handdator

Visa fullständig version : Bästa kolhydraterna?


slinkan
2012-10-08, 22:25
När man satsar på att bygga och lägga på sig massa, vilka kolhydrater är bäst?

Spelar det ens någon roll om man trycker i sig potatis, ris, pasta eller bröd eller är det same same but different?

FredO
2012-10-08, 22:33
När man satsar på att bygga och lägga på sig massa, vilka kolhydrater är bäst?

Spelar det ens någon roll om man trycker i sig potatis, ris, pasta eller bröd eller är det same same but different?

Same same ;)

Fast glöm inte att käka grönsaker & frukt också för att få i dig mer näringsämnen.

Fishtank
2012-10-08, 22:47
Same same ;)

Fast glöm inte att käka grönsaker & frukt också för att få i dig mer näringsämnen.

Inte same same.
Kanske ska undvika att få alla sina kolhydrater från socker.

slinkan
2012-10-08, 22:49
Inte same same.
Kanske ska undvika att få alla sina kolhydrater från socker.

Och socker = ljust bröd eller?

Jeml
2012-10-08, 22:50
Inte same same.
Kanske ska undvika att få alla sina kolhydrater från socker.

+1 socker är fruktos och det är inte detsamma som de andra källor du nämner, de innehåller glykos.

Jeml
2012-10-08, 22:50
Och socker = ljust bröd eller?

Nej, kanske lite men absolut inte allt.

Alzie
2012-10-08, 22:54
+1 socker är fruktos och det är inte detsamma som de andra källor du nämner, de innehåller glykos.

???

slinkan
2012-10-08, 23:00
+1 socker är fruktos och det är inte detsamma som de andra källor du nämner, de innehåller glykos.

Ok så åter till min fråga då. :)

Om ni måste välja EN ENDA kolhydratkälla för att bygga muskler vilken väljer ni och hur mycket skulle ni försöka få i er per kilo kroppsvikt?

NNIF
2012-10-08, 23:03
Ok så åter till min fråga då. :)

Om ni måste välja EN ENDA kolhydratkälla för att bygga muskler vilken väljer ni och hur mycket skulle ni försöka få i er per kilo kroppsvikt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4rkelse

VARFÖR måste du välja EN? :S

skulle ta potatis eller havregryn, men kolhydrater "bygger" inte muskler primärt, utan det är protein som gör.. kolhydrater ger energi

tänk på att olika kolhydratskällor kommer med olika mikronutrienter (vitaminer, mineraler etc) så man vill nog gärna variera dessa med.

LillisJ
2012-10-08, 23:12
Ok så åter till min fråga då. :)

Om ni måste välja EN ENDA kolhydratkälla för att bygga muskler vilken väljer ni och hur mycket skulle ni försöka få i er per kilo kroppsvikt?

Under deff, potatis. Under viktuppgång, ris. Jag får i mej ca. 500-600 kolhydrater på en träningsdag, 300-400 på en vildodag, vet dock inte om fördelningen är så viktig, det viktigaste är la att få i sej rätt mängd protein/kalorier vid dagens ände(?).

Jeml
2012-10-08, 23:48
Potatis på deffen lätt.

Pasta mättar sämst imo. kan lätt dra i mig ett paket 400g-500g utan att vara allt för mätt.

Fishtank
2012-10-08, 23:55
Åh potatis.
Länge sen man käkade, måste fixa lite till nästa gång det blir fläskkött.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

slinkan
2012-10-08, 23:59
Under deff, potatis. Under viktuppgång, ris. Jag får i mej ca. 500-600 kolhydrater på en träningsdag, 300-400 på en vildodag, vet dock inte om fördelningen är så viktig, det viktigaste är la att få i sej rätt mängd protein/kalorier vid dagens ände(?).

500-600 på träningsdagar fan jag har problem att få i mig 3-400!
Hur lyckas du med det??? :)

Sniggel
2012-10-09, 00:27
Smakmässigt:
Potatis

För bulk:
Pasta (ris ok också)

För deff:
Potatis



Potatis är jävligt nice om man får i sig tillräckligt med kolhydrater på det, vilket för många kan vara svårt på bulk. Dock har det vissa nackdelar såsom:
* Kan ej lagras länge i kylskåp efter tillagning
* Tar mycket plats (och väger mycket) i otillagat tillstånd

På det viset kan ris (fullkorn maybe?) vara bättre även under deff, trots att potatis förmodligen mättar bättre. Har man riktigt svårt för att gå ner i vikt kan man börja titta på lite andra rotfrukter såsom kålrot (hög ratio glukos ;)) eller morot. Kanske att någon frukt kan passa som enda kolhydratkälla, iaf under deff då man har högre tolerans mot fruktos. Inte för att jag tror det är vanligt att man får i sig så stora mängder fruktos på ett deffupplägg där kolhydraterna kommer från äpplen ändå. Men det kan ju vara bra att veta att man kan äta mer fruktos under deff utan att råka ut för några direkta negativa konsekvenser.
Har även för mig att en någorlunda fylld lever signalerar mättnad så på det viset är det nog bra att planera in en viss mängd fruktos i en deff.

LizaK
2012-10-09, 00:39
Själv är förstahandsvalet alltid potatis.
Käkas oftast kokt/ugnsbakad vid deff.
...och helst råstekt med massa olja eller smör vid bulk. *drool*

Funkar fint i gratänger.. Grytor.. Åh jag älskar potatis..
Mat för en sessa!

TREX
2012-10-09, 00:43
Jag gillar ris.

Rahf
2012-10-09, 01:34
+1 socker är fruktos och det är inte detsamma som de andra källor du nämner, de innehåller glykos.

