handdator

Visa fullständig version : Discogymmare på SATS


Alkro
2012-10-10, 10:37
Har nyligen börjat träna på SATS(ligger nära där jag bor) och tränade tidigare på Friskis.

På SATS har jag noterat att mängden discogymmare är extrem. Ser minst 3-4 per per pass som har grova armar men spaghettiben(värsta fallet såg ut att ha bredare överarmar än lår). Nu ska man ju inte döma andra, vem vet de kanske har suttit i rullstol pga en ryggmärsskada men jag betvivlar starkt att det finns så pass många i Stockholm med tidigare ryggmärsskada som återfått perfekt gångförmåga!

Någon annan som noterat fenomenet discobyggare just på SATS? På friskis verkade den främsta trenden vara "funktionell" träning och kettlebells. Funderar starkt på att sätta upp lappar med "OBS! Glöm inte att träna benen". Men å andra sidan är det rätt skönt att inte behöva köa till knäböjsstället.

mangemani
2012-10-10, 10:56
man måste väll inte ha någon ursäkt eller gammal skada för att inte träna benen, upp till var och en att bestämma.
bara att igga och träna vidare.

Fordon
2012-10-10, 10:57
Det var det här med att bry sig om andras träning och se till att de minnsann ska träna som en själv.

*edit* pucktvåa.

Exdiaq
2012-10-10, 11:00
Disco på SATS, Friskis m.fl. Hur kan det vara en nyhet? Varför utsätter man sig för det om man inte klarar av "atmosfären" där? Jag klarar inte av det, därför tränar jag inte där.

Fishtank
2012-10-10, 11:05
Jag ser disco ut pga benskada.
Benprio hela vintern yay.

Men ja till TS inte direkt otippat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Morty
2012-10-10, 11:11
Vafan, nån som inte har samma prioriteringar som TS på gymmet??

http://michaelkrukar.com/wp-content/uploads/2012/04/woah.gif

BelowAverage
2012-10-10, 11:12
man måste väll inte ha någon ursäkt eller gammal skada för att inte träna benen, upp till var och en att bestämma.
bara att igga och träna vidare.

Det var det här med att bry sig om andras träning och se till att de minnsann ska träna som en själv.

*edit* pucktvåa.

+ på det.

"står inte ut med atmosfären"
Hur griniga och bittra är ni andra egentligen? Sköt er egen träning?

vicarious
2012-10-10, 11:13
man måste väll inte ha någon ursäkt eller gammal skada för att inte träna benen, upp till var och en att bestämma.
bara att igga och träna vidare.

+1. Their loss så att säga.

Alkro
2012-10-10, 11:17
+ på det.

"står inte ut med atmosfären"
Hur griniga och bittra är ni andra egentligen? Sköt er egen träning?

Det finns ju inte minsta inslag av satir i min ursprungliga post. Antar att man behöver minst fem smileys för att kolozzeums samlade forumpolis inte ska ryta till.

kaer
2012-10-10, 11:21
Jag vet inte vad du pratar om, böjracket är ju för fan ständigt ockuperat.

Alkro
2012-10-10, 11:21
Jag vet inte vad du pratar om, böjracket är ju för fan ständigt ockuperat.

Ja, är ju dessvärre ganska populärt att köra bicepscurls i böjracket.

NNIF
2012-10-10, 11:23
Ja, är ju dessvärre ganska populärt att köra bicepscurls i böjracket.

De kanske undrar varför du vill köra böj i bicepsställningen?

Silencer
2012-10-10, 11:25
Det är kul att störa sig på folk, vissa av er fattar ju inte det. Jag hatar också discogymmare.

vicarious
2012-10-10, 11:26
De kanske undrar varför du vill köra böj i bicepsställningen?

Haha, +1 :laugh: Why is there a guy squatting in the curlrack!?

Exdiaq
2012-10-10, 11:26
+ på det.

"står inte ut med atmosfären"
Hur griniga och bittra är ni andra egentligen? Sköt er egen träning?

Precis det jag gör genom att inte träna där. Vem har strött sand i dina trosor?

Exdiaq
2012-10-10, 11:29
De kanske undrar varför du vill köra böj i bicepsställningen?

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/538815_442391922463601_502399614_n.jpg

filmjölk
2012-10-10, 12:21
Ja se discogymmarna borde förbjudas att få gå på gym. All utrustning annat än den för knäböj borde skrotas. Ser man någon som gör annat än böj med utrustningen 8tex ror eller pressar...eller gud förbjude, curlar) så är det livstids portning.

