handdator

Visa fullständig version : 2 av 3 bröstövningar, vilka skulle ni kombinerat?


Rawsteel
2012-10-09, 20:36
Godkväll, jag sitter och lägger upp mitt kommande upplägg och ska i detta dra ned mängden övningar lite och fokusera på 2 per stor muskelgrupp.
Jag sitter dock kluven när det kommer till bröst, jag har tidigare alltid kört en plan press, en med lätt lutning och en fly variant.
Den plana pressen (bänk) är fastspikad men frågan är vad man bör ha som andra övning?
Det står mellan lutande hantelpress och kabel flyes (lätt lutande framåt).
Av vad jag har läst så ska en djup fly lägga bra mycket mer stress på muskeln, stämmer detta?
Och tror ni man kommer märka någon skillnad på bröstens utveckling om man inte kör en uppåtlutande press?
Bör kanske tillägga att jag även tränar militärpress med full rom på samma pass så "övre" bröst får väll en del pisk i denna.

Mvh

aldoschadewitz
2012-10-09, 21:40
beror på hur du prioriterar... om jag körde 2övningar skulle det bli en fly och en press övning. i mina ögon tar inte militärpressen tillräckligt mycket på övrebröst att det skulle kunna ersätta men det är upp till dig. lutar du dig framåt så kommer det att ta mer på undre bröst också. fattar dock inte vad du menar med en djup fly?

Rasmus Carlsson
2012-10-09, 22:01
Skulle givet köra bänkpress + flyes antingen med hantlar eller CC som du säger.
Militär pressen hjälper endel för övre bröst och med en fly övning får du ju en bra stretch som hjälper dig att få större yta och bättre form på dina pecs. :)

Rawsteel
2012-10-09, 22:05
Frågan är om det ens blir någon skillnad på utvecklingen om man skippar lutande? Hela bröstet tränas väll ändå i alla 3 övningar?

fattar dock inte vad du menar med en djup fly?

Max djup, dom mesta jag ser köra flyes slutar för tidigt i denna negativa fasen så tänkte att det kanske var värt att nämna.

Victuhh
2012-10-09, 22:09
Max djup, dom mesta jag ser köra flyes slutar för tidigt i denna negativa fasen så tänkte att det kanske var värt att nämna.

Jag håller inte med, tycker de flesta kör för djupt och struntar sedan i att de ska ha kontakt och spänst i bröstet hela vägen upp. Det tror jag också fokus ska ligga på i hela den övningen.

Fyllot
2012-10-09, 22:22
Flies skapar bättre form på bröstet? Jag som alltid trott att man bara kunde göra dom större....

Hantelpress / bänk och militärpressar.

Rasmus Carlsson
2012-10-09, 22:30
Flies skapar bättre form på bröstet? Jag som alltid trott att man bara kunde göra dom större....

Hantelpress / bänk och militärpressar.

Va dryg om du vill, men med flyes arbetar andra delar av bröstet (+ du stretchar ut muskeln) och då dom delarna blir större får bröstet såklart en annan form/utseende.

Brick
2012-10-09, 22:31
Drar du ner volymen kan det kanske vara bra att satsa på flerledsövningar dvs lutande bänk, och övre bröst brukar ju vara den svåra delen av bröstet att utveckla.

NNIF
2012-10-09, 22:44
Va dryg om du vill, men med flyes arbetar andra delar av bröstet (+ du stretchar ut muskeln) och då dom delarna blir större får bröstet såklart en annan form/utseende.

vilka delar av bröstet?

stretching påverkar inte en muskels längd, utan bara dess elasticitet

PureWhey
2012-10-09, 22:52
Va dryg om du vill, men med flyes arbetar andra delar av bröstet (+ du stretchar ut muskeln) och då dom delarna blir större får bröstet såklart en annan form/utseende.

Fel.

Rasmus Carlsson
2012-10-09, 22:52
Orkar inte försöka förklara mer då man tydligen inte får säga självklara saker utan att posta vetenskapliga studier och anatomi kartor och bilder.

Men antar att alla som kör mer än 1 övning per muskel gör det endast för skojs skull då det självklart är omöjligt att ändra form/utseende på ens muskler genom att göra olika övningar då alla tränar samma del av muskeln på samma sätt.

NNIF
2012-10-09, 22:58
Orkar inte försöka förklara mer då man tydligen inte får säga självklara saker utan att posta vetenskapliga studier och anatomi kartor och bilder.

