handdator

Visa fullständig version : Börja med militärpress istället för bänk


Rawsteel
2012-10-08, 23:47
Som rubriken, jag har alltid börjat med bänk innan militärpress men funderar på att byta plats på dom och jag undrar om detta kommer påverka min bröstutveckling negativt?
Efter militärpressen så kommer jag ju inte kunna bänka med samma vikter som jag gör om jag kör tvärtom, frågan är dock om detta spelar någon roll så länge jag tar ut mig lika hårt i setsen?
Mvh

Fishtank
2012-10-08, 23:48
Beror väl helt på vad du har för några mål.
Annars kan du ju köra vartannat pass.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

NNIF
2012-10-08, 23:48
det kanske gör det, kanske inte. varför inte varva varannat pass?

om du är orolig, varför byta plats?

CalleP
2012-10-09, 00:10
Tror inte det har så stor betydelse vilken ordning övningarna ligger i, bara du inte tar ut dig till 100% i varje set ska det inte vara några problem.

ARMSTARK
2012-10-09, 07:49
Bänk är inte den bästa övningen för bröst så oroa dig inte för det.

MaQue
2012-10-09, 07:54
Jag bytte ut bänk mot militärpress under 12 månader. Hade hantelpress som komplement under hela tiden, i olika vinklar.

Jag märkte inget att bänkstyrkan försvann nämnvärt under tiden. Viktvana var det enda jag förlorade.

ARMSTARK
2012-10-09, 08:08
Jag bytte ut bänk mot militärpress under 12 månader. Hade hantelpress som komplement under hela tiden, i olika vinklar.

Jag märkte inget att bänkstyrkan försvann nämnvärt under tiden. Viktvana var det enda jag förlorade.

Bänkstyrkan brukar påverkas en del om man bara kör hantelpress, precis som hantelstyrkan påverkas när man bara kör bänk. Men det positiva är att när man kör bara hantelpress får man större bröst.

NNIF
2012-10-09, 08:12
Bänkstyrkan brukar påverkas en del om man bara kör hantelpress, precis som hantelstyrkan påverkas när man bara kör bänk. Men det positiva är att när man kör bara hantelpress får man större bröst.

alla dina påståenden är väl beroende på utförande med mera...

Morty
2012-10-09, 08:15
Militärpress är en höjdarövning. Jag kör den tungt en gång i veckan och till den lätta smalbänkar, och vanlig bänk tungt en gång i veckan med militärpress som komplement. Mycket press över huvudet blir det men det är super.

MaQue
2012-10-09, 08:29
Bänkstyrkan brukar påverkas en del om man bara kör hantelpress, precis som hantelstyrkan påverkas när man bara kör bänk. Men det positiva är att när man kör bara hantelpress får man större bröst.

Nu är det så att jag inte bryr mig om jag har en A eller C-kupa, huvudsaken är att jag blir starkare, och för det fungerade mitt upplägg bra. Tillväxt är, iallafall för mig, inget prioriterat.

Birkharju
2012-10-09, 11:35
Om du kör den klassiska 3-splitten, bröst/axlar/triceps, ben/mage, rygg/biceps kan du byta plats på axlar och biceps. Det gjrode jag när jag liknande fundering! Då får du båda två :)

Fishtank
2012-10-09, 11:58
Bänkstyrkan brukar påverkas en del om man bara kör hantelpress, precis som hantelstyrkan påverkas när man bara kör bänk. Men det positiva är att när man kör bara hantelpress får man större bröst.

Nu kanske du ska lugna dig då det är väldigt individuellt och beroende på utförande.
Dock är ju det här en av återkommande diskussioner så om någon blir nyfiken så är det bara söka, finns miljontals trådar med den här frågan och alla tycker olika.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

clavain
2012-10-09, 13:07
Fick lära mig en gång i tiden att axlar före bröst, framförallt om man bänkar, var ett stort "no-no" p.g.a. förhöjd skaderisk.