Böj 4-17 pass i veckan, 20+set, alltid till eller förbi fail, 1-30 reps/set. Proteindrinkar på Brieost och näsblod, ryssfemmor 7 år efter bäst-före-datum och max duscha en gång i månaden!

Iron Bull
2012-10-10, 12:24
Vi discogymmare borde revolutionera mot knäböjsfascismen. Med vår överlägsna överkroppstyrka och överlägsna antal bör det bli en lätt sak, som borde gjorts för längesen!

aijou
2012-10-10, 12:43
Proteindrinkar på Brieost och näsblod
:laugh:

fallra
2012-10-10, 14:04
Det är ju upp till var och en, men det ser ju förjävligt ut med stor överkropp och små ben..
På mitt SATS så har jag inte sett till en enda discogymmare, mest 40+are, skönt är det.

Pretorian
2012-10-10, 14:13
Jag känner mig riktigt påhoppad idag.

Smala ben - CHECK
Curl i squat rack - CHECK
Tränar ibland i tights - CHECK

Men jag är kanske förlåten om jag säger att jag tränar på SATS?

leo1
2012-10-10, 16:46
Jag tränar på Friskis Skrapan och är förvånad över hur många riktigt bra tränade det finns där. Både gamla gubbar, spänniga killar och annat löst folk.

Sparven från Minsk
2012-10-10, 16:46
Ja se discogymmarna borde förbjudas att få gå på gym. All utrustning annat än den för knäböj borde skrotas. Ser man någon som gör annat än böj med utrustningen 8tex ror eller pressar...eller gud förbjude, curlar) så är det livstids portning.

Böj 4-17 pass i veckan, 20+set, alltid till eller förbi fail, 1-30 reps/set. Proteindrinkar på Brieost och näsblod, ryssfemmor 7 år efter bäst-före-datum och max duscha en gång i månaden!

+1 samt...

"Ja fan va hardcore det är när blodet sprutar och bajset bara rinner ner för benen, och man LÄGGER PÅ EN PLATTA TILL PÅ STÅNGEN och spyr på väggen. Sjukt hardcore." :d

Christoforos
2012-10-10, 17:55
+1 samt...

"Ja fan va hardcore det är när blodet sprutar och bajset bara rinner ner för benen, och man LÄGGER PÅ EN PLATTA TILL PÅ STÅNGEN och spyr på väggen. Sjukt hardcore." :d

Fast det skulle ju faktiskt vara ganska hardcore? :d


Själv så hatar jag discogymmare, fast det är mest att jag hatar högljudda/påfrestande personer som har spännis-linnen och stinker svett som en 15-åring. Om man håller käften och inte luktar gammal gympåse så får du träna precis vad du vill.

Drughi
2012-10-10, 18:15
Disco-gymmare är ju kanon!

Vem hade annars släpat hem alla brudar från krogen?

:D

BelowAverage
2012-10-10, 18:29
Det finns ju inte minsta inslag av satir i min ursprungliga post. Antar att man behöver minst fem smileys för att kolozzeums samlade forumpolis inte ska ryta till.

Citerade jag dig direkt? Har väldigt svårt att förstå kolozzeums samlade hater trupp som verkar bry sig mer om andras träning än sin egen.
Kunde inte bry mig mindre om hur andra tränar så länge jag inte ser dem göra något som är direkt skadligt.

Precis det jag gör genom att inte träna där. Vem har strött sand i dina trosor?

Huh? Du påstår att du inte klarar att träna på SATS för att du stör dig så mycket på hur andra tränar.
Och det är jag som har "sand i trosorna"?
Jag frågar igen, hur pass grinig och bitter är du? Vad gör det dig hur andra tränar?

Loke
2012-10-10, 18:33
Disco på SATS, Friskis m.fl. Hur kan det vara en nyhet? Varför utsätter man sig för det om man inte klarar av "atmosfären" där? Jag klarar inte av det, därför tränar jag inte där.

Alltså, hur kan man bunta in friskis bland disco-gymmen? friskis har ju snarare det motsatta problemet: Gud nåde den som får för sig att isolera biceps. Hellst ska man träna kondition, alla muskler och minnet, ståendes på en balansplatta. Och snygg? Nej, vem sa det!? Här har vi roligt! ROLIG!!!

fast du hatar väl den atmosfären också, antar jag? :)

Oxe
2012-10-10, 21:07
Alltså, hur kan man bunta in friskis bland disco-gymmen? friskis har ju snarare det motsatta problemet: Gud nåde den som får för sig att isolera biceps. Hellst ska man träna kondition, alla muskler och minnet, ståendes på en balansplatta. Och snygg? Nej, vem sa det!? Här har vi roligt! ROLIG!!!

fast du hatar väl den atmosfären också, antar jag? :)

Fel person att svara men ja och ja...

