handdator

Visa fullständig version : En "filmjölks-poll" om positiva adjektiv ur ett pk-perspektiv


Sniggel
2012-10-08, 22:51
Vilka ord får man lov att beskriva sig själv med och fortfarande vara hyfsat pk / följa jante.

Intelligent verkar var ett ord som man inte får säga om sig själv. Då kan andra ta illa upp. Det är väldigt känsligt att påstå att man kan vara olika intelligent nämligen. Det innebär att man även kan vara "mindre begåvad" vilket är fruktansvärt icke-pk att påstå.
Snygg är också lite sådär småjobbigt när någon tillskriver sig själv, även om det är sant.
Stark verkar vara rätt ok nu för tiden. Där är det oftast ingen som tar illa upp om man påstår något sådant om sig själv.

Så här röstar vi!

Kryssa för de alternativ du tycker klassar in på "pk" / "ok att säga om sig själv". Utgå från vad du tror att samhället tycker, inte vad du själv tycker!

Ju fler röster ett alternativ får, desto mer pk-poäng får det och vi kommer att kunna få ett snyggt diagram där man lätt kan jämföra orden med varandra.

Yes
2012-10-08, 22:56
Jag vet inte vad som är PK. Brukar kalla mig själv för intelligent, otrevlig, sexig och välkänd. :D

Sniggel
2012-10-08, 22:58
Jag vet inte vad som är PK. Brukar kalla mig själv för intelligent, otrevlig, sexig och välkänd. :D

Det är alltid okej med negativa adjektiv såsom otrevlig. Det kommer alltid att gå hem hos folk.

pwnyou
2012-10-08, 22:59
Trevlig och positiv är ord som är sjukt PK.

Yes
2012-10-08, 23:01
Det är alltid okej med negativa adjektiv såsom otrevlig. Det kommer alltid att gå hem hos folk.
Jag brukar iof lägga till ett "fast du vill ligga med mig ändå". Bara så ingen av misstag skulle få för sig att jag är ödmjuk. :D

Sniggel
2012-10-08, 23:02
Jag brukar iof lägga till ett "fast du vill ligga med mig ändå". Bara så ingen av misstag skulle få för sig att jag är ödmjuk. :D

Man kan inte vara Pk och Alfa på samma gång :)

Sniggel
2012-10-08, 23:06
Trevlig och positiv är ord som är sjukt PK.

Håller med om detta. Ingen som har problem med folk som påstår sig vara detta. Om de nu inte uppenbart är något annat.
Men i övrigt (när det gäller icke-pk ord) syftar jag väl mest på påståenden som det ligger sanning i när de påtalas. Folk har lättare för att reta sig på folk som skryter - om skrytet faktiskt är nära verkligheten. Då blir det svårare att ta ner personen på jorden och det får Svensson att knyta näven hårt i jackfickan.

Oxe
2012-10-08, 23:26
Jag anser att alla benämningar är okey, ifall man är det.
Problemet är ju skilladen av verklighet. Ta stark jag anser att man kan säga att man är stark när man bänkar 200 böjer 300 och markar 300, detta är ifrån mitt perspektiv, jag kommer ju bli irriterad när nån fjunis sitter och benämner sig som stark för han just tagit 100 i bänken det kan ju vem som helst göra. Det gör väl alla efter ett år på gymmet och vissa med lite anlag klarar det första gången.

Eller muskulös nej bara för du ser några ådror och magrutor betyder det inte att du är muskulös, det hade grabbarna i aushwish också

Känd nej du är inte känd för att du har 5000 vänner på myspace facebook eller vad som helst

Sniggel
2012-10-08, 23:30
Fast nu skulle det ju inte vara vad du anser utan vad du tror att samhället anser :p

Jag kan tänka mig att du på en släktträff säga "jag är ju stark så..." och ingen hade kännt agg mot dig. Nu är du förstås väldigt stark så exemplet är kanske lite dåligt och man kanske bör ta någon som är mer normalstark.
Jag tror du snöar in för mycket på vad som är normen inom styrke- och byggarkretsar och inte tänker ur ett samhällsperspektiv. För där kan en 18-åring kalla sig "stark" om han bänkar 100 kg och majoriteten kommer att tycka att adjektivet är korrekt (men eventuellt störa sig på att att han vågar påstå något sådant, beroende på hur pk ordet nu är)

edit: Är man välkänd om man gjort 10 spelningar med sitt band i sin medelstora stad? :p
Är det ok att påstå att man är välkänd i detta fallet?