Men antar att alla som kör mer än 1 övning per muskel gör det endast för skojs skull då det självklart är omöjligt att ändra form/utseende på ens muskler genom att göra olika övningar då alla tränar samma del av muskeln på samma sätt.


men det ÄR ju inte självklart, alltså frågar jag.

en muskel kan dra ihop sig på ETT sätt, men en muskelgrupp som består utav flera muskler kan man påverka lite mera genom att köra olika vinklar med mera.

Men ja, de flesta kör 10övningar per muskel för att det är kul + att de inte "vet" bättre. Till ben duger visst knäböj och vadpress, men biceps och bröst ska vi ha minst 5övningar till..

Rasmus Carlsson
2012-10-09, 23:06
men det ÄR ju inte självklart, alltså frågar jag.

en muskel kan dra ihop sig på ETT sätt, men en muskelgrupp som består utav flera muskler kan man påverka lite mera genom att köra olika vinklar med mera.

Men ja, de flesta kör 10övningar per muskel för att det är kul + att de inte "vet" bättre. Till ben duger visst knäböj och vadpress, men biceps och bröst ska vi ha minst 5övningar till..

Man "bygger" muskler genom att muskelfibrer tärs sönder, och olika övningar kan lägga mer press på olika delar utav en muskel och därmed ta sönder mer fibrer på en viss del (mitten/sidan/uppe/nere osv) , enkel logik.

MEN jag är inte en förespråkare för en massa olika övningar för det, en pressövning bör vara grunden i ett bröst pass men skulle hellre lägga till flyes än en till press övning.

Nu kan vi återgå till topic tycker jag! :)

NNIF
2012-10-09, 23:09
Man "bygger" muskler genom att muskelfibrer tärs sönder, och olika övningar kan lägga mer press på olika delar utav en muskel och därmed ta sönder mer fibrer på en viss del (mitten/sidan/uppe/nere osv) , enkel logik.


rent anatomiskt är det inte så dock, en god tanke iaf.

Rhoads
2012-10-09, 23:15
rent anatomiskt är det inte så dock, en god tanke iaf.

Jag tycker nog att vi har tillräckligt mycket evidens för teorin att man kan bygga olika fibrer i muskeln olikt mycket, för att man inte ska kunna avfärda den helt.

Sen om det skulle göra någon skillnad i praktiken låter jag vara osagt.

NNIF
2012-10-09, 23:20
Jag tycker nog att vi har tillräckligt mycket evidens för teorin att man kan bygga olika fibrer i muskeln olikt mycket, för att man inte ska kunna avfärda den helt.

Sen om det skulle göra någon skillnad i praktiken låter jag vara osagt.

det är lite som punktförbränning av fett, det funkar i teorin, men om det har signifikanta effekter .. nja ...

Birkharju
2012-10-10, 00:39
Lutande hantelpress tycker jag är ett rätt givande val. Du behöver inget annat än pressmoment för att bygga bra bröst. Hantelflyes tror jag för övrigt ger väldigt lite resultat på muskelutvecklingen då vikten man kan hantera är så pass liten jämfört med i en pressövning.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 00:40
Vill man fokusera på att bygga bröst så effektivt som möjligt lägger man mest tid på plana pressar och flyes.

gohardorgohome
2012-10-10, 06:13
Jag håller inte med, tycker de flesta kör för djupt och struntar sedan i att de ska ha kontakt och spänst i bröstet hela vägen upp. Det tror jag också fokus ska ligga på i hela den övningen.

+1

mvh

Pretorian
2012-10-10, 06:26
Jag kör endast TVÅ övningar och det är plan bänk och lutande bänk.

z_bumbi
2012-10-10, 06:36
Om jag ska välja två övningar utan att ha någon som helst aning om personen så blir det bänk och bänkflyes i kabel. Ca 90% på bänken och 10% på flyes. . Fast jag förstår inte varför man måste begränsa sig på det viset så jag skulle köra fler övningar, i alla fall om man ser det över en längre period men antagligen även på kort sikt utom för de som just börjat träna eller som har ett specifikt mål som infaller ganska nära (bänk-SM = betydligt mindre annat än just bänk osv)

Jag håller inte med, tycker de flesta kör för djupt och struntar sedan i att de ska ha kontakt och spänst i bröstet hela vägen upp. Det tror jag också fokus ska ligga på i hela den övningen.

Det där måste variera mellan olika gym för de flesta jag ser köra flyes i någon form kör för kort rörelse och böjer armarna alldeles för mycket. Resten stämmer däremot med nästan alla dvs de fokuserar helt på hur mycket vikt (böjer armarna, håller inte bålen, kortar av rörelsen etc) de har och inte hur belastningen borde fungera i rörelsen.

