handdator

Visa fullständig version : Skillnad löpning/promenad samma sträcka?


mommy
2012-10-10, 12:28
Jag brukar promenera till och från gymmet, tar ca 25 min enkel väg. Väl där kör jag ca 1 timmes styrketräning och dricker en proteindrink innan jag går hem igen.

Om jag istället skulle börja springa till gymmet (på 12-15 min), gör det någon skillnad? Jag dricker ändå proteindrinken innan jag springer hem.

Deffar och vill inte förlora mer muskelmassa än nödvändigt, men inte heller ha någon optinojja.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 12:30
mommy

Ingen optinoja? Bara frågeställningen i sig bara osar optinoja!

Gör det du trivs bäst med.

mommy
2012-10-10, 12:37
mommy

Ingen optinoja? Bara frågeställningen i sig bara osar optinoja!

Gör det du trivs bäst med.

Ja, kanske. Men eftersom man helst ska sära på kondition/styrka och jag i så fall kommer springa i samband med VARJE styrkepass, tänker jag att det ändå märkbart kan bli skillnad.

mommy
2012-10-10, 12:38
Måste väl i och för sig känna efter om det påverkar min ork när det gäller styrkan (gjorde inte det idag dock), i så fall kanske det påverkar muskelförlusten.

Morty
2012-10-10, 12:40
Jag brukar promenera till och från gymmet, tar ca 25 min enkel väg. Väl där kör jag ca 1 timmes styrketräning och dricker en proteindrink innan jag går hem igen.

Om jag istället skulle börja springa till gymmet (på 12-15 min), gör det någon skillnad? Jag dricker ändå proteindrinken innan jag springer hem.

Deffar och vill inte förlora mer muskelmassa än nödvändigt, men inte heller ha någon optinojja.

Du bränner cirka 30% mer kalorier på att springa en given sträcka mot att gå. Sen sker en hel del genaktivering och liknande häftigheter om du springer istället för att gå. Men det sliter dessutom mer.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 12:40
mommy

Nä, inte om det rör sig om så lite som 15min.

En lätt jogg eller lite promenerande spelar kvitta. Skillnaden är så liten att du inte kommer märka av den. Varför inte cykla då?

mommy
2012-10-10, 12:48
Du bränner cirka 30% mer kalorier på att springa en given sträcka mot att gå. Sen sker en hel del genaktivering och liknande häftigheter om du springer istället för att gå. Men det sliter dessutom mer.

Ja, jag får nog känna efter så jag inte sliter ut mig. Kan ju varva löpning och gång olika dagar.

mommy
2012-10-10, 12:49
mommy

Nä, inte om det rör sig om så lite som 15min.

En lätt jogg eller lite promenerande spelar kvitta. Skillnaden är så liten att du inte kommer märka av den. Varför inte cykla då?

Låter bra. Jag har alltid ogillat att cykla, sen är min cykel väldigt dålig och så bränner det mindre kalorier. :)

Donkey Kong
2012-10-10, 15:17
Den s.k MET (metabolic energy transfer) borde vara högre som Morty säger, med löpning samma sträcka. Själv säger jag som Skalman, det är fult att skynda! ;)

Däremot om jag förstått rätt, så är det inte bra att springa före styrketräning, det minskar muskeltillväxten?
(Finns andra här som kan detta mycket bättre) :)

mommy
2012-10-10, 15:49
Den s.k MET (metabolic energy transfer) borde vara högre som Morty säger, med löpning samma sträcka. Själv säger jag som Skalman, det är fult att skynda! ;)

Däremot om jag förstått rätt, så är det inte bra att springa före styrketräning, det minskar muskeltillväxten?
(Finns andra här som kan detta mycket bättre) :)

Att det ger högre energiförbrukning är inte relevant för mig då jag korrigerar kcalintaget efter aktivitet (1300 kcal/dag + träning) och ungefär blir hungrig motsvarande de extra kalorierna jag gör av med.

Det var muskeltillväxt/muskelbevarande jag funderade om, jag vet att konditionsträning är negativt men jag undrade om skillnaden blir mätbar eller märkbar.

mommy
2012-10-10, 15:51
Och jag anser att jag fått svar på min fråga så det blir att jogga de dagar jag känner för det.

svenbanan
2012-10-10, 15:59
Och jag anser att jag fått svar på min fråga så det blir att jogga de dagar jag känner för det.

Good call :)