handdator

Visa fullständig version : Kväll/morgon stretch ökat rörlighet i basövningar

MVP
2012-10-10, 21:27
Knäböj,mark är för stel eller något. Vad kan jag göra som daglig rutin helst hemma som förbättrar mig ?

svenbanan
2012-10-10, 21:31
Men tjena. Orkar du inte ens formulera dig så det går att förstå vad du har för problem? Vem fan ska då orka försöka hitta på nåt slags svar åt dig?

Är du född på nittiotalet?

Biffhage
2012-10-10, 21:32
hahahaha

NNIF
2012-10-10, 21:33
kolla på styrkelabbet.se -> "e-bok" där kan du ladda ner många övningar genom att bara registrera dig

Stor Hård Ådrig
2012-10-10, 21:35
Knäböj,mark är för stel eller något. Vad kan jag göra som daglig rutin helst hemma som förbättrar mig ?

Stretcha.

the_matsson
2012-10-10, 21:35
kolla på styrkelabbet.se -> "e-bok" där kan du ladda ner många övningar genom att bara registrera dig

Jag gillar vad den här killen säger.

NNIF
2012-10-10, 21:37
Jag gillar vad den här killen säger.

+1

så nu har vi båda varit partiska :D

svenbanan
2012-10-10, 21:39
Men tjena. Orkar du inte ens formulera dig så det går att förstå vad du har för problem? Vem fan ska då orka försöka hitta på nåt slags svar åt dig?

Svar på min andra fråga: Norrland
Svar på min sista fråga: Det var du visst inte (och jag som var bombis) ;)

LillisJ
2012-10-10, 21:49

Här är vi dryga.

Är du född på tvåtusentalet? F.ö. så är det inte alls svårt att förstå vad ts vill.

Ont: Som Stor Hård Ådrig sa.

Edit: inb4 jag är 12

King Grub
2012-10-10, 21:50

Skärp dig. Fler sådana där svar och du får en varning.

Svagochstark
2012-10-10, 22:01
Skärp dig. Fler sådana där svar och du får en varning.

Dock så är det riktigt rackigt formulerat av ts. Rent språkligt är det dåligt men framförallt beskriver han verkligen inte sitt problem. Han är stel, men var?

King Grub
2012-10-10, 22:11
Det är inte anledning till att vara oförskämd. Lek inte moderator. Inlägg 2 är på gränsen att bryta mot reglerna, inte inlägg 1. Dessutom finns det andra anledningar till "dåliga" formuleringar och svårt att skriva, t ex dyslexi.

Rahf
2012-10-11, 07:31
Jag läste trådtiteln och tycker mig vara helt införstådd med vad som gäller.

Benstretch är det som gäller. Fokus på rumpa och hamstring kan vara bra, då många har en tendens till att vara stela där.

feyin
2012-10-11, 07:39
Även om det tar emot att ge Sheogorath (stavning) cred så har Sheo squat stretch på youtube hjälpt mig mycket.

z_bumbi
2012-10-11, 07:52
Jag letar efter en sida av en naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor som lagt ut en hel rad övningar för hela kroppen där ingen övning har ett engelskt namn eller bygger på någon sorts yoga. Någon som har en idé?
Sidan påminner mycket om boken Autostretching (rekommenderas) vilket inte är så konstigt då boken har använts på utbildningarna.

Nätet är ju numera fyllt av massor av sidor som handlar om stretching men att sålla i den gröten om man inte kan något om ämnet är ganska så svårt.

O.W.
2012-10-11, 08:03
Jag letar efter en sida av en naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor som lagt ut en hel rad övningar för hela kroppen där ingen övning har ett engelskt namn eller bygger på någon sorts yoga. Någon som har en idé?
Sidan påminner mycket om boken Autostretching (rekommenderas) vilket inte är så konstigt då boken har använts på utbildningarna.

