handdator

Visa fullständig version : Latsdrag, position på armbågarna?


kberg
2012-10-09, 12:12
Som rubriken..
Var ska man ha armbågarna när man kör latsdrag?
Ska man liksom dra med armbågarna framför kroppen eller bara nedåt i linje med kroppen?

Har sett en del folk på gymmet som fått instruktioner och det ser underligt ut..

/en undrande

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NNIF
2012-10-09, 12:16
Som rubriken..
Var ska man ha armbågarna när man kör latsdrag?
Ska man liksom dra med armbågarna framför kroppen eller bara nedåt i linje med kroppen?

Har sett en del folk på gymmet som fått instruktioner och det ser underligt ut..

/en undrande

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

beror på hur brett man håller?

kberg
2012-10-09, 12:21
beror på hur brett man håller?

Ja det glömde jag ju att skriva.
Ganska brett, en hel del bredare än axelbrett iaf.

Om det finns filmexempel underlättar det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

NNIF
2012-10-09, 12:23
Ja det glömde jag ju att skriva.
Ganska brett, en hel del bredare än axelbrett iaf.

Om det finns filmexempel underlättar det :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jag brukar säga, dra så att du känner att du drar med latsen, ju längre bak man har armbågarna desto lättare kan det vara att känna det.

Silencer
2012-10-09, 12:44
Armbågarna ska peka mot golvet HELA TIDEN.

Victuhh
2012-10-09, 12:47
Armbågarna ska peka mot golvet HELA TIDEN.

utveckla gärna!

PureWhey
2012-10-09, 12:49
Armbågarna ska peka mot golvet HELA TIDEN.

Jaha, jag trodde som skulle peka mot taket.

TREX
2012-10-09, 12:53
sHtPCwqUvZY

Pepz
2012-10-09, 12:59
Armbågarna ska peka mot golvet HELA TIDEN.
vart på golvet? precis under eller fyra meter bakom?=

smartare att underarmarna bildar en rät linje med kabeln. dvs följer kabelns riktning, sen avgör kroppen position var "träffen" hamnar

Arne Persson
2012-10-09, 13:13
Kör bakom nacken så löser det sig automatiskt.

TREX
2012-10-09, 13:15
Kör bakom nacken så löser det sig automatiskt.

Jag har inte riktigt fattat, men tränar bakom nacken samma muskler eller är det någon mer/något annat?

Övertyga mig Arne!

pezrulezhaakon
2012-10-09, 13:25
Armbågarna i rörelsens dragriktning, enklare än så blir det inte.


@ Arne Persson
Det går att ha armbågarna ännu knasigare om man kör bakom nacken, så det är till ingen hjälp.

ARMSTARK
2012-10-09, 13:37
Armbågarna i rörelsens dragriktning, enklare än så blir det inte.


@ Arne Persson
Det går att ha armbågarna ännu knasigare om man kör bakom nacken, så det är till ingen hjälp.

Ja verkligen! Man ser ofta folk som sitter som nån djävla räka och kör crunshes när det var drag bakom nacken de skulle göra.

straand94
2012-10-09, 14:15
Drag bakom nacken måste väl minska ROM?

Silencer
2012-10-09, 14:28
vart på golvet? precis under eller fyra meter bakom?=

smartare att underarmarna bildar en rät linje med kabeln. dvs följer kabelns riktning, sen avgör kroppen position var "träffen" hamnar

Man får ju träna hur man vill men jag tycker att ett utförande som påminner om rodd i latsdragsmaskinen är fel. Så om du med "kabelns riktning" menar den delen som fäster i magasinet så är jag med dig. Om du menar den delen av kabeln som fäster i stången så håller jag inte med.

Men underarmarna illustrerar bättre hur jag tycker att man ska göra. Underarmarna ska alltid peka rakt upp mot taket i en rät linje, och man ska absolut aldrig börja vinkla dem framåt som många - framför allt motionärstyperna man ser - gör hela tiden.

