handdator

Visa fullständig version : Smärtade till i bröstmuskeln vid bänkpress.


tjing
2012-10-10, 20:32
Jag har bara kört hantelpressar för bröst i flera år och går inte ända ner till bröstet som man ofta gör med stång.

På sistone har jag börjat köra bänkpress i smith för att kunna öka när jag kör utan passare.

Jag värmer aldrig upp för övrigt. Idag lassade jag på maxvikten för en 2-reppare och började köra. På andra svintunga repetitionen så smärtar det till i sidan och uppe i bröstmuskeln när jag är längst nere och touchar bröstet med stången.

Det pulserar av smärta och känns typ som att jag sträckt någonting så jag lägger ner passet och drar hem. Smärtan lägger sig fort och jag känner av lite minimalt fortfarande men det är nästan borta.

Vad göra?

Shoemaker
2012-10-10, 20:34
Värm upp?

Fishtank
2012-10-10, 21:08
Värm upp.
Du har säkert bara sträckt dig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

pezrulezhaakon
2012-10-10, 21:32
Varför värmer man inte upp?? Det är en gåta för mig...

tjing
2012-10-10, 21:42
Får bli en uppvärmning.

Anledningen att jag inte värmer upp är för att jag inte upplever att det gör någon nytta i vanliga fall. Jag går på hårt direkt. Men som skadeförebyggande åtgärd för jag det gärna.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 22:13
tjing

Vad är det i dig som tror att du kan gå emot hur kroppen är skapad?

tjing
2012-10-10, 22:37
tjing

Vad är det i dig som tror att du kan gå emot hur kroppen är skapad?

Att jag är så awesome, såklart.

Jag är fruktansvärt dåligt insatt i uppvärmning, stretching och grejer.

Det var i bottenstretchen smärtan kom.

Fishtank
2012-10-10, 22:54
Du går djupare än vanligt och kör 2or.
Klart du måste värma upp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tjing
2012-10-11, 09:40
Alright! Ska prova att gå på det idag igen eftersom smärtan är helt borta sedan länge.

HMB
2012-10-11, 10:12
Jag har bara kört hantelpressar för bröst i flera år och går inte ända ner till bröstet som man ofta gör med stång.

På sistone har jag börjat köra bänkpress i smith för att kunna öka när jag kör utan passare.

Jag värmer aldrig upp för övrigt. Idag lassade jag på maxvikten för en 2-reppare och började köra. På andra svintunga repetitionen så smärtar det till i sidan och uppe i bröstmuskeln när jag är längst nere och touchar bröstet med stången.

Det pulserar av smärta och känns typ som att jag sträckt någonting så jag lägger ner passet och drar hem. Smärtan lägger sig fort och jag känner av lite minimalt fortfarande men det är nästan borta.

Vad göra? Varför har du inte kört full rom i hantelpress? En stor fördel med hantelpress är ju att man kan köra djupt?

Varför har du börjat köra i smith för att kunna köra utan passare? Det är väl det sista man skulle vilja göra. Hantelpress = slänga ifrån sig hantlarna, vanlig bänkpress = rulla ner stången mot benen, smithmaskin = fast under giljotinen.

tjing
2012-10-11, 10:16
Vad menar du? Stången går ju att haka fast i en smith-maskin. lol

Jag vet inte, har försökt öka vikterna och då minskat ROM.

Hmm, kanske ska ge mig på hantelpressarna igen då, fast köra fullt djup och sänka vikterna en aning.

HMB
2012-10-11, 10:30
Vad menar du? Stången går ju att haka fast i en smith-maskin. lol

Jag vet inte, har försökt öka vikterna och då minskat ROM.

Hmm, kanske ska ge mig på hantelpressarna igen då, fast köra fullt djup och sänka vikterna en aning. Säg att du skadar dig på nytt och inte orkar lyfta stången från bröstet (för att lägga upp den på första haken), då är du fast. Du har inte samma problem om du kör hantelpress resp. vanlig bänkpress.

tjing
2012-10-11, 10:40
Säg att du skadar dig på nytt och inte orkar lyfta stången från bröstet (för att lägga upp den på första haken), då är du fast. Du har inte samma problem om du kör hantelpress resp. vanlig bänkpress.

Ja det är iofs sant.

Jag gillar ändå inte smith, tänkte mest prova för att få variation. Frågan är om hantelpress ger lika bra bröstutveckling som bänk.

HMB
2012-10-11, 10:42
Ja det är iofs sant.

Jag gillar ändå inte smith, tänkte mest prova för att få variation. Frågan är om hantelpress ger lika bra bröstutveckling som bänk. Hantelpress ger i mitt tycke bättre bröstutveckling än bänk, men bänk kommer alltid vara bänk.

tjing
2012-10-11, 10:43
Hantelpress ger i mitt tycke bättre bröstutveckling än bänk, men bänk kommer alltid vara bänk.

Ja går man ända ner i hantelpress så antar jag att den kan göra det.

Bänk eller hantelpress är inte så viktigt för mig vid sidan om muskelutveckling.

Allan
2012-10-11, 13:06
Och du tänker dig en karriär som PT? undrar jag stillsamt....

tjing
2012-10-11, 18:13
Och du tänker dig en karriär som PT? undrar jag stillsamt....

Absolut.

Om du tycker det står och faller med huruvida man värmer upp eller inte när man styrketränar, skulle jag säga att du lägger fokus på helt fel saker.

Jag vet knappt någon som värmer upp för övrigt. Självklart vet jag att man kan värma upp och har gjort det tidigare om åren men skippat det helt senaste två åren och har inte haft några problem alls.

Om du läst tråden hade du sett att jag undrade om det var en skada jag drabbats av eller bara något tillfälligt. Frågan gällde inte uppvärmning (vilket jag självklart vet vad det är och hur det tillämpas i praktiken), men jag värmer själv aldrig upp för styrketräning då jag tycker att jag presterar bäst utan.

Jag vet inte ens varför jag förklarar det här, men nu vet du. Hyffsat arrogant/ignorant kommentar du fick till för övrigt.

pezrulezhaakon
2012-10-11, 22:30
tjing

Du har inte ens läst nybörjarträning på gym för dummies, och ska således inte tänka på nån PT-karriär än på mycket länge.
Att faila på en så grundläggande fysiologisk sak som uppvärmning är inte ok alls.

tjing
2012-10-13, 13:33
Det blir nog bra, pezrulezhaakon.

EAA
2012-10-14, 17:12
Är man så efterbliven att man inte värmer upp får du fan skylla dig själv