handdator

Visa fullständig version : När/hur satsade ni seriöst på träningen?


Teddy9
2012-10-10, 09:42
Jag har nu för första gången i mitt liv hållt igång med gymträning i drygt 10 månader i snitt fyra gånger i veckan utan en enda veckas uppehåll. Har tränat på gym till och från (mest från) de senaste 10 åren men nu känns det som jag hittat kärleken till gymmet.

Nu funderar jag på att ta nästa steg och skärpa till mig och festa lite mindre, satsa mer på progression etc och har några frågor till er som tagit er träning längre än vad jag gjort.

1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?

Frågorna ovan är bara lösa tankar och ni får gärna svara på mer eller mindre än frågorna. Huvudfrågan är era tankar kring hur man tar steget till lite mer seriös träning och vad det innebär.

Morty
2012-10-10, 10:11
Jag har nu för första gången i mitt liv hållt igång med gymträning i drygt 10 månader i snitt fyra gånger i veckan utan en enda veckas uppehåll. Har tränat på gym till och från (mest från) de senaste 10 åren men nu känns det som jag hittat kärleken till gymmet.

Nu funderar jag på att ta nästa steg och skärpa till mig och festa lite mindre, satsa mer på progression etc och har några frågor till er som tagit er träning längre än vad jag gjort.

1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?

Frågorna ovan är bara lösa tankar och ni får gärna svara på mer eller mindre än frågorna. Huvudfrågan är era tankar kring hur man tar steget till lite mer seriös träning och vad det innebär.


1) Kanske 80% själv. Att träna 100% själv tror jag inte är bra, men majoriteten av träningen bör vara egentid. Det är en tid åt dig själv, du utmanar och förbättrar dig själv och fokus ligger på dig. Men man bör köra med andra ibland för att kunna matcha sin utveckling mot andra, höra deras åsikter, ha kul och inte bli för seriös (på ett dåligt sätt)

2) Mellan 5 och 15 timmar, oftast mot det övre men de senaste 3 veckorna den lägre siffran pga ett opererat knä.

3) Jag tävlar i triathlon, förvisso på motionsnivå men det är tillräckligt för mig. Jag lägger upp träningen i månadsblock med speciella fokus. Styrketräningen är kontinuerlig enligt 5/3/1, också i månadsblock. Var fjärde vecka är deload.

4) Jag ser till att äta så att jag kan prestera på mina träningspass, återhämta mig efter dem och öka/minska min kroppsvikt efter behag. Det tar ett bra tag innan man lär sig hur man gör detta på ett bra sätt, men är guld värt. Jag lär mig såklart fortfarande. Dessutom är jag vegetarian men det tror jag bara är positivt för uthållighetsidrottandet, många på toppnivå föredrar en kost som är helt eller till stor del vegetarisk.

Captainwide
2012-10-10, 11:31
1. Tränar för det mesta ensam, för att kunna fokusera helt på det jag gör. Dock så kan jag även träna med kompisar för att ha kul och få en "gemensam utveckling"

2. Cirkus 8 - 10 timmar i veckan skulle jag tro.

3. Vill hemskt gärna satsa på att tävla i framtiden, måste dock utvecklas både kunskapsmässigt och utförandemässigt (såklart) inom ämnet.

4. Försöker ligga på ett överskott på 200 kcal per dag. Samt 2 - 2,5 gram protein per kg kroppsvikt. Ska göra detta till 85 kg, ser formen bra ut så fortsätter jag annars så drar jag en deff.

Är 17 år nu och har tränat någorlunda seriöst i 1 år. Vill som sagt hemskt gärna tävla i framtiden så.... är helt fast i träningsträsket! :D

Jeml
2012-10-10, 11:39
1. Tränar nästan alltid ensam. har kompisar/bekanta som tränar på samma gym och det händer att man råkar vara där samtidigt och kanske snacka lite men vi tränar inte tsm.

2. ca. 5-10 timmar.

3. Inga.

4. Har senaste halvåret blivit noga med vad jag äter, räknar på allt i största möjliga mån. dvs. nästan jämt, ett par mål i veckan blir oberäknade. ligger på 2-3g protein/dag, kör leangains inspirerat. alltså överskott på träningsdagar med lågt fett och omkring balans på vilodagar med mer fett.

Riddle
2012-10-10, 11:43
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?



1. 9 gånger av 10 själv.
2. 5-6h i veckan
3. Nix.
4. Har hyffsad koll på vad jag stoppar i mig

EAA
2012-10-10, 15:43
1. Tränar ni ensamma eller med någon? Ensam
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan? 12 timmar ren gymträning
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa? Beror på hur stark jag blir.
4. Hur mycket styr ni upp er kost? Försöker äta så protenrikt som möjligt

Pepz
2012-10-10, 15:45
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?



