handdator

Visa fullständig version : Enorma hungerskänslor efter avslutad deff


HotChiliPicker
2012-10-09, 08:38
Hej Kollo,

Lita bakgrundshistoria:

Vågade mig på min första deff under sommaren, på cirka 8 veckor tappade jag ungefär 6 kilo, från 76 till 69,7 som bottennotering. Deffade enligt konstens alla regler, tung styrketräning, högt proteinintag, nogrannt räknade av kalorierna och så vidare. Ätardagar då och då.

Under denna period jobbade jag även i 6 dagar i veckan (ibland 7) och tränade 6 av dem, 3-split, med en vilodag. Kände mig väldigt motiverad hela tiden och att jag höll mig sysselsatt i princip hela min vakna tid och på kvällen var såpass utmattad att jag kunde somna mätt pronto efter kvällsmål hjälpte säkert även till. Låg kring 2000kcal per dag.

Konsumerade ej heller någon alkohol what so ever under tiden deffen, har nog aldrig känt mig så fräsch i kropp och sinne någonsin!

Avslutade deffen för cirka två månader sedan, befinner mig på resande fot och har ingen tillgång till gym överhuvudtaget, försöker att hålla igång så gott som möjligt genom att träna med kroppen som motvikt och bara njuta, äta vad jag vill, tills jag är hemma igen (ytterligare en månad ungefär) och kan börja med en långsam bulk.

För att komma till saken;

Har efter avslutad deff slutat räkna kalorier, äter på känsla - och det är just vad jag har stora problem med. Tanken var att bara äta efter hunger och försöka ligga kring balans för att ett tag senare börja bulka.

Märker dock att jag överäter i princip varje dag, kan käka rejäla mängder mat, långt mer än vad jag tidigare varit mätt på vid deff - och ändå vara hungrig. Jävligt hungrig. Trots att jag just nu förbrukar betydligt färre kalorier en genomsnittsdag.

Någon som har en aning varför mitt kropp och psyke beteer sig på detta sätt? Sitter allting i huvudet? Kan det ha något med leptin att göra? Någon som varit i liknande situation och kan ge tips om vad som kan tänkas hjälpa? :smash:

Morty
2012-10-09, 08:45
Japp, så är det. Efter ett långt kaloriunderskott så kräver kroppen mat, massor av mat, för att den vill komma tillbaka.

Samma upplever man om man en dag bränt väldigt mycket mer kalorier än vanligt. Då är det som ett svart hål i magen.

Man får äta mättande saker. Kokt potatis, gröt, mycket grönsaker, osv.

RassK
2012-10-09, 16:40
Den mest kritiska fasen är inte i slutet av en diet. Det är direkt efter avslutandet av en diet. Reverse dieting är 1000 gånger svårare än regular dieting på grund av de psykiska faktorerna. Behandla minst de två kommande veckorna efter avslutad diet lika strikt som diet fast lägg dig på balans/överskott och låt kroppen lugna ner sig innan du brakar loss med "bulk".

Sniggel
2012-10-09, 17:05
Det är helt normalt det du upplever. Rassk beskriver det bra. Det är dels en fysiologisk komponent (du är en bra bit under din "set point") samt en psykologisk ("jag får lov att").

Old Nick
2012-10-09, 17:59
Man har en setpoint. Kroppen strävar efter att hålla en "normalvikt" som inte alltid är den vikt man själv skulle ha önskat. Jag personligen räknar aldrig kalorier och äter alltid tills jag blir mätt. Är jag hungrig äter jag. Är jag mätt låter jag bli. Och min vikt ligger stabilt runt 72 kg, oavsett om jag tränar för ett maraton eller ligger på stranden en hel sommar.

Går jag medvetet på underskott går jag förstås ner i vikt. Men så fort jag slappnar av igen och äter efter mätttnad åker jag upp till 72 kg igen. Punkt slut. Det är liksom evig hunger eller 72 kg som gäller. Och jag gillar att vara mätt och må bra så jag ligger där jag ligger och är nöjd med det.

Nuförtiden äter jag enligt LCHF. När jag inte gjorde det var setpointen betydligt högre, och den ökade något kilo varje år. Så VAD man äter har förstås stor betydelse för vilken vikt man hamnar på.

