handdator

Visa fullständig version : Vi som driver eget företag eller tänker börja med det


Runqen
2012-10-08, 20:59
Ja, som titeln säger så hade jag tänkt att denna tråden skulle handla om oss här som är egna företagare.

Anledningen till trådstarten är för att jag vill veta lite hur ni gick tillväga när ni startade ert företag.

Själv har jag i dagsläget inget eget företag, men jag har en idé jag tror jag ska göra verklighet av. :)

Vi kan väll göra såhär att ni som har egna företag berättar eran historia.
Hur startade ni?
Vad jobbar ni med?
Hur känns det att ha eget företag kontra anställd?

Ju mer info desto bättre!

G_lund
2012-10-08, 21:32
Jag ska gå på en föreläsning i veckan angående egenföretagande. Kommer bli intressant.

Okej
2012-10-08, 22:19
Bra tråd! Inte för att jag själv funderar på att starta eget, men jag tycker det är intressant så det vore kul om man fick ta del av/följa någons resa *popcorn*

Rangz
2012-10-09, 09:56
Ogillar både ledningen och arbetsuppgifterna här jag är nu, så jag går också i banorna att köra igång något eget, men har inte den blekaste inom vad -.-

feyin
2012-10-09, 10:00
Mycket potential i denna tråd. Kanske Lasse Fairing eller Zone kan komma in här och snacka lite? =)

Juxta
2012-10-09, 10:15
Lustigt att denna tråd kommer nu. Jag reggade företag förra veckan. Är under behandling just nu.

Hur startade ni?
Bestämde mig för att jag inte vill jobba under chef längre plus att jag fått möjlighet till att jobba ihop med min tjejs kommande företag.

Vad jobbar ni med?
Foto och film.

Hur känns det att ha eget företag kontra anställd?
Är inte där än. :)

hultman
2012-10-09, 10:30
Jag har tidigare drivit enskild firma men har nu startat ett aktiebolag ihop med en nära vän. Sysslade tidigare med revision och redovisning men utökar nu verksamheten med investeringar av olika slag. Ska ge oss in i vinbranschen, anställa några revisorer (i syfte att konkurrera med de större revisionbolagen) och eventuellt investera i andra nya eller intressanta bolag.

Fishtank
2012-10-09, 11:27
Inget eget som i att jag är ägare men litet familjeföretag som vi driver tillsammans.
Började som minst och har nu arbetat oss upp till en hyfsad position med bra rykte.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Juxta
2012-10-09, 12:34
Nu ringde Skatteverket och undrade varför jag skrivit noll kr i inkomst på företaget. Men det är ju för att jag inte vill bli taxerad för jag vet ju inte om det ens kommer vara någon inkomst i företaget i år. Hmm. Ska ringa upp senare sa jag.

tossefar
2012-10-09, 13:41
Nu ringde Skatteverket och undrade varför jag skrivit noll kr i inkomst på företaget. Men det är ju för att jag inte vill bli taxerad för jag vet ju inte om det ens kommer vara någon inkomst i företaget i år. Hmm. Ska ringa upp senare sa jag.

Ja men alltså, du har ju förstås gjort upp en budget innan du startade ditt företag, med en förväntad omsättning. Rapportera den siffran.

edit: ok, det kanske lät lite för dömande, men jag antar att du iaf har gjort en prognos för någon slags omsättning. Varför skulle du annars starta firma?

Juxta
2012-10-09, 14:03
Ja men alltså, du har ju förstås gjort upp en budget innan du startade ditt företag, med en förväntad omsättning. Rapportera den siffran.

edit: ok, det kanske lät lite för dömande, men jag antar att du iaf har gjort en prognos för någon slags omsättning. Varför skulle du annars starta firma?

För att jag raggar kunder som jag ska ta in, eller, det mer nära är att tjejens företag kommer kanske få bidrag för att starta igång sitt företag och fakturera mitt företag, och det bidraget kanske inte ens beviljas så då blir inget fakturerat såklart utan det görs ett gratisjobb nu i början.

PowPow
2012-10-09, 14:09
För att jag raggar kunder som jag ska ta in, eller, det mer nära är att tjejens företag kommer kanske få bidrag för att starta igång sitt företag och fakturera mitt företag, och det bidraget kanske inte ens beviljas så då blir inget fakturerat såklart utan det görs ett gratisjobb nu i början.

Poängen är väl att skatteverket åtminstone kräver någon form av omsättning och aktivitet i företaget. Att du inte går med vinst är en sak, men räkna med en omsättning i alla fall (om du inte redan har gjort det).

Juxta
2012-10-09, 14:40
Poängen är väl att skatteverket åtminstone kräver någon form av omsättning och aktivitet i företaget. Att du inte går med vinst är en sak, men räkna med en omsättning i alla fall (om du inte redan har gjort det).

Absolut, det förstår jag. Nu har jag pratat med handläggaren och hon förklarade att jag inte blir taxerad för det hon efterfrågade(nettovinsten kanske hon sa.. även om ordet nettovinst inte är ett svårt ord så är alla ord nya för mig, känner mig extremt rudis).
Jag sade iallafall 10.000:- för annars måste jag avregistrera företaget om 3 månader, så nu verkar det vara klart och alla papper skickas hem till mig.

Tomas W
2012-10-09, 14:52
Jobbar egen som konsult och gillar det, var anställd tidigare men gillar konsultandet mer. Dock kan det ibland vara väldigt mycket extrajobb men har fixat revisor som tar hand om mina papper osv.

Har en tanke och vilja att fixa allt själv men än så länge har jag inte tid att sätta mig in i skattedelen, någon som har tips på en bra bok inom just deklarationshjälp för egen företagare?

