handdator

Visa fullständig version : Vilken är den rätta vikten?


GabriellaP
2012-10-09, 16:21
Hej, har länge funderat över detta så hoppas på att någon av er här på kolozzeum kan ge mig ett svar :)

Det är nämligen så att när jag tränar tex triceps eller biceps i cable cross på gymmet hemma så kan jag utan problem ta mellan 25-30 kg. Medans när jag är och tränar med min pojkvän på fitness24seven så finns det inte en chans att jag skulle kunna ta så mycket, därför kör jag på 12,5-15 där.

Min pojkvän säger att vikterna är angivna i kilo även på fitness..och det står kg på vikterna på mitt gym också. Undrar nu alltså vilket som är rätt?

NNIF
2012-10-09, 16:25
beror på trissans storlek samt antal trissor i maskinen

henrikl
2012-10-09, 16:26
Troligen dubbeltrissa på ditt gym som gör att det är annan utväxling på maskinen. Det låter troligt att vikten på hans gym är "den rätta".

tossefar
2012-10-09, 16:30
Angivelser i KG är inte särskilt relevanta när det gäller cable cross. Olika maskiner har olika utväxling, vinklar och trissor.

GabriellaP
2012-10-09, 16:31
utan att vilja verka allt för dum nu men förstår inte riktigt vad du menar.. är ny inom allt som har med styrketräning att göra så du får ursäkta min okunskap :/

GabriellaP
2012-10-09, 16:33
jaha efter att ha läst de andra svaren så tror jag att jag hänger med, tack så mycket!

pezrulezhaakon
2012-10-09, 17:45
GabriellaP

Vad hjälper dig att veta hur mycket det är i enheten KG?

zamuel96
2012-10-09, 17:49
GabriellaP

Vad hjälper dig att veta hur mycket det är i enheten KG?

Ganska dum fråga? man vill veta hur mycket man tar

pezrulezhaakon
2012-10-09, 18:09
zamuel96

Ganska "dumt"/&"onödigt" att vilja veta. Jag menar vad hjälper det träningen?

svenbanan
2012-10-09, 18:23
Bra att veta vad man ska skriva i träningsdagboken, särskilt om man tränar på olika gym med olika siffror för samma belastning. Knappast dumt att vilja veta.

zamuel96
2012-10-09, 18:29
zamuel96

Ganska "dumt"/&"onödigt" att vilja veta. Jag menar vad hjälper det träningen?

Bra att veta vad man ska skriva i träningsdagboken, särskilt om man tränar på olika gym med olika siffror för samma belastning. Knappast dumt att vilja veta.

man blir ju nyfiken hur mycket vikten väger.
Samt att man kan skryta för polarna vilka vikter man kan lyfta, *flex*

BSOJ
2012-10-09, 18:31
Ofta är utväxlingen sådan i cablecrossen att det är hälften av hur mycket viktmagasinet väger. Du kan kontrollera detta lättast genom att dra i snöret och jämföra hur långt du med hur högt du lyft upp vikten. Drar du ut snöret dubbelt så långt som vikten åkt upp så är det hälften av vikten som det står på magasinet som du lyft. Troligtvis så är det en trissa på din pojkväns gym vilket gör att du drar snöret lika långt som vikten åker upp. Då blir det så mycket vikt som cablecrossen anger.

Fyllot
2012-10-09, 18:32
man blir ju nyfiken hur mycket vikten väger.
Samt att man kan skryta för polarna vilka vikter man kan lyfta, *flex*

Meningslöst då alla har olika förutsättningar och mål. Håll dig till själv och bry dig mindre om vad andra gör/tar/suger.

svenbanan
2012-10-09, 18:46
http://sv.wikipedia.org/wiki/Block_och_talja

zamuel96
2012-10-09, 19:17
Meningslöst då alla har olika förutsättningar och mål. Håll dig till själv och bry dig mindre om vad andra gör/tar/suger.

Så du menar att det är meningslöst att tävla med en kompis som kanske innebär att du gör den där extra repititionen som får dig att öka?