Sheogorath
2012-10-09, 18:23
Den mest kritiska fasen är inte i slutet av en diet. Det är direkt efter avslutandet av en diet. Reverse dieting är 1000 gånger svårare än regular dieting på grund av de psykiska faktorerna. Behandla minst de två kommande veckorna efter avslutad diet lika strikt som diet fast lägg dig på balans/överskott och låt kroppen lugna ner sig innan du brakar loss med "bulk".

+1 (av bitter erfarenhet)

Sniggel
2012-10-09, 19:43
+1 (av bitter erfarenhet)

+6 kg första veckan :D
Men det var rätt kul på ett sätt ändå :P

Timme
2012-10-09, 20:02
jag failade så hårt på det där. typ 10kg plus på 2 veckor :/ klarade inte av att hantera sötsuget som slog till nått enormt. Det rassk skriver är så sant. Man måste planera kosten minst lika hårt efter avslutad deff. Och det har jag hittills aldrig lyckats med :(

Akada
2012-10-09, 20:22
Tror att jag redan haft min urflippning, men den var inte direkt i slutet av deffen utan en paus på en dag blev "lite" värre, och lite mer långvarig. :d

Förstår dock nu hur lätt det kan gå åt helvete när man väl släpper på tyglarna. Bonus är väl dock att kroppen fick sitt, så att säga, så motivationen var ju på topp efteråt!

raddum
2012-10-09, 20:46
har kännt lika, därför är jag sjuukt försikt med att släppa på tyglarna efter deff. Är det något jag lärt mig så är det att man inte, som jag var under förra deffen, skal vara allt för stenstrikt, blir typ hets när man väl är klar då.

HotChiliPicker
2012-10-10, 06:12
Tack så hemskt för alla svar, känns betryggande att det jag upplever inte verkar vara något utöver det vanliga!

Uppenbarligen var det ett misstag att släppa på tyglarna helt och hållet efter deffen, blir utan tvekan en erfarenhet att ta med sig när det är dags för nästa deff. :)

Reaper123
2012-10-10, 06:33
Kan inte annat än hålla med samtliga som skriver här...
avslut deff 1: upp 8kg på 4 veckor (förvisso 50% vätska/bukfylla)
avslut deff 2: upp 6kg på 4 veckor (samma?)

Så när jag är klar med denna deff jag håller på med nu tänker jag INTE tillåta mig själv att gå över 3000 kcal första veckorna, mer än väldigt tillfälligt om det tex bjuds på god mat och jag om omöjligt kan tacka nej...

Spårar så galet lätt och väl inne i det så tappar man verkligen allt och ångesten när formen är som bortblåst är inte kul!

Får mig att tänka på ett talespråk inom poker:
"takes a minute to learn and a lifetime to master"

Oemotståndlig
2012-10-10, 16:03
Så om jag förstått det rätt så ska man lägga på lite kcal varje vecka till kalori balans?

Sen när man är i balans så ska man ta det lugnt ytterligare några veckor?

Sheogorath
2012-10-10, 16:06
Så om jag förstått det rätt så ska man lägga på lite kcal varje vecka till kalori balans?

Sen när man är i balans så ska man ta det lugnt ytterligare några veckor?

Det är en jättebra strategi.

Oemotståndlig
2012-10-10, 16:35
Det är en jättebra strategi.

Ok då vet jag, det kommer gå kanoners :)

maqan
2012-10-10, 19:34
Problemet ligger väl också mycket i att många äter annan mat under diet än vad man vanligtvis gör. Återgår man till den "vanliga" maten så kanske man har en större tendens att överäta eftersom den typen av mat har fått en att väga mer från början.

Barbastark
2013-06-11, 20:06
Ni som efter deffen gått upp massa kg på kort tid, var det för att ni "föll för de emotionella lustarna" så att säga och bara "gick lösa". Eller var det helt enkelt att ni åt tills "nöjdhet" av "bra mat" men att erat set point helt enkelt signalerade till kraftig överätning?

Sheogorath
2013-06-11, 20:13
Ni som efter deffen gått upp massa kg på kort tid, var det för att ni "föll för de emotionella lustarna" så att säga och bara "gick lösa". Eller var det helt enkelt att ni åt tills "nöjdhet" av "bra mat" men att erat set point helt enkelt signalerade till kraftig överätning?

Hjärnan ballade ur. När det helt plötsligt fanns lösare regler att förhålla sig till passade hjärnan på att flippa. Det var nästan hetsätning under två-tre-veckor.