Driver en enskild firma.

AhmedGrisen
2012-10-09, 15:29
någon som har tips på hur man kommer över en prisvärd butikslokal att hyra? har letat mycket själv och hittat en del men undrar om ni har några speciella knep, saker att tänka på, hemsidor eller liknande

Frumpish
2012-10-09, 16:13
Driver en enskild firma genom vilken jag håller kurser i mindfulness (och har haft en del yogaklasser). Har hittills haft kurser för privatpersoner och kommer under hösten börja rikta mig mot företag, stresshantering har nog aldrig varit så "inne" som nu :)

Att driva företag är sjukt häftigt på många plan och livet som entreprenör passar mig som handen i handsken. Studerar dessutom samtidigt denna och en termin till så kan tack vare CSN utveckla mitt företag i lagom takt, utan att behöva X inkomst via företaget för mat/hyra.

einmalk
2012-10-09, 16:54
Kan väl berätta min historia lite kort.
Driver en egen butik, Ur och Guldsmide samt handel med ädla metaller och ädelstenar.

Utbildade mig till urmakare, kurser inom guldsmide mm. Egentligen de verktyg jag skulle behöva för att driva egen butik/verkstad.

Något av det viktigaste man måste ha som egen företagare är att man är bra på att ta in information. I skolbänken kan man sitta i många år utan egentligen lära sig ett dyft om hur man driver ett företag. Detta lär man sig under tidens gång. Kurser inom företagande är en bra inkörsport men man blir långt ifrån färdig att driva företag.

Klassikern som man alltid får höra (oftast från de som jobbar som anställda) innan man startar är att man ska veta vad man ger sig in på när man startar eget. Sena kvällar, obetald övertid och bla bla bla.. På det dumma påståendet har jag bara ett svar idag och det är att det är värt varenda kväll och timma som man jobbar extra.

När man arbetar för sig själv, även om man ibland jobbar dubbel heltid så är man alltid lika nöjd efter dagens slut. Visst, det är inte alltid en dans på rosor men när man märker att ens idé tar spinn och faktiskt fungerar. Man märker att det strömmar in kunder och att man till och med får höra att man gör ett bra jobb, har bra priser och bra service. Det glädjer verkligen..

Ifall man har en idé man tror kan fungerar så är det bara att köra på! Man lever bara en gång och ifall det inte går så har man fått en ny erfarenhet här i livet!

Runqen
2012-10-10, 16:48
Härligt med många svar!

Ni som driver eget, hur startade ni?
Tex Hultman, har du alltid vetat att du skulle jobba med det du gör, pluggat på universitetet osv? Eller bestämde du dig bara för att: det här ska jag fanimig göra, och sedan lärde under tiden du arbetade?

Härligt med många egenföretagare, man blir verkligen inspirerad!

timoat
2012-10-10, 17:20
Jag jobbar som konstnär, startade för 3 år sen när jag kom hem från New York, hittade lokal för galleri och atelier omgående, lånade lite uppstartskapital från banken och det har snurrat på sen dess. Jag målar mycket hus och porträtt på beställning, och då och då säljer jag en tavla i galleriet. Trivs givetvis som fan, även de nätter man undrar desperat hur man ska kunna betala hyran nästa månad, och om man någonsin kommer få en beställning till. Det löser sig om man bara jobbar på!

Becky
2012-10-10, 19:50
Startade i februari ett företag vid sidan om mitt vanliga heltidsjobb eftersom jag fått förfrågningar och tyckte det var dags att göra något jag funderat på under väldigt lång tid. Jag som är väldigt novis gällande allt som har med bokföring och olika regler tycker det är lite läskigt, men jag kör på ändå. Kommer mest "kvitta" mot utrustning som jag köper in i företaget nu under första året eftersom jag har en hel del jag behöver köpa in. Nu är nästa steg att bli bättre på att marknadsföra mig, hittills har jobben kommit till mig, men det gäller att jaga själv också.

Och det är inom foto- och bildbehandling för dom som undrar.

Järvskan
2012-10-11, 11:16
Ja, som titeln säger så hade jag tänkt att denna tråden skulle handla om oss här som är egna företagare.

Anledningen till trådstarten är för att jag vill veta lite hur ni gick tillväga när ni startade ert företag.

Själv har jag i dagsläget inget eget företag, men jag har en idé jag tror jag ska göra verklighet av. :)

Vi kan väll göra såhär att ni som har egna företag berättar eran historia.
Hur startade ni?
Vad jobbar ni med?
Hur känns det att ha eget företag kontra anställd?

Ju mer info desto bättre!


Håller själv nu som bäst på att starta upp en firma. Jag skickade in etableringsanmälan i början av veckan och nu väntar jag som bäst på att banken ska skriva ut lånepapprena så att jag kan göra mina investeringar. Jag arbetar som idrottsmassör men kommer även erbjuda tjänster inom personal training och kostrådgivning (fastän jag inte har någon utbildning i de två senare). Borde kanske skriva i min CV att jag gått i kolo- och flashbackskolan ;)

Skursvamp
2013-05-29, 21:26
Tjena!