1. ensam till 95% tyvärr
2. alldeles för lite, cirka 4-6timmar
3. tävlar för fullt i SL
4. Inte mer än att jag försöker få i mig tillräckligt med energi och protein

zamuel96
2012-10-10, 16:29
Jag har nu för första gången i mitt liv hållt igång med gymträning i drygt 10 månader i snitt fyra gånger i veckan utan en enda veckas uppehåll. Har tränat på gym till och från (mest från) de senaste 10 åren men nu känns det som jag hittat kärleken till gymmet.

Nu funderar jag på att ta nästa steg och skärpa till mig och festa lite mindre, satsa mer på progression etc och har några frågor till er som tagit er träning längre än vad jag gjort.

1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?

Frågorna ovan är bara lösa tankar och ni får gärna svara på mer eller mindre än frågorna. Huvudfrågan är era tankar kring hur man tar steget till lite mer seriös träning och vad det innebär.

Skulle nog rekommendera viloveckor med jämna mellanrum (kör själv max ot principen: vilovecka var 8-10 vecka)

1. Just nu 85% ensam, tills mina polare ska börja på samma gym som mig vid jul.

2. Endast gymmet går det åt ca 4-6h

3. nepp

4.äter lite som jag vill nu under bulk, men ganska ordentligt. Under deff måste jag nog säga att jag äter riktigt bra :)

mogambu
2012-10-10, 17:37
1. Tränar nästan alltid ensam. har kompisar/bekanta som tränar på samma gym och det händer att man råkar vara där samtidigt och kanske snacka lite men vi tränar inte tsm.

2. ca. 5-10 timmar.

3. Inga.

4. Har senaste halvåret blivit noga med vad jag äter, räknar på allt i största möjliga mån. dvs. nästan jämt, ett par mål i veckan blir oberäknade. ligger på 2-3g protein/dag, kör leangains inspirerat. alltså överskott på träningsdagar med lågt fett och omkring balans på vilodagar med mer fett.

2-3 gram protein per dag lät lite :) hihi

IvarLudvig
2012-10-10, 19:31
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?



1. Ensam. Då finns det ingen som kan övertala mig att hoppa över ett pass.
2. 3-4h Styrke & Rörlighetsträning. 2-4h Kondition. Jag strävar efter att träna något varje dag.
3. Jag deltar i tävlingar för att motivera mig själv. För att ha ett mål att träna mot.
4. Mycket. Jag räknar kalorier för att säkerställa överskott på träningsdagar. Planerar när jag ska äta och träna. Strävar efter att äta "clean". Styrde inte upp kosten de första åren. Enorm skillnad efter att ha tagit tag i det hela.

Olsson80
2012-10-10, 19:45
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
4. Hur mycket styr ni upp er kost?

1: Alltid ensam, händer att jag ver ngn passa i bänken.

2: 6-10tim/veckan

3: Nej

4: Till 100%, räknar och väger allt. Har fasta mått på makro som jag strävar efter, dock inte slaviskt. Men kcal +-100kcal/dag.

Spunken
2012-10-10, 19:50
1. Oftast själv, tyvärr.
2. 6-8h fördelat på 4-5 pass
3. Eventuellt någon motionslopp tillsammans med vänner.
4. Äter det jag är sugen på, ser dock till att få i mig tillräckligt med protein!

Albin Eriksson
2012-10-10, 19:55
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
Hälften/Hälften skulle jag tro, motiverar ibland att träna ihop med någon och ibland går jag nog längre när jag tränar själv.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
6st viktträningspass i veckan, i slutet av dieten inför sm nyss blev det även 7st cardiopass. Men offseason mindre cardio...

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
2013 eller 2014, troligen det sistnämnda året tävlar jag igen.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Kostschema året om, väger allt.
Undantaget ätardagen, den heliga lördagen då jag släpper allt.

Nixan
2012-10-10, 20:07
1. Alltid ensam, har faktiskt aldrig tränat tillsammans med någon (gymmat regelbundet i 1 år)

2. 3 pass styrketräning á 1.5-2h, 1 pass innebandy á 1.5h. Innan innebandyn blev det 4 styrkepass när jag deffar och 5 när jag bulkar.

3. Nej.

4. Deffar just nu, väger allt för att kunna räkna ut kcal. Gör dock bara snabb huvudräkning när det kommer till protein och där har jag alltid legat på ~2g/kgkv.

Jeml
2012-10-10, 20:09
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
Hälften/Hälften skulle jag tro, motiverar ibland att träna ihop med någon och ibland går jag nog längre när jag tränar själv.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
6st viktträningspass i veckan, i slutet av dieten inför sm nyss blev det även 7st cardiopass. Men offseason mindre cardio...