Tränar på sats det funkar utmärkt, men det är en träningsanläggning inte ett riktigt gym i mina ögon.

Jag klarar inte riktigt av att prestera 100% med en sån omgivning, hade troligen fått det lilla sista ifrån en annan anläggning ifall jag hade pallat ta mig dit som jag inte gör

tearz
2012-10-10, 21:42
Bytte gym pga den underliggande stressen att veta att någon jävla amatör skulle kunnas tänka vara ivägen för mig när jag ska byta mellan stationer ;)
Samt att det kändes som iaf de centers jag tränade på var likställt med en gayklubb...
Folk var där mer för att glo/visa upp sig än för att träna :E
Nej jag kör en all-in på gamla goa källargym ! :)

Cilia
2012-10-11, 20:15
Det finns ju inte minsta inslag av satir i min ursprungliga post. Antar att man behöver minst fem smileys för att kolozzeums samlade forumpolis inte ska ryta till.
La till 6 smilies och det blev ändå inte roligt.

Själv tänker jag börja på Friskis när jag är riktigt grov. Då ska jag varva styrkepassen med att springa runt i en ring och göra upphopp och klappa i händerna. Jag kanske t o m kan börja använda ordet gymma?

Angel
2012-10-11, 20:53
Nu är jag inte down in the preppträsk men har en kompis som alltid säger preppare när de kommer småkillar med kycklingben och rejäla armar+axlar och bölder/jättefinnar på ryggen. Är det en felaktig generalisering?

Felixflobby
2012-10-11, 21:13
Alla som stör sig på "discogymmare" är snarare sura över att dom får alla brudar. True story.

Piranha
2012-10-11, 21:17
Vem fan bryr sig hur andra tränar, lägg er energi på er egen träning istället.

Träningen eller gymmet blir inte mer hardcore än vad du gör det till.

LizaK
2012-10-11, 21:20
Akro +100
Det är så pinsamt med folk som har en vältränad överkropp men en tanig 13-årings underkropp. Det värsta är folk som glömmer vaderna. Stors vader är grymt imponerande, både på tjejer och killar..

En annan grupp som hittat till SATS är anorektikerna. Sade till om det idag för personalen verkar inte angagera sig. Slött och idiotiskt.

Spartansk
2012-10-11, 21:21
Det är skönt att jag inte har några armmuskler, så jag kan säga att jag inte är discogymmare!

LizaK
2012-10-11, 21:24
Alla som stör sig på "discogymmare" är snarare sura över att dom får alla brudar. True story.

Varför har en feltränad person större changs?
Är det de oskyldiga barnabenen som får kvinnor att gå igång?
:naughty:

Cilia
2012-10-11, 21:29
En annan grupp som hittat till SATS är anorektikerna. Sade till om det idag för personalen verkar inte angagera sig. Slött och idiotiskt.

Det gör dom visst det men det är inte samma sak som att dom redogör för dig hur arbetet går till. Sen har även SATS medarbetare som inte alltid gör rätt precis som alla andra arbetsplatser.

LizaK
2012-10-11, 21:38
Det gör dom visst det men det är inte samma sak som att dom redogör för dig hur arbetet går till. Sen har även SATS medarbetare som inte alltid gör rätt precis som alla andra arbetsplatser.

Om de gör något så döljer de det väldigt väl.
Samma personer som ligger ungefär precis på
tippvikten har nämligen tränat på i månader...
Ingen verkar bli avstängd..

Beror väl på det klassiska"money-talks-fenomenet"..

gratefuldead
2012-10-11, 21:40
Akro +100
Det är så pinsamt med folk som har en vältränad överkropp men en tanig 13-årings underkropp. Det värsta är folk som glömmer vaderna. Stors vader är grymt imponerande, både på tjejer och killar..

En annan grupp som hittat till SATS är anorektikerna. Sade till om det idag för personalen verkar inte angagera sig. Slött och idiotiskt.

Vader är dock jävligt svårtränade för många. Fastän jag kör 1-2 gånger i veckan har dom bara växt någon centimeter på ett par år.

Krogbyggaren
2012-10-11, 21:40
Det är bra att det finns många discogymmare på Sats.. Har tränat på byggningsinriktade gym och böjen/mark/benpress osv är ALLTID upptagna, oavsett tid.. Det värsta med Sats är deras PTS..

kraftsport
2012-10-11, 22:26
Hatar dopare mera. De spär på myten att det är lätt att bli stor av träning.

maximuscle
2012-10-11, 22:37
Vem fan bryr sig hur andra tränar, lägg er energi på er egen träning istället.