Jag har nyligen startat upp ett AB. (Borde ligga i signaturen om jag gjort allt rätt)
Jag jobbar dock kvar på mitt vanliga "day job" och kör mitt egna företag vid sidan av. Jag har funderat i många år på att starta mitt företag och fick äntligen tummen ur.
Som utbildad systemutvecklare och med ett gäng år i branschen som anställd så kändes det nu dags att ta steget. Som tur är har jag en flickvän som har rätt bra koll på ekonomifrågorna och det övriga administrativa så jag kan koncentrera mig på det jag tycker är kul och det jag är bra på. :)

Jag bygger alltså hemsidor (http://www.websoluto.se/tjanster/webbsidor/), webbshoppar och andra skräddarsydda webbsystem via mitt företag. Någon som behöver en hemsida? ;)

Captainwide
2013-05-29, 21:32
Och jag som går ekonomi för att starta eget sen! Nämen vad trevligt. :D
Jag har nog ett par idéer i mitt huvud som kommer att göra mig till miljardär i framtiden. ;)

Vivaldi
2013-05-31, 23:39
Så, ni med eget företag, har ni ett separat företagskonto hos någon bank, och i sådana fall vilken ?

Skursvamp
2013-06-18, 12:04
Ja. Vi valde Swedbank. Mest eftersom vi har våra privata konton där också.
Om man börjar få lite pengar i bolaget kanske det är värt att kolla upp nogrannare var man får bäst villkor.

Juxta
2013-06-18, 12:07
Så, ni med eget företag, har ni ett separat företagskonto hos någon bank, och i sådana fall vilken ?

Hittills har jag låtit alla mina fakturor peka till mitt privata bankkonto, inte alla som gillar det men dom bryr sig inte egentligen. Det är ju bara ekonomiavdelningen. :)
Är dock sugen på att skaffa bankgiro.

PowPow
2013-06-18, 12:49
Så, ni med eget företag, har ni ett separat företagskonto hos någon bank, och i sådana fall vilken ?

SEB har "Enkla firman". Gratis första året och sen 600 kronor om året. Då får man Visa-kort, internetbank och ett BG. Har funkat bra för mig (förutom att de behövde 6 försök på sig när de skulle skicka ut nytt kort när jag bytte efternamn - men det är en annan, och ganska rolig, historia :))

agazza
2013-06-18, 13:12
Så, ni med eget företag, har ni ett separat företagskonto hos någon bank, och i sådana fall vilken ?

Valde Nordea av någon anledning, separat företagskonto.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

BlötSnö
2013-12-02, 02:19
Jag ska se om jag kan formulera det här rätt:
Säg att jag vill starta ett företag som skall sälja något. Vad är oviktigt(?).
Jag har i dagsläget ett arbete där möjlighet finns att arbeta extra och den extra arbetade tiden kan sparas för att tas ut som semester eller pengar när det behovet finns.
Till saken hör att jag redan ligger över den magiska gränsen där man får börja betala högre skatt.
Kan jag på något vis plocka ut lön från företaget jag arbetar för, om de tillåter det, utan att skatta på pengarna och förvara dem i ett företag/bolag/annat och på så sätt kunna använda hela summan till att investera i produkter som skall säljas och skatta på dem efteråt om man gör någon vinst.
Låter detta logiskt på något vis eller är jag helt ute och cyklar?
Någon nämnde det för mig i förbifarten och hjärnan kopplade bara halvt om halvt vad de menade. Tänkte att det kanske fanns någon här som kan förklara för mig eller peka i rätt riktning.
Tack på förhand.

agazza
2013-12-02, 06:18
Traktamente och milersättning brukar vara normalfifflet annars.



Annars kan du väl fakturera din tid, och använda företagsinkomsten till inköpen ifall jag fattat rätt


Sent from my Lumia 928

Ignatius72
2013-12-02, 07:11
Blötsnö, nej det tror jag inte. Företaget gör det de ska by the book. Det du kan göra är att fakturera företaget och på så sätt få in pengarna i ditt företag. Då kan du välja att lägga dig på rätt sida brytgränser och balansera vinsten till sämre år. I vissa fall kan du även plocka utdelning till betydligt lägre skattesats.

Hemi
2013-12-02, 08:09
Så, ni med eget företag, har ni ett separat företagskonto hos någon bank, och i sådana fall vilken ?

Ja, det hade jag, Nordea, bäst erfarenheter av de som jobbade där tyckte jag. Använde kontot enbart för det syftet, var stenhård på det, och kontakt med redovisningsbyrån. Jag var på väg att köra nån budgetmodell över BBS och internet, skulle varit bra men lade ned företaget snabbt när det började gå sämre. Det var säsong ändå och öppnade det inte igen.

R Scarpa27
2013-12-02, 08:14
Bra tråd funderar på att våga starta upp eget nästa år.
ge mig lite råd att tänka på ni som har eget.
att jobba mkt det vet jag.
men smarta råd tack =9

Hemi
2013-12-02, 08:23
Hur startade ni?
Vad jobbar ni med?
Hur känns det att ha eget företag kontra anställd?



Korta svar,
1. Hade intressen av extremsport och behövde en förankring och jobb i Europa. Drömmar likaså.
2. Olika "extremsport" kan man kalla det samt försäljning av varor.
3. 10 ggr bättre, jag visste vad jag gjorde, jag kunde lita på mig själv, jag var inte någons slav, ingen hackade på mig. Jag skall göra det igen.

BlötSnö
2013-12-02, 10:23
Traktamente och milersättning brukar vara normalfifflet annars.

Annars kan du väl fakturera din tid, och använda företagsinkomsten till inköpen ifall jag fattat rätt


Blötsnö, nej det tror jag inte. Företaget gör det de ska by the book. Det du kan göra är att fakturera företaget och på så sätt få in pengarna i ditt företag. Då kan du välja att lägga dig på rätt sida brytgränser och balansera vinsten till sämre år. I vissa fall kan du även plocka utdelning till betydligt lägre skattesats.

