer begränsa det man lyfter. Det finns ingen vettig anledning att inte använda magnesium om det är tillåtet där man tränar.

humor.

Mixat grepp är fusk!
magnesium är fusk!

Vissa på kolo är inte kloka,...

Plusett.

Spartansk
2012-10-12, 10:03
Greppet får minst samma träning med magnesium som utan

Hur kan det få det? Det blir ju mindre jobbigt för greppet med magnesium.

Matsa
2012-10-12, 10:08
Hur kan det få det? Det blir ju mindre jobbigt för greppet med magnesium.

Men du kan lyfta mer vikt. Så länge som greppstyrkan inte ligger långt före resten av kroppen kommer greppet att få bra träning.

Och även om greppet skulle få något mindre träning så är det fortfarande värt det eftersom resten av kroppen får mer träning samtidigt som greppet fortfarande tränas. Om du kan lyfta 200kg med svettiga händer och 230kg med magnesium, tror du då att greppet får dålig träning med magnesiumet?

NNIF
2012-10-12, 10:11
Men du kan lyfta mer vikt. Så länge som greppstyrkan inte ligger långt före resten av kroppen kommer greppet att få bra träning.

Och även om greppet skulle få något mindre träning så är det fortfarande värt det eftersom resten av kroppen får mer träning samtidigt som greppet fortfarande tränas. Om du kan lyfta 200kg med svettiga händer och 230kg med magnesium, tror du då att greppet får dålig träning med magnesiumet?

+1000

om vi ska vända på steken, då skulle man ju kunna träna greppet ännu effektivare genom att olja i händer innan lyfter haha

NNIF
2012-10-12, 10:11
Hur kan det få det? Det blir ju mindre jobbigt för greppet med magnesium.

som sagt, gnid in händerna med olja då om du nu tror att det kommer träna greppet ÄNNU bättre

Spartansk
2012-10-12, 10:11
Men du kan lyfta mer vikt. Så länge som greppstyrkan inte ligger långt före resten av kroppen kommer greppet att få bra träning.

Och även om greppet skulle få något mindre träning så är det fortfarande värt det eftersom resten av kroppen får mer träning samtidigt som greppet fortfarande tränas. Om du kan lyfta 200kg med svettiga händer och 230kg med magnesium, tror du då att greppet får dålig träning med magnesiumet?

Jag tror att den träning greppet får endast beror på ansträngningen som "grepp-apparaten" (muskler, senor, nerver mm) utsätts för. Om en hal stång med lättare vikt ger exakt samma ansträning som en torr stång med tyngre vikt, så tror jag träningen för greppet blir densamma.

Dock håller jag med om att det är bra att inte låta greppet vara flaskhalsen i marklyft, för att resten av kroppen ska få så bra träning som möjligt.

som sagt, gnid in händerna med olja då om du nu tror att det kommer träna greppet ÄNNU bättre

Jag är övertygad om att det skulle träna greppet ännu bättre.

NNIF
2012-10-12, 10:22
Jag är övertygad om att det skulle träna greppet ännu bättre.

eftersom du kommer köra med pissvikter så kommer nervsystemet arbeta mindre hårt.

ansträngning och uttröttning är inte lika med överbelastning

vet ingen utövare av greppstyrka som tränar med oljade händer, magnesium och andra saker används dock för att minska handsvett etc.

Matsa
2012-10-12, 10:25
Jag tror att den träning greppet får endast beror på ansträngningen som "grepp-apparaten" (muskler, senor, nerver mm) utsätts för. Om en hal stång med lättare vikt ger exakt samma ansträning som en torr stång med tyngre vikt, så tror jag träningen för greppet blir densamma.

Dock håller jag med om att det är bra att inte låta greppet vara flaskhalsen i marklyft, för att resten av kroppen ska få så bra träning som möjligt.

Tänk såhär då... Greppet tränas statiskt i marklyft, om du klarar fler reps tack vare magnesium så stimulerar du greppet under en längre tid. Det skulle faktiskt kunna vara bra och det var lite så jag tänkte när jag skrev "minst samma träning". Visserligen skulle man kunna sänka vikten och göra fler reps istället om det var endast greppet man var ute efter, fast då kunde man lika gärna köra barholds eller shrugs.