Nätet är ju numera fyllt av massor av sidor som handlar om stretching men att sålla i den gröten om man inte kan något om ämnet är ganska så svårt.

Av någon anledning får jag för mig att det var denna http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretchavningar/
har för mig att den var uppe på kolo förut men såg något annorlunda ut då. Är jag rätt ute?

Chrilleee
2012-10-11, 08:15
En kille på gymmet som såg att jag var väldigt stel i mina knäböj gav mig tipset att gå in på http://www.mobilitywod.com/ och börja kolla från början och köra några stretchövningar som han ger där. Det tog nog inte ens en vecka innan mina knöböj redan såg betydligt bättre ut, iaf enligt mig och min polare.
De som hjälp mig bäst är dag 1, 2 och 4 tror jag - stretch i knäböjsposition, framsida lår och vader.

z_bumbi
2012-10-11, 08:37
Av någon anledning får jag för mig att det var denna http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretchavningar/
har för mig att den var uppe på kolo förut men såg något annorlunda ut då. Är jag rätt ute?

Perfekt!

Övningarna och genomgångarna verkar efter vad jag skummat igenom vara lika bra som tidigare.

the_matsson
2012-10-11, 08:43
Perfekt!

Övningarna och genomgångarna verkar efter vad jag skummat igenom vara lika bra som tidigare.

Synd att han inte skrivit mer om tennis-arm. :( Jag tror det är samma obehag jag upplever när jag klättrar i träd och sånt.

Birkharju
2012-10-11, 12:01
Jag har utfört övningarna som framgår för underkroppen i detta klipp i drygt 1 vecka och har märkt markanta förbättringar. Satsa mycket på höftböjare, de tenderar att vara stela för många om man har/haft en stillasittande livsstil.

uXDEyGAcRIQ

MVP
2012-10-11, 17:32
Det som jag känner när jag kör knäböj är att jag inte kommer ner tillräckligt, i marklyft är jag även där begränsad i rörligheten. Just nu kör jag inte ens full rörlighet

svenbanan
2012-10-11, 17:54
Det som jag känner när jag kör knäböj är att jag inte kommer ner tillräckligt, i marklyft är jag även där begränsad i rörligheten. Just nu kör jag inte ens full rörlighet

Hur djupt kommer du då, och vad är det som hindrar dig att gå djupare?

MVP
2012-10-12, 11:04
Hur djupt kommer du då, och vad är det som hindrar dig att gå djupare?
Kommer ner till 90 grader men hört röven helst ska gå lägre än knäna Alltså lite över 90 grader. Men jag lär stå brett som fan och utåt med benen. Står jag med fötterna rakt tar det stopp nästan direkt tror det är baksida lår/nedre ryggen som ger sig

NNIF
2012-10-12, 11:21
Kommer ner till 90 grader men hört röven helst ska gå lägre än knäna Alltså lite över 90 grader. Men jag lär stå brett som fan och utåt med benen. Står jag med fötterna rakt tar det stopp nästan direkt tror det är baksida lår/nedre ryggen som ger sig

stretcha röv, hamstrings, adduktorer

svenbanan
2012-10-12, 15:02
stretcha röv, hamstrings, adduktorer

Och kanske vader, hälsenor (så knät kan komma fram över foten).

MVP
2012-10-12, 22:07
Och kanske vader, hälsenor (så knät kan komma fram över foten).

Är inte grejjen att knäna inte ska gå över fötterna i böjj?