Olegh
2012-10-08, 23:33
I samhället som helhet är alla givetvis accepterade, någonstans. Trevlig, positiv, ambitiös och social är de som jag tror är gångbara i princip överallt, på så sätt att åhöraren inte tolkar in mer än vad som menades i beskrivningen. Uttrycken är såpass urvattnade och icke-deskriptiva att de egentligen inte ger något tydligt budskap alls, utan mer är någon slags slentrianmässig utfyllnad.

Oxe
2012-10-08, 23:50
Jag tror att samhället i stort inte har några problem med att man tillskriver sig saker som man har/är med viss marginal.

Jantelagen är inte så farlig, är du nåt, säger det så tycker folk generellt det är ok, problemet är när du tillskriver dig egenskaper som bara du anser dig ha utan att det har en förankring, för att framstå som en bättre person än vad du är

(angående exemplen jag påpekade var mer att det var de saker som passar mig att påpeka om)

Sniggel
2012-10-08, 23:55
Det som jag tycker är bra med den här pollen är att man kan ha olika definition på var man drar gränsen för "ok". Folk bestämmer själv var gränsen går ("jantelagen är inte så farlig" = snälla krav för att ett ord ska bli godkänt) och på så vis får man en spridning i hur lätt ett ord blir "godkänt". Gemensamt för både hårda och lätta krav är att de riktigt pk orden "alltid" får en röst och därmed en hög poäng totalt sett. Me like statistical power!

Så det är helt ok om ni har olika stränga definitioner på vad som är "godkänt" det sabbar inte omröstningen alls imo.

Loke
2012-10-08, 23:57
Just stark är ett sånt ord som mycket riktigt är ok om man faktiskt är stark. Jag kallar mig själv stark i vissa samanhang för att det vore arrogant av mig att inte göra det.

Ett ord som "vacker" tycker jag inte funkar så. Det är nästan mer fel att kalla sig vacker ju vackrare man är.

Sniggel
2012-10-09, 00:10
Just stark är ett sånt ord som mycket riktigt är ok om man faktiskt är stark. Jag kallar mig själv stark i vissa samanhang för att det vore arrogant av mig att inte göra det.

Ett ord som "vacker" tycker jag inte funkar så. Det är nästan mer fel att kalla sig vacker ju vackrare man är.

+1
Ser ut som du resonerar exakt som mig när det gäller dessa två ord.

Man kanske kan ta ett exempel?

(Styrka)
- Jag ska flytta till ny lägenhet, bära möbler till våning 3

(Alt 1 - OK!)
- Oj! Det låter jobbigt
- Ja! Tur man är stark iaf!

(Alt 2 - ej ok!)
- Oj! Tur du är stark iaf
- Näee, jag är inte stark... (försöker vara ödmjuk, men det blir bara fel/löjligt)


(Snygghet)
Random tjej: - Får du många kommentarer för din muskulösa kropp?

(Alt 1 - inte alltid helt ok)
Slartibartfast: - Jo det händer. Dessutom är jag ju snygg till på köpet (kan ses som drygt, hur sant det än är, funkar förmodligen i det här fallet eftersom det är Slarti)

(Alt 2 - Helt ok!)
Slartibartfast: - Jo det händer. Synd bara att man inte är snygg också (spelar ödmjuk, nedvärderar sig själv)
Random tjej: - Amen guuud. Du är ju jättesnygg *ryggdunk* *flirt* *ryggdunk*

Mrs Robinson
2012-10-09, 00:10
Jag tycker det verkar vara ganska PK (eller politiskt accepterat) att kalla sig själv för snygg och posera naken i en tidning. Är man lite fet kan man göra det under rubriken "jag är stolt över mina kurvor", men det är lika accepterat för smala. Alltså: det är OK att berömma sitt egna utseende.

Sniggel
2012-10-09, 00:28
Jag tycker det verkar vara ganska PK (eller politiskt accepterat) att kalla sig själv för snygg och posera naken i en tidning. Är man lite fet kan man göra det under rubriken "jag är stolt över mina kurvor", men det är lika accepterat för smala. Alltså: det är OK att berömma sitt egna utseende.

Gäller detta för "tappahakan-snygga" människor och är det lika för båda könen tror du?

stolpskott
2012-10-09, 00:46
Alla ord som överanvänds under arbetsintervjuer är PK. Trevlig, positiv, ambitiös och social är väl praktexempel.

Minimjölk
2012-10-09, 08:46
Efter att ha fyllt i de alternativ som jag tyckte insåg jag snabbt att det var de attribut som beskrev personlighetsdrag snarare än fysiska attribut.

Duran
2012-10-09, 08:52
Alla ord som överanvänds under arbetsintervjuer är PK. Trevlig, positiv, ambitiös och social är väl praktexempel.

