handdator

Visa fullständig version : Bröstoperation


Idiaao
2012-10-08, 15:30
Hej!

Jag tror jag postar på rätt del av forumet. Opererade mig för ett tag sedan i bröstet, allt är återställt nu och jag har börjat träna 4 gånger i veckan nu i en månad.

Mitt problem är att jag inte klarar vissa övningar för att det spänner till i bröstet och jag blir rädd över att det inte ska hålla fast det säkerligen kommer att göra det. Det är nog mest en rädsla och i visa rörelser så knäcker det till i bröstet, som att knäcka ett finger men i bröstkorgen (gör inte ont men är obehagligt). Därför föredrar jag maskiner för jag känner att det är mer behagligt.

Nu till min fråga, idag så använder jag Jefits(app) nybörjarrutin och jag har ingen aning om vad som är bra att träna och hur jag ska lägga upp det. I den rutin så lägger dem upp muskelgrupperna på 4 olika dagar (axlar/ben, abs, rygg/biceps/underarm och bröst/triceps).

Skulle vilja ha hjälp att välja rätt maskiner men kan också köra fria vikter osv men som sagt så känner jag mig psykiskt bättre med maskiner. Jag tränar förövrigt på friskis så ni vet typ vad utbudet är av träningsredskap!

Om ni har några frågor så fråga :)
Tack på förhand,
Marcus

Tomas W
2012-10-08, 16:36
Hej Marcus, du kan börja med att berätta vad det är för sorts operation du har gjort så underlättar det lite för folket här :).

LillisJ
2012-10-08, 16:40
Haha, brukar knaka till i mitt bröst när jag spänner mej, först blev jag rädd och trodde att något gått sönder, nu garvar jag bara åt ljudet. Gissar på att exakt samma sak dej då du nämner att det förekommer när du spänner dej. :)

Idiaao
2012-10-08, 16:59
Hej Marcus, du kan börja med att berätta vad det är för sorts operation du har gjort så underlättar det lite för folket här :).

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lbr%C3%B6st

De skar upp mellan brösten och lyfte på revbenen, tog bort brosk och rättade till lite.
Kan bifoga bild om det skulle vara till hjälp :)

Mikaelsson
2012-10-08, 18:48
Har du inte fått några restriktioner så ska det ju inte vara någon fara. Ben ska ju läka på ca 6 veckor eller så om jag inte minns fel och jag antar att man gör någon sorts uppföljning efter större ingrepp för att se att det läker som det ska. Efter operation så kan man få en del broskbildningar och ärrvävnad som kan knäppa och knaka, det kan även vara Senor som fått lite nya sträckningar och kan hoppa över benutskott grejer. Det senare kan man ibland åtgärda med lite streching om man lyckas få reda på vilken muskel som hoppar. Inget av det ovanstående är någon fara, men hör av dig till läkare/sjukgymnast där du opererades om du känner dig osäker.

Övningar som kan funka vågar jag mig inte på då jag inte vet vilka rörelser/övningar som knakar eller hur ingreppet gick till.

Idiaao
2012-10-15, 18:16
Har du inte fått några restriktioner så ska det ju inte vara någon fara. Ben ska ju läka på ca 6 veckor eller så om jag inte minns fel och jag antar att man gör någon sorts uppföljning efter större ingrepp för att se att det läker som det ska. Efter operation så kan man få en del broskbildningar och ärrvävnad som kan knäppa och knaka, det kan även vara Senor som fått lite nya sträckningar och kan hoppa över benutskott grejer. Det senare kan man ibland åtgärda med lite streching om man lyckas få reda på vilken muskel som hoppar. Inget av det ovanstående är någon fara, men hör av dig till läkare/sjukgymnast där du opererades om du känner dig osäker.

Övningar som kan funka vågar jag mig inte på då jag inte vet vilka rörelser/övningar som knakar eller hur ingreppet gick till.

Det var över ett år sedan jag opererade mig och det ska inte vara någon fara enligt sjukgymnast..

Mitt största problem nu är att det knäcker till bröstet varje gång jag gång jag gör situps. Alltså varenda situp så knäcker det till, jag måste trycka på brösten med armen för att det inte ska knäcka till.

Finns det något band/resor eller liknande som man kan har runt över bröstet/ryggen?