En god lärdom, om inte annat.

Limpanz
2013-06-11, 20:24
+1 (av bitter erfarenhet)

+2, samma orsak. :)

Bryggan
2013-06-11, 21:13
Så det korrekta är att fortsätta räkna kalorier men att unna sig mer så att man hamnar i balans eller strax över....så man inte "flippar"?

Barbastark
2013-06-12, 06:48
Hjärnan ballade ur. När det helt plötsligt fanns lösare regler att förhålla sig till passade hjärnan på att flippa. Det var nästan hetsätning under två-tre-veckor.

En god lärdom, om inte annat.

Klarat att tygla mig till två såna "post deff binges", så får betrakta det hela som "lyckat" :)

Reaper123
2013-06-12, 07:37
Kan inte annat än hålla med samtliga som skriver här...
avslut deff 1: upp 8kg på 4 veckor (förvisso 50% vätska/bukfylla)
avslut deff 2: upp 6kg på 4 veckor (samma?)

Så när jag är klar med denna deff jag håller på med nu tänker jag INTE tillåta mig själv att gå över 3000 kcal första veckorna, mer än väldigt tillfälligt om det tex bjuds på god mat och jag om omöjligt kan tacka nej...

Spårar så galet lätt och väl inne i det så tappar man verkligen allt och ångesten när formen är som bortblåst är inte kul!

Får mig att tänka på ett talespråk inom poker:
"takes a minute to learn and a lifetime to master"Lite kul att läsa min egna text, för det där var exakt 1 månad innan jag avslutade deffen och lyckades precis med det jag hade hoppats på. Jag behöll formen, rentav förbättrade den 1-2 veckor post-deffavslut! :D

+5,4kg på 4 månader blev slutresultatet på den bulken för övrigt!

Hoppas innerligt jag lyckas med samma bedrift denna gång, för har cirka 2 veckor kvar på denna deff och har som jag skrev i höstas ej lyckats hålla formen under sommaren!

Gober
2013-06-12, 08:43
Tack för påminnelsen, även jag ställer mig i ledet av post diet failure ;-)

Jag trodde förra dieten att jag hade disciplin och psyke att inte bry mig om kalorier efter diet, så trots råd från flera andra åt jag fritt från dag ett och vikten flög upp riktigt snabbt. Tyvärr var det långt ifrån bara vätska då jag drog i mig stora mängder fett och socker som jag (när kropp och psyke skrek) då inte tyckte var särskilt mycket.

Nu har jag utarbetat en plan, diet avslutas 2-3 veckor innan semestern och fram till semestern ligger jag på strikt balans, dagarna innan semester balans/minimalt överskott. Semestern blir det givetvis fritt fram men inget överdrivet, första veckan tar jag det lugnt så jag inte förstör formen inför vecka 2 när vi åker till Grekland. I Grekland och veckan efter tänker jag inte ha någon tanke alls på diet. Slutligen kommer jag efter semestern köra 1-2 veckor VLCD för att snabbt vara i form igen och sedan börjar en långsam bulk.

Låter bra, nu ska det bara införlivas också :D

Elgreco
2013-06-13, 08:49
Jäkligt bra pointers här. Är på slutet av min deff. Kommer dock "fortsätta" den, men i betydligt lugnare tempo. Legat rätt lågt o kört mycket cardio ect de senaste 6 månaderna.
Försöker redan nu öka mängden kolhydrater sakta men säkert. Är en kontroll människa, så vill gärna ha det planerat. Har dock svårt för hur jag ska gå tillväga, med andra ord hur mycket kcal och kolhydrater jag ska ligga på. Att gå tillbaka till mitt gamla ätande finns inte på kartan. Älskar pasta och åt pasta dagligen i mängder. Kommer hädanefter max bli 1 gång i veckan.

Elgreco
2013-06-13, 08:50
den mest kritiska fasen är inte i slutet av en diet. Det är direkt efter avslutandet av en diet. Reverse dieting är 1000 gånger svårare än regular dieting på grund av de psykiska faktorerna. Behandla minst de två kommande veckorna efter avslutad diet lika strikt som diet fast lägg dig på balans/överskott och låt kroppen lugna ner sig innan du brakar loss med "bulk".

