handdator

Visa fullständig version : Stora biceps/triceps, endast isolering?


vogl
2012-10-10, 18:28
Har egentligen en väldigt kort fråga.
Om man är ute efter endast stora biceps och triceps (vilket jag inte endast är, men är intresserad av svaret på frågan). Ska man då endast köra isoleringsövningar för bic. och tric.? eller måste man bygga hela kroppen?

sen även: Kan Basövningar ge större biceps och triceps än isoleringsövningar?

NNIF
2012-10-10, 18:38
jag kör nästan bara chins och bänkpress med mera, har ganska stora armar.

men allt beror på utförande, upplägg osv

Stignich
2012-10-10, 18:42
Jag skulle påstå att man bör köra stora basövningar innan man börjar med isoleringen av muskeln. På detta vis har man ett högre påslag av tillväxthormon och en bättre anabol utveckling.

vogl
2012-10-10, 19:15
Jag skulle påstå att man bör köra stora basövningar innan man börjar med isoleringen av muskeln. På detta vis har man ett högre påslag av tillväxthormon och en bättre anabol utveckling.

Ursäkta om jag låter jättekorkade, är nog det i detta område. Men jag trodde att större muskler byggdes tack vare nedbrutna muskelfibrer?.
Var i denna ekvation kommer tillväxthormoner och "anabol utveckling" in?

NNIF
2012-10-10, 19:17
Ursäkta om jag låter jättekorkade, är nog det i detta område. Men jag trodde att större muskler byggdes tack vare nedbrutna muskelfibrer?.
Var i denna ekvation kommer tillväxthormoner och "anabol utveckling" in?

du vet kanske vad testosteron är och gör?

iaf det han skrev är bara "teoretiskt" har nog inte så stor praktiskt skillnad, som tex det där med att man ska träna knäböj först och så vidare

vogl
2012-10-10, 19:21
du vet kanske vad testosteron är och gör?

iaf det han skrev är bara "teoretiskt" har nog inte så stor praktiskt skillnad, som tex det där med att man ska träna knäböj först och så vidare

Men alltså ifall man gör knäböj, frigörs det då tillväxthormoner som sedan "kan" sätta sig i bicepsen ifall man kör bicepsisolerandeövningar efteråt? eller är jag vilse?

Fishtank
2012-10-10, 19:24
Nej det är broscience han sprider.
Det är väldigt genetiskt om det räcker med basövningar för bra armar.
Mina biceps växer noll av basövningar , mina triceps växer bra av basövningar däremot.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

aranada05
2012-10-10, 19:26
Utan att veta något om din träningskarriär så skulle jag påstå att de som efter 1-2 år av kontinuerligt styrketränande fortfarande har "små" armar, kanske relativt till resten av kroppen eller bara mindre än andra i samma kategori när det kommer till träningserfarenhet/resultat.

Med det sagt kanske du bör se över din träning. Hur gör du i dagsläget? Tycker du det har funkat bra? Om nej, pröva något annat! För vissa funkar säkert chins/pullups och bänkpress bra för att utveckla armarna. Andra kanske kör en eller flera olika isolationsövningar, med olika stor volym.

Funkar inte isolationsträning för armarna med stor volym för dig (många reps/set) kanske du bör fokusera mer på "kvalitets"-set.

Experimentera med träningen, och vill du köra på ett säkert kort genom ditt laborerande - se till att öka din styrka i övningen.

Bra bicepsövning är vanlig stångcurl, bra tricepsövning kan vara liggande triceps extension.

Lycka till!

vogl
2012-10-10, 19:32
Utan att veta något om din träningskarriär så skulle jag påstå att de som efter 1-2 år av kontinuerligt styrketränande fortfarande har "små" armar, kanske relativt till resten av kroppen eller bara mindre än andra i samma kategori när det kommer till träningserfarenhet/resultat.

Med det sagt kanske du bör se över din träning. Hur gör du i dagsläget? Tycker du det har funkat bra? Om nej, pröva något annat! För vissa funkar säkert chins/pullups och bänkpress bra för att utveckla armarna. Andra kanske kör en eller flera olika isolationsövningar, med olika stor volym.

