handdator

Visa fullständig version : Rapsolja vs. Linfröolja


emmzan
2002-04-10, 17:35
Hepp!
Tar just nu linfröolja som tillskott. Jag vet att fiskolja är bättre i omega-3 avsnittet men köpte linfröolja.. Men om man bortser från eventuella ökad fettförbränning och såna fördelar av omega-3 rika oljor..

Spelar det då någon roll, om man tar oljan som rent fetttillskott, vilken sort man tar?

Nu tar jag 1/2-3/4 msk linfröolja varje morgon. Men kan jag istället ta lika mkt rapsolja el. olivolja? Jag vet med mig att jag definitivt får för lite fett utan tillskott och får med det i mig totalt ca 15-20E% fett/dag.

Pumping
2002-04-10, 18:21
Olika fett fungerar på olika sätt i kroppen. det är därför du kan få olika resultat på fetförbränning tex. ett mixat fettintag är ju att rekomendera, men namnet på oljan är ju inte viktigt...

har nyss hört om höga halter av miljögift i omega-3 tillskotten dock... någon som vet mer om detta?

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]

Sverker
2002-04-10, 18:25
Nej ! Rapsolja är mestadels enkelomättad med ca 70 % av fettsyran oljesyra. Inget ont om enkeltomättat fett det är bra energi.

Linoljan är till drygt 50 % omega-3 fettsyran alfa-linolinsyra. Vilket är viktigt i följande resonemang :

Vi äter i västerlandet för mycket omega-6 fett främst från margarin och matolja. För att jämna ut förhållandet bör vi äta mer omega-3. Antingen från fisk eller från växtriket med linoljan som bästa alternativ.

Pumping hann tydling just före ! att hänvisa till en tidigare tråd.
:)

Pumping ! I den litteratur jag har tillgång till nämns inte miljögifter alls ! Jag letar vidare !
Sverker

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

emmzan
2002-04-10, 19:16
Alltså, det är okej att jag "dricker" rapsolja istället för linfröolja då jag "bara" vill ha fett-tillskott... Eller är olivolja el. andra "vanliga" oljor då bättre?

RussianLady
2002-04-10, 19:40
varför så lite olja?
jag vet ifs inte om du äter smör eller margarin osv,jag tar 1-2 msk Udos choice, dvs färdigblandad omega3 och omega 6 men äter inget annat fett alls.

emmzan
2002-04-10, 19:47
jag tar den mängden linfröolja eftersom jag é fattig student...
om jag övergår till rapsolja/olivolja blir det definitivt 1-2 msk!!

Äter inte heller mycket fett i kosten, förutom fiskfett samt fett från hasselnötter och mandlar.

Pumping
2002-04-10, 20:07
Sverker

de här med miljögifter är en helt ny undersökning som gjorts. förmodligen gäller de bara vissa märken... om det fortsätter i denna siteln kan vi nästan va säkra på att de kommer bli hårdare kontroll av "kosttillskott"

:(

619102
2002-04-10, 20:35
Om du har ett fettintag på 30E% bör ca15% utgöras av enkelomättat fett, ca 10% fleromättat samt ca 5% mättat!!!!!

Linfröolja innehåller mer än 50% fleromättat fett, dvs ingen bra källa att utgå ifrån om man vill ha ett balanserat intag.

Rapsolja däremot har fördelningen per 100g; mättat ca 8g, enkelomättat ca 56g och fleromätatt ca 30g, dvs en mycket bättre sammansatt källa då det gäller fettsyrorna.

Pumping
2002-04-10, 20:42
hmm linfröolja inehåller omega-6 och omega-9


Fleromättade linolensyra omega - 3 60 %
Fleromättade linolsyra omega - 6 16 %
Enkelomättad oljesyra omega - 9 16 %
Mättade fettsyror 8 %

detta är inte dåligt... men kanske lite en fråga vad man är ute efter... omega-6 är ju oxå bra i rimligmängd.

en mix i rätta propotioner är väll bäst som vanligt...
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000303&p=

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]

619102
2002-04-10, 20:57
Med tanke på att Linfröolja inte innehåller några omega-6 fettsyror, förstår jag inte vad du menar??

Så jag tror nog att du får ta och läsa på lite innan du ger dig in i diskussionen!