Om jag fakturerar företaget på en viss summa före skatt, kan jag då behålla hela den summan oskattad i företaget så länge jag inte tar ut den som lön eller utdelning?
Eller är den lönen att betrakta som en vinst för företaget?

Tack för svaren, förresten. Har suttit och grunnat på det här ett tag.

stahlberg
2013-12-02, 11:00
Jag vet inte hur ni har det i Sverige, men jag kan tänka mig att det fungerar ungefär likadant som här (i Finland). Om du har ett företag som fakturerar din arbetsgivare (uppdragsgivare), så kommer pengarna in till ditt företag. Detta företag har inkomster och utgifter. Mellanskillnaden är företagets vinst. Den betalar företaget skatt på. Jag kan inte tänka mig att du skulle slippa skatt på mellanskillnaden mellan intäkter och utgifter i företaget. Håller du då pengarna i företaget utan att använda dem så måste du betala skatt (som kanske något kan senareläggas, om du har någon nytta av det).

Att lyfta löneinkomst som intäkt till ett företag rakt av förlorar man på(åtminstone i Finland). För när man lyfter pengarna till sig själv (som lön, t.ex i ett Ab, eller som eget uttag, i finland om man är enskild näringsidkare, alltså driver firma) så betalar man lagstadgade avgifter på detta.

Om jag har en arbetsgivare som går med på det kan jag välja att arbeta för denna som företagare, varvid jag fakturerar för utfört arbete. Men då måste jag höja summan, så att de summor arbetsgivaren skulle betala i t.ex försäkringar kommer till mig istället (varefter mitt företag betalar dem vidare, förutsatt att jag betalar ut dem till mig själv). Då är mitt eget företag min arbetsgivare och min arbetsgivare företagets uppdragsgivare, varvid mitt företag måste fakturera för utfört arbete+lagstadgade avgifter+semesterärsttningar (här i Finland ca 1,6x lönen) + moms. Arbetsgivaren/uppdragsgivaren förlorar ingenting på detta. Men det kan den som arbetar i eget företag göra : eftersom det egna företaget är arbetsgivare kan det uppstå problem gällande utbetalning av sjukersättningar, semesterersättningar osv. Det gäller att vara noga när man skriver arbetsavtalet.

Här var det ju inte fråga om exakt det, utan om att en del av lönen skulle lyftas som normal lön, en del faktureras av ett företag. Jag är lite osäker på om skattemyndigheterna skulle gå med på ett sådant arrangemang. Men normalt vinner du inget på det, om du inte lyckas "trolla bort" en del av pengarna ditt företags verksamhet.

Ska vi säga att jag (åtminstone i Finland) har ett företag som fungerar på motsvarande sätt. Då kanske jag vill köpa en båt för låt oss säga 250000 kronor. företaget kan mycket väl köpa (och äga) båten. Men den som äger företaget har nyttjanderätt och betalar därför för naturaförmån till skattemyndigheterna. Vissa gånger fungerar en naturaförmån bra, som t.ex i Finland telefonförmån : om jag i mitt företag har en telefon som jag ringer både företagets samtal och privata samtal med, så skattar jag för 20 euro i naturaförmån, även om jag skulle ringa för 1000 euro privat (varvid jag för att betala telefonräkningen måste lyfta en nettolön på 1000 euro/månad). Om då mitt företag betalar telefonräkningen vinner jag en hel del på det. Dvs telefonräkningen bör betalas, men det gör företaget (och då är det en kostnad som dras av företagets intäkter), men det går ingen skatt för företaget eller mig för att kunna betala min telefonräkning.

Någon var inne på reseersättningar, dagtraktamenten osv. Om du bor på en annan ort än du arbetar, och startar ett företag på den ort där du bor, så kan du lyfta reseersättning och dagtraktamenten för dina arbetsresor/arbetsdagar, och dessa är skattefria. (så har det inte alltid varit i Finland, om man har bara en arbetsgivare, men något får vi tacka också Nokia Oyj för i dethär landet)

stahlberg
2013-12-02, 11:15
Nu känner jag bara till finska regler, det kan vara annorlunda där (och det är länge sedan jag varit inblandad i företagsverksamhet i Sverige, jag kan inte mera komma ihåg reglerna som gällde). Men om man startar ett företag i Finland kan man mycket väl låta rörelsevinsten (alltså den summa som man skattas för) stå oanmäld. Å andra sidan skattas man sedan i efterskott på en eventuell vinst, varvid man betalar förskottsskatt för år 1 samtidigt som man betalar förskottsskatt också för år 2 (för skattemyndigheterna är vänliga nog att räkna den förskottsskatten utgående från vinsten år 1).

Man har visserligen - hoppas jag - en budget för sitt företag. Men budgeten är en plan för hur det ska gå. Det är inte helt säkert den förverkligas, ens om den är realistisk. Eftersom man ofta har stora kostnader i början av företagets verksamhet vill man kanske inte betala skatt enligt budgeten, i all synnerhet som också intäkterna kan vara lägst i början(vilket kan, men inte behöver, leda till likviditetsproblem). Men då är det bara att uppskatta en något lägre rörelsevinst än vad budgeten säger, så blir förskottsskatten lägre. Den uppgift man lämnar in måste alltid vara en uppskattning, ingen kan med säkerhet veta vad företaget kommer att hämta in, så man kan välja att uppskatta vinsten till vad som helst.