+1

PatJack
2013-06-13, 09:10
Den mest kritiska fasen är inte i slutet av en diet. Det är direkt efter avslutandet av en diet. Reverse dieting är 1000 gånger svårare än regular dieting på grund av de psykiska faktorerna. Behandla minst de två kommande veckorna efter avslutad diet lika strikt som diet fast lägg dig på balans/överskott och låt kroppen lugna ner sig innan du brakar loss med "bulk".

+99

Så viktigt! Aldrig heller lyckas hålla mig men denna gången ligger all planering i just att klara av fasen efter deffen. För mig handlade det mycket om att jag tillåt mig inte äta något roligt under deffen och efter så fick man ju spel och käkade allt man inte fick äta under deff... nu tillåter jag mig äta (vid rätt tillfällen) lite vad jag vill och tror och hoppas att det kommer gå bättre när jag väl avslutar deffen! Lätt och prata dock hehe :d

Elgreco
2013-06-13, 09:21
Funderar på om man inte ska ha ätar dagar ändå. Äta bra under veckan (ingen deff, utan äta rätt mängd kcal ect) och sen köra med ätar dagar som vanligt! Känns trist om 6månaders slit ska försvinna!

Mickee
2013-06-13, 09:37
Funderar på om man inte ska ha ätar dagar ändå. Äta bra under veckan (ingen deff, utan äta rätt mängd kcal ect) och sen köra med ätar dagar som vanligt! Känns trist om 6månaders slit ska försvinna!

Ungefär som jag försöker göra för tillfället.

"Avslutade" deffen förra veckan. Nu försöker jag öka enbart 50-100 kcal i veckan och låta mig äta lite roligare alternativt festa på lördagarna.

Hoppas på att det är lagom takt för kroppen att vänja sig på..

raddum
2013-06-13, 09:40
gjorde misstaget förra deffen och reboundade ett par kilo väldigt snabbt. Den här gånga "revere dietade" jag och ökade sakta kalorierna, samtidigt som jag backade med cardion, är riktigt nöjd! Har inte gått upp i vikt alls i princip(kanske 1kg cho och bukfylla) och min deff var slut för säkert 8 veckor sedan. Jag är nu uppe på 3000kcal och står ganska still här. Så att sakta öka kalorierna är något jag varmt rekomenderar. Att bara avsluta deffen cold-turkey och släppa allt kanske är skönt rent psykiskt, men leder väldigt lätt, som konstaterat, till viktuppgång.

Elgreco
2013-06-13, 09:45
gjorde misstaget förra deffen och reboundade ett par kilo väldigt snabbt. Den här gånga "revere dietade" jag och ökade sakta kalorierna, samtidigt som jag backade med cardion, är riktigt nöjd! Har inte gått upp i vikt alls i princip(kanske 1kg cho och bukfylla) och min deff var slut för säkert 8 veckor sedan. Jag är nu uppe på 3000kcal och står ganska still här. Så att sakta öka kalorierna är något jag varmt rekomenderar. Att bara avsluta deffen cold-turkey och släppa allt kanske är skönt rent psykiskt, men leder väldigt lätt, som konstaterat, till viktuppgång.

Okej, då kör jag på en reverse deff! Hur ökade du kollisarna, eller du räkna endast kcal?

raddum
2013-06-13, 09:51
ökade mest kolisarna, typ 20-40g i veckan. Det viktigaste är att ha lite uppsyn på vågen, då är det svårt att göra fel :) Ökade från ca2000 till 2200(i kolhydrater) och låg där i ca 2 veckor, fortsatte då tappa vikt. ökade sedan i små inkrement och kollade på vågen. Kör relativt lågt på fettet året om så det var mest kolisrna jag rörde. Kör alltid högt protein, nästan overkillhögt, 200~250g, men det känns bra för mig.

raddum
2013-06-13, 09:55
Vill du har lite tips osv kan jag rekomendera att söka på youtube efter typ: 3DMJ Reverse dieting eller bara reverse dieting, finns mycket bra.

Elgreco
2013-06-13, 12:03
Vill du har lite tips osv kan jag rekomendera att söka på youtube efter typ: 3DMJ Reverse dieting eller bara reverse dieting, finns mycket bra.

Tackar.. ska påbörjade det nu, sakta men säkert!!!!