Träningen eller gymmet blir inte mer hardcore än vad du gör det till.

+10000...

skiter väl i hur andra tränar ...

Pretorian
2012-10-12, 06:43
Vad jobbigt ni verkar ha det, som går och stör sig på folk hela tiden. Måste påverka er träning negativt.

kaer
2012-10-12, 07:50
A
En annan grupp som hittat till SATS är anorektikerna.
+1 har sett en del hel del extra magra flickebarn på sistone :cryout:

Fordon
2012-10-12, 07:55
Om de gör något så döljer de det väldigt väl.
Samma personer som ligger ungefär precis på
tippvikten har nämligen tränat på i månader...
Ingen verkar bli avstängd..

Beror väl på det klassiska"money-talks-fenomenet"..

Hur tror du media skulle ha framställt det ifalls sats stängde av de med för lågt bmi?

"Behöver hjälp - inte straff"
"Sats regler orsak till självmord"
"Sats elitistiska dödshatinställning mot utsatta flickor"

z_bumbi
2012-10-12, 08:12
Hur tror du media skulle ha framställt det ifalls sats stängde av de med för lågt bmi?

"Behöver hjälp - inte straff"
"Sats regler orsak till självmord"
"Sats elitistiska dödshatinställning mot utsatta flickor"

Att bara stänga av de med för lågt BMI är det förhoppningsvis ingen som gör men att stänga av de som har en ätstörning kan det ju finnas starka skäl för. Så hur gjorde ni i praktiken?

TomasB
2012-10-12, 08:42
Vad jobbigt ni verkar ha det, som går och stör sig på folk hela tiden. Måste påverka er träning negativt.

Exakt, det kan knappast vara sunt! :-)
Jag säger det igen, det enda som retar mig på gym är människor med dålig hygien som gör det obehagligt att vistas nära dem. Och lyckligtvis händer det extrem sällan.

Om folk tränar bara armar eller har neogröna tights, eller gör övningar "fel" eller fanohansmoster kvittar helt för mig. Don't worry -be happy! ;)

Sparven från Minsk
2012-10-12, 09:38
Det värsta är folk som glömmer vaderna. Stors vader är grymt imponerande, både på tjejer och killar..


Tycker du ja, men alla håller inte med. Alla på gymmet tränar ju inte för att få symmetri för att sen ställa upp på lucia. Vad du tycker och vill stämmer inte med vad alla andra tycker och vill. Simple.

Pretorian
2012-10-12, 09:49
Jag säger det igen, det enda som retar mig på gym är människor med dålig hygien som gör det obehagligt att vistas nära dem.

På SATS doftar alla jordgubb.

Gober
2012-10-12, 10:00
Tycker du ja, men alla håller inte med. Alla på gymmet tränar ju inte för att få symmetri för att sen ställa upp på lucia. Vad du tycker och vill stämmer inte med vad alla andra tycker och vill. Simple.

+1 tror inte att ett par massiva vader är varje kvinnas dröm och förmodligen inte alla mäns heller. Sedan är det ju det där med gener också.



Själv tycker jag att dålig hygien och folk som inte lägger tillbaka hantlar och vikter är ett störande moment. Annars skiter jag totalt i hur/vad andra gör när dom tränar. Gillar inte snubben som stinker ner hela gymmet och slänger rutten frukt på golvet.

Jag skulle dock inte klara av att träna på ett gym där folk tittar snett när man tar i och låter lite när man tränar. Men dessa individer brukar ju söka sig till andra träningslokaler.

Men discobyggare? nej jag bryr mig inte om folk enbart kör biceps och bröst.


ps, tränar inte på Sats.

Tricklew
2012-10-12, 10:01
Finns det discogymmare på SATS? Det var det värsta, snart säger ni väll till mig att det finns svarta människor i Kenya.

mini
2012-10-12, 10:04
Man får bry sig om och raljera över allt annat i världen (kvinnor, invandrare, politik, religion osv) men så snart någon anmärker på andras träning blir det resultat uppretat kolloborgargarde. Upp till kamp!

Macroman
2012-10-12, 10:09
De kanske undrar varför du vill köra böj i bicepsställningen?

:laugh:

Pernam
2012-10-12, 10:14
Ja se discogymmarna borde förbjudas att få gå på gym. All utrustning annat än den för knäböj borde skrotas. Ser man någon som gör annat än böj med utrustningen 8tex ror eller pressar...eller gud förbjude, curlar) så är det livstids portning.

Böj 4-17 pass i veckan, 20+set, alltid till eller förbi fail, 1-30 reps/set. Proteindrinkar på Brieost och näsblod, ryssfemmor 7 år efter bäst-före-datum och max duscha en gång i månaden!
+
+1 samt...