Jag kan inte inse vilken nytta man skulle ha av att göra en stor vinst i t.ex ett enmans-Ab.

stahlberg
2013-12-02, 11:32
En besvärlig byråkrati hade ni åtminstone i Sverige, vad jag kan minnas (om man var utlänning eller nyinflyttad till Sverige). En gång köpte vi ett Ab i Sverige. då alla papper var klara så tänkte vi gå för att öppna ett bankkonto och sätta in aktiekapitalet på kontot. Men se, det gick inte - åtminstone inte utan svårighet - även om den ene var svensk medborgare och nyligen inflyttad till Sverige. Man var tvungen att vänta tills registreringen (av ny ägare) var färdig, för det gick det inte, trots att en av oss var svensk medborgare och hade adress i Sverige). Så jag gick med aktiekapitalet om 100000 kr (som var lite mera pengar på den tiden än det är idag) i bröstfickan i flera veckor.

Det är därför jag alltid går i kragskjorta med bröstficka. En gång när vi skulle besöka vår revisor för att gå igenom den första månadens bokföring (vi ville ha ett personligt besök för detta), så sa jag till min kompis : "Bokföringen är helt okej, de kommer inte att ha något att anmärka på. Det enda de kan kritisera är att det finns så mycket pengar i företagets kassa. Men det har jag lösningen till". Just såhär gick det. Revisorn anmärkte på att kassan var för stor. Jag frågade då, om man inte fick ha pengar i företagets kassa i Sverige. Revisorn svarade att det var tillåtet, men att Skattemyndigheten kunde börja ifrågasätta om pengarna verkligen fanns i kassan. Då drog jag upp en stor sedelbunt ur bröstfickan och sa : "Här är kassan. Vill du räkna?".

(OBS att jag konsekvent kör med den finska förkortningen Ab (på finska Oy) och inte AB som i Sverige)

NickeSthlm
2013-12-02, 11:40
Hur startade ni?
Jobbade som säljare på ett ställe och gjorde riktigt bra ifrån mig. Chefen ville sänka min lön för att han tyckte att jag "hade det för bra". Blev förbannad och tyckte att jag kunde göra det hela på egen hand istället..
Startade ett AB med min far..

Vad jobbar ni med?
Företaget är uppdelat i två delar, en som är helt nätbaserad (en nischad offerttjänst) samt en som riktar sig mot både konsument och återförsäljare (produkt)

Hur känns det att ha eget företag kontra anställd?
Jobbade heltid de 3 första åren i företaget tillsammans med min far. Har programmerat allt från grunden trots att kunskapen mer eller mindre var noll från början. Det stora fördelen är som de flesta brukar säga: friheten.
Jag kunde styra mina dagar helt på egen hand och det både var och är mycket mer givande att sitta kvällar och helger med jobb då det är för min egen skull.

Vad jag lärt mig?
Idag har företaget 2 heltidare och 1 halvtidare. Jag har återgått till att jobba heltid som säljare inom media och sköter programmering och utveckling på fritiden, mest av ekonomiska skäl.

Det är inte billigt att driva eget, självklart beroende på vad man gör. Vi är otroligt aktiva genom annonsering vilket äter upp en otroligt stor del av kakan. 2013 är det första riktigt stabila året och 2014 ser mycket ljust ut. Vi (jag och min far) har valt att ta det lugnt och bygga upp företaget organiskt. Vi har inga lån och äger 100% av företaget själva. Det har varit otroligt påfrestande och planen är att driva företaget som det är idag men jag kommer kliva tillbaka, troligtvis 2015-2016..

Mitt bästa tips
Gör inga glädjekalkyler! Var otroligt nitisk och ha inga stora förhoppningar om att pengarna bara kommer flöda in på en gång. Det tar tid att jobba in varumärken och kundstockar..

Hoppas du fått några vettiga svar.
Att driva ett eget företag är ett av de bästa beluten jag tagit och något jag länge eftersträvat. Det är dock otroligt påfrestande och man får tänka på att man inte alltid kan styra över alla situationer. Leverantörer kan strula, kunder kan gå i konkurs och de pengar de är skyldiga dig kan du bara glömma osv...

BlötSnö
2013-12-03, 02:15
Tack för det väldigt utförliga svaret, stahlberg.
Det känns som att det tog dig ett tag att skriva och det var intressant och matnyttig läsning. Mycket uppskattat. :bow:

Klein
2013-12-03, 05:29
Det är väl främst två saker att beakta med eget företagande: lån och skatter.

Den främsta poängen med att driva eget är ju friheten och därför tycker jag man skall akta sig för att ta lån. Bättre att bygga ihop ett startkapital själv så att man slipper stå där med skulder om företaget går i sank. Har man inte råd med startkapitalet så bör man nog ta sig en funderare på om det är en vettig företagsidé.

När jag bodde i Sverige och skulle ta ut lön som egenföretagare så vill jag minnas att skatten var på över 60% med alla sociala avgifter. Inte så kul om man jobbat arslet av sig 24/7. Det många gör är väl att ta ut pengar från verksamheten i form av aktieutdelning för att få en mer acceptabel skatt på kring 30%. Men då måste man ha aktiebolag vilket kräver en insats på 100K sek.

Hemi
2013-12-03, 08:34
Betalar man dessa ca 100 000kr och gör detctill aktiebolag slipper man själv vara juridisk person. En del av ett lån kan gå till det och ibland måste man ta lån det beror på vad man skall göra. Det tar tid att etablera ett företag men man måste komma igång också. Känner mig sugen på att börja igen men det får vänta ett halvår först.

Ignatius72
2013-12-03, 08:53
Om jag fakturerar företaget på en viss summa före skatt, kan jag då behålla hela den summan oskattad i företaget så länge jag inte tar ut den som lön eller utdelning?
Eller är den lönen att betrakta som en vinst för företaget?

Tack för svaren, förresten. Har suttit och grunnat på det här ett tag.