Haha, jag tänkte också på arbetssökande. Men jag plockade bort "trevlig", det tror jag att många anser att omgivningen får bestämma om man är eller inte. "Positiv", "ambitiös" och "social" innehåller löften om att man ska bete sig på ett sätt som andra har nytta av och inte dra ner gruppen, därför är dessa alltid accepterade enligt mig.

"Stark" ska man säga ibland. Typ när man får beröm för ansträngningar, som man ska låtsas att man inte tar åt sig av. Eller om någon tycker synd om en för att något har hänt en som man mår dåligt av. "Intelligent" ska man inte säga att man INTE är, detsamma gäller "snygg", "söt", "vacker" och säkert fler alternativ som jag har glömt. Detta för att det uppfattas som att man fiskar efter komplimanger.

Duran
2012-10-09, 08:53
Efter att ha fyllt i de alternativ som jag tyckte insåg jag snabbt att det var de attribut som beskrev personlighetsdrag snarare än fysiska attribut.

Jag tänkte exakt samma sak.

ARMSTARK
2012-10-09, 09:00
Det finns en tendens att folk beskriver sig själva som de skulle vilja vara istället för att vara ärliga mot sig själva.

Raschmus
2012-10-09, 09:06
Samtliga.

feyin
2012-10-09, 09:13
"Högutbildad". Fan så löjligt det är att någon med ett diplom tror att de är bättre människor än de som inte har samma diplom. En kille i min klass sa nyligen på en föreläsning "När lär man sig att prata med människor som inte studerar detta? Jag har svårt att komma ner på deras nivå." Då har han läst 2 år på en högskola med relativt låg status i Sverige. H-E-R-R-E-G-U-D!

Skillnaden mellan studentnörden och den passionerade är att den passionerade inte nödvändigtvis låter sitt lärande styras av en instutition. Det han kan är en del av hans livslånga lärande. Studenten däremot...

Minimjölk
2012-10-09, 11:42
Haha, jag tänkte också på arbetssökande. Men jag plockade bort "trevlig", det tror jag att många anser att omgivningen får bestämma om man är eller inte. "Positiv", "ambitiös" och "social" innehåller löften om att man ska bete sig på ett sätt som andra har nytta av och inte dra ner gruppen, därför är dessa alltid accepterade enligt mig.

"Stark" ska man säga ibland. Typ när man får beröm för ansträngningar, som man ska låtsas att man inte tar åt sig av. Eller om någon tycker synd om en för att något har hänt en som man mår dåligt av. "Intelligent" ska man inte säga att man INTE är, detsamma gäller "snygg", "söt", "vacker" och säkert fler alternativ som jag har glömt. Detta för att det uppfattas som att man fiskar efter komplimanger.



Alla attributen är väl av sådan art att de dels är relativa och dels upp till varje individ att tycka.

I ett smamanhang med dagisbarn anses jag ju såklart vara jättestark medan jag på en styrkelyftstävling är en räka. Snygg, intelligent,rik och alla de övriga följer samam mönster.

Däremot kan ju en person med god självinsikt och insikt i samhället överlag kunna säga inom vilka områden man kan anses som över, medel, eller under. Därav att man kan rangordna sina egna attribut sinsemellan. Det största problemet som jag ser det är att de flesta har en något skev självbild pga att de inte jämför med snittmänniskan utan en specifik /snävare grupp av människor. I fallet med jobb-intervju är det ju såklart rätt att jämföra med andra som tänks söka denna tjänsten men om jag skall anses som stark eller inte bör jag nog titta på en större grupp människor än de som råkar vistas på den internatiella styrkelyfts-tävlingen där jag befinner mig. Även om jag där ligger under snitt så är det ändå starkt i gemene mans ögon att bänkpressa 175kg.

(fiktiva evenemang och siffror ovan men du förstår poängen)

Duran
2012-10-09, 13:05
Alla attributen är väl av sådan art att de dels är relativa och dels upp till varje individ att tycka.

I ett smamanhang med dagisbarn anses jag ju såklart vara jättestark medan jag på en styrkelyftstävling är en räka. Snygg, intelligent,rik och alla de övriga följer samam mönster.

Däremot kan ju en person med god självinsikt och insikt i samhället överlag kunna säga inom vilka områden man kan anses som över, medel, eller under. Därav att man kan rangordna sina egna attribut sinsemellan. Det största problemet som jag ser det är att de flesta har en något skev självbild pga att de inte jämför med snittmänniskan utan en specifik /snävare grupp av människor. I fallet med jobb-intervju är det ju såklart rätt att jämföra med andra som tänks söka denna tjänsten men om jag skall anses som stark eller inte bör jag nog titta på en större grupp människor än de som råkar vistas på den internatiella styrkelyfts-tävlingen där jag befinner mig. Även om jag där ligger under snitt så är det ändå starkt i gemene mans ögon att bänkpressa 175kg.