StraightEdge
2013-06-13, 18:18
Detta är jätte vanligt och jag själv gick i den fällan och hamnade i ett sämre utgångsläge än vad jag var i innan jag deffade. Det gäller att sakta reglera upp sitt kaloriintag á la reverse dieting eftersom din metabolism är lägre än vad den ska vara.

Även en kalkylator som visar din balans på ex 2500 kan redan vara ett överskott på 300kcal.

Angående hungern har det nog med leptinet och göra. Kolhydrater lär få ordning och även fiber/grönsaker kommer hjälpa med mättnaden.

Guybrush82
2013-06-14, 06:40
Jag har stora problem med detta då jag inte längre kan "lita" på mina hunger- och mättnadskänslor. Det är jättesvårt för mig att känna om jag är hungrig eller bara "sugen", samt att min mättnadskänsla är satt ur spel känns det som. Visst riktig "monsterhunger" kan jag känna igen, men utöver den fungerar min aptitreglering inget vidare för tillfället. Så jag tvingas räkna kalorier för att veta att jag får i mig rätt mängd energi.
Jag tycker dock att jag långsamt börjar hitta tillbaka till en normal aptitreglering, men det tar oerhört mycket längre tid än jag trodde.

StraightEdge
2013-06-14, 16:58
Jag har stora problem med detta då jag inte längre kan "lita" på mina hunger- och mättnadskänslor. Det är jättesvårt för mig att känna om jag är hungrig eller bara "sugen", samt att min mättnadskänsla är satt ur spel känns det som. Visst riktig "monsterhunger" kan jag känna igen, men utöver den fungerar min aptitreglering inget vidare för tillfället. Så jag tvingas räkna kalorier för att veta att jag får i mig rätt mängd energi.
Jag tycker dock att jag långsamt börjar hitta tillbaka till en normal aptitreglering, men det tar oerhört mycket längre tid än jag trodde.


Det kan ta flera veckor, månader för vissa individer. Bara räkna på och kom ihåg att kolhydrater påverkar leptinet mest av alla näringsämnen.

Bjern
2013-06-15, 10:17
Det har väl lite att göra med vilken diet man kommer ifrån också.

Att inleda min förra diet med VLCD med nästan 2000kcal i underskott och sedan tro att jag kunde hoppa på en ''normal diet'' (~2000kcal) och gå ner det sista var ju bara idiotiskt.

Jag gick ner ca 8kg på 15 dagar med VLCD, vad viktminskningen bestod av mer specifikt vet jag inte, men antagligen var 75% vätska och glykogen. När jag sedan började dieta normalt igen gick jag såklart upp 3-4kg och fick kämpa lika mycket, om inte mer, för att komma ner på önskad vikt/bf%.

Jag börjar mer och mer inse att det faktiskt ligger någonting i ''Metabolic Damage'' som Layne Norton pratar mycket om och att typer av VLC-dieter skadar metabolismen såpass att dom gör i slutändan är värdelösa.

Jag tror på att man bör dieta långsamt för både hungern/leptinets skull och för att ha en bra metabolism när man sedan går över på balans/överskott.

Illuminatus
2013-06-15, 10:56
Så det korrekta är att fortsätta räkna kalorier men att unna sig mer så att man hamnar i balans eller strax över....så man inte "flippar"?

Så har jag gjort sedan jag avslutade min deff för lite mer än 1 månad sedan med ett mycket "bra" resultat = viktstabil (något hekto tyngre)

Jag väger mitt käk ungefär som vanligt, dock inte lika strikt 159g istället för 150g osv osv etc vilket hjälpt mig en hel del psykiskt att "slappna av"
Likaså unnar jag mig något mer sötsaker, glass, godis osv.

Disciplin är A & O och det är där min starka sida är.

Jämfört med förra årets svältdeff så har detta årets mer kontrollerande och långsammare deff varit grymt mycket enklare att hantera veckan/veckorna efter.

Dock har jag märkt att tillfälliga ätardagar under balans sabbar mer än ätardag under deff. Anledningen är troligtvis att under balans så byggs överskottet bara på mer och mer i och med att kroppen inte ligger på underskott. Under deff saktar en ätardag bara ner takten alternativt stagnerar den.

Man lär sig hela tiden under resans gång. Det är först nu jag börjar lära känna min kropp och vet vad som händer med den vilket resulterat i ett mer avslappnat tänk och mående.