Mvh
///619102

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: 619102 ]

nina
2002-04-10, 21:08
jag har alltid använt rapsolja...tänk att jag var så omedvetet smart :D :D

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Nina ]

Sverker
2002-04-11, 06:04
Man skall inte använda linolja som energi.
När det gäller kalorierna skall man ersätta det mättade fettet i smör/kött/fläsk och det fleromättade fettet i margarin och oljor som majs/solros/soja/tistel med det enkelomättade fettet som svensk rapsolja eller olivolja. Olivoljan har bra effekter på blodfettsbilden pga sitt innehåll av olika steroler och antioxidanter.

Sänker man intaget av omega-6 så räcker det med en eller två skedar linolja och/eller en portion fet fisk per dag för en bra balans och skydd mot långsiktiga hjärt/kärlsjukdommar mm.

Udos olja är ett komplett fett, en blandning av flertalet olika oljer. Den har sin största fördel för dem som äter lite fett dvs ned mot 10 - 15 energi%.
Sverker

nostro
2002-04-11, 07:28
Ursprungligen skickat av Pumping:
<STRONG>hmm linfröolja inehåller omega-6 och omega-9


Fleromättade linolensyra omega - 3 60 %
Fleromättade linolsyra omega - 6 16 %
Enkelomättad oljesyra omega - 9 16 %
Mättade fettsyror 8 %

detta är inte dåligt... men kanske lite en fråga vad man är ute efter... omega-6 är ju oxå bra i rimligmängd.

en mix i rätta propotioner är väll bäst som vanligt...
http:/ /home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000303&p= (http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000303&p=)

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]</STRONG>

Okunskapen flödar på!!! du har ju inte en aning om vad du pratar om!!!

Oxen
2002-04-11, 07:38
Linfröolja är klockrent, tar det som tillskott för att få i mig tillräckligt med fett.

Värdena som Pumping skriver stämmer till punkt och pricka åtminstone enligt min Linfröoljeflaska så jag vet inte vad ni andra (619102 och nostro) dillar om.

Perfekt att blanda i proteindrinkar och att hälla lite på maten, speciellt om man äter pasta.

z_bumbi
2002-04-11, 07:51
Pumping & Sverker: Miljögifter (Dioxin) i fiskoljetillskott, har för mig det bara var ett av de märken som säljs i Sverige som testades och det hade långt under gränsvärdena, blev antagligen stora rubriker i kvällspressen ändå :(

RussianLady
2002-04-11, 09:15
Sverker! Tack, det är det jag misstänkte, eftersom som sagt jag äter inget margarin pga det är inte så roligt med blekmedel i det :D och så mjölken är borta pga sockret.

nostro
2002-04-11, 09:58
Ursprungligen skickat av Oxen:
<STRONG>Linfröolja är klockrent, tar det som tillskott för att få i mig tillräckligt med fett.

Värdena som Pumping skriver stämmer till punkt och pricka åtminstone enligt min Linfröoljeflaska så jag vet inte vad ni andra (619102 och nostro) dillar om.

Perfekt att blanda i proteindrinkar och att hälla lite på maten, speciellt om man äter pasta.</STRONG>

Om ditt intag av fleromättat fett inte bör överstiga 10E%, hur kan det då vara klockrent att äta linfröolja som innehåller mer än 50% av just fleromättat fett!!??

Sverker
2002-04-11, 10:10
Vad har våran ryska fru hört för skräckpropaganda om margarin ? :) .
Att de gick skrönor om plastkulor i lättmargarin på 70-talet minns jag men blekmedel ! det har jag till vittvätten.

Spatsiba ( ? )
Bra bilder och modigt gjort RussianLady.

Oxen
2002-04-11, 10:41
Ursprungligen skickat av nostro:
<STRONG>Om ditt intag av fleromättat fett inte bör överstiga 10E%, hur kan det då vara klockrent att äta linfröolja som innehåller mer än 50% av just fleromättat fett!!??</STRONG>

Jag tvivlar på att man ska begränsa intaget av fleromättat fett till 10E%, var finns logiken i det?
Skulle vara intressant att veta vad du fått den informationen från..

Men då jag inte är någon expert direkt kan vi ju utgå från att det skulle stämma..

Jag pratar ju inte om att dricka en flaska linfröolja om dagen utan ett TILLSKOTT på kanske 7-10 gram. De blir ju således ingen jätteförändring på E%

Jag ser på det som att jag får i mig 7-10 gram mer av nyttiga fetter än om jag inte tagit tillskott.
Jag ser bara possitiva effekter av det.


Jag tycker att det är perfekt att istället för att köpa kapslar av t.ex omega-3 som många gör (även jag tidigare) köpa linfröolja och därmed få inte bara omega-3 utan omega-6 och omega-9 oxå..