Funkar inte isolationsträning för armarna med stor volym för dig (många reps/set) kanske du bör fokusera mer på "kvalitets"-set.

Experimentera med träningen, och vill du köra på ett säkert kort genom ditt laborerande - se till att öka din styrka i övningen.

Bra bicepsövning är vanlig stångcurl, bra tricepsövning kan vara liggande triceps extension.

Lycka till!

Tack för svaret :)
Rent spontant har jag svårt att värdesätta olika sorters träning. För tillfället varierar jag mycket mellan basövningar och isoleringsövningar beroende på vad jag är på för humör.
Men jag har ofta tänkt: Den träning som gör mig mest trött/slut i en muskelgrupp måste vara den bästa sortens träning för den muskelgruppen (vilket oftast blir isoleringsövningar).
Men är det fel att tänka så ?

NNIF
2012-10-10, 19:42
Men alltså ifall man gör knäböj, frigörs det då tillväxthormoner som sedan "kan" sätta sig i bicepsen ifall man kör bicepsisolerandeövningar efteråt? eller är jag vilse?

"teoretiskt" ja, men det - som många andra saker har inte visat sig framkomma i riktiga vetenskapliga undersökningar.

dvs det är "broscience" som många andra saker, tex punktförbränning av fett, att man kan påverka en specifik muskels utseende genom att träna i olika "vinkar"

vogl
2012-10-10, 19:44
"teoretiskt" ja, men det - som många andra saker har inte visat sig framkomma i riktiga vetenskapliga undersökningar.

dvs det är "broscience" som många andra saker, tex punktförbränning av fett, att man kan påverka en specifik muskels utseende genom att träna i olika "vinkar"

Fattar inte vad du menar med "broscience" ? ej påståenden utan grunder eller?

NNIF
2012-10-10, 19:44
Tack för svaret :)
Rent spontant har jag svårt att värdesätta olika sorters träning. För tillfället varierar jag mycket mellan basövningar och isoleringsövningar beroende på vad jag är på för humör.
Men jag har ofta tänkt: Den träning som gör mig mest trött/slut i en muskelgrupp måste vara den bästa sortens träning för den muskelgruppen (vilket oftast blir isoleringsövningar).
Men är det fel att tänka så ?

nja, du ska inte trötta ut musklerna, du ska stimulera dom till att växa genom att få dem att lyfta tyngre vikter fler gånger. trötthet, pump, känslor, träningsvärk är falska profeter

dmoller
2012-10-10, 20:36
Om 2 identiska personer tranar biceps lika och en tranar aven ben utover bicepsen so kommer personen som trana ben fa battre bicepsutveckling

Sent from my Prism using Tapatalk 2

WeString
2012-10-10, 20:43
nja, du ska inte trötta ut musklerna, du ska stimulera dom till att växa genom att få dem att lyfta tyngre vikter fler gånger. trötthet, pump, känslor, träningsvärk är falska profeter

Vilket du gör genom att lyfta tills du inte orkar mer. Du kommer ju inte bli lika "trött" i biceps om du kör bänkpress som när du kör tex. rena bicepsövningar.

z_bumbi
2012-10-10, 20:53
En väldigt vanlig metod för att prioritera muskler är att träna de andra på underhållsdos t ex när man minskar träningen för ben så är det lättare att öka bicepsstyrka/volym. Så även om jag också har sett någon studie om att benträning skulle gynna biceps så får man nog vara väldigt säker på att man uppfyller exakt de villkoren som är i studien för att den ska vara applicerbar.

När det gäller andra muskelgruper som har större överlappning så finns det antagligen klarare samband men det är ju inte alltid så att mer träning är lika med bättre träning.

.

Rusk
2012-10-10, 21:07
Allt handlar om genetik men även om man har genetiskt bra armar så tycker jag inte man ska skippa specifik träning för dom.
Armar kan aldrig bli "för" stora=)