Du fakturerar hela summan. En lön på 30000/mån före skatt motsvarar i runda slängar en faktura på 70000kr. Du som företagare betalar in alla lagstadgade skatter, lägger undan för semestrar osv. Som ensamägare bestämmer du ju själv hur mycket lön du vill att företaget ska betala ut till dig. Vinster från år 1 kan man spara en del av till år 2 som vi kan låtsas gå lite sämre. Då kan du kvitta ut vinsten mot förlusten och behöver inte skatta på pengarna (som du hade behövt göra om du plockat ut dem på en gång). Företaget kan äga saker som behövs i verksamheten. Och som jag nämnde innan så finns det utdelningsregler som gör att du kan plocka ut vinst till en lägre beskattning under vissa förutsättningar.
Sen försvinner såklart all form av anställningstrygghet.

agazza
2013-12-03, 08:55
Betalar man dessa ca 100 000kr och gör detctill aktiebolag slipper man själv vara juridisk person. En del av ett lån kan gå till det och ibland måste man ta lån det beror på vad man skall göra. Det tar tid att etablera ett företag men man måste komma igång också. Känner mig sugen på att börja igen men det får vänta ett halvår först.



Kostar 50.000 just nu att registrera AB.

Det går även bra att använda dessa 50.000 till inköp av nyttosaker till firman och använda detta som säkerhet istället. Det behöver inte finnas just kapital i firman, bara ett värde.

Captainwide
2013-12-03, 10:25
Räknas UF?

BlötSnö
2013-12-03, 10:48
Du fakturerar hela summan. En lön på 30000/mån före skatt motsvarar i runda slängar en faktura på 70000kr. Du som företagare betalar in alla lagstadgade skatter, lägger undan för semestrar osv. Som ensamägare bestämmer du ju själv hur mycket lön du vill att företaget ska betala ut till dig. Vinster från år 1 kan man spara en del av till år 2 som vi kan låtsas gå lite sämre. Då kan du kvitta ut vinsten mot förlusten och behöver inte skatta på pengarna (som du hade behövt göra om du plockat ut dem på en gång). Företaget kan äga saker som behövs i verksamheten. Och som jag nämnde innan så finns det utdelningsregler som gör att du kan plocka ut vinst till en lägre beskattning under vissa förutsättningar.
Sen försvinner såklart all form av anställningstrygghet.

Ah, ok.
Jag tror att arbetsgivaren i mitt fall kan kärva lite, men min tanke var som sagt att det endast skulle faktureras den övertid som jag arbetat på företaget.
Min ordinarie lön skulle isåfall få vara ifred tills vidare.
Det här är mest något att göra vid sidan av, delvis för att lära sig men också för att kanske kunna tjäna en krona eller två.

hultman
2013-12-03, 14:26
Kostar 50.000 just nu att registrera AB.

Det går även bra att använda dessa 50.000 till inköp av nyttosaker till firman och använda detta som säkerhet istället. Det behöver inte finnas just kapital i firman, bara ett värde.

Du får endast spendera hälften av aktiekapitalet. Är ditt AB värt mindre än halva AK så ska omedelbart en kontrollbalansräkning upprättas. I praktiken är det inte så allvarligt och även om man har möjlighet att direktavskriva förbrukningsinventarier (>22500 kr) så kan man inrangera dem som inventarier, vilka betraktas som tillgångar.

NickeSthlm
2013-12-03, 15:08
Du får endast spendera hälften av aktiekapitalet. Är ditt AB värt mindre än halva AK så ska omedelbart en kontrollbalansräkning upprättas. I praktiken är det inte så allvarligt och även om man har möjlighet att direktavskriva förbrukningsinventarier (>22500 kr) så kan man inrangera dem som inventarier, vilka betraktas som tillgångar.

Fel! Du får endast förbruka hälften av aktiekapitalet.

Aktiekapitalet är värdet av pengar och tillgångar. Investerar du i t.ex. maskiner så kan du räkna in dessa som tillgångar. Varumärke och patent kan även de räknas som tillgångar.

hultman
2013-12-03, 15:09
Fel! Du får endast förbruka hälften av aktiekapitalet.

Aktiekapitalet är värdet av pengar och tillgångar. Investerar du i t.ex. maskiner så kan du räkna in dessa som tillgångar. Varumärke och patent kan även de räknas som tillgångar.

Det var precis det jag skrev om du läser mitt inlägg. Vid en kontrollbalansräkning beräknas dock samtliga tillgångar till realvärden, inte inköpspriser. Normalt kan man räkna med att SKV accepterar realvärden som skrivs ned runt 20 % per år som brukligt.

NickeSthlm
2013-12-03, 15:28
Det var precis det jag skrev om du läser mitt inlägg. Vid en kontrollbalansräkning beräknas dock samtliga tillgångar till realvärden, inte inköpspriser. Normalt kan man räkna med att SKV accepterar realvärden som skrivs ned runt 20 % per år som brukligt.

Ah, sorry. Hakade upp mig på att du skrev att man endast får spendera halva aktiekapitalet. Man kan ju spendera 100% av aktiekapitalet och som du skriver, en kontrollbalansräkning görs men du kan fortfarande räkna in dina investeringar i aktiekapitalet förutsatt att de klarar SKVs kriterier vill säga.

nicotin
2013-12-05, 19:52
tjena.

jag funderar på att dra igång enskild firma på grund av att vissa av mina uppdragsgivare kräver att jag har F-skatt.
Jag har ett fast jobb som jag kommer fortsätta med och själva omsättningen kommer inte överstiga 10k/år

min fråga är om någon vet hur svårt det skulle bli om jag bli av med mitt fasta jobb, avvecklar firman och vill lyfta a-kassa ?
Är det ngt speciellt man bör tänka på i en sån situvation ?

