handdator

Visa fullständig version : Matkostnad


Lågpastöriserad
2012-10-08, 23:10
Hej,

Jag har inte förrän på senare tid börjat lägga märke till hur mycket pengar jag lägger ner på mat. Brukar köpa mat var 3:e dag. Köper rätt mycket kyckling, ris, lax, fullkornspasta, havregryn, kesella, ägg, mjölk, grönsaker och köttfärs/nötfärs. Köper för typ 250-450 kr åt gången. Det blir rätt mycket pengar i slutändan. Kan väl inte heller påstå att jag väljer ut de billigaste produkterna heller.

Lägger jag ner för mycket pengar på mat? Pengar är väl egentligen inget större bekymmer, men jag vill helst inte slänga ut för mycket i onödan. Hur mycket brukar ni göra er av med?

Äter typ 250-300 g protein per dag för er som undrar.

NNIF
2012-10-08, 23:11
ca 3000kr i månande på ica, ca 5-600kr i månaden på tillskott (proteinpulver främst)

ligger likaså på 250-300g prutte om dagen, köper liknande varor som du.

Lågpastöriserad
2012-10-08, 23:16
ca 3000kr i månande på ica, ca 5-600kr i månaden på tillskott (proteinpulver främst)

ligger likaså på 250-300g prutte om dagen, köper liknande varor som du.

Okej, tack för ditt svar! :)

Själv ligger jag runt 400 kr på kosttillskott. Då är det protein, maltodextrin, omega-3 och vitaminer jag tar.

Vi är rätt lika då...*flex*

NNIF
2012-10-08, 23:21
Okej, tack för ditt svar! :)

Själv ligger jag runt 400 kr på kosttillskott. Då är det protein, maltodextrin, omega-3 och vitaminer jag tar.

Vi är rätt lika då...*flex*

2 liter mjölk = 15spänn
1 burk kesella = 11kr
5-600g bra kött = 35-50spänn
4ägg = 10kr
nötter = 5kr
pasta = 5kr
övrigt (havre, kryddor och shit) 2kr

du ser, blir ju ca 80-100kr om dagen om man vill leva på topp

Sniggel
2012-10-08, 23:26
Du avgör ju själv hur mycket pengar du tycker är värt att lägga på mat. Jag är väldigt fattig så jag försöker spara så mycket det går, men fortfarande äta nyttigt och även relativt proteinrikt. Är väldigt noga med att jag får valuta för mina kronor.

Lågpastöriserad
2012-10-08, 23:30
Du avgör ju själv hur mycket pengar du tycker är värt att lägga på mat. Jag är väldigt fattig så jag försöker spara så mycket det går, men fortfarande äta nyttigt och även relativt proteinrikt. Är väldigt noga med att jag får valuta för mina kronor.

Jo, jag vet. Men just för tillfället jobbar jag. Vad tusan händer när jag flyttar ut och ska studera med egen hyra att betala till lägenheten? Kommer ju bli illa tvungen att leva fattigt jag också! :-(

Lågpastöriserad
2012-10-08, 23:30
2 liter mjölk = 15spänn
1 burk kesella = 11kr
5-600g bra kött = 35-50spänn
4ägg = 10kr
nötter = 5kr
pasta = 5kr
övrigt (havre, kryddor och shit) 2kr

du ser, blir ju ca 80-100kr om dagen om man vill leva på topp

Helt riktigt. Bra att jag inte är ensam om detta då! ^^

NNIF
2012-10-08, 23:34
Jo, jag vet. Men just för tillfället jobbar jag. Vad tusan händer när jag flyttar ut och ska studera med egen hyra att betala till lägenheten? Kommer ju bli illa tvungen att leva fattigt jag också! :-(

man klarar sig, man får leva på fetare = billigare kött och spara in på fettet på annat håll. när jag studerade levde jag på 50kr om dagen till mat + pulver, kom upp i 250g ändå

Sniggel
2012-10-09, 00:14
Jo, jag vet. Men just för tillfället jobbar jag. Vad tusan händer när jag flyttar ut och ska studera med egen hyra att betala till lägenheten? Kommer ju bli illa tvungen att leva fattigt jag också! :-(

Då kanske det kan finnas vits för att göra en budget för den situationen redan nu. Då vet du hur mycket pengar du tycker är värt att lägga på mat. Testa att handla för den summan redan nu så du inte vänjer dig vid ett leverne som är lyxigare än vad du kommer att ha när du står på egna ben.
Just advice man! :d

Simonbaws
2012-10-09, 00:32
köp inte kesella, åk till lidl köp en platta kvarg åt gången runt halva priset per burk. Köp mycket nötfärs när det är extrapris tex 50kr kg och frys in! likaså med kyckling, lax osv ät gröt och kvarg till lunch (nyttigt och inte äckligt) bara det lär spara in en del!

Pretorian
2012-10-09, 06:52
Jag äter väldigt mycket kött och då kan man spara en hel del på att köpa det kött (syftar även på fläskkött) som det är erbjudande på. Så när jag handlar så tar jag oftast just det köttet. Tidigare hade jag bestämt mig innan jag handlade vad jag skulle köpa. Då kunde köttet (ryggbiff tex) kosta 200 kr/kg men nu tar jag istället en hel bit benfri karré för 49 kr/kg.