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
2013 eller 2014, troligen det sistnämnda året tävlar jag igen.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Kostschema året om, väger allt.
Undantaget ätardagen, den heliga lördagen då jag släpper allt.

vad tränar du för cardio 7dagar i veckan? är det promenader då?

alltid ätar dag på lördagar, även under deff? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stor Hård Ådrig
2012-10-10, 20:11
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
80% med någon

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
10 timmar ~

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
Tvek, men vore skoj

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Tänker på allt jag äter men räknar inget

gustafffsson
2012-10-10, 20:16
1. just bytt gym och tränar nu med en kompis,har gymmat ensam sen jag startade min journal för 8-9månader sen.börjar satsa nu igen på måndag då jag gjort ett nytt schema med dubbelt så mycket träning som tidigare känns väldigt mycket roligare också.
2. börjar med nytt schema på måndag så 6dagar i veckan och 1 1/2h per pass blir väl minst 10h timmar
3. vi får se vad som händer just nu vill jag bara bli stor som fan!
4. trycker i mig så mycket som möjligt när det gäller mat och alla extra kcal jag kan komma åt.dock har jag fuskat både med sömn och frukost alldeles för länge men har bestämt mig för att sova mycket och vakna tidigt så jag hinner med frukosten från och med nu.

Guitarg124
2012-10-10, 20:21
1. Alltid själv, i en bubbla.
2. 3-4 timmar i veckan, + all kostplanering som tar tid, men kul är det.
3. Nej inte ännu iallfall, kommer kanske.
4. Just nu under deff räknar jag allt. Har inte tänkt så mycket på kosten första året på gymmet, nu andra året är det strikt för nu ska det skalas, och sen byggas.

Teddy9
2012-10-11, 08:34
Väldigt intressant med alla svar här och stort tack till alla som svarat än så länge. Extra kul att det är spridning på er som svarar från er som nyligen börjat satsa seriöst till folk som till och med varit med och kört SM.

jokem
2012-10-11, 08:53
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
- Med någon 90% av tiden, mycket roligare.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
- 8-10h i veckan i gymmet, en del timmar utöver det också.

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
Tävlat i styrkelyft, lite motivationsbrist just nu pga viktras. Funderar på att ställa upp i någon OL-tävling framöver.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Ingenting fram tills december 2011. Jag la på mig massor av onödigt fett och åt riktigt dåligt. Efter det har jag gått ner 15 kg på att sluta fika, äta godis eller liknande. Nu äter jag mer protein och tänker på att skära ner på det goda.

Albin Eriksson
2012-10-11, 16:16
vad tränar du för cardio 7dagar i veckan? är det promenader då?

alltid ätar dag på lördagar, även under deff? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Crosstrainer, löparband med lutning (powerwalks)

Ja jag hade det till två weeks out, dock halva lördagar.

Birkharju
2012-10-11, 16:22
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
Eftersom jag börjat med styrkelyft nyligen så är det med många lyftare runt omkring, så skulle vilja säga med flera.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
12-15 timmar varav mycket är setvila :)

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
I början av nästa år.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Cirka 2.5g protein/kg kroppsvikt, ser till så jag går upp i vikt med en hastighet av cirka 0.5kg varannan vecka :)

Sniggel
2012-10-11, 16:43
1. Har i princip alltid tränat ensam då jag inte hade några kompisar som var intresserade av styrketräning mer än någon kortare period. Så jag har vant mig vid det och numera när jag testat att träna med någon så brukar det inte hålla någon längre period.

2. Det varierar, men 4-8 timmar är väl vanligt. Vid deff kan det ibland dra iväg över 10 timmar om jag får för mig att köra en del cardio.

3. Har tävlat, kanske ska göra igen ifall jag lyckas förbättra mig mer från senaste tävlingen.

4. Kollar mest på proteinintaget. Annars är jag väldigt flexibel. Var mycket mer nitisk med detaljer förr men med min nuvarande erfarenhet fungerar "modifierad flexibilitet" mycket bättre.

BelowAverage
2012-10-11, 20:48
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
Oftast ensam. Hakar på sl-kompisars bänkpass ibland :d
Samt kroppsvikts med kompis ibland.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
Inte mycket just nu, inte kvalitativ tid iallafall. 2-3 ggr i veckan 1-3 timmars pass.

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
Aldrig.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?
Varit pedantisk vid deff tidigare. Annars vill jag helst inte fokusera på kosten, har nån slags koll på vad jag stoppar i mig och kan med lite eftertanke höfta kalorier varje dag men jag räknar inte aktivt. 100g vasslepulver om dagen resten vid bulk / balans resten kan variera.

gohardorgohome
2012-10-11, 21:01
1. Tränar ni ensamma eller med någon?
Alltid ensam.

2. Hur mycket tid lägger ni på träning i veckan?
5x gympass i veckan, detta är ju det roliga sen tillkommer ju alla timmar man faktiskt lägger för att få vettiga resultat under dagarna.

3. Tävlingplaner, tidshorisont på dessa?
Blir LP precis innan jag slutar vara junior.

4. Hur mycket styr ni upp er kost?

Räknar på det jag äter året runt.