Socker (Sackaros) är en disackarid och består till 50/50 av fruktos och glukos.

Sheogorath
2012-10-09, 05:10
Socker (Sackaros) är en disackarid och består till 50/50 av fruktos och glukos.

Det vet han nog. Jag tror han menar att de saker TS radar upp primärt inte är baserade på socker.

Rahf
2012-10-09, 05:56
Det vet han nog. Jag tror han menar att de saker TS radar upp primärt inte är baserade på socker.

Jag tolkade inlägget som att han trodde socker bestod av fruktos. Lång dag och hjärnan är bränd, första fyra inläggen är förvirrande för mig.

Sheogorath
2012-10-09, 05:57
Jag tolkade inlägget som att han trodde socker bestod av fruktos. Lång dag och hjärnan är bränd, första fyra inläggen är förvirrande för mig.

Ah. Ser nu vad du menar: "socker är fruktos" ;) Skyller på morgontrötthet.

Rahf
2012-10-09, 05:59
Ah. Ser nu vad du menar: "socker är fruktos" ;) Skyller på morgontrötthet.

High five för tidig morgon och lång dag (seg kväll.) Tillbaka till uppsats om Thomas Mores Utopia nu. George Ritzer och Max Weber har redan krävt en större del av min tankekapacitet :D.

tigerofsweden
2012-10-09, 06:22
Skulle också vilja hylla potatis. Har faktiskt aldrig ätit potatis förens nu och damn vilken suverän kolhydratskälla jag har missat. Mättar otroligt mer än ris och pasta.

jokem
2012-10-09, 06:42
Skulle garanterat välja potatis och/eller ris. Potatis är billigt, mättande och bra. Jamaicanerna påstår sig springa så fort dels på grund av sötpotatisen som de odlar lite här och var!

Sheogorath
2012-10-09, 07:40
Nu när jag ligger på energibalans äter jag risgrynsgröt med lite vaniljsocker och Fun light jordgubb som saftsås. Mättar fantastiskt dåligt så det hade varit döden under deff, men på balans eller bulk är det klockrent om man har en någorlunda välreglerad aptit.

Annars föredrar jag bröd, ris, couscous, rågflingor (morgongröt) och pasta. Potatis tycker jag är lite omständigt även om det är det "bästa" sett till mättnad (och kanske näringsämnen i övrigt). Efter träning äter jag gärna godis eller glass.

andeem
2012-10-09, 08:01
Bulgur, matvete, mathavre, quinoa är juste att variera med.

Mjölkchoklad (schweizernöt) är mitt favoritbulktillskott. Fast det är ju en del fett också.

TorbjornFred
2012-10-09, 08:04
potatis de dagar jag inte bryr mej om kosten (om nån sån dag finns! och på deff)

på bulk äter jag matris och havregryn. Enligt mej lättaste sättet att trycka dom mängderna jag vill ha i mig per dag av kolhydrater.

Sheogorath
2012-10-09, 08:04
Bulgur, matvete, mathavre, quinoa är juste att variera med.

Mjölkchoklad (schweizernöt) är mitt favoritbulktillskott. Fast det är ju en del fett också.

Don't bulka on socker if it's not in anslutning to träning, säger pappa Sheo!

andeem
2012-10-09, 08:19
Don't bulka on socker if it's not in anslutning to träning, säger pappa Sheo!Nej, jag vet. Men jag tänker att vafan. Tar typ 50 g till eftermiddagskaffet.

Morty
2012-10-09, 08:25
Bästa kolhydraterna på bulk är de som innehåller en hel del protein också:

Havre (-gryn, mathavre)
Bröd
Linser, bönor, mm (-sojabönor)
couscous, bulgur, pasta (durumvete)
mm. Kolla på paketet.

Sheogorath
2012-10-09, 08:26
Nej, jag vet. Men jag tänker att vafan. Tar typ 50 g till eftermiddagskaffet.

Haha det låter "ganska" lugnt. ;)

Zizou
2012-10-09, 08:30
Under bulk; Jasminris, och glukosbaserat godis efter träning *drool* Sen även lite frukostflingor (kalaspuffar, frosties, cocopops osv) till frukost.
Även havregryn och pasta är ganska standard. Brukar dock byta ut pastan mot ris ganska ofta pga den stora skillnaden i mättnad.

Under deff är ju potatis guldkornet :)

FredO
2012-10-09, 09:01
Inte same same.
Kanske ska undvika att få alla sina kolhydrater från socker.

Och hur bär du dig åt för att få alla kolhydrater genom socker om du har ris, pasta, potatis och bröd att välja på?

Jeml
2012-10-09, 10:51
Bästa kolhydraterna på bulk är de som innehåller en hel del protein också:

Havre (-gryn, mathavre)
Bröd
Linser, bönor, mm (-sojabönor)
couscous, bulgur, pasta (durumvete)
mm. Kolla på paketet.

varför? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fishtank
2012-10-09, 11:01
Och hur bär du dig åt för att få alla kolhydrater genom socker om du har ris, pasta, potatis och bröd att välja på?

Lär dig läsa mellan raderna.
Första svaret var att det inte spelade någon roll varifrån man fick kolhydraterna.
Jag skrev att man bör undvika att få större delen från sockerarter och la ingen värderingar i det TS skrivit.
Tyckte TS hade valt bra källor till bulk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

RassK
2012-10-09, 16:34
Fan vad ni svamlar om livsmedel. Glukos är den bästa kolhydraten på bulk.

Sheogorath
2012-10-09, 18:15
Fan vad ni svamlar om livsmedel. Glukos är den bästa kolhydraten på bulk.

*letade efter gilla-knappen, didn't find*