handdator

Visa fullständig version : Stel i höger axel


Peter Hansen
2012-10-10, 10:10
Tjena! Skulle verkligen behöva hjälp med lite information angående min högeraxel.

Jag sover alltid på mage och när jag ligger med min högerarm över huvudets position så gör det rätt ont i min axel efter typ 3 min och min arm somnar. Jag har även märkt att jag är stel när jag lägger höger hand på ryggen, likt ett polisgrepp, i jämfört mot vänster. När jag tränar axlar känns det som att höger axel, som är mycket starkare än vänster, lätt får mjölksyra.

Någon som vet hur man ska öra för att bli kvitt detta? Jag försöker stretcha alla möjliga vinklar och igår blev den till och med lite öm efter all stretching.

Supermånga tack på förhand! =D

Donkey Kong
2012-10-10, 14:34
Vet ej, men misstänker lite dålig rörlighet i axeln. Prova de olika rotatorcuffövningarna i full rörelse. Speciellt de där subscapularis (den man vinkar på folk med?) och supraspinatus (hoppas jag fick det rätt) brukar ställa till det, sök på övningar och stretch för dem. Stretching är bra, men det är nog "styrka" i ytterlägena som saknas, tror jag och därför är väldigt lätta vikter eller gummiband bättre (20-30 reps x 4). (Kommer bättre svar från andra som vet bättre senare) :)

Peter Hansen
2012-10-11, 14:35
Tack för svaret =D
Får försöka stretcha och träna cuffen lite i fullt ROM som du säger!