Lutar man sig bakåt ska man fortfarande behålla den räta linjen med underarmarna rakt upp mot taket. Riktningen på underarmarna ska vara konstant, oberoende av hur man väljer att röra eller inte röra på resten av kroppen. Ser många som gör latsdrag till en roddövning genom att armbågarna åker bak/underarmarna pendlas framåt, samtidigt som de lutar sig ner i nästan horisontellt läge. Vissa tenderar också att "gunga" i rörelsen. För övrigt har de har oftast mössa, tribaltatueringar och synliga nålstick. :P

Så det finns alltså två felaktiga varianter man ofta ser; motionären som börjar strikt men gör rörelsen till en pushdown i slutet, och roidaren som ligger och rodd-gungar i latsmaskinen.

pezrulezhaakon
2012-10-09, 15:14
straand94, nej i teorin gör det inte det, men blir nästan alltid så i praktiken.

TREX
2012-10-09, 15:16
och roidaren som ligger och rodd-gungar i latsmaskinen.

Problem Officer?

rPL4O95b6wE¨

0:24 in.

Pepz
2012-10-09, 15:27
Man får ju träna hur man vill men jag tycker att ett utförande som påminner om rodd i latsdragsmaskinen är fel. Så om du med "kabelns riktning" menar den delen som fäster i magasinet så är jag med dig. Om du menar den delen av kabeln som fäster i stången så håller jag inte med.

Men underarmarna illustrerar bättre hur jag tycker att man ska göra. Underarmarna ska alltid peka rakt upp mot taket i en rät linje, och man ska absolut aldrig börja vinkla dem framåt som många - framför allt motionärstyperna man ser - gör hela tiden.

Lutar man sig bakåt ska man fortfarande behålla den räta linjen med underarmarna rakt upp mot taket. Riktningen på underarmarna ska vara konstant, oberoende av hur man väljer att röra eller inte röra på resten av kroppen. Ser många som gör latsdrag till en roddövning genom att armbågarna åker bak/underarmarna pendlas framåt, samtidigt som de lutar sig ner i nästan horisontellt läge. Vissa tenderar också att "gunga" i rörelsen. För övrigt har de har oftast mössa, tribaltatueringar och synliga nålstick. :P

Så det finns alltså två felaktiga varianter man ofta ser; motionären som börjar strikt men gör rörelsen till en pushdown i slutet, och roidaren som ligger och rodd-gungar i latsmaskinen.

Nej
Jag håller inte med dig och vidhåller min åsikt.
vill man undvika roddrörelsen så sitter man rakt upp med kabeln uppifrån och underarmarna i kabelns riktning
vill man ha rodd lutar man sig bakåt och låter underarmarna fortfarande vara i kabelns riktning

kul video som visar "inkorrekt form för latsdrag" fastän det är en klockren roddrörelse;) titta på underarmarna!
XZbJ8912hQU


Armbågarna i rörelsens dragriktning, enklare än så blir det inte.


lp.
this

Silencer
2012-10-09, 16:52
Det bästa är ju ändå att köra med smalt grepp och handflatorna mot sig så.

pezrulezhaakon
2012-10-09, 17:44
Silencer

Det bästa för vad?

Silencer
2012-10-09, 18:36
Silencer

Det bästa för vad?

För att uppnå högsta möjliga belastning på latsen.

pezrulezhaakon
2012-10-09, 19:34
Silencer

Den möjligheten minskar med handflatorna mot dig (supinerat grepp)

Anders The Peak
2012-10-09, 19:50
Nu kan man fila på tekniken hur mycket som helst men jag tror att det viktigaste är att man lär sig att använda latsen maximalt i rörelsen. Därför kan det se lite knepigt ut när Branch/andra bra byggare tränar rygg. De undviker att använda armkraft för att utföra rörelserna utan koncentrerar arbetet till ryggen. Nu kan man självklart tycka att han kör slarvigt....

slarvigt! Nej, han uppträder som ett riktigt pucko i filmsnutten.

Arne Persson
2012-10-09, 20:26
Silencer

Den möjligheten minskar med handflatorna mot dig (supinerat grepp)

Man får nog bra biccor istället...?:)

pezrulezhaakon
2012-10-09, 20:32
Arne Persson, mjo chansen är större helt klart.