Kan inte säga att min mat blivit sämre... dock så kan nog fettet ökat lite eftersom det enligt mig oftast är billigare med de lite mer fettrika köttsorterna (fläsksorterna).

Ramrod
2012-10-09, 07:21
Lägger ungefär 2000 i månaden på mat och kosttillskott, men då köper jag väldigt ofta saker det är erbjudande på, bunkrar upp och fryser in, brukar köpa kött/kyckling/fisk etc för runt 40-50kr/kg, mycket frysgrönsaker och saker man får billigt ofta som potatis, morötter, lök och vitkål, undviker bröd och pasta eftersom det inte är speciellt prisvärt/mättande.

Olsson80
2012-10-09, 07:27
Matpriskollen är din vän... Sök där och du skall finna ...veckans billigaste kött i butikerna där du bor :)

Jag köper alltid storpack kött. Hittar jag billigt kött (som nu, karré för 30kr/kg) så köper jag typ 10kg och stoppar i frysen.
Detta gör att jag kan ligga på drygt 2-2500kr/mån, om inte under, för alla min mat och allt proteinpulver. Ligger runt 350gr protein/dag med i snitt 2-3skopor protein.

Tror att totalt lägger vi 3-4000 på mat på hela familjen (2 vuxna, 1 barn, 1 hund och kattajävel)

Pretorian
2012-10-09, 08:22
Tror att totalt lägger vi 3-4000 på mat på hela familjen (2 vuxna, 1 barn, 1 hund och kattajävel)

Det låter riktigt bra. Har själv familj (med två barn) men jag tror vi snittar dubbla kostnaden. Får bli ännu bättre. Ska kolla Matpriskollen... bra tips.

Jode
2012-10-09, 14:45
Köper kött direkt från en bonde. Bra pris och otroligt mycket godare kött, sen vet jag hur djuren mår också. Ett + jag värderar väldigt högt.

Fishtank
2012-10-09, 15:00
Skulle gissa jag lägger runt 1000 kronor i månaden på mat.
Bor själv.
220+ gram protein per dag brukar det bli.
Köper mitt kött från grossist så brukar inte bli några kostnader.

vicarious
2012-10-09, 15:11
Du avgör ju själv hur mycket pengar du tycker är värt att lägga på mat. Jag är väldigt fattig så jag försöker spara så mycket det går, men fortfarande äta nyttigt och även relativt proteinrikt. Är väldigt noga med att jag får valuta för mina kronor.

Samma här.

Tips:

- Handla i största möjliga mån på stormarknader och inte din lokala butik.
- När det är billigt (kött t ex) köp mycket och frys in.
- Köp saker i storpack/bulk. T ex havregryn bigpack kanske kostar 7kr/kg medan en mindre förpackning kan kosta 12-15kr/kg osv. Köp 20-pack ägg istället för 6-pack osv.

Jag har som regel att jag köper inte kött som är dyrare än 50kr/kg. Undantag finare styckdetaljer om jag vill lyxa till det eller kanske lax och andra fiskar.

Varför äter du så mycket protein förresten?

Pretorian
2012-10-09, 15:26
Varför äter du så mycket protein förresten?

Jag trodde det var ett krav för att få bli medlem på Kolo... *facepalm*

Fyllot
2012-10-09, 15:56
Jag trodde det var ett krav för att få bli medlem på Kolo... *facepalm*

Nej det är ATG-böj och tvättbräda.

Hur håller ni reda på alla extrapriser? Har ingen reklam på dörren så man missar en hel del *cry*

Olsson80
2012-10-09, 16:01
Nej det är ATG-böj och tvättbräda.

Hur håller ni reda på alla extrapriser? Har ingen reklam på dörren så man missar en hel del *cry*

Matpriskollen.se
Finns som app för android/ifån.

vicarious
2012-10-09, 16:11
Nej det är ATG-böj och tvättbräda.

Hur håller ni reda på alla extrapriser? Har ingen reklam på dörren så man missar en hel del *cry*

Det går kolla butikernas erbjudande på nätet. Man kan även prenumerera på reklambladen i pdf-format.

Axii
2012-10-11, 16:29
Räcker med att jag köper 500g kvarg eller keso per dag så får jag i mig över 2g protein per kilo kroppsvikt, tack vare allt protein rikt mat min morsa lagar, samt att jag äter mycket i skolan. Mitt största problem är att jag äter för mycket...
Hur som helst det blir ca 10-20kr per dag, samt 160 kr per månad för tillskott.

NNIF
2012-10-11, 16:35
Räcker med att jag köper 500g kvarg eller keso per dag så får jag i mig över 2g protein per kilo kroppsvikt, tack vare allt protein rikt mat min morsa lagar, samt att jag äter mycket i skolan. Mitt största problem är att jag äter för mycket...
Hur som helst det blir ca 10-20kr per dag, samt 160 kr per månad för tillskott.

saknar tonåren, fan vad man grisbulkade ^^

Axii
2012-10-11, 17:42
saknar tonåren, fan vad man grisbulkade ^^

Tubåten, bra tid å bygga på! ;)

speedy83
2012-10-11, 18:42
Jag och min sambo ligger nog på 4-5000/ mån på mat. Men då tänker vi inte direkt på vad vi handlar och gör det dessutom på dyr Ica stormarknad samt det kvarters Coop vi har. Tycker det är lite sura pengar ibland men men....