NNIF
2012-10-12, 22:09

myt/överdrift

z_bumbi
2012-10-13, 07:26

Där kom det jag väntade på. :)

Det är få som har så himla dålig rörlighet att de inte kan få till en skaplig böj utan i majoriteten av fallen beror det på teknik och/eller att de helt enkelt är svaga någonstans. Att böja efter hur någon säger att alla böjar ska se ut är oftast ingen höjdare utan anpassa tekniken till vad som funkar och vill man få av någon anledning till någon ideal teknik så får man öva på det under tiden-

svenbanan
2012-10-13, 09:24

Det är få som har så himla dålig rörlighet att de inte kan få till en skaplig böj utan i majoriteten av fallen beror det på teknik och/eller att de helt enkelt är svaga någonstans. Att böja efter hur någon säger att alla böjar ska se ut är oftast ingen höjdare utan anpassa tekniken till vad som funkar och vill man få av någon anledning till någon ideal teknik så får man öva på det under tiden-

plus ett på det

MVP
2012-10-14, 19:16

Ska testa det idag, dvs ta ut knäna lite extra

myocyte
2012-10-14, 21:40
Jag antar att du helt enkelt är för stel i musklerna så du 1. inte kommer ned i begärt djup och 2. för dålig aktivering utav Erector Spinae på grund utav dålig rörlighet.

Du har förmodligen hört den förut och du kommer få höra den utav mig nu igen. Stela muskler är lika med svaga muskler!

Jag rekommenderar inte att du ställer dig och stretchar 10 - 20 minuter varje morgon och kväll då detta kan resultera i en överrörlighet vilket är i princip lika dåligt som att vara för stel i en muskelgrupp.
Istället tycker jag att du lägger in stretch då du tränar denna muskelgrupp. Låt oss ta knäböj till att börja med.

Uppvärmning 10 minuter på trappmaskin.
1 x uppvärmnings set knäböj
30 sek hamstring stretch per ben.
1 x uppvärmärnings set knäböj
30 sek quadriceps stretch per ben.
1 x arbetes set knäböj
30 sek hamstring- och quadriceps stretch per ben. Sammanlagt 2 min.
1 x arbetes set knäböj
1 x arbetes set knäböj
----------------------------------------------------------------------
Exakt såhär har jag kört då jag lidit utav stel muskulatur vare sig det är i pectoralis eller quadriceps.
För marklyften så rekommenderar jag att du lägger mer fokus på höftböjaren, Gastrocnemius (vaden) och hamstering.

Mvh

mini
2012-10-14, 21:54
Ska testa det idag, dvs ta ut knäna lite extra

Tränar du någonstans där någon duktig kan kolla på din teknik? Det är nog det allra bästa istället för att gissa dig till vad problemet beror på.

MVP
2012-10-14, 23:10
Tränar du någonstans där någon duktig kan kolla på din teknik? Det är nog det allra bästa istället för att gissa dig till vad problemet beror på.

Jo, men alla säger olika. En riktig byggare jag känner kör typ inte ens ATG

MVP
2012-10-14, 23:12
Jag antar att du helt enkelt är för stel i musklerna så du 1. inte kommer ned i begärt djup och 2. för dålig aktivering utav Erector Spinae på grund utav dålig rörlighet.

Du har förmodligen hört den förut och du kommer få höra den utav mig nu igen. Stela muskler är lika med svaga muskler!

Jag rekommenderar inte att du ställer dig och stretchar 10 - 20 minuter varje morgon och kväll då detta kan resultera i en överrörlighet vilket är i princip lika dåligt som att vara för stel i en muskelgrupp.
Istället tycker jag att du lägger in stretch då du tränar denna muskelgrupp. Låt oss ta knäböj till att börja med.

Uppvärmning 10 minuter på trappmaskin.
1 x uppvärmnings set knäböj
30 sek hamstring stretch per ben.
1 x uppvärmärnings set knäböj
30 sek quadriceps stretch per ben.
1 x arbetes set knäböj
1 x arbetes set knäböj
1 x arbetes set knäböj
----------------------------------------------------------------------
Exakt såhär har jag kört då jag lidit utav stel muskulatur vare sig det är i pectoralis eller quadriceps.
För marklyften så rekommenderar jag att du lägger mer fokus på höftböjaren, Gastrocnemius (vaden) och hamstering.

Mvh

Thx!