handdator

Visa fullständig version : 15 min styrketräning innan frukost - nedbrytande?


mmpreciz
2012-10-09, 19:58
Jag brukar ta någon timmes promenad innan frukost men funderar nu på att addera 15 minuters hantelträning innan frukost, en muskelgrupp åt dagen. Jag har varit rädd att det inte skulle vara muskeluppbyggande pga den helt energilösa kroppen efter nattens långa fasta, att jag tvärtom skulle bli smalare. Men är det lungt att styrketräna max 15 minuter och äta en rejäl frukost direkt efteråt? Kan jag verkligen bygga litegrann så eller bör sådant tvärtom undvikas?

Fugly
2012-10-09, 20:01
Är det utöver den träning du har eller den enda träningen du får? Om det är den enda träningen du får så tvivlar jag på att 15 min kommer att göra så stor skillnad. Men men, all träning är bättre än ingen träning, eller hur? :)

Sniggel
2012-10-09, 20:02
Styrketräning uppreglerar proteinsyntesen så länge det tillkommer protein efteråt.
Så nedbrytande blir det inte, annat än under aktiviteten, men det kompenseras och vänds av att du äter efteråt.

Att det är nedbrytande under aktivitet har inget med nattens fasta att göra då styrketräning alltid är nedbrytande under själva aktivitetens gång.

tjing
2012-10-10, 10:59
Muskelnedbrytningen ökar av fastande träning, ja.

Exdiaq
2012-10-10, 11:03
Jag fastar 16h, äter 20-25g P och 10-15g F under 4h, tränar, äter resten av dagsintaget runt 19:00/20:00. Inga problem.

King Grub
2012-10-10, 11:07
Fastande styrketräning innebär bätte proteinbalans än fasta utan styrketräning, även utan födointag. Och vid födointag blir den dramatiskt mycket bättre.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Morty
2012-10-10, 11:46
Fastande styrketräning innebär bätte proteinbalans än fasta utan styrketräning, även utan födointag. Och vid födointag blir den dramatiskt mycket bättre.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Oj, coolt. Är det aminosyror från de nedbrutna musklerna som gör det, tro?

Sniggel
2012-10-10, 12:10
Oj, coolt. Är det aminosyror från de nedbrutna musklerna som gör det, tro?

Känns som det borde vara det. Nedbrytningen och uppbyggnaden som alltid pågår förskjuts mer "uppbyggnadshållet" så att de aminosyror som finns tillgängliga "roffas tillbaka" av musklerna. Mängden tillgängliga aminosyror (för förbränning) borde ju då minska så att andra energikällor förbränns i högre grad.

King Grub
2012-10-10, 15:24
Ökat tillgänglighet av intracellulära aminosyror via accelererad transport av transmembrane aminosyror och nedbrytning av endogent protein.

mmpreciz
2012-10-11, 18:44
Tack för era svar. Numera hanteltränar jag och gör övningar som inte kräver utrustning även innan lunch/middag ibland. Jag räknar inte med rejäl muskeltillväxt delvis pga den korta träningstiden, men försöker öka den allmänna fettförbränningen. Konditionstränar en månad nu innan en utlandsresa, sen flyttar jag in på gymmet. ;)

Popliteus
2012-10-11, 23:10
Träning är nedbrytande före, efter eller under frukosten.

King Grub
2012-10-12, 08:54
Träning är uppbyggande, inte nedbrytande. Träning ökar nedbrytningen och uppbyggningen, men uppbyggningen mer än nedbrytningen, oavsett födointag.

Rabi
2012-10-12, 10:34
Träning är uppbyggande, inte nedbrytande. Träning ökar nedbrytningen och uppbyggningen, men uppbyggningen mer än nedbrytningen, oavsett födointag.

Är inte katabolismen större än anabolismen tills aminosyror tillförs?

King Grub
2012-10-12, 10:38
Det handlar om det fastande tillståndet.

Styrketräningen ökar muskeluppbyggnaden och ger en bättre proteinbalans även helt utan födointag. Proteinbalansen förblir negativ i fastande tillstånd, men styrketräningens uppbyggande effekter förbättrar den jämfört med vila, inte tvärtom. Se inlägg 6.