"Ja fan va hardcore det är när blodet sprutar och bajset bara rinner ner för benen, och man LÄGGER PÅ EN PLATTA TILL PÅ STÅNGEN och spyr på väggen. Sjukt hardcore." :d

= optimal träning!
Finns det nån PDF att ladda ner med färdigt schema månntro?

Fordon
2012-10-12, 10:19
Att bara stänga av de med för lågt BMI är det förhoppningsvis ingen som gör men att stänga av de som har en ätstörning kan det ju finnas starka skäl för. Så hur gjorde ni i praktiken?

Tror inte det fanns några klara riktlinjer där jag jobbade.

Man får bry sig om och raljera över allt annat i världen (kvinnor, invandrare, politik, religion osv) men så snart någon anmärker på andras träning blir det resultat uppretat kolloborgargarde. Upp till kamp!

Överallt diskuteras det och sägs emot. Men när man säger emot i detta ämne så stör du dig på det? :confused: Upp till kamp!

LizaK
2012-10-12, 13:51
Tycker du ja, men alla håller inte med. Alla på gymmet tränar ju inte för att få symmetri för att sen ställa upp på lucia. Vad du tycker och vill stämmer inte med vad alla andra tycker och vill. Simple.

Jag har inte sagt att det är snyggt. (Fast det tycker jag givetvis).
Och glömma vaderna behöver inte innebära små vader, utan otränade. Allt otränat är
trist i min lilla värld..

Dessutom skrev jag bara vad jag anser. Pssch.. Tat't lite lugnt...:d

Piranha
2012-10-12, 13:53
Jag har inte sagt att det är snyggt. (Fast det tycker jag givetvis).
Och glömma vaderna behöver inte innebära små vader, utan otränade. Allt otränat är
trist i min lilla värld..

Dessutom skrev jag bara vad jag anser. Pssch.. Tat't lite lugnt...:d

Kan vi få se en bild på skapelsen, vi har höga förväntningar nu..

rooz
2012-10-12, 13:54
Orka bry sig. Mer böjrack åt mig!

mini
2012-10-12, 13:55
Överallt diskuteras det och sägs emot. Men när man säger emot i detta ämne så stör du dig på det? :confused: Upp till kamp!

Att säga "ameh guuud, sköt din egen träning, värsta töntigt att bry sig om andra" är inte att diskutera eller säga emot. Och nej, det stör mig inte så mycket som jag finner det intressant.

LizaK
2012-10-12, 14:12
Kan vi få se en bild på skapelsen, vi har höga förväntningar nu..

På mina?
Finns en lite äldre bild i mitt åldre album. De är lite större nu.. Inte bjässar men stora nog för att inte fungera med vilka stövlar som helst..

Vinter
2012-10-12, 14:34
Upp till kamp emot Discon!
Sista striden det är,
ty Strongliftmanualen
åt alla lycka bär.

dannnee
2012-10-12, 14:54
Sats odenplan o stureplan är riktigt bra! Många bra tränande människor där =)
Finns ju en del konstigt folk som man undrar vad fan de sysslar med, men det finns ju överallt!
Största fördelen med sats e alla snygga brudar ^^

Fishtank
2012-10-12, 15:23
Dagens bästa.
1 tricepsövning och resten biceps.
70 minuter var de där ungefär.

Folk får väl träna som de vill men inser de inte hur löjligt det ser ut då de nu kört biceps, triceps och bröst 2 dagar i rad.

BelowAverage
2012-10-12, 15:47
Dagens bästa.
1 tricepsövning och resten biceps.
70 minuter var de där ungefär.

Folk får väl träna som de vill men inser de inte hur löjligt det ser ut då de nu kört biceps, triceps och bröst 2 dagar i rad.

Huh? För mina mål behöver jag bara styrka i överkroppen. Benen får gärna väga lite för det blir en onödig hävarm annars.
Tränar ben ibland men då för hälsa inte för volym.
Jag blir direkt sämre på det jag vill kunna om jag måste bära upp ett par kolostockar till ben.
Tror det kallas att träna grenspecifikt ;)
Man får göra uppoffringar ibland om man vill bli så pass bra som möjligt på en sak.