Rusk
2012-10-10, 09:52
Lutande hantelpress tycker jag är ett rätt givande val. Du behöver inget annat än pressmoment för att bygga bra bröst. Hantelflyes tror jag för övrigt ger väldigt lite resultat på muskelutvecklingen då vikten man kan hantera är så pass liten jämfört med i en pressövning.

Du kan hantera mer vikt i pressar för att fler muskler involveras, så att säga att muskelutvecklingen skulle bli sämre för pecs i flyes är fel.

clavain
2012-10-10, 09:57
Vad missar man om man som jag endast kör plan bänkpress?
Vore det ett bättre upplägg att splitta upp mina set och köra 4 set bänk och 4 flyes?

moderato
2012-10-10, 10:01
Lånar tråden lite,

Har även jag ställt mig den frågan, och även hur många övningar / bröstpass?

Kollat många journaler här och vissa som gått från 140kg+ till runt 80-90 och tränat som djur så känns bröstpartiet väldigt "otränat" jämfört med de andra muskelgrupperna...man får inte det där stora plana bröstpartiet man annars ser hos...ja, simmare.

Någon som har några bra tips/kommentarer där?

z_bumbi
2012-10-10, 10:13
Vad missar man om man som jag endast kör plan bänkpress?
Vore det ett bättre upplägg att splitta upp mina set och köra 4 set bänk och 4 flyes?

Inte mycket.

Antagligen inte då du tappar så mycket träning av hela överkroppen på en sådan förändring.

Morty
2012-10-10, 10:39
Jag tränar två pressövningar på mina presspass. På det ena är det bänkpress (Tung pyramid följt av militärpress (lätt, 5x10) och på det andra är det militärpress (tung pyramid) följt av smal bänkpress (5x10). Hade jag gillat lutande hantelpress hade jag nog ersatt smalbänken, eller iaf 2-3 set, med lutande hantelpress. Det är verkligen en kanonövning men jag gillar den inte.

NNIF
2012-10-10, 10:44
Kollat många journaler här och vissa som gått från 140kg+ till runt 80-90 och tränat som djur så känns bröstpartiet väldigt "otränat" jämfört med de andra muskelgrupperna...man får inte det där stora plana bröstpartiet man annars ser hos...ja, simmare.

Någon som har några bra tips/kommentarer där?

kanske är så att man blir en bra simmare givet en viss kroppstyp, man kanske inte får kroppstypen av simningen. Ungefär som att duktiga höjdhoppare är långa och smala i regel, men blir man lång och smal av att hoppa höjd?

moderato
2012-10-10, 11:10
kanske är så att man blir en bra simmare givet en viss kroppstyp, man kanske inte får kroppstypen av simningen. Ungefär som att duktiga höjdhoppare är långa och smala i regel, men blir man lång och smal av att hoppa höjd?

Hehehehehe! Haha, skön där.
Du har fullkomligt rätt, klart det handlar om kroppstyp/gener etc hur alla ser ut. Hm, jag skulle gissa på nej men kanske har en liten inverkan, på samma sätt som långa basketspelare..endast spekulationer.


Men tänkte mer "mina favo bröst övningar" hållet..

filmjölk
2012-10-10, 12:32
Oavsett om olika övningar kanske inte gör någon skillnad för avsedd muskel, så är det ju just pecs du syftar till att träna i din pecs-träning. Olika övningar använder olika synergister, varierar du övningar kommer du att kunna träna avsedd muskel hårdare, och träna respektive synergist ordentligt med egna övningar.

Dessutom är det nog nyttigt att vänja kroppen att ta i på lite olika sätt, med belastning i olika vinklar, och undvika att bli för effektiv i en viss rörelse för att bli starkare i musklerna istället för att bli bättre på just den rörelsen.

exor
2012-10-10, 12:54
Bänkpress och kabelflyes.

Pretorian
2012-10-10, 13:01
Kanske dags för mig att testa att byta ut sned bänk (kör plan bänk först) till sned hantelpress då jag sällan ser att någon annan endast tränar bänk och sned bänk?

D-Crawler
2012-10-10, 15:17
Kanske dags för mig att testa att byta ut sned bänk (kör plan bänk först) till sned hantelpress då jag sällan ser att någon annan endast tränar bänk och sned bänk?

Enligt mig beror det på vad du vill åstadkomma; styrka eller volym? Generellt (!) sett tycker jag att sned hantelpress ger bättre ökning i volym för pecsen pga. möjligheten till större ROM medens sned bänkpress ger bättre förutsättningar för att bli starkare i exempelvis vanlig plan bänk. Detta är min personliga åsikt och ingen sanning, kör själv plan bänk + variation mellan sned hantelpress och sned bänkpress.