Sen har du ju lite andra nackdelar med svettiga händer, man sliter t.ex lätt upp valkar när stången glider och ligger dåligt i handen. Då får du avbryta ditt set pga att skinnet inte håller och det gör ont, DET är jag övertygad om att är dåligt för greppstyrkan.

Inget av detta förändrar dock att det endast finns fördelar med magnesium (bortsett från att det skräpar ned), men det verkar vi vara överens om. Vidare vill jag att AtomicPuffin hädanefter alltid markar med en fatbar då smala stänger bara är att gå runt problemet. ;)

Spartansk
2012-10-12, 10:30
Tänk såhär då... Greppet tränas statiskt i marklyft, om du klarar fler reps tack vare magnesium så stimulerar du greppet under en längre tid. Det skulle faktiskt kunna vara bra och det var lite så jag tänkte när jag skrev "minst samma träning". Visserligen skulle man kunna sänka vikten och göra fler reps istället om det var endast greppet man var ute efter, fast då kunde man lika gärna köra barholds eller shrugs.

Sen har du ju lite andra nackdelar med svettiga händer, man sliter t.ex lätt upp valkar när stången glider och ligger dåligt i handen. Då får du avbryta ditt set pga att skinnet inte håller och det gör ont, DET är jag övertygad om att är dåligt för greppstyrkan.

Inget av detta förändrar dock att det endast finns fördelar med magnesium (bortsett från att det skräpar ned), men det verkar vi vara överens om. Vidare vill jag att AtomicPuffin hädanefter alltid markar med en fatbar då smala stänger bara är att gå runt problemet. ;)

:thumbup:

eftersom du kommer köra med pissvikter så kommer nervsystemet arbeta mindre hårt.

ansträngning och uttröttning är inte lika med överbelastning

Så du menar att om man har två exakt likadana stänger med exakt samma vikt, där den ena stången är inoljad och den andra inte, så kommer det ge exakt samma greppträning att lyfta båda?

vet ingen utövare av greppstyrka som tränar med oljade händer, magnesium och andra saker används dock för att minska handsvett etc.

Du tror inte det kan bero på att det hade varit jobbigt att behöva torka bort olja från saker hela tiden? Visst, magnesium skräpar också ner, men man riskerar inte att halka på en fläck magnesium och bryta nacken.

NNIF
2012-10-12, 10:39
Så du menar att om man har två exakt likadana stänger med exakt samma vikt, där den ena stången är inoljad och den andra inte, så kommer det ge exakt samma greppträning att lyfta båda?



Du tror inte det kan bero på att det hade varit jobbigt att behöva torka bort olja från saker hela tiden? Visst, magnesium skräpar också ner, men man riskerar inte att halka på en fläck magnesium och bryta nacken.

om du inte ens orkar lyfta den inoljade stången så får du väl 0 träning? :D

ingen aning men om man vill bli bäst på något brukar man ju ta till lite okonventionella metoder ^^

personligen brukar jag köra marklyft såhär:

dubbel överhand utan magnesium först, tills jag inte orkar mer

dubbel överhand med magnesium, tills jag inte orkar mer (klarar mer vikt här)

mixat grepp med magnesium tills jag inte orkar mer

fram med dragremmar

diskussionen är lite som att säga att det är fusk att köra böj med skor med klack på, för det blir ju "lättare"..

ARMSTARK
2012-10-12, 10:48
Det finns nån slags flytande magnesium som klättrare använder, det kan man använda om gymägaren inte tillåter vanlig.

Matsa
2012-10-12, 11:37
Så du menar att om man har två exakt likadana stänger med exakt samma vikt, där den ena stången är inoljad och den andra inte, så kommer det ge exakt samma greppträning att lyfta båda?

Fast det skrev han ju inte, bara att tyngre vikter har en annan effekt på nervsystemet och där tror jag att han har en poäng. Hur pass viktig den neurologiska effekten är för greppet har jag ingen aning om men eftersom man tydligen kan testa sin dagsform genom greppet (starkt grepp = bra läge att prestera) så misstänker jag att den inte är helt oviktig. Dessutom tror jag det är bra att regelbundet känna på tyngre vikter för att bli bekväm med dem. När vikten känns tung i händerna tycker jag att hela lyftet blir psykologiskt jobbigt.