(fiktiva evenemang och siffror ovan men du förstår poängen)

Jag förstår inte riktigt varför du markerade det du gjorde? När jag föreställer mig att en person säger till sina vänner, kollegor, whatever: "Jag är en trevlig person," så känns det som om många skulle reagera inombords med irritation. När man skriver en datingannons tror jag det anses ok (om än tråkigt) att utge se för att vara trevlig, men oftast inte.

Sniggel
2012-10-09, 17:02
Jag förstår inte riktigt varför du markerade det du gjorde? När jag föreställer mig att en person säger till sina vänner, kollegor, whatever: "Jag är en trevlig person," så känns det som om många skulle reagera inombords med irritation. När man skriver en datingannons tror jag det anses ok (om än tråkigt) att utge se för att vara trevlig, men oftast inte.

Håller nog med nu när jag tänker efter lite till. Att säga att man är trevlig låter väldigt arrogant på något sätt. Det får man inte avgöra själv. Men om man är logisk så kan man ju räkna ut om man är trevlig eller ej eftersom folk brukar kommentera vad de tycker om en. Om många har sagt att man är trevlig så borde man ju egentligen vara berättigad att påstå att man är just det, eftersom man kan "plocka fram referenser som stöder detta påstående" :P

Men på något sätt är det fortfarande inte ok och jag antar att det är kulturellt och inte universellt (biologiskt).

Duran
2012-10-09, 17:56
Håller nog med nu när jag tänker efter lite till. Att säga att man är trevlig låter väldigt arrogant på något sätt. Det får man inte avgöra själv. Men om man är logisk så kan man ju räkna ut om man är trevlig eller ej eftersom folk brukar kommentera vad de tycker om en. Om många har sagt att man är trevlig så borde man ju egentligen vara berättigad att påstå att man är just det, eftersom man kan "plocka fram referenser som stöder detta påstående" :P

Men på något sätt är det fortfarande inte ok och jag antar att det är kulturellt och inte universellt (biologiskt).

Det kanske är för att det skvallrar om att man har tänkt på sig själv och vad som är bra med en och att det därför ger ett egocentriskt intryck? Om man dessutom skulle börja dra referenser skulle folk ba "Men hallå, har hen gått och gjort en lista och räknat på hur många som tycker att hen är trevlig och bra, shit vad dryyygt." Men om man säger: "Jag är social," så hör folk nåt i stil med: "Jag kommer nog gilla dig. Vi kommer ha roligt ihop. Du behöver inte stå ensam för samtalet, jag fixar biffen om det blir tyst och kymigt."

Minimjölk
2012-10-09, 18:20
Jag förstår inte riktigt varför du markerade det du gjorde? När jag föreställer mig att en person säger till sina vänner, kollegor, whatever: "Jag är en trevlig person," så känns det som om många skulle reagera inombords med irritation. När man skriver en datingannons tror jag det anses ok (om än tråkigt) att utge se för att vara trevlig, men oftast inte.

Flåt, blev kanske lite otydligt men jag markerade det jag gjorde då alla attributen och inte bara trevlig är enligt mig attribut som egenligen andra får avgöra om jag är eller, sedan kan jag precis som sniggel vara inne på lyssna av min omgivning över de attribut jag oftast hör förknippas med mig och kunna använda dessa.

Jag anser i alla fall att man kan använda ordet trevlig om sig själv utan att det låter arrogant men det måste ju komma på rätt sätt men det gäller å andra sidan alla av orden ovan, i fel sammanhang eller på fel sätt blir det alltid arrogant att hävda sina egna positiva sidor. Speciellt när andra precis anser att de själva saknar just den egenskapen. Om en annan persone däremot ger sig själv ett visst attribut och du fyller i att du minsann inte är så lite av det så är det ofta mer ok.

Ang ordet trevlig:
Någon: ingen tycker om mig.
Du:
Jag är å andra sidan en mycket trevlig person (arrogant)

Andra brukar refera till mig som en trevlig person (OK)

Många brukar säga att jag är trevlig (OK)

Totalt sett är jag nog en rätt trevlig person att umgås med, (OK), den öppna frågeställningen gör det ok.

Någon:
-Jag är fruktansvärd bra!
Du:
- Jag är rätt trevlig jag med (OK).