Ghettospelarn
2015-12-11, 20:22
Bumpar denna tråden... Sitter här och håller åter igen på att göra samma misstag. Så hoppas jag kan få lite goda råd innan det har gått alldeles för långt.

Avslutade dieten för ca 3 veckor sen och har sen dess gått upp från 69.5 till 72.7 (var till och med uppe på 73.5 härom dagen) och med tanke på vad jag ätit idag kommer de väl vara ytterligare nått halvkilo imorgon. *gah!*

Sist jag misslyckades med att avsluta en deff la jag på mig ca 10 kg på en dryg månad, lyckades till slut bli av med den vikten och var fast besluten att inte göra samma misstag igen, men lik förbannat sitter jag här nu med en trendkurva som pekar strikt uppåt med drygt 1 kg/vecka... Hur ska man bära sig åt egentligen? Har inte ens varit några extrema hetsätningar (bara ett par gånger :em: ). Har försöker att äta i princip samma saker som jag åt under deffen, men det är som som Sheogorath skrev, hjärnan har fan ballat ur... Hur gör man när aptiten säger 6500+ kcal medans vågen och teorin säger 2400-2500??

Och ja, jag vet att det säkert är nått kilo vätska och lite bukfylla, men är för mycket fett också och börjar redan bli missnöjd med formen igen *cry*

Coffe
2015-12-12, 12:37
Bumpar denna tråden... Sitter här och håller åter igen på att göra samma misstag. Så hoppas jag kan få lite goda råd innan det har gått alldeles för långt.

Avslutade dieten för ca 3 veckor sen och har sen dess gått upp från 69.5 till 72.7 (var till och med uppe på 73.5 härom dagen) och med tanke på vad jag ätit idag kommer de väl vara ytterligare nått halvkilo imorgon. *gah!*

Sist jag misslyckades med att avsluta en deff la jag på mig ca 10 kg på en dryg månad, lyckades till slut bli av med den vikten och var fast besluten att inte göra samma misstag igen, men lik förbannat sitter jag här nu med en trendkurva som pekar strikt uppåt med drygt 1 kg/vecka... Hur ska man bära sig åt egentligen? Har inte ens varit några extrema hetsätningar (bara ett par gånger :em: ). Har försöker att äta i princip samma saker som jag åt under deffen, men det är som som Sheogorath skrev, hjärnan har fan ballat ur... Hur gör man när aptiten säger 6500+ kcal medans vågen och teorin säger 2400-2500??

Och ja, jag vet att det säkert är nått kilo vätska och lite bukfylla, men är för mycket fett också och börjar redan bli missnöjd med formen igen *cry*

En sak som hjälper mig som jag insett att jag gör annorlunda under deffen är att jag dricker väldigt mycket mer vatten när jag deffar. Det ger någon form av bukfylla (för mig) som gör det lättare att hålla igen på kalorierna. När jag slutar slaviskt prygla i mig vatten efter deffen kommer galet sug efter allt annat igång istället.

Anton Fräs
2015-12-12, 12:51
Det handlar om att försöka ändra ditt habituala mindset. Diet innebär X antal restriktioner och du har gissningsvis inte en tydlig plan för hur du skall äta när du inte dietar. Med andra ord lyfts alla restriktioner bryskt och du har inga regler uppsatta för dig själv att följa.

Det bör vara regler/ett förhållningssätt som är hållbart i längden.

Ghettospelarn
2015-12-18, 00:07
Hur lång tid på balans efter avslutad diet kan de ta innan kroppen vänjer sig? Ett par månader? Halvår? Någon som har nån erfarenhet? Eller kommer de vara såhär tills man är tillbaka på den fettprocenten man böejade på.. Vad säger egentlige setpoint-teorierna?

thelodder
2015-12-21, 05:21
Vad jag känner igen mig haha! För att slippa detta har jag legat stadigt på 9-10% kroppsfett de senaste 12 månaderna med kontinuerlig deff/fusk. Nästan all progression har uteblivit men formen är on point! *facepalm*

dodie
2015-12-21, 12:36
Tänk så här istället, att deffen är inte slut när den är slut, utan du har ca 4veckor av reverse diet i slutet på deffen. Om du exempelvis deffar på 2200 kcal, så första veckan kan du öka till 2500kcal = jätteglad att du får äta 300kcal mer :). Sen ökar du 100-200 per vecka = ännu gladare för att du får äta ännu mer :))