Min bi syssla kommer inte helt bära sig själv och planen är således inte att ha den som huvudsyssla.

agazza
2013-12-05, 20:02
Följdfråga, ifall jag är ordinarie ledamot i ett AB som är till hälften ägt av mig, men jag är inte aktiv i bolaget just nu men har en heltidsanställning på en annan firma som skall avslutas. Är jag då berättigad a-kassa ifall jag inte plockar ut en inkomst från mitt AB?

Bolaget har inkomster

de_dave
2013-12-10, 21:59
Följdfråga, ifall jag är ordinarie ledamot i ett AB som är till hälften ägt av mig, men jag är inte aktiv i bolaget just nu men har en heltidsanställning på en annan firma som skall avslutas. Är jag då berättigad a-kassa ifall jag inte plockar ut en inkomst från mitt AB?

Bolaget har inkomster

http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare

"Finns du med i ett företag av enbart formella skäl, och inte arbetar i verksamheten, betraktas du inte som företagare enligt arbetslöshetsförsäkringens bestämmelser."

Dvs du kan ta ut a-kassa i detta fallet

agazza
2013-12-10, 22:13
http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare

"Finns du med i ett företag av enbart formella skäl, och inte arbetar i verksamheten, betraktas du inte som företagare enligt arbetslöshetsförsäkringens bestämmelser."

Dvs du kan ta ut a-kassa i detta fallet

Tackar, bra länk

speedy83
2013-12-15, 22:32
Funderar över att starta eget/ta över verksamhet men är lite velig och tveksam. Jag har idag ett bra jobb som jag trivs bra på och tjänar helt ok samt väldigt liten risk för uppsägning men kan ändå inte riktigt släppa tankarna på att vara företagare då det är något jag alltid velat vara.

Någon annan i samma sits eller som varit och hur resonerade ni och vilken väg valde ni, stanna kvar och försöka bli befordrad med trygg och bra inkomst eller satsa och köra själv med möjlighet att tjäna jättebra och vara sin egen med allt vad det innebär.

Juxta
2014-02-08, 19:51
Första året med enskild firma, vad ska man passa på och göra? Finns det några speciella erbjudanden, eller kanske extra rabatter osv? Hörde något om att man slapp betala vissa avgifter på datorprylar första året eller liknande. Finns det andra saker?

agazza
2014-02-08, 19:53
Första året med enskild firma, vad ska man passa på och göra? Finns det några speciella erbjudanden, eller kanske extra rabatter osv? Hörde något om att man slapp betala vissa avgifter på datorprylar första året eller liknande. Finns det andra saker?

Jobba som en idiot och spara ihop kapital till investeringar som ger ökad avkastning:smash:

Desertrat
2014-02-08, 19:58
Har ett företag som är i praktiken vilande, inom motor, innan dess, 2000-2002 ett cykelföretag i GBG som åkte i putten på grund av likviditetskris.
sammanlagt 5 företag jag haft i olika konstellationer.

R Scarpa27
2014-02-08, 20:03
Funderar över att starta eget/ta över verksamhet men är lite velig och tveksam. Jag har idag ett bra jobb som jag trivs bra på och tjänar helt ok samt väldigt liten risk för uppsägning men kan ändå inte riktigt släppa tankarna på att vara företagare då det är något jag alltid velat vara.

Någon annan i samma sits eller som varit och hur resonerade ni och vilken väg valde ni, stanna kvar och försöka bli befordrad med trygg och bra inkomst eller satsa och köra själv med möjlighet att tjäna jättebra och vara sin egen med allt vad det innebär.

sitter i samma tankar & sits...

Desertrat
2014-02-08, 20:10
sitter i samma tankar & sits...
Mina erfarenheter:
-glöm allt vad 8-timmarsdagar heter, se 14-16 timmar som mer realistiskt.
-kämpa som ett djur och känna att man inte kommer någonstans egentligen.
-Bara betala och betala, utan att få igen något.

....Och en obetalbar frihet att känna att den kampen till slut ger ett lönsamt företag efter c:a 3 år i snitt.
Så lägg undan cash för att täcka upp skulder dem 3 första åren.

TcAnders
2014-02-08, 20:28
Jag driver också eget, dock nystartat och jag har kört fast nu känns det som.

Har köpt en vara från England, då angav jag mitt momsnummer vilket alltså gör att jag inte behöver betala någon Engelsk moms.
Men den ska då betalas i Sverige, eller? Jag har hört både och här men jag har då helt klart fått för mig att den ska betalas?! Jag ringde Skatteverket igår och frågade, men hon jag pratade med var väldigt dålig på att förklara och det kombinerat med min seghet var inte bra.

Aurum
2014-02-08, 21:09
Jag driver också eget, dock nystartat och jag har kört fast nu känns det som.

Har köpt en vara från England, då angav jag mitt momsnummer vilket alltså gör att jag inte behöver betala någon Engelsk moms.
Men den ska då betalas i Sverige, eller? Jag har hört både och här men jag har då helt klart fått för mig att den ska betalas?! Jag ringde Skatteverket igår och frågade, men hon jag pratade med var väldigt dålig på att förklara och det kombinerat med min seghet var inte bra.

Du tänker på införelsemoms som läggs på vid import från icke EU länder. Om du uppget ditt momsnummer till leverantör i EU så betalar du som du säger ingen moms i det landet och inte heller i Sverige. När du sedan säljer varan i Sverige så lägger du givetvis på moms i vanlig ordning. En bokföringmässig sak är dock att du skall boka upp en fiktiv ingående moms då man köper in momsfria varor från EU samt redovisa dessa inköp på skattedeklarationen.