Dessutom så tycker jag att man blir ännu mer motiverad att träna när man tävlar mot andra.

svenbanan
2012-10-09, 20:28
Nä, turkar kan fan inte lyfta vikter...

http://1.bp.blogspot.com/-_gbkE4DS-YE/T3kV4D7hxiI/AAAAAAAAGH0/utUMySVASjI/s1600/naim-suleymanoglu_30111.jpg

pezrulezhaakon
2012-10-09, 20:37
svenbanan, Naim är väl från Bulgarien från början? Kanske därför han klarat sig :)

GabriellaP
2012-10-09, 21:30
Varför skulle man inte vilja veta hur mycket man tar? Sedan handlar det inte alls om att "skryta" inför kompisarna, ville veta för min egen skull helt enkelt efter som det var så olika på de två gymmen och jag visste som sagt inte riktigt hur det fungerade med vikterna i denna maskin.

Men tack till er som svarat lite mer seriöst!

Fyllot
2012-10-09, 22:19
Och med denna vetskap om skillnaden mellan gymmen kommer få dig att sova extra gott inatt?

Donkey Kong
2012-10-10, 07:57
http://youtu.be/9T7tGosXM58

http://youtu.be/9T7tGosXM58

Pretorian
2012-10-10, 08:37
Jag vill självklart veta vilken vikt jag lyfter. Nu tränar jag oftast på samma gym så det är inga problem men det är svårt att se ökningar etc om vikten är olika tung på olika maskiner eller liknande.

pezrulezhaakon
2012-10-10, 10:36
Man tränar väl på en belastning som är utmanande för ett visst repetitionsval oavsett om man räknar kg, ölflak eller kameler? Musklerna skiter i vilket.

Pretorian
2012-10-10, 10:44
Man tränar väl på en belastning som är utmanande för ett visst repetitionsval oavsett om man räknar kg, ölflak eller kameler? Musklerna skiter i vilket.

Jag vill inte testa mig fram varje gång utan jag väljer vikt efter vad som står i min journal.

earf
2012-10-10, 10:48
Kör med stång istället

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Pernam
2012-10-10, 11:10
Men helvete vad stingsliga en del verkar vara? Är väl ändå inget konstigt med att vilja veta hur mycket vikt man egentligen använder i en övning? Om inte annat för att hålla reda på sin egen progression, trots att man tränar med olika maskiner? En fullt legitim fråga tycker jag, då jag misstänker att många nybörjare förutsätter att de flesta maskiner fungerar ungefär likadant..

nezehran
2012-10-10, 13:50
man blir ju nyfiken hur mycket vikten väger.
Samt att man kan skryta för polarna vilka vikter man kan lyfta, *flex*

Om man bara tränar för att kunna skryta för sina polare så har man nog fel motivering för att träna ;) Jag tränar för att bli mera vältränad inte för att kunna skryta för mina kompisar om att jag tar mycket i bänkpress eller cabelcross

DSBM
2012-10-10, 15:08
Om man bara tränar för att kunna skryta för sina polare så har man nog fel motivering för att träna ;) Jag tränar för att bli mera vältränad inte för att kunna skryta för mina kompisar om att jag tar mycket i bänkpress eller cabelcross
Snälla, läs mellan raderna. Han var ju upperbart inte blodigt allvarlig.

Inget konstigt med att vilja veta vilken vikt man kör på. Som flera redan nämnt är det inte kul att behöva testa sig fram från pass till pass. Svårt att bedöma om man presterat eller inte om man inte har lite historik att se tillbaka på.

svenbanan
2012-10-10, 15:44
svenbanan, Naim är väl från Bulgarien från början? Kanske därför han klarat sig :)

Stämmer, och stämmer... ;)

zamuel96
2012-10-10, 16:22
Snälla, läs mellan raderna. Han var ju upperbart inte blodigt allvarlig.

Inget konstigt med att vilja veta vilken vikt man kör på. Som flera redan nämnt är det inte kul att behöva testa sig fram från pass till pass. Svårt att bedöma om man presterat eller inte om man inte har lite historik att se tillbaka på.
yes

Om man bara tränar för att kunna skryta för sina polare så har man nog fel motivering för att träna ;) Jag tränar för att bli mera vältränad inte för att kunna skryta för mina kompisar om att jag tar mycket i bänkpress eller cabelcross

Läste du verkligen allt? då jag självklart inte var allvarlig om att skryta om vikter...