Hur skulle det låta om jag sade att alla som knäböjer men inte har bålstyrkan att köra human flag är löjeväckande och klena? För själv tycker jag det börjar bli konstigt när man har en total på flera hundra kg men inte kan hantera sin egen kropp mycket bättre än en icke tränande individ.
Däremot förstår jag att en sl-tävlandes eller byggares främsta mål kanske inte är kroppsviktsövningar.
Men dessa personer verkar däremot ofta vara så pass snäva mellan öronen att de inte kan föreställa sig att en människa kan ha andra mål med sin träning än en fet total eller stor muskelmassa.

mycketbrännvin
2012-10-12, 19:07
Det är otroligt hur mycket tid folk satsar på bicepsträning. 1 timmes besepspass är vanligt. mystiska curlsvarianter som får en att undra över vadfan dom håller på med.

nicotin
2012-10-12, 19:46
så har det varit läänge..sats är mer show than go...men anledningen är som jag som resermycket i jobbet kan träna på alla sats i norden..lätt att hitta i alla storstäderna..visst kan man leta upp byggar gymen i alla städer men orka..

Oxe
2012-10-12, 20:05
Ifall det är det snygga folket som tränar på sats, hur fan ser dom fula ut då, tycker sats är en samlingsgrund för alla.

Angående ätstörningar så är det ju många med sina allvarliga ätstörningar som halkar in på träningen och äta nyttigt (ätstörningar light) som rehablitering.

Och disco eran finns väl på alla gym, har hittat dessa på alla gym jag varit på (simhallsgymmen har varit värst i mitt tycke), tycker inte det är nåt speciellt för sats. Dock så är det ju viss trender som går som folk snabbt hakar på...

Det sämsta på sats är dom som envisas med att köra sin funktionella crossfit träning

Loccii
2012-10-12, 20:08
Enligt disco är jag en liten apa som försöker lyfta så mkt som möjligt men ändå aldrig kommer bli biff :P

Eddie Vedder
2012-10-12, 20:16
Hur tror du media skulle ha framställt det ifalls sats stängde av de med för lågt bmi?

"Behöver hjälp - inte straff"
"Sats regler orsak till självmord"
"Sats elitistiska dödshatinställning mot utsatta flickor"

Jag tror inte ens media skulle vara det minsta intresserade. Och om nu SATS skulle stänga av människor med anorektiska problem så kanske vissa liberaler skulle bli arga men generellt tror jag nog att folk anser att det är bra.

Att det inte görs i hög utsträckning tror jag handlar om en kombination av att 1) man är väldigt väldigt försiktig med att lägga näsan i blöt och peka ut individer samt att 2) den riktiga kompetensen kanske inte finns där och att bara skicka ut folk som kommer fortsätta att misshandla sin kropp på annat håll ändå är ju inte bättre. Då är det nog klokare att låta dem vara kvar och kanske föreslå hjälp från någon professionell. Att behandla allvarliga ätstörningar är inte för en PT.

Oxe
2012-10-12, 20:25
Jag tror inte ens media skulle vara det minsta intresserade. Och om nu SATS skulle stänga av människor med anorektiska problem så kanske vissa liberaler skulle bli arga men generellt tror jag nog att folk anser att det är bra.

Att det inte görs i hög utsträckning tror jag handlar om en kombination av att 1) man är väldigt väldigt försiktig med att lägga näsan i blöt och peka ut individer samt att 2) den riktiga kompetensen kanske inte finns där och att bara skicka ut folk som kommer fortsätta att misshandla sin kropp på annat håll ändå är ju inte bättre. Då är det nog klokare att låta dem vara kvar och kanske föreslå hjälp från någon professionell. Att behandla allvarliga ätstörningar är inte för en PT.

Ringa anekdot ifrån mitt liv så de flesta av de träningstjejer som jag kännt genom åren har just börjat ifrån ätstörningar sen har det maniska gått över till träning och äta mer, två sorters störningar men det senare känns i mina ögon mindre allvarlig, det är iaf ett steg i rättriktning.

Och de jag råkat utför med att ärstörningar har fått sin "vändning" att börja träna och då börja sköta kosten.

Sen har vi delen som tävlar, skillnaden mellan nån som tävlingssatsar och nån som är ätstörningar är ju relativt liten.

Det är ett komplext problem, sen att se ifall det är tävling ett steg tillbaks eller ner i träsket är ju väldigt svårt att se, och även en "expert" tror jag skulle ha svårt att se skillnaderna

Eddie Vedder
2012-10-12, 20:27
Ringa anekdot ifrån mitt liv så de flesta av de träningstjejer som jag kännt genom åren har just börjat ifrån ätstörningar sen har det maniska gått över till träning och äta mer, två sorters störningar men det senare känns i mina ögon mindre allvarlig, det är iaf ett steg i rättriktning.

Och de jag råkat utför med att ärstörningar har fått sin "vändning" att börja träna och då börja sköta kosten.

