handdator

Visa fullständig version : Återkommande nackspärr


de_dave
2012-10-10, 13:57
Jag fick i juni nackspärr när jag körde bänkpress.

Det var i slutet av passet, och näst sista repetitionen.

Gick til en kiropraktor, vilade, och det försvann.

idag hände det igen, i slutet av passet under bänkpressen. Dock mindre omfattning denna gång.

Vad tyder detta på?

Kan jag förebygga detta så det inte händer igen, eller är man mer benägen att få det igen när man väl har haft det?

Tyder det på en brist i min bänkpressteknik?

Eller för dålig (både lite och/eller fel) uppvärmning)?

/ David

Donkey Kong
2012-10-10, 14:19
Usch!
Jag har en kompis som var (är) som du. Han tryckte emot med huvudet i bänkpress så han fick nackspärr. Det har hänt mig en gång också, i sittande axelpress, otroligt obehagligt.

Tricket, är förstås att inte pressa emot med huvudet/nacken mot bänken, väl lätt att säga kanske. Någon tipsade om at om man pressar tungan mot gommen, skall det bli svårare att pressa nacken mot bänken?

Sen lätt nack/axelstretching samt uppvärmning innan kan inte vara helt fel heller om man har kända problem med detta.

Spånar vidare om att kanske kan det ha något med skulderbladen att göra, vilar de bra på bänken och är ihop? Jag brukar försöka ligga på skulderbladen, och inte på nacken. Sen svank eller inte svank, samt fötterna i golvet eller inte i golvet kan också påverka.
Jag skulle prova skulderblad ihop, liggande med fötterna upp, bara för att känna motsatsen till "brygga" om brukar köra det.

de_dave
2012-10-10, 16:07
Jag försöker hela tiden tänka "Brygga!!) när jag bänkar. Är rätt stel så händer ju inte mycket ändå.

kanske det som påverkar?

Eller är det bara en slump..

de_dave
2012-10-10, 17:10
FÅr försöka tänka på hur jag ligger på bänken, kanske omedvetet glider ut på nacken när jag försöker brygga?

arachnid
2012-10-10, 23:03
Hade lite av samma problem, visade sig vara att jag bryggade lite för mycket så att merparten av stångens vikt hamnade på stället där ryggraden möter nacken.

Problemet försvann i mitt fall när jag hade lite mer av övre ryggen i kontakt med bänken..

Kan va värt o prova.

Gober
2012-10-10, 23:08
Har också börjat få samma problem. Tror det kommer av en ful ovana jag fått på sistone, att lyfta huvudet när jag kör hantelpress för bröst.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 23:27
Tryck inte huvudet onödigt hårt i bänken. Det är den vanligaste orsaken till sådana problem.
Huvudet skall endast vila av sin tyngd på bänken.

de_dave
2012-10-11, 08:22
När jag är rörlig igen ska jag verkliegn fokusera på att inte låta min stackars nacke ta smällen.

Tack!