Det har ju gjorts studier som visar att kroppen har svårare att lägga på sig fett när man äter omättade fettsyror jämfört med mättade.

Det har även visat sig positivt för testosteronutsöndringen att hålla ett ganska högt fettintag, dessutom har det även visat sig att testosteronutsöndringen blir högre genom att inta omättade fettsyror jämfört med mättade..

Hittils har jag bara kommit på bra saker, kan du säga några dåliga?

/Robban

Oxen
2002-04-11, 10:42
Ursprungligen skickat av nostro:
<STRONG>Om ditt intag av fleromättat fett inte bör överstiga 10E%, hur kan det då vara klockrent att äta linfröolja som innehåller mer än 50% av just fleromättat fett!!??</STRONG>

Jag tvivlar på att man ska begränsa intaget av fleromättat fett till 10E%, var finns logiken i det?
Skulle vara intressant att veta vad du fått den informationen från..

Men då jag inte är någon expert direkt kan vi ju utgå från att det skulle stämma..

Jag pratar ju inte om att dricka en flaska linfröolja om dagen utan ett TILLSKOTT på kanske 7-10 gram. De blir ju således ingen jätteförändring på E%

Jag ser på det som att jag får i mig 7-10 gram mer av nyttiga fetter än om jag inte tagit tillskott.
Jag ser bara possitiva effekter av det.


Jag tycker att det är perfekt att istället för att köpa kapslar av t.ex omega-3 som många gör (även jag tidigare) köpa linfröolja och därmed få inte bara omega-3 utan omega-6 och omega-9 oxå..

Det har ju gjorts studier som visar att kroppen har svårare att lägga på sig fett när man äter omättade fettsyror jämfört med mättade.

Det har även visat sig positivt för testosteronutsöndringen att hålla ett ganska högt fettintag, dessutom har det även visat sig att testosteronutsöndringen blir högre genom att inta omättade fettsyror jämfört med mättade..

Hittils har jag bara kommit på bra saker, kan du säga några dåliga?

/Robban

Oxen
2002-04-11, 11:05
Ursprungligen skickat av nostro:
<STRONG>Om ditt intag av fleromättat fett inte bör överstiga 10E%, hur kan det då vara klockrent att äta linfröolja som innehåller mer än 50% av just fleromättat fett!!??</STRONG>

Jag tvivlar på att man ska begränsa intaget av fleromättat fett till 10E%, var finns logiken i det?
Skulle vara intressant att veta vad du fått den informationen från..

Men då jag inte är någon expert direkt kan vi ju utgå från att det skulle stämma..

Jag pratar ju inte om att dricka en flaska linfröolja om dagen utan ett TILLSKOTT på kanske 7-10 gram. De blir ju således ingen jätteförändring på E%

Jag ser på det som att jag får i mig 7-10 gram mer av nyttiga fetter än om jag inte tagit tillskott.
Jag ser bara possitiva effekter av det.


Jag tycker att det är perfekt att istället för att köpa kapslar av t.ex omega-3 som många gör (även jag tidigare) köpa linfröolja och därmed få inte bara omega-3 utan omega-6 och omega-9 oxå..

Det har ju gjorts studier som visar att kroppen har svårare att lägga på sig fett när man äter omättade fettsyror jämfört med mättade.

Det har även visat sig positivt för testosteronutsöndringen att hålla ett ganska högt fettintag, dessutom har det även visat sig att testosteronutsöndringen blir högre genom att inta omättade fettsyror jämfört med mättade..

Hittils har jag bara kommit på bra saker, kan du säga några dåliga?

/Robban

Peter
2002-04-11, 11:32
Ursprungligen skickat av Oxen:
<STRONG>Jag tvivlar på att man ska begränsa intaget av fleromättat fett till 10E%, var finns logiken i det?
Skulle vara intressant att veta vad du fått den informationen från..

/Robban</STRONG>

I näringsrekommendationerna säger man faktiskt att intaget av fleromättat fett bör vara högst 10 E%. Har för mig att ett högre intag kan öka E-vit behovet, öka blödningsbenägenheten och försämre immunförsvaret mm.

Givetvis kommer inte ett mindre tillskott av fleromättat fett eller omega-3 göra så att hela fördelningen av E% förändras. Lika lite som ett proteintillskott med 97 E% protein kommer göra så att fördelningen protein, fett och kolhydrat rubbas helt.

Peter

nostro
2002-04-11, 11:34
Siffrorna är enligt NNR (nordiska näringsrekomendationer)!!

Vi vet alla redan vikten av att få i sig kvalitativt fett, så du behöver inte argumentera gentemot detta.