Samtidigt tycker jag inte att du har helt fel heller. Jag vet t.ex att Mike Hedlesky (mycket duktig marklyftare) har skrivit att han inte har problem med greppet på tävlingar eftersom hans träningsstång är något tjockare och dåligt lättrad så jämförelsevis är händerna som limmade på tävlingsstången.

Det finns nån slags flytande magnesium som klättrare använder, det kan man använda om gymägaren inte tillåter vanlig.

Yep, måste nog skaffa sådant till ett av gymmen jag tränar på. Det har dåligt lättrade stänger och dessutom blir det ofta jättefuktigt så det blir skitsvårt att hålla i något. Hade pga detta problem med ca 60-70kg under vikter som i normala fall går odramatiskt och det är fan inte ok!

blondyz
2012-10-12, 15:05
Prioriterar man greppträningen framför resten av kroppen ser jag ingen mening med att inte kör barholds istället för marklyft. Prioriterar man resten av kroppen framför greppet så ser jag ingen anledning till att inte köra mixat grepp, magnesium, dragremmar, whatever när det blir för tungt för händerna.

Magnesium skräpar ner, men se det positivt. När det redan är magnesium överallt slipper man ta med sig nytt, bara dra händerna i närmsta hög.

Olsson80
2012-10-12, 15:09
Det finns nån slags flytande magnesium som klättrare använder, det kan man använda om gymägaren inte tillåter vanlig.

Jag kör med flytande, funkar riktigt bra, är helnöjd med allt utom priset.
Köpte den som är "lotion" typ, torkar på 3sek och man får grymt bra grepp.

clavain
2012-10-12, 15:15
Jag kör med flytande, funkar riktigt bra, är helnöjd med allt utom priset.
Köpte den som är "lotion" typ, torkar på 3sek och man får grymt bra grepp.

Flytande låter kanon, var kan man få tag i det?

Olsson80
2012-10-12, 15:19
Finns på både GG och MM..

Idefi
2012-10-12, 15:20
Finns på både GG och MM..

Hur länge brukar en sådan räcka för dig, Olsson80? Har nämligen funderat på att prova på det.

Spetälsk
2012-10-12, 15:30
Dock håller jag med om att det är bra att inte låta greppet vara flaskhalsen i marklyft, för att resten av kroppen ska få så bra träning som möjligt.Med svettiga händer är det svårt att räna marklyft. man tvingas fokusera på stången/greppet istället för lyftet, stången hotar glida ur greppet pga den är hal. det är inte bra för hållningen i lyftet! jag kör med remmar på högreps och utan remmar på högvikt. funkar utmärkt!

kan någon förklara varför greppet blir starkare med just mixat grepp?

Olsson80
2012-10-12, 15:35
Hur länge brukar en sådan räcka för dig, Olsson80? Har nämligen funderat på att prova på det.

Jag har använt min typ 4ggr... Men den är dryg!
Räcker med 2 väldigt små klickar åå ett helt träningspass. Jag kör uppvärmningen utan, sen 1 klick till mina 3 arbetsset och 1 klick till mina 5 högrepsset i marken. Räknar med att den iaf skall räcka 6mån typ.

Idefi
2012-10-12, 15:48
Jag har använt min typ 4ggr... Men den är dryg!
Räcker med 2 väldigt små klickar åå ett helt träningspass. Jag kör uppvärmningen utan, sen 1 klick till mina 3 arbetsset och 1 klick till mina 5 högrepsset i marken. Räknar med att den iaf skall räcka 6mån typ.

Jamen det låter, då åker en sådan med vid nästa beställning. Tack för svaret!

andeem
2012-10-12, 15:56
kan någon förklara varför greppet blir starkare med just mixat grepp?Med över- eller underhandsgrepp rullar stången ur handen. Med mixat grepp neutraliseras rullningen, eftersom den kraften går åt olika håll i respektive hand.

deadich
2012-10-12, 22:40
problemet är att om man är stark i marken men svag i greppet så får man aldrig träna ländryggen och det skulle ta flera år att komma ikapp i styrkan. Därför är det ju bättre att köra mixat grepp och träna greppet separat om man har tid.