Sen har vi delen som tävlar, skillnaden mellan nån som tävlingssatsar och nån som är ätstörningar är ju relativt liten.

Det är ett komplext problem, sen att se ifall det är tävling ett steg tillbaks eller ner i träsket är ju väldigt svårt att se, och även en "expert" tror jag skulle ha svårt att se skillnaderna

Utan några som helst vetenskapliga belägg har jag också observerat att problem av den typen (inklusive undertecknads) blir bättre med fokus på styrketräning och värre med konditionsträning. Det kan vara ren slump eller så har konditionsträningen en mer destruktiv effekt på hjärnan när det kommer till kroppsuppfattning och relation till mat och ätande.

Oxe
2012-10-12, 20:55
Utan några som helst vetenskapliga belägg har jag också observerat att problem av den typen (inklusive undertecknads) blir bättre med fokus på styrketräning och värre med konditionsträning. Det kan vara ren slump eller så har konditionsträningen en mer destruktiv effekt på hjärnan när det kommer till kroppsuppfattning och relation till mat och ätande.

Nu är vi ju helt offtopic, men lektyren och de visuella bilderna, Fitness el hälsofolket ser ju ut på ett sätt propagerar för en kosthållning för att nå dit,
Jag tror ju att tjejernas problem kommer ifrån det visuella av "topnoct" modellerna och det är ju ätstörningar som gäller för att trigga det sen fastna i den onda cirkeln.

Tittar vi på långdistans löpningen så jag ser inte stor skillnad på en maratonlöpare och en med anorexi el dylikt, vilket "rättfärdigar" ju ens smalare livstil.

Så min tes är att det inte krävs samma tanke att nå dit då de visuella fysiska attributen inte kräver det ?

(har ju mina egna störningar åt andra hållet, det förblindande effekterna när man börjar ta sig åt ett visst håll är ju makalösa)

Eddie Vedder
2012-10-12, 21:06
Tittar vi på långdistans löpningen så jag ser inte stor skillnad på en maratonlöpare och en med anorexi el dylikt, vilket "rättfärdigar" ju ens smalare livstil.

Jo det syns faktiskt. Vet inte om du såg dokumentärer om "Medaljens pris" i somras men där fanns en tjej som var SÅ mycket magrare, och så mycket mer tärd i hela hennes utstrålning, att hon verkligen avvek från mängden. Den som är "löparsmal" och anorektisk ser annorlunda ut. Samma sak om du tar trådsmal random estetare. Anorektiska problem, vid en viss nivå, innebär inte bara en otroligt smal kropp. Det syns i hela den personens uttryck.

Men vägen dit kan förstås ofta vara att man bara vill bli smal för att man tycker att det är snyggare och för att man blir snabbare. Men sen sätter det sig på hjärnan på ett sätt som inte har ett dugg med skönhetsideal eller "seriös träning" att göra.

Fishtank
2012-10-12, 22:03
Huh? För mina mål behöver jag bara styrka i överkroppen. Benen får gärna väga lite för det blir en onödig hävarm annars.
Tränar ben ibland men då för hälsa inte för volym.
Jag blir direkt sämre på det jag vill kunna om jag måste bära upp ett par kolostockar till ben.
Tror det kallas att träna grenspecifikt ;)
Man får göra uppoffringar ibland om man vill bli så pass bra som möjligt på en sak.


Träna grenspecifikt om man vill.
Fast de här två killarnas enda gren är krogen fredag och lördag vet jag.
Ska man fokusera på överkropp bör man väl också köra lite mage och rygg.

NNIF
2012-10-12, 22:16
jag tränar benen för att impa på träningskillar och överkroppen för brudarnas blickar ^_^ (INTE)

WHITEFOLKS
2012-10-12, 22:18
Jag tränar för att komma ut från huset lite.

Spartansk
2012-10-12, 22:26
Är det inte lite gay att inte discoträna? Jag menar... Att träna benen, så att män ska bli imponerade, istället för att bara träna bröst och överarmar, så att brudar ska bli imponerade?

Loccii
2012-10-12, 22:28
Är det inte lite gay att inte discoträna? Jag menar... Att träna benen, så att män ska bli imponerade, istället för att bara träna bröst och överarmar, så att brudar ska bli imponerade?

Glöm inte magen!

Spartansk
2012-10-12, 22:30
Glöm inte magen!

Va, ingår det i discoträning? Magen syns ju inte på discot, menar jag. Fast iofs, brudar gillar ju magrutor...

Gober
2012-10-12, 22:33
Nu förstår jag att ni skojar till det men det är nog inte många oavsett kön som tycker att en stor överkropp och små ben är snyggt. Discomuskler är väl till för att impa på andra yngre killar ute på diskoteken.

exor
2012-10-12, 22:35
Jag curlar i böj/powerrack. Who cares? Struntade i benträningen i massor av år. Who cares?