TcAnders
2014-02-08, 21:42
Hmm, okej, nu är jag med lite mer, tack!

Men det är alltså så att varan jag köpt kommer jag inte sälja vidare i Sverige, den kommer att användas inom mitt företag.

När jag pratade med Skatteverket så sa dom ungefär som du skriver det, alltså att jag ska betala moms men även "ta" tillbaka den, det är där det kör ihop sig i huvudet för mig.

R Scarpa27
2014-02-08, 21:58
Mina erfarenheter:
-glöm allt vad 8-timmarsdagar heter, se 14-16 timmar som mer realistiskt.
-kämpa som ett djur och känna att man inte kommer någonstans egentligen.
-Bara betala och betala, utan att få igen något.

....Och en obetalbar frihet att känna att den kampen till slut ger ett lönsamt företag efter c:a 3 år i snitt.
Så lägg undan cash för att täcka upp skulder dem 3 första åren.

hmm jo uppfattat det så och det man lider mest av är tanken av pappersarbete, och träna & ha fritid kan man nog glömma =P

Juxta
2014-02-08, 22:05
Jobba som en idiot och spara ihop kapital till investeringar som ger ökad avkastning:smash:

Hehe, ja, nu var det inte så jag menade. Mitt företag har jag vid sidan om min heltidsanställning. Tror det kommer rulla på bättre under 2014, ser så ut.

Aurum
2014-02-08, 22:33
Hmm, okej, nu är jag med lite mer, tack!

Men det är alltså så att varan jag köpt kommer jag inte sälja vidare i Sverige, den kommer att användas inom mitt företag.

När jag pratade med Skatteverket så sa dom ungefär som du skriver det, alltså att jag ska betala moms men även "ta" tillbaka den, det är där det kör ihop sig i huvudet för mig.

De talar om fiktiv moms dvs i skattedeklarationen där du redovisar momsen så redovisar du moms både som ingående och utgående. Ex. Du köper in en inventarie utan moms från ett EU-land för 10 000kr. På skattedeklarationen redovosar man utgående moms 25% dvs 2500kr (utgående moms är moms du skall betala in) men samtidigt redovisar man 2500kr på ingåemde moms (moms som du har rätt att dra av) det hela är ett nollsummespel dvs inga pengar förflyttas utan bara en redovisningsteknisk sak. Varför gör man då sähär kan man undra :-). För att kontrollera att det inte fuskas och fiktiva företag köper momsfritt från EU utan att ha rätt till det så samkör EU länderna sina register. Företaget som sålt prylen till dig redovisar ditt momsnummer och vilket belopp du handlat för och om de sedan vill kolla så kan de matcha med din redovising.

Hoppas det är lite klarare nu.

agazza
2014-02-09, 21:03
Hehe, ja, nu var det inte så jag menade. Mitt företag har jag vid sidan om min heltidsanställning. Tror det kommer rulla på bättre under 2014, ser så ut.

Börja inte fiffelköpa massa skit bara för att du tror du kan tjäna på momsen osv.

dream_theater_
2014-03-02, 15:35
Om jag som enskild företagare gör ett jobb, skickar en faktura på 10,000 kronor + moms så innebär detta:

1. Jag får lov att betala in 2500 kronor till skatteverket för moms (förutsatt att det är 25 % moms)
2. 10,000 kr är rörelseresultatet (förutsatt att jag bara gör detta jobbet, och inte har några utgifter)
3. Jag är under 26 och betalar 14,89 % i egenavgifter och resten av 10,000 kronor - 14,89 % kan jag ta ut som "eget uttag". Sen är det därefter inkomstskatt på detta.

Stämmer detta?

tossefar
2014-03-02, 15:47
Om jag som enskild företagare gör ett jobb, skickar en faktura på 10,000 kronor + moms så innebär detta:

1. Jag får lov att betala in 2500 kronor till skatteverket för moms (förutsatt att det är 25 % moms)
2. 10,000 kr är rörelseresultatet (förutsatt att jag bara gör detta jobbet, och inte har några utgifter)
3. Jag är under 26 och betalar 14,89 % i egenavgifter och resten av 10,000 kronor - 14,89 % kan jag ta ut som "eget uttag". Sen är det därefter inkomstskatt på detta.

Stämmer detta?

Som jag förstår din fråga så ja, det stämmer. Storleken på uttaget spelar ingen större roll, då du skattar på resultatet och inte uttaget.

dream_theater_
2014-03-02, 16:17
Som jag förstår din fråga så ja, det stämmer. Storleken på uttaget spelar ingen större roll, då du skattar på resultatet och inte uttaget.

Tack! Det var egentligen detta jag var ute efter, hur mycket jag får skatta på rörelseresultatet. Det är rätt schyst att bara behöva skatta 14,89 % av vinsten.

Räknas beloppet som en inkomst när jag väl för över pengarna ifrån mitt företagskonto till privatkontot?

tossefar
2014-03-02, 16:35
Som egen företagare är företagets resultat din inkomst. Vilka konton pengarna ligger på spelar ingen roll.

dream_theater_
2014-03-02, 16:45
Som egen företagare är företagets resultat din inkomst. Vilka konton pengarna ligger på spelar ingen roll.

Då förstår jag helt och hållet. Tack så mycket!

timoat
2014-03-02, 20:24
Nån som har nån erfarenhet av ALMI? Jag är på prototypstadiet med en produkt som jag tror starkt på, dock är den största marknaden i USA. Tänkte gå till dem och presentera produkten om nån månad eller två.