Det är fördelningen fettsyror emmellan jag försöker klargöra.

Visst är det viktigt att man får i sig linolsyra samt alfa-linolensyra då dessa är essentiella. Men då det huvudsakliga intaget bör bestå av enkelomättat fett, bör flermättat fett endast ses som ett kompliment om man ex. inte äter någon form av olja varpå man inte får isig omega-6 samt omega-3.
Både rapsolja och olivolja innehåller en bra sammansättning av fettsyror varför dessa är bra som grundläggande kvalitativa källor.

och om jag inte missförstod detta "topic" så var frågan hurvida rapsolja var ett bättre alternativ till linfröolja, dvs ja!

Pumping
2002-04-11, 11:41
Det beror ju på vilket syfte du har med att äta oljan...(vad du redan fåridig för fett) jag la in länken till en tidigare tråd där det bla diskuteras lite om förhållandet mellan fetter...

nostro
2002-04-11, 12:29
Vad menar du med syfte!? tror det är nog som har syftet att äta fett för att bli fet??

Oxen
2002-04-11, 18:16
Min dator på jobbet är helt skadad, därav 3 identiska inlägg irad (jag försökte inte övertyga er genom att bomba forumet... ;) )

Jag får väl ge mig när det gäller fleromättade fetter, om än motvilligt..
Gillar inte att ha fel :p

Man får väl köpa en flaska rapsolja oxå då...

Sverker
2002-04-12, 06:13
En kapsyl på den nykokta pastan är alltid gott men...

Det finns så mycket godare dressingar, majonäser, kaviar mm som görs på svensk rapsolja !!
Gå till den där hyllan som du brukar undvika och leta i sortimentet. De flest svenska tillverkare brukar stolt visa upp att de använder svensk rapsolja.
Sverker

Pumping
2002-04-13, 13:00
Ja självklart är inte alla som tar extra intag av fett ute efter att bli fet?!?!? :D

vet inte om du tittat i tråden jag la in. de jag menar är bara de att äter du förmycket av ett fettslag är de inte detta manska ta som tillskot.... inget annat.

Daemon
2002-04-15, 16:00
Tjänna!

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig att reda ut det här med fetter.
Jag har läst denna tråd plus den tråd Pumping hänvisade till men jag lyckas inte dra någon vettig slutsats av dem.

Jag får mer eller mindre enbart i mig fett från mjölkprodukter och nötkött vilket jag kommit fram till att det inte är så bra (Knasbalans mellan Omega-3 och Omega-6?, för lite Omega-3?).
Jag har räknat ut att jag käkar för lite fett (några extra kalorier skulle nog inte skada heller :D) typ ca 10 E% och undrar därför:
Vad skall jag käka för olja?? och varför just den??

Mvh Daemon

Sverker
2002-04-16, 06:26
Det är svårt att ligga på 10 energi% fett. Kosten blir ju baserad på ris med torsk eller tonfisk !

Ligger du så lågt är det ju bara till att öka upp till ca 20 energi% vilket är den troliga undre gränsen om man skall få i sig det man behöver av vitaminer/antioxidanter och essentiellt fett.
Nötköttet och mjölken har överskott av omega-6 så byt till fet fisk när det så passar. En sked linolja på morgonen garanterar sedan omega-3 intaget.

För att öka andelen fett i kosten bör du sedan välja det enkelomättade för att inte riskera allt för mycket fria radikaler som kan bildas vid extremt intag av fleromättat fett. Olivolja eller rapsolja ? du väljer själv efter smak. Båda har sina fördelar så du kanske ska variera här. Olivoljan med bra antioxidanter och rapsoljan med en bättre balans omega 6 : 3.
Det som jag nu skrivit är endast en sammanfattning av all tidigare text.

Själv äter jag mycket fisk och havregryn ( inte samtidigt :D ) så min energi% ligger på 15 - 20 utan att jag direkt kompleterar med extra olja.
Som diabetiker använder jag jättenattljusolja men det är en annan historia.
Sverker

Daemon
2002-04-16, 07:09
Tack för svaret Sverker!!

Jag får sätta mig ner och räkna igen, jag kan(måste?) ha räknat fel!!

Tack för sammanfattningen!
Jag har fått svar på de funderingar jag hade.

Mvh Daemon

nanna
2002-04-18, 21:30
Hej !
När jag gick på deff förra våren så blev jag rekommenderad att ta antingen fiskolja eller druvkärneolja.. De ska vara likvärdiga men som vi alla vet är fiskoljan dyrare..Det funkade för mig iaf :)