Det enda jag bryr mig om är folk som inte plockar undan efter sig..

Jag tränar på SATS och är stolt!

benaciii
2012-10-13, 05:36
Jag curlar i böj/powerrack. Who cares? Struntade i benträningen i massor av år. Who cares?

Det enda jag bryr mig om är folk som inte plockar undan efter sig..

Jag tränar på SATS och är stolt!

vad är du stolt över med att träna på sats?

Sparven från Minsk
2012-10-13, 08:15
vad är du stolt över med att träna på sats?

Att tillhöra en av de större (om inte största) gymkejdan i sverige?

Spartansk
2012-10-13, 08:17
Sats har svindyra gymkort. Därför ska man vara stolt som kan träna på Sats. Det krävs att man arbetar hårt och sköter sin ekonomi för att ha råd med det. Att träna på ett hardcore källargym för 400 kr/år kan vilken fattiglapp som helst göra.

daloatf
2012-10-13, 08:48
Jag är disco och tränar på friskis och gillar inte funktionell träning :O

tearz
2012-10-13, 09:14
Sats har svindyra gymkort. Därför ska man vara stolt som kan träna på Sats. Det krävs att man arbetar hårt och sköter sin ekonomi för att ha råd med det. Att träna på ett hardcore källargym för 400 kr/år kan vilken fattiglapp som helst göra.

"LOL"

Sats e ju ett jävla Svensson gym om något.

exor
2012-10-13, 09:21
vad är du stolt över med att träna på sats?

Med miljön, människorna, valmöjligheten. Stolt kanske var fel ordval, ville framföra att jag inte skämdes.

awesomooo
2012-10-13, 09:53
Pfft, vi finare folk tränar på sturebadet...



Nä skämt åsido det där är inge vidare till gym. typ 23 papp/år är kanske lite väl häftigt om jag ska vara ärlig.

benaciii
2012-10-13, 10:26
Sats har svindyra gymkort. Därför ska man vara stolt som kan träna på Sats. Det krävs att man arbetar hårt och sköter sin ekonomi för att ha råd med det. Att träna på ett hardcore källargym för 400 kr/år kan vilken fattiglapp som helst göra.

Man tränar inte för att visa sig rik.

z_bumbi
2012-10-13, 10:51
Man tränar inte för att visa sig rik.

Ibland kan man bli förvånad över vad som driver folk att träna. :D

rooz
2012-10-13, 11:09
Pfft, vi finare folk tränar på sturebadet...



Nä skämt åsido det där är inge vidare till gym. typ 23 papp/år är kanske lite väl häftigt om jag ska vara ärlig.

26k inkl frukost;)

Spartansk
2012-10-13, 11:17
Man tränar inte för att visa sig rik.

Min poäng var att ifrågasätta varför man ska vara "stolt" över att träna på något gym överhuvudtaget. Det är inte som att det är en prestation att börja träna på ett gym.

26k inkl frukost;)

Ingår EAA?

nicotin
2012-10-14, 08:19
SATS var väl ett status märke/gym för ngr år sen..sen kom generösa friskvårds bidrag..jag får tex friskvård upp till 10k/år av firman..täcker gott och väl ett Norden kort på SLASK...och dom finns i alla stora nordiska städer då jag reser mycket...men hade lika gärna satsat 400 kr och tränat på GUMSE el DELTA om jag inte rest så mycket som jag gör..

men stolt över att jag tränar på SLASK..nee inte alls..jag får reparera maskinerna själv då det kan ta månader innan dom kommer och fixar utrustningen som är trasig och jag har påtalat flera gånger om jag inte borde få rabatt eftersom jag gör jobbet åt dom och dessutom snabbare..*popcorn*

awesomooo
2012-10-14, 08:49
Ingår EAA?

Du har ett helt bord uppdukat med allt från Testo till Kreatin.

TomasB
2012-10-15, 09:10
26k inkl frukost;)

Ska man vara stekig kör man ändå på Master training.

PureWhey
2012-10-15, 10:17
Akro +100
Det är så pinsamt med folk som har en vältränad överkropp men en tanig 13-årings underkropp. Det värsta är folk som glömmer vaderna. Stors vader är grymt imponerande, både på tjejer och killar..

En annan grupp som hittat till SATS är anorektikerna. Sade till om det idag för personalen verkar inte angagera sig. Slött och idiotiskt.

Mja, tränar vader lika mycket som allt annat men likförbannat växer